• dersim kültürüne ve onun değerler bütününe tam manası ile hizmet eden,dersim kırmanc kültürünün inançsal rituellerini batı müziği ile çok iyi bir şekilde sentezleyen zamane dervişidir mikail aslan.
    müzikal eserlerinde dersim zaza dilinin aynı zamanda bir inanç dili olması sebebiyle barındırdığı yoğun etimolojik yapıyı felsefi öğelerle de desteklemiştir.bu durum onun sanatsal içeriği oldukça kaliteli olan çalışmalarının evrensel sanat değerleri açısından üst noktalarda olmasını sağlamaktadır. aynı zamanda onun eserleri dünya kültür mirasına iz bırakmış olan kavimlerden biri olan zaza alevilerinin müzik ve inançla yoğrulmuş yaşamlarının iyi bir yansımasıdır.

    şimdiye kadar yayınlanmış dört adet albümü vardır.

    -agerayis (geri dönüş) albümü:kurgu itibarı ile eski dersim yöresi kılamlarının derlenmesi ile kendinden sonra gelen iki albümle ortak özellikler taşımaktadır.mikail aslan bu albümü yaptığı dönemlerde almanyada müzik eğitimine yeni başlamış ve kendi ülkesinden kalma gocebe acıları hala çok yenidir.hatta şiye isimli kılamı yazmasına sebep olan bir aşk hikayesi bile vardır. bu albümde ahmet aslan ın yanısıra beser şahin de şiye isimli kılam da solist olarak mikail aslan a eşlik etmiştir.

    albümdeki kılamlar diskografik olarak;
    1-movete alamuti- söz,müzik:mikail aslan
    2-gimgimize(vartolu)- söz:kamer söylemez,müzik:mikail aslan
    3-waştiye re(sevgiliye)- söz,müzik:mikail aslan
    4-barkirin- söz,müzik:mikail aslan
    5-hal yamano(hal yamandır)- anonim (dersim ovacık)
    6-şiye(gitti)- söz,müzik:mikail aslan
    7-kewraniye - enstrumantal
    8-nînnaye- söz: anonim (erzurum -palu),müzik:mikail aslan
    9-ganfiday dêrsimî- söz: malmîsanij,müzik: mikail aslan
    10-qisawete(tasa)- söz:cengiz aslan,müzik:mikail aslan
    11-ni adiri- söz: ahmet aslan ve n. kaygusuz,müzik:ahmet aslan
    12-agerayis(geridönüş)- söz,müzik:mikail aslan

    - kilite kou (dağların anahtarı) albümü: demanan aşireti nin liderlerinden birinin,1938 de aldıkları ağır yenilgi açıklamak üzerine söylediği sözü şu sözü ‘mı kilıtê kou kerde vındi’ ‘ben dağların anahtarını kaybettim’ albümün oluşumu ve ismi için bir referans noktası olarak kabul edip albümdeki genel kurguyu 1938 dersim katliamı sonrası çekilen acılar üzerine oluşturulmuştur.vokaller de ve de be wayiro kılamında kuzeni olan ahmet aslan solist olarak eşlik etmiştir.

    albümdeki kılamlar diskografik olarak;
    1-tewt (alevi cemin'de zikir törenine verilen isim)- söz:kamer söylemez,müzik:mikail aslan
    2-saya sure (kırmızı elma)- söz,müzik:mikail aslan
    3-ya xızır (ya hızır)- söz,müzik:mikail aslan
    4-heştire ararati (araratın gözyaşları)- söz,müzik:mikail aslan
    5-tew lé - söz,müzik:mahmut baran
    6- dilbera dersimi (dersimin dilberi)- söz,müzik:hüseyin doğanay
    7- kilite kou (dağların anahtarı)- söz,müzik:mikail aslan
    8- heq şi (tanrı gitti)- söz:hawar tornecengi,müzik:mikail aslan
    9- kırmanciye (kırmanclık)- söz,müzik:mikail aslan
    10- remayise munzuri (munzurun kaçışı)- müzik:mikail aslan
    11- de bé wayiro(gel artık sahip)- söz:kamer söylemez,müzik:mikail aslan

    -miraz (maya) albümü: zazaca da maya anlamına gelen miraz bu albümde dersim alevi inanç kültürünün ve insan-ı kamil olma yolunda ilerleyen erdem sahibi insanların serüveninin işlendiği bir albüm olma özelliğini taşıyan bir sözcük olarak kullanılmıştır.bu albümde konuk sanatçılar olan aynur doğan ve zelemele vokallerde mikail aslan a eşlik etmiştir.

    albümdeki kılamlar diskografik olarak;
    1- xatune (hatun)- söz,müzik:mikail aslan
    2- elqajiye (elgazi)- söz,müzik:anonim
    3- aşkın şarabı- söz,müzik:alişer efendi ,solist:aynur doğan
    4- miraz (maya)beyit 1
    5- miraz (maya)beyit 2
    6- miraz (maya)beyit 3-4
    7- le dezawo(kuzen)-söz:anonim
    8- zeré mı(yüreğim)-söz,müzik:hüseyin ayrılmaz
    9- canım efendim- söz,müzik:firik dede
    10- mı ré çıke (bana ne)- söz:kamer söylemez,müzik:mikail aslan
    11- dara goze (ceviz ağacı)- söz:doğan munzuroğlu,müzik:mikail aslan
    12- connections- remayise munzuri(enstrümantal)

    edit: zernkut albümü hakkında eksik kalan bilgileri güncelleme yapmak ve dolayısı ile paylaşmak gereksinimi duydum.

    -zernkut (simya) albümü:zazaca’da zern “altın”, “kut” ise dövmek manasına gelir. zernkut’u “altın döven” veya “altını işleyen” olarak tanımlanabilecek bir kelimedir. albümde bu ismin kullanılmasındaki temel neden mikail aslan tarafından şöyle özetlenmiştir; simyanın amacı yeniden bir şey yaratmak değil, o gizli olanı keşfetmek. gölgede kalanı veya kendi doğasına yabancılaşanı açığa çıkarıp onu en duru haline getirene kadar işler. halk mirası da gizli, köklü bir hammaddedir. sen peşine düşmezsen o “ben buradayım, gel beni keşfet” demez. bu albüm de keşfedilmeyi bekleyen hazinelere dikkat çekiyor, bu yönüyle tam da simya sanatına paralel bir anlayışı var.

    bu anlayış gereği beslendiği dersim ve dolayısı ile kürt kültürünün mirasını kendi öz değer ve motiflerini yitirmeden açığa çıkartmakta bu kültürel mirasın sonraki nesillere kendini yitirmeden ve herşeyden öte deforme etmeden geliştirerek ulaştırmayı amaçlamış ve bunu fazlsı ile başarmıştır.
    albümde dersim coğrafyasının farklı bölgelerinden eserler yer almakta ve özellikle çewlig(bingöl) yöresinin ünlü merhum ozanlarından biri olan rençber aziz'e ait zazaki qılamlar dikkat çekmektedir. ayrıca sevgili hrant dink anısına sözleri ve müziği mikail aslan a ait olan bir ezgide bulunmaktadır. bunun yanı sıra mikail aslan ın müzikal serüveninin şekillenmesinde zihninin derinliklerinde önemli izler bırakan yérévan(erivan) radyosundan duyduğu ve kendi kültürüne yabancı hissetmediği tınıların bir yansıması olarakta sözleri ve müziği paşayé efo ya ait olan kurmanci lehçesinde bir ezgide yer almaktadır.
    ayrıca diğer albümler gibi bu albümde kalan müzik etiketi ile dinleyicisine sununlmuş özellikle grafik tasarımda burcu kayalar yine kendinden başarılı cover tasarımlarıyla iyi söz ettirmiştir. albümde dersime ait eski fotoğraflar bulunmakla birlikte o süreçlerde dersim halkının yaşamındaki sefalet ve yoksulluk yine somut bir şekilde ortaya konmaktadır.özellikle dersime düzenlenen 1938 tedip ve tenkil harekatının özünde bir isyanı değil mazlum bir halkın asimilasyonunu nasıl amaçladığınında görsel belgeleri olarak zihinlerdeki yerini alamıştır.

    albümdeki kılamlar diskografik olarak;
    1- bimire esqé mi (ölsün benim aşkım)-qese: kamer söylemez. muzik:mikail aslan
    2- iqrardar (ikrar veren)- qese u muzik:mikail aslan
    3- bésebeb (sebepsiz)- qese u muzik:mikail aslan
    4- dayika delal (iyi anne)- gotin u muzik: paşayé efo (yérévan)
    5- gulizare - doğé kéwci (dersim)
    6- way way ninna - qese u muzik:rençber aziz (çewlig)
    7- berteng (eşik)- qese: kamer söylemez. muzik:mikail aslan
    8- mijdani (müjde)- qese: kamer söylemez. muzik:mikail aslan
    9- düri mendo (uzak kaldım) - qese u muzik:hüseyin ayrılmaz
    10- yara mı (sevdiğim,yarim) - qese:hıdır çelik(xıdıré muska-gımgım(varto)), muzik:mikail aslan
    11- meleme (dermanım) - qese u muzik:anonim (qocgiri/sewas)
    12- dilo dilo (gönül gönül) - qese u muzik:rençber aziz (çewlig)
    13- sbidak badankov ağavnin (ak libaslı güvercin)- qese u muzik:mikail aslan solist:ilda simonian

    kısaca beslendiği kültürü yörsellikten evrenselliğie taşımakta önemli işler yapmakta ve dersim zaza kültürüne yeni açılımlar kazandırmaktadır.

    yitik bir kavimin kayıp işaretlerini arayan yalnız ozanıdır.
  • ahmet türk ün meclis grup toplatısında kürtçe konuşmasının ardından "tbmm´in de ilk kürtçe konuşma ve sitemsiz bir mezar" isimli makalesinde bu durumu şöyle ifade etmiştir.

    yıl 1920: osmanlı ordusu içinde bin başı olarak görev yapan anne tarafindan büyük dayımız dersim-hozatlı gangozade hasan hayri bey evlenip elazığ-hüseynik'e yerleşmişti.

    osmanlı hükümeti mustafa kemal atatürk e destur vermemiş hatta elazığ valisinin kendisine suikast yapacağı dedikoduları yayılmıştı her tarafa. bu durumda atatürk ü sivas ve erzurum kongrelerine götürmek işi dersimlilere kalmıştı. gangozade hasan hayri bey ve diyab ağa korumasındaki kemal atatürk her iki kongreleyi gerçekleştirmiş ve huzur içinde batıya geri dönmüştü.

    mustafa kemal atatürk cumhuriyeti kurunca şeriat hükümetini yıkacak ve aleviler daha özgür yaşayacaklardı…

    1920 yılında kurulan tbmm ine dersim den giden ilk mebusan hasan hayri cok zeki olmasına rağmen büyük beklentiler içerisinde başına geleceklerden bihaberdi...

    bir gün mustafa kemal arkadaşı hasan hayri ye lozan antlaşmasından dolayı avrupadan bir heyetin geleceğini, bu vesileyle palamento da kürtçe bir konuşma yapmasını talep etmişti. mustafa kemal bu şekilde yeni kurulan cumhuriyetin içindeki azınlıklara nasıl adil davrandığını gösterecekti. bu durum karşısında cok sevinien hasan hayri bey sonraki gün yöresel giysilerini giyip şal-şapık içerisinde endamlı cüssesiyle tbmm meclisi icerisinde ilk kürtçe konusmasını yapmıştı. ana dili zazaki olan hasan hayri sanırım o zaman kürt kökenli parlamenterlerin çoğunun kurmanci konuşmasından dolayı konuşmasını kurmanci yapmıştı. konuşmadan bir kaç gün sonra tbmm inde kürtçe konusma yaptı diye hakkında soruşturma başlatılmış bunun üzerine atatürk ile çok sert bir tarıtışmadan sonra kendisini güvende hissetmediği için dersim e geri dönmüş. bir-iki yil sonra hakkında af çıktı diyerek götürüp elazığ da idam edildi. mezari elazığ da hüseynik in karsisinda bir tepede "dilsiz, sessiz ve sitemsiz" bir şekilde duruyor. ailemizden bile kimse gidip mezar yerini ziyaret eden olmadı, sonraları ibrahim kaypakkaya nın dersim de öldürülen arkadasi ali haydar yıldız i da onun yanina gömmüşler, arada bir ali haydar yıldız i ziyaret edenler sorarlarmış bu yan taraftaki sessiz ve dilsiz mezari ama kimse dilinden dolayi idam edilen gangozade hasan hayri beyi sormaz olmuş.

    işte sayın ahmet türk ün konuşması bana bu dayımızı hatırlattı, bir taraftan seviniyor bir taraftan da hüzünlenip ağlıyorum bu günde. bu ülkenin parlmentosun da ilk kürtce konuşma yapan büyük dayımiz ilk dersim mebusani gangozade hasan hayri bey idam edildiği yıl 1924
    ey vicdan! bunun vebali kimin boynundadır?..

    http://www.mikailaslan.net/…eklenti=kategori&id=115
  • çeşm-i dil konserleri kapsamında dün akşam aya irini'de verdikleri konserden edindiğin izlenime göre müzikalite adına erkan oğur'dan çok şey kapmış olduğunu düşündüğüm müzisyen. buna rağmen ne erkan oğur'un ağırlığı altında ezildi. ne de büyüklüğünü gölgeledi. iyi bir ikili oldukları izlenimi uyandırdı bende..

    not: evet dün akşam hayatında futboldan başka şeyler olan insanlar da vardı.
  • erkan oğur ile verdikleri konser sonrası seyircileri selamlarken sürekli erkan oğur' un bi adım gerisinde duran adam.

    (bkz: çeşm-i dil)
    bu da video
  • dinledikçe anadilim olması gereken zazaca'ya ne kadar uzak kaldığımı bana anlatan ozan. kendimi o an çok yalnız ve içi boş hissediyorum.
    ama hiç bir şey o sıcaklığı, annemin, babamın anadilinde türküleri onlardan daha fazla zevk alarak dinlememe engel değil.
  • bazı devlet memuru-parti başkanlarının yaptığı gibi sığınacak kağnı gölgesi aramak yerine, aslını inkar eden haramzadedir , deyip, onurlu bir direnişin yanında yer alan sanatçı.
    --- spoiler ---

    “bugün, hem türkiye’deki demokrasi açısından hem de ötekiler açısından yeni bir gün. artık bütün kimliklerin tanındığı ve hiçbir toplumun ötekileştirilmediği gerçek bir demokrasiye ihtiyaç var. kendi varlığını başkalarının yokluğu üzerinden tarif eden anlayışla hesaplaşmanın zamanı geldi. bu yüzden sayın demirtaş’ı destekliyorum. demirtaş’ı, yüz yıllık asimilasyon politikasına ve memur olmak için halen kimliklerini saklayan statükoculara karşı bir tavır olarak destekliyorum. demirtaş’ı, sadece kürt halkının değil, ötekileştirilmiş bütün halkların ve demokrasi özlemi olan vicdan sahibi büyün kesimlerin adayı olarak görüyorum. o, halklar hapishanesine çevrilen coğrafyamızda ‘yeni yaşam’ arayışı içinde olanlar için gerçek bir alternatif.”
    --- spoiler ---

    http://yeniozgurpolitika.info/…?rupel=nuce&id=32722
  • dünyanın en güzel ah çeken adamı.
    (bkz: direga zerre mi)
  • nerede çalarsa çalsın, çaldığı bütün mekanları "dersim" yapan müzisyen..
  • zazaki (zazaca) başta olmak üzere birkaç dilde müzik üreten, almanya'da yaşayan dersimli alevi müzisyen. hem dersimli, hem zaza, hem de alevi. azınlık içinde azınlık. bir söyleşisinde küçükken kayseriye ailecek göç ettiğinden söz etmiş, bir dönem inönü üniversitesi matematik bölümünde okumuştur.

    şimdiye kadar agerayis, kilite kou, miraz,zernkut, petağ, xoza (doğa), axpîn adlı albümleri dinleyicilerine sunmuştur. dersim hozat kökenli aslan'ın, zazaca ve türkçenin birlikte kullanarak yazıldığı hayig isimli bir deneme kitabı da bulunmaktadır. ahmet aslan ile amca çocuklarıdır.

    şarkıları/kılamları dersim coğrafyasının derin acılarını yansıtan biçimde çoğu zaman hüzünlüdür. kimi zaman dirilişi (bkz: agerayis) anlatır; kimi zaman da bir rehbere seslenir (bkz: de be wayiro). aşkı, ayrılığı, erdemi ve sevgiyi anlatan şarkıları ör. (bkz: elgajiye) (bkz: zere mi) (bkz: hal yamano) (bkz: miraz) olduğu gibi, xızır (hızır) teması da (bkz: ya xızır) şarkılarının olmazsa olmazıdır.
  • "susma, söyle ki derdimiz aşikâr olsun."
    bu -bana koyu gelen karanlıkta- bir nebze böyle seslerle güzel birşeylere bulaştığımı hissediyorum. gündeliğin şuursuz yuvarlanışında erimediğimi. erisem de. yanına çayı ekliyorum aynurlu. ve soluksuz susarak dinliyorum. saatlerce.
    müzik milliyetsizmiş.
    güneş de öyle.
hesabın var mı? giriş yap