anton bruckner
-
1824-1896 yillari arasinda yasamis avusturyali besteci. dokuz* senfonisi ile bu müzik formuna ludwig van beethoven sonrasi donemde en cok yenilik katmis bestecilerden biridir.
-
linz yakinlarindaki ansfelden koyunde dogmustur. viyana muzik cevrelerinde fazla tasrali bulunup hor goruldugu zamanlar olmustur. brahms-wagner kutuplasmasinin yaraticilarindan eduard hanslick tarafindan amansizca elestirilmistir. bruckner'in cok alcakgonullu bir insan oldugu, ogrencilerinin ve tanidigi bazi orkestra seflerinin elestirilerini ve revizyon onerilerini cok ciddiye aldigi rivayet edilir.
bruckner senfoni no 0
bruckner senfoni no 00
bruckner senfoni no 1
bruckner senfoni no 2
bruckner senfoni no 3
bruckner senfoni no 5
bruckner senfoni no 6
bruckner senfoni no 7
bruckner senfoni no 8
bruckner senfoni no 9
bruckner te deum -
call of duty oyununda almanlara ait muhtelif radyolarda eserleri çalınan besteci.
-
9. ve son senfonisindeki scherzo bölümünden sonra gelen adagio bölümü gerçekten ölüme yaklaşmış bir kişinin durumunu çok iyi anlatır.
-
wagner'e olan hayranlığından dolayı eserlerinde ara ara wagner'in ayaklandığını duyarsınız.
-
(bkz: bruckner senfoni no 4)
-
richard wagner'in de belirttiği gibi, müziğin 3b'sinden sonuncusu. bir orkestra şefi veya müzik direktörü olsaydım, ortaya koyduğu işlerin insanlık tarafından daha fazla anlaşılabilmesi için eserlerini en fazla icra ettireceğim bestekâr olurdu bruckner.
mahler'in senfonileri dünya ise, bruckner'inkiler galaksi filamentidir. bundan da öte laf söyleyebileceğimi zannetmiyorum. -
leica kendisine ithafen , iguana derisi kaplamali, portresinin govdeye oyuldugu bir m6 uretmistir.
-
bestecinin senfonileri bir cok sekilde gruplandirabilir.
1) tonalitelerine gore :
bu durumda senfoniler 3 gruba duseceklerdir :
a) ilk dönem minör senfoniler (bestelenis sirasina gore) :
bruckner senfoni no 00 fa minor
bruckner senfoni no 1 do minor
bruckner senfoni no 0 re minor
bruckner senfoni no 2 do minor
bruckner senfoni no 3 re minor
b) majör senfoniler :
bruckner senfoni no 4 mi bemol major
bruckner senfoni no 5 si bemol major
bruckner senfoni no 6 la major
bruckner senfoni no 7 mi major
c) son donem minör senfoniler :
bruckner senfoni no 8 do minor
bruckner senfoni no 9 re minor
not : 11 senfoniden 4 tanesi majör tonda kaleme alınmıştır ve aynı tonu haiz iki yahut daha fazla majör tonda senfoni bulunmamaktadır.
11 senfoniden 7 tanesi minör tonda kaleme alınmıştır. bu 7 yapıttan bir tanesinin tonu fa minör'ken, re minör ve do minör tonlarinda 3'er adet senfoni vardır.
bestecinin do minör ve re minör tonalitelerini kulllanma hususunda bir eğilimi olduğunu söyleyebiliriz. bu iki minör tonalitenin ludwig van beethoven'ın 9 senfonisinden minör tonda kaleme aldığı iki senfonisinin ** ** tonaliteleri ile aynı olması dikkat çekicidir. beethoven senfoni no. 9'un bir hayranı olan ve kendi senfonilerini kimi zaman bu yapıtı model alarak inşaa eden bestecinin tonalite seçimi konusunda da beethoven'dan esin aldığını düşünebiliriz. romantik çağ senfoni bestecilerinin yapıtlarını beethoven'ın gölgesi altında kaleme aldığını göz önüne alınca anton bruckner'in minör tonda bestelediği senfonileri için yaptığı tonalite seçimi daha da manidar gözükmektedir.
yapitlarin tonalitelerine gore sıralandığında ortaya çıkan aşırı heterojen görünüm, yapıtların adeta once minorler tukendi majorlere yolculuk sonra da majörler tükendi minörlere yolculuk siariyla bestelenmis olmasi ilginctir. -
* bestecinin senfonileri bir cok sekilde gruplandirabilir.
2) yazı dilindeki gelişmeye gore :
bu durumda da yapıtlar 3 gruba ayrılabilir.
a) ilk donem yapitlari :
bruckner senfoni no 00
bruckner senfoni no 1
bruckner senfoni no 0
bruckner senfoni no 2
ilk dönem yapıtlarında bestecinin senfoni kariyerini yeni başlatmış olmasının getirdiği bir yönsüzlük içerisinde görüyoruz. bu evredeki gelişiminin doğrusal olmadığı çok açıktır.
bir mezuniyet ödevinden çok da öteye gidemeyen 00 numaralı senfoni müzikal niteliklerinin zayıflığı / sıradanlığı nedeniyle besteci tarafından da kaale alınmamış bir yapıttır ve bu yüzden bu yapıta bir numara vermemiştir. 00 numarası bestecinin ölümünden sonra verilmiştir ve ağırlıklı olarak bu acayip numara ile degil de tonalitesi ile çağrılır.
1. senfoni'de belirgin bir sıçrama gözlemlenir. yapıtın 1. bölümünün kapanışının inşaasında sonraki senfonilerini görebiliriz. ancak temaların üretimi ve işlenişi hala görece sorunludur yahut en hafifinden gariptir. besteci hala org muziğine daha uygun düşebilecek temaları senfoni alanına taşımaya çalışmaktadır. (devrinin önde gelen org virtüozlerinden birisi olduğunu hatırlatalım)
0 numaralı senfoni 1.'den sonra bir geri adım olarak görülebilir. besteci tarafından da böyle görüldüğünden bu yapıt da yazarı tarafında numaralandırılmamış, 0 numarası bestecinin vefatından sonra verilmiştir. 'numara'sıyla olduğu kadar adı ile de anılır *.
ilk dönem yapıtlarının en önemlisi 2. senfonidir. gerek müzikal diline yansıyan olgun ton, gerek öncüllerine nazaran çap olarak daha geniş olması, gerek ilk versiyonunun ayrıcalıklı yapısı (2. bölümün scherzo 3. bölümün adagio olması) vs. gibi nitelikleri nedeniyle kendisini diğerlerinden ayırır.
bu 4 yapıt kah bir adım ileri kah bir adım geri giderek ama sonunda gerçekten özgün ve dikkat çekici bir yapıta * bağlanarak 3. senfoniyi bekletmeye başlar. bu 4 yapıt arasında daha iyi yahut daha sönük yapıtlardan bahsedebiliriz ancak ifade, armonik cesaret, gibi konularda gerçek bir sıçrama söz konusu değildir.
b) orta donem yapitlari *
bruckner senfoni no 3
bruckner senfoni no 4
bruckner senfoni no 5
bruckner senfoni no 6
c) son donem yapitlari *
bruckner senfoni no 7
bruckner senfoni no 8
bruckner senfoni no 9
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap