şivan perwer
-
mu$lu bir cocuk "aha bu da kurtlerin ibrahim tatlisesi" diye dinletmi$ti,onu hatirliyorum sadece.
edit: ibrahim tatlisesin de kurt oldugunu hesaba katarsak pek parlak bir cocuk degilmis sanki. -
albümleri hakkında ayrı ayrı başlık olmasına rağmen toplu olarak değerlendirecek bir yazıya ihtiyaç olduğunu düşünerek kürt müziğinin yaşayan en güçlü sesinin tek tek albüm değerlendirmesini yaptım. aslında bu yazıyı uzun zaman önce yazmıştım fakat kısmet bugüneymiş.
albümleri:
1- govenda azadîxwazan - 1975
1975 yılında çıkarılan şivan perwer'in ilk ve türkiye'de yaptığı tek albümüdür. henüz 20 yaşındayken yapılmış bu güçlü albüm şivan'ın tanınmasında büyük payı vardır. oldukça fazla politik içerik barındırmaktadır ve bu nedenle türkiye'de halen yasaklıdır. albümünde enstrüman olarak sadece tek bağlama kullanmış, sesinin ise tiz tonlarını tercih etmiş. parçalara bakıldığında cegerxwin ve mihemed şexo'nun etkisi görülmektedir. ey karker û xebatkar, bila bihar bi xêr bê, ka kurdistan'im ka ve ey felek parçalarının sözleri cigerxwin'e aittir. hêstirên min dibarin ve ey felek'in müziği ise mihemed şexo'ya aittir.
1-ger ez şehîd bim daye tu negrî
2-govenda azadîxwazan
3-ey karker û xebatkar
4-bila bihar bi xêr bê
5-hêstirên min dibarin
6-ka kurdistan'im ka?
7-li dêrsimê
8-tev jîr û zana bin
9-ey felek
2- hevalê bar giranim - 1976
şivan perwer 1976 yılında yurt dışına çıktıktan sonra yaptığı albüm olup ilk albümünün özelliklerini barındırmaktadır. parçaların tamamı politik öğeler barındırmakta. "lenin" için bir methiye ve abd'deki ırk ayrımcılığına karşı bir sembol olan paul robeson hakkında bir parça albümde yer almaktadır. bazı şarkıların başında veya ortasında mesajlar bulunur. müzik olarak yine ilk albümle benzer olarak şivan'ın sesi ön plandadır, enstrüman olarak yine tek bir bağlama tercih edilmiş. anonim olan tirba min cêkin li kurdistan'ê dışında tüm müzikler şivan'a aittir. yine ilk albümde olduğu gibi cegerxwin şiirlerinin etkisi vardır. büyük şairin şiirlerini 3 parçada kullanmış, kalan parçaların sözleri şivan'a aittir. bu albümde dağıtımı türkiye'de yasaklanmış ve bu yasak halen sürmektedir.
1- hevalê bar giranim
2- tirba min çêkin li kurdistan'ê
3- karker, cotkar, rênçber û şivan tev bibin yek
4- lenin hat û gel xelas bûn
5- ban dikim te ruha'yê, diyarbekir pir deng daye
6- ey heval pol robeson
7- pir xweşe serxwebun
8- ala rengin pîroz û xweş
9- em dixwazin ala xwe hildin
3- herne pêş - 1977
şivan perwer'in neredeyse en sert albümüdür. kürt ulusal marşının yanında 2 adet daha marş niteliğinde parça bulunur ki bunlardan biri albüme adını veren ve çoğu kişi tarafından bilinen herne pêş'tir. yine ilk döneminin karakteristiği olarak bütün parçalar uzun politik vaazlar ile başlar. nitelik olarak ilk iki albüme benzer özellikler barındırır. vokallerin berbat olması ise albümün negatif yönüdür. bu albüm de türkiye'de dağıtımı yasak olan albümler arasındadır.
1-herne pêş
2-rabin hawarê xwes bikin
3-hawar hey hawar
4-girîng e jin û mêr tev rabin
5-ey reqîp
6-ez dayika kurda me
7-pêşmerge canfîdayên welat in
8-ilme sosyalizme xebata tekoşine
9-parlemento
4- ey ferat - 1978
tarz olarak önceki albümlerde olduğu gibi yine tek bağlama kullanılmış olmasına rağmen içerik olarak önceki albümlerden oldukça farklı özelliklere sahiptir. politik içerikli şarkılar yine olmasına rağmen şivan ilk defa geleneksel kürt müziğine bu albümde yer vermiştir. mihemed arif cizrawî'ye ait xezala xelate gibi dengbej tarzı bir parçayı okumuş, bu parça neredeyse şivan'la özdeşleşmiştir. albümün ilk versiyonunda albüme adını veren sözleri cegerxwîn'e ait ey ferat şarkısının girişinde türkçe bir şiir bulunduğu halde daha sonraki baskılarda bu şiir kaldırılmıştır. şili halk marşı olan venseremos'u kürtçe'ye çevirerek albümde yer vermiştir. xanima min albümde dikkat çeken parçalardan biridir.
1-ey ferat
2-ki dibêje nezan in
3-xezala xelate
4-ka welatê te
5-serfiraz kin
6-gelî şoreşvan gelî şoreşger
7-ez dilgeşê can im
8-xanima min
9-lê dotmamê
10-buharê hat buharê
5- kine em - 1979
ilk üç albümün havasında devam eden bir albüm. daha önceki albümlerden farkı, bazı parçalarda birden fazla bağlama kullanmış olması. albüme adını veren cegerxwin'in kine em şiirine yaptığı farklı ve özel şarkı albümün en göze çarpan parçadır. teatral bir havada okuduğu bu şarkı halk arasında çok popüler olmuş, bu şarkıyla beraber şivan'da artık kürtler arasında bir fenomen haline gelmiştir. bu albümde de yine enternasyonal öğelere yer vermiş, vietnam'ın devrimci lideri ho çi minh için apê ho adlı parçayı yapmıştır. yaklaşık 18 dakikalık de lori albümde dikkat çeken bir başka parçadır. sözleri yine cegerxwîn'e ait olan de lori bir ağıt olarak başlayıp hareketli bir şekilde biten güzel bir parçadır. keça kurda yine dikkate değer güzellikte bir şarkı olup günümüzde aynur doğan'ın okuduğu ve popüler olan keça kurdan ile alakası yoktur. şimdilerde bilinen keça kurdan şivan perwer'in herne pêş albümünde yer alan girîng e jin û mêr tev rabin şarkısıdır. bu albümde yine sansürü geçememiş ve türkiye'de dağıtımı yasaklı albümler arasındadır.
1-sebra malan
2-behra wanê
3-keça kurda
4-apê ho
5-kîne em
6-de lorî
6- hay dil - 1980
bu albümünle birlikte şivan bağlama dışında enstrümanlarda kullanmaya başlamış, aynı zamanda kurmancî dışında bir lehçede ilk defa şarkı söylemiştir. soranice olan lem lanim ke ile zazaca olan dayê parçalarına bu albümde yer vermiştir. daha önceki albümlerdeki gibi sert siyasi mesajlar taşımasa bile feodal düzene eleştri ve kürt çiftçisine ve köylüsüne mesajlar içermektedir. bu albümde dikkati çeken bir diğer özellik ise hay dil ve xwededa parçalarıdır. xwedêda parçası köylerinden ayrılıp adana mersin taraflarına göç eden bir ailenin hikayesi anlatılmaktadır. söz ve müziklerde sivan'in ağırlığı vardır.
1-lemi lanim ke
2-megrî
3-dayê dayê
4-dilo
5-cotkaro
6-hay dil
7-xwedêda
7- gelê min rabe-em hatin - 1981
şivan perwer'in ilk albümlerinin tarzında sert politik şarkıların bulunduğu yedinci albümü. ilk defa bağımsızlık ve özgürlük adlı türkçe sözlü bir şarkıyı albümüne almıştır. hey dîrok adlı uzunca bir şiir yer alan albümde bibar baranê adlı parçayı ise gülistan perwer seslendirmektedir. meke gazinc hevalê ile ev çi jîyen e parçaları dikkat güzelliktedir. söz ve müziklerde şivan'ın ağırlığı vardır. yine bu albüm de türkiye'de yasaklıdır. şivan perwer'in yasaklı olan albümlerden seçilen bazı parçalar helbestên bijarti 3 albümü altında ancak yer alabilmiştir.
1-nalînek tê guhê min
2-gelê min rabe
3-em hatin
4-bibar baranê
5-hey dîrok
6-ev çi jiyan e
7-bağımsızlık ve özgürlük
8-meke gazinc hevale
8- agirî-yar merhaba - 1982
şivan perwer'in artık bağlama dışında enstrümanlar kullanmaya başladığı fakat yine politik şarkıların ağırlığının olduğu bir albüm. albüme adını veren agirî1932 ağrı isyanı'nı konu alan yürek parçalayacak bir şekilde içten söylediği ve hafızalarda yer edinmiş bir klamdır. yar merhaba parçasında kürt örgütleri arasında yaşanan bölünmeler eleştirilmekte ve parçanın sonunda "bese birakûji" demektedir. zindana diyarbekir ise diyarbakır cezaevinde yaşanan zulüm konu edinmiştir.
albümün en dikkat çeken parçası ise türkiye'de en çok bilinen melodilerden biri olan canê canê parçasıdır. söz ve müziği şivan'a ait olan bu parça daha sonra türkçe'ye çevirilip çok popüler olacaktır. şivan'da bu parçayı daha sonra başka albümlerde de yer verecektir. bu albüm de yıllarca yasaklı olmasına rağmen ülkemizde ancak yakın bir zamanda bazı şarkıların bazı bölümleri kesildikten sonra dağıtımı yapılabilmiştir.
1-agirî
2-şên dibe
3-ezdin sêr beg
4-yar merhaba
5-zindana diyarbekir
6-dilo yeman
7-pêsmerge
8-canê canê
9- bilbilo - ferzê - 1983
şivan perwer için kırılma albümlerinden biridir. aranjörlüğünü şanar yurdatapan'ın yaptığı bu albüm önceki albümlerinden oldukça farklılıklar göstermektedir. artık politik şarkılar yerine çoğunluğu anonim olan daha folklorik şarkılara yer vermiştir. müzik olarak tek bağlama yerine üflemeli, telli, yaylı, vurmalı çalgılar net bir şekilde kullanılmaya başlanmıştır. albümdeki ferzê parçasında melike demirağ kendisine eşlik etmiştir. kurê min kirin leşker parçası ise kore savaşına gönderilen oğullar için söylenen bir halk türküsüdür. şivan'ın oldukça içten söylediği ve albüme adını veren bilbilo parçası yine dikkat çekmektedir. delalikê dile mino dengbej tarzı klam sevenler için güzel bir parçadır.
1-ferzê
2-bilbilo
3-ez gul im tu beybûn
4-delalîkê dilê mino
5-desta palo
6-lo misto
7-dayê ez xezal im
8-evina min
9-kurê min kirin lesker (herba kore'ye)
10- dotmam - 1985
iki yıl aradan sonra çıkardığı dotmam albümünün ilk dikkat çeken özelliği aslında çok başarılı olduğu halde daha önceki albümlerinde çok az yer verdiği denbej tarzı klamlara daha fazla yer vermesidir. söz ve müziği anomin olan ve daha önce mihemed arif cizrawî tarafından söylenen bave fexro, yine söz ve müziği anomim olan, müslüman bir erkek ile yezidi bir kızın arasında aşk hikâyesini konu alan krîve, yine aşk temalı dotmam ve hesenîko parçaları albümde ağırlığı oluşturmaktadır. bu klamların hepsini mükemmel bir şekilde yorumlandığı söylenebilir. bazı parçalarda çeşitli enstrümanları bir arada kullanmasının yanında, bazı parçalarda muhteşem tek bağlama performansı sergilemiştir. her ne kadar bu albüm türkiye'de dağıtımı yapılabiliyor olunsa bile hareketli xeydokê şarkısının bir bölümü türkiye'deki baskılarda sansürlenmiştir.
1-xezala min
2-bavê fexro
3-çavresa ruhayê
4-kirîvê
5-em ne xwînî ne
6-dotmam
7-gulîzer
8-hesenîko
9-xeydokê
10-çi tolaz û serserî
11- lê dilberê - 1986
politik yönü olmayan anonim halk şarkılarının ağırlıkta olduğu bir albüm diyebiliriz. şivan her ne kadar yurt dışında yaşıyor olsa bile türkiye'deki genel müzik atmosferden etkilendiğini bu albümde görebiliriz. o dönem türkiye'de popüler olan arabesk akımından şivan'da etkilenmiş ve arabesk müzik albümün genel atmosferini oluşturmuştur. özellikle dile min bu bahra belek tam anlamıyla arabesk bir parçadır. maraş-elbistan yöresine ait olan yarê parçası sevilen parçaları arasında yer almış ve şivan daha sonra başka albümlerde de yer vermiştir.
bu albümde de artık çok beğenilen dengbej parçalarına yer verir. mala min adlı parçanın yanında şexa canê'nin de bu tarza yakın bir havası vardır.
şu ana kadar pek değinmemiş olsam da şivan'ın kendisine ait yada söyledikten sonra popüler olan parçalar türkçe sözlü olarak arabesk şarkıcıları tarafından hep yağmalanmıştır. bu albümde mumik ve hine li teşte kin parçaları buna örnek gösterilebilir. daha evvelki albümlerde de onlarca böyle parça bulunmaktadır.
arka arkaya politik içeriği zayıf üç albüm çıkarmasına rağmen şivan perwer'in kendini politikadan tamamen soyutladığını söyleyemeyiz. bu dönemde de her zaman mücadelenin içinde olmuştur.
1-yarê
2-mala min
3-dinê de sê tist pir xwes in
4-li eywanê xew kirî
5-dilê min bû bahra belek
6-lê dîlberê
7-şêxa canê
8-hinê li teştê kin
9-mumik
10-enstumental
12- helepçe - 1988
politik içerikten yoksun üç albümden sonra tekrar mesaj içerikli parçaların bulunduğu bir albümle karşımızı çıkıyor şivan perwer. bunda gerek türkiye gerekse ırak'ta kürtlerin yaşadığı yoğun baskının da etkisi bulunmaktadır. saddam hüseyin halepçe katliamını gerçekleştirmiş, türkiye de ise baskılar iyice artmıştır. albüme adını veren helepçe şarkısı dinleyen herkesin tüylerini diken diken eden bir havası vardır. şivan burada kürtlerin yaşadığı bu büyük trajediyi dillendirirken dünya ya ise sitem etmektedir. bu parçanın sözlerini anlayan birinin göz yaşlarına hakim olmaması imkansızdır. ırak kürdistan'ında peşmergeler için söylediği pêşmergen me dikkat çeken bir şarkısıdır. sözleri seydayê tirej’e ait olan bilbilê dilşadî gibi mükemmel bir şarkı içeren albümün beklide akıllarda en fazla kalan şarkısı ise arabesk ezgiler taşıyan min bêrîya te kirîye'dir. hapishaneden sevgiliye duyulan özlem dillendirilmektedir. söz ve müziklerde şivan perwer’in ağırlığı bulunmakla birlikte albümün içeriğinden ötürü şivan perwer’in türkiye’de yasaklı albümleri arasında yer almaktadır.
1-zindana tari
2-hevalno
3-min beriya te kiriye
4-peşmergen me
5-serhildan jiyan e
6-helebçe
7-koyê dêrsim
8-mamoste can
9-bilbilê dilsadî
10-halê me yamano
13- xewna min-dr.qasimlo -1991
bir önceki albümüyle beraber tekrar girdiği siyasete bu albümde de devam eder. uzun sayılacak bir aradan sonra yaptığı bu albüm şivan’ın hayatında dönüm noktalarından biridir. kürt siyasetçilerine ve özel olarak pkk’ye eleştiri içeren me çi kir? şivan’ın hayatında önemli değişikliklere sebep olacaktır. halen pkk tarafından dışlanmış olmasına sebep olacak eleştirilerinin bir anlamda başlangıç noktasıdır.
xewna min adlı parça kürt isyan tarihini anlatmaktadır. şeyh said isyanı, ağrı isyanı, dersim katliamı, mahabat deneyimi, ve barzani hareketini rüyasının parçaları olarak anlatır. bu albümde yine dengbej tarzını mihemmedo ve sözleri yürek parçalayan hey hewar parçaları ile yansıtır. yine benzer bir tarzda 1989 yılında viyana’da öldürülen iran-kdp genel sekreteri ebdulrehman qasimlo için yazdığı ağıtta muhteşem sesini bize gösterir. çoğunlukla kurmanci şivesini kullanan şivan bu albümde sorani lehçesinde kurd in em in parçasını söylemiştir. laz û kurd bu albümde dikkat çeken bir başka parçadır. kürt ve laz işçilerin almanya’da yaşadıkları sorunları dile getiren şivan, parçanın başına ise kürtçe, almanca ve karadeniz ağzı ile türkçe kısa bir diyalog koymuştur. günümüzde bu albüme türkiye’de ulaşmak mümkündür.
1-xewna min
2-mihemedo
3-warê me
4-hey hewar
5-me çi kir?
6-dr. qasimlo
7-kurd in em in
8-laz û kurd
14- zembîlfiroş – 1992
eşi gülistan perwer ile birlikte yaptığı ortak bir albümdür. bir önceki albümden dolayı aldığı tepkilerden olacak ki politik niteliği olmayan çoğunluğu aşk konulu halk şarkılarından oluşan bir albüm yapar. sözlü kürt edebiyatının önemli eserlerinden biri olan zembilfiroş’u şarkılaştırır. masalsı bir havada bir anlatıcı ve kahramanlara ses vererek güzel bir eser ortaya koymuşlardır. daha önce hesenê cizirî’nin söylediği ez nexweş im, zahirê dengbej’in söylediği narine ve şakiro’nun seslendirdiği gule mahrûme adlı klamı söylerken gülistan da sinanê kirîv adlı klamı seslendirir. yine gülistan kürt kadın sanatçılardan meryem xan’ın daha önce seslendirdiği qumrike parçasını bu albümde söylemiştir.
90’lı yıllarla beraber şivan sesi ve müziğinin olgunluk çağına girdiğini söyleyebiliriz. muhteşem sesini de büyük ustalıkla kullanan şivan albümlerinde de çeşitli enstrümanları bir arada kullanır. şarkılarında ve albümlerinde yine politik öğeler barınsa bile ilk dönemlerindeki sert söylemlerden uzak durur.
1-zembîlfiroş
2-ez nexweş im
3-qumrîkê
4-narînê
5-zara
6-bejna zirav
7-gulê mehrûmê
8-lawo destê min berde
9-sînanê kirîv
10-hoy narê
15- ya star - 1995
xewna min albüm’ümden sonra aldığı tepkiler üzerine bir cevap parçası ile başlar bu albümü. albümün ilk parçası olan hozan’daki şu dizelerde tepkilere cevap verip devamında feqîye teyran, zembilfroş, melaye ciziri ve ehmedê xanê gibi önemli şair ve kahramanlar ile özdeşleştirerek derdini anlatmaktadır.
“ne paşa û ne wezîrim / ne paşayım ne vezirim
ne miftî û ne dede me / ne müftü ne dedeyim
ez ne şêx û ne jî mîrim / ne şeyhim ne de beyim
ez hozanê gelê xwe me / ben halkımın ozanıyım
çendî rastîyan dibînim / ne zaman doğruları görsem
tînim li ber we datînim / getirip önünüze sererim
car car dikim ez rexnê we / bazen sizleri eleştiririm
ji bo baştir bibe doza me / davamız daha iyi olsun diye”
not: parçanın bazı versiyonlarında ilk dize “ne serok û sekreterim / ne başkanım ne sekreterim
albümün ana teması olarak kürtler arasında yaşanan çatışmalar yani kardeş katli olduğunu rahatlıkla söyleyebilirz. bırakuji (kardeş katli), beje heval, daye can, ziman ve albüme adını veren ya star parçalarında 90’lı yıllarda çeşitli kürt örgütleri (pkk-kdp, kdp-kyb, pkk-korucular, pkk-hizbullah) arasındaki çatışmalarını eleştirmektedir, özellikle pkk - kdp - kyb çatışmalarının yarattığı travma albümün genel havasını oluşturmuştur. şivan yıllardır ırak kürdistan'ı ile gönül bağı kurmuşken pêşmergelerin gerillalar ile savaşması şivan’da derin üzüntü yaratmıştır.
şivan perwer politik olarak tamamiyle bir partinin yanında olmamıştır. kendisini her zaman partiler üstü bir yer konumlandırmış. iyi bir şivan perwer dinleyicisi kendisinin her zaman bütün kürt parti ve gruplarının birleşmesini veya ortak hareket etmesini dilediğini görür. parçalanmışlığın başarı getirmeyeceği sürekli vurguladığı bir noktadır.
albümde hafızlara kazınan ve daha sonra pek çok kişi tarafından söylenen bir parça delalê'dir. avrupa’da memleket hasreti çekenleri bir kürt kızı ile karşılaşmasıyla anlatmaktadır. şivan perwer bu albümde ünlü kürt keman virtözü dilşad said ile çalışmış, batı müziği formları bu albümde bolca kullanılmış ve aranjör olarak dilşad said’in ve zahid brifkani’nin etkisi albüm üzerinde hemen görülmektedir.
1-hozan
2-çavres
3-birakujî
4-delalê
5-dayê can
6-ya star
7-hunermend
8-ziman
9-hevalê
10-bêje heval
16- naze - 1996
klasiken kurd /the kurdish folk classics alt başlığı ile çıkan tamamı halk şarkılarından oluşan özellikle müzikleri ile geniş bir beğeniye ulaşan şivan perwer’in 16. albümdür. albüme adını veren nazê parçası çok güzel üç bölümden oluşur. muhteşem bir şekilde okuduğu kawis axa’nın xalo adlı parçası hafızalarda yer edinmiştir. kurmanci dışında zazakî olan xora ile soranî leyla adlı parçalara da yer vermiştir. leyla parçası albümün en hit parçalarından biri olmuş, daha sonra kardeş türküler de bu parçayı yorumlamıştır.
1-nazê
- hoy nazê
- lê nazê
- nazlîyê
2-nemire lawik
3-cîhan
4-xora
5-xalo
6-kanî
7-leyla
8-qimil
9-xim ximê
17- hêviya te – 1999
3 yıl aradan sonra yaptığı müzikleri ile çok hatırlanacak albümdür. şivan perwer’in albümlerinde aranjör etkisi kendisini her zaman göstermiştir. şadar yurdatapan’ın aranjörlüğünü yaptığı agiri ve bilbilo-ferzê benzer özellikler barındırırken, dilşad said’in el attığı ya star ve heviya te albümleri de batı müzik formlarının kullanıldığı benzer albümler olmuştur. yine etkisini kardeş türküler’in aranjmanlığını yaptığı roj û heyv albümde de görmek mümkün. bu albümde de batı müziğinin formları, arabesk ve geleneksel kürt müziği harmanlanmış ve ortaya güzel bir albüm çıkmıştır. albümdeki bütün parçalar başarılı ve güzeldir. bu arada bu kez vokaller iyi olmuştur. lo mamo parçasını ingilizce, arapça, türkçe ve kürtçe söylemiştir. dayik adlı parçası yine dikkat çekicidir. tembura min benim çok beğendiğim bir klamdır.
1-bila be
2-heviya te
3-welleh nabe
4-dayik
5-tembura min
6-duhok
7-şer neke
8-lo mamo
18- roj û heyv – 2000
2000 yılında şivan perwer’in 25. sanat yılı için kardeş türküler ile ortak gerçekleştirilmiş bir albümdür. şivan perwer’in tarzı dışında şivan perwer’in vokalliğini yaptığı birkardeş türküler albümü gibidir. kürtçe’nin bütün lehçelerinin kullanıldığı yöresel özellikler barındıran ritmik bir havası vardır. duzgî zazakî, pawanekanî ve bew sorani, diğer parçalar ise kurmancî’dir.
ez xelef im botan yöresine ait olup ezdinşêr beg ile alakalı bir parçadır ve halayı da bulunmaktadır. koçerê ise daha önce mihemed arif cizrawi'den dinlediğimiz hareketli güzel bir parçadır. soranî lehçesinde söylediği pawanekani oldukça sevilen bir parçası haline gelmiştir.
1-mîrkut
2-pawanekanî
3-koçerê
4-dîlbera min
5-ez xelef im
6-duzgî
7-mîro
8-bew
19- sarê– 2002
“jî bo bîranînan dengbêjan” alt başlığı ile çıkan albümde otantik geleneksel kürt müziğinin temel taşı olan dengbêjî klamlara çokça yer vermiştir. said axayê cîzîrî’yi ehmedê mala musa klamı ile, kadın dengbejlerden meryemxan'ı dotmamê klamı ile, evdalê zeynikê ve şeroyê biro’yu hekimo klamı ile yad etmiştir. klamlar dışında kalan parçalarda kürt halk müziğinin anonim eserleridir. albüme adını veren sarê parçasını süryanice ve kürtçe söylemiştir. yaro adlı parça zazaca, heybenin ve lemlanetkem ise soranice'dir. albüm kapağında ve hemen hemen heryerde "dotmamê" adlı parça yerine "mamê min" yazılmıştır. yada heybenin ile mame min aynı parça olup dotmamê parçasının adı unutulmuş olabilir.
1-mimîcan
2-ehmedê mala mûsa
3-gulnîşan
4-dotmamê
5-heybenin
6-sarê
7-hekîmo
8-seyran
9-yaro
10-lemlanetkem
***
şivan perwer'in bu 19 adet seri albümü dışında seçilmiş şarkılarından oluşan karma albümleri de vardır. bunlardan en önemlileri 3 albümden oluşan helbesten bijarti serisidir. bunlar dışında başka seçilmiş şarkılardan oluşan albümleri de vardır. ayrıca çocuk şarkılarından oluşan "çirokên zarokan" adlı bir albümü bulunmaktadır. bunlar dışında onlarca konser kaydı, düetler, türkçe parçalar, name, bûka kurda, şerneke, em kurdê şêrê çîya ne, avusturya işçi marşı gibi albümlere girmemiş onlarca parçaları olan koca bir müzik külliyatı olduğunu söyleyebilirz.
helbestên bijartî yên - 1
seçme şarkılardan oluşur.bütün parçalar daha önceki albümlerde yer almıştır.
1-xeydokê
2-kirîvê
3-gûlîzer
4-hevalno
5-min bêrîya te kiriye
6-helebçe
7-hesenîko
8-yarê
9-canê canê
helbestên bijartî - 2
were gulê ve malan bar kir dışında daha önce söylenmiş parçalardan oluşur. ilk defa bir albüme aldığı her iki anonim parçada oldukça güzeldir. malan bar kir dersim katliamı hakkındadır. bunlar dışında daha önceki albümlerinde yer alan yarê'yi maraş elbistan aksanı ile güzel bir şekilde yorumlamıştır. daha önce ey ferat albümünde yer alan xezal de bu albümde yer alan yorumu ile dinlemeye değerdir.
1-were gulê
2-mala min
3-yarê
4-xezal
5-malan bar kir
6-bavê fexro
7-xanima min
8-gûlîzer
9-canê canê
helbestên bijartî - 3
yasaklı olduğu için türkiye'de yayınlamayan albümlerinden seçilmiş parçalardan oluşur.
1-sebra malan
2-ey felek
3-gelê min rabe
4-em hatin
5-hêstirên min dibarin
6-nalinek tê guhê min
7-tirba min çêkin lî kurdistanê
8-karker û cotkar
9-ev çi jîyan e
*** -
30 küsür yıl memleket dışında yaşamış daha sonra da düğün şarkıcısı olarak geri dönmüştür memlekete.
-
abdullah öcalan adlı bebek katili teröristbaşı'nı boyayıp, barış ve özgürlük savaşçı'sı olarak satmaya çalışan pkk destekçisi:
. (abdullah öcalan barış ve özgürlük savaşçısıdır. terörist değildir, terörist olan türkiye devleti'dir) -
trt1 de pusula programında gercekten duygulandırmıştır. bize hep öcü, bölücü diye anlatılan kişinin ne kadar barışçıl ve siyasi söylemlerden uzak oldugunu görünce bunca sene bu ülkenin neye düşman oldugunu neden düşman oldugunu neden yasakladıgını anlamak gercekten imkansız.
edit: işbu entry şivan perwer akp politikasına alet edilmeden önce yazılmıştır. -
pkk'ya destek vermediği için kürt televizyonlarında gösterilmeyen ses sanatçısı.
edit: tekzip üzerine bir bkz. daha sözlükten uçarak tarihin tozlu yapraklarındaki yerini almıştır. -
sanatçılığını falan bilmiyorum ama kafasındaki şeyle süper mario'nun bölüm sonlarında çıkan mantara benziyor. bıyıklı mantar.
-
hiç tanımıyoruz bu insanları. bunu gerçekten cnn'de kendini anlatırken birkez daha anladım ve üzüldüm.
bu sistem bizi o kadar birbirimizden uzaklaştırdı ki bu toprakların yetiştirdiği büyük ve belki de deha sanatçılara yıldızlar kadar uzak kaldık. şivan perwer'de işte bu tanımadıklarımız arasında. sesi ve hayata bakışına büyülendim adeta. -
şirin payzın'ın programında yakın tarihin derebeyliğini çocukken yaşadığı bir olayı anlatarak sade ve etkileyici bir şekilde özetlemiştir: "kürt ağalığı, mollalık, şeyhlik hep aynıydı ve devlet onların yanındaydı"
-
ondaki gırtlak ancak taklit edilmektedir.
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap