• billboard dergisi tarafından ilki 4 ağustos 1958'de yayınlanmış olan amerika'nın en iyi şarkılar listesidir. listenin 55. yılı şerefi ile billboard dergisi, liste tarihinin en başarılı 100 şarkısını listelemiş. liste şu şekilde oluşmuş :

    1- chubby checker - the twist (1960 ve 1962) - 3 hafta 1.-iki kez listeye girip ikisinde de zirveye çıkan tek şarkı.
    2- santana feat. rob thomas - smooth (1999) - 12 hafta 1.
    3- bobby darin - mack the knife (1959) - 9 hafta 1.
    4- leann rimes - how do i live (1997) - 2. sıraya kadar çıkmış-toplamda 69 hafta listede kalmış.
    5- lmfao feat. lauren bennett & goonrock - party rock anthem (2011) - 6 hafta 1.
    6- the black eyed peas - i gotta feeling (2009) - 14 hafta 1.
    7- los del rio - macarena (bayside boys mix) (1996) - 14 hafta 1.
    8- olivia newton-john - physical (1981) - 10 hafta 1.
    9- debby boone - you light up my life (1977) - 10 hafta 1.
    10- the beatles - hey jude (1968) - 9 hafta 1.
    11- mariah carey - we belong together (2005) - 14 hafta 1.
    12- toni braxton - un-break my heart (1996) - 11 hafta 1.
    13- usher feat. lil jon & ludacris - yeah! (2004) - 12 hafta 1.
    14- kim carnes - bette davis eyes (1981) - 9 hafta 1.
    15- diana ross & lionel richie - endless love (1981) - 9 hafta 1.
    16- rod stewart - tonight's the night (gonna be alright) (1976) - 8 hafta 1.
    17- jewel - you were meant for me / foolish games (1997) - önce 2. sıraya sonra tekrar listeye girip 7. sıraya kadar çıkmış.
    18- bryan adams - (everything i do) i do it for you * (1991) - 7 hafta 1.
    19- boyz ii men - i'll make love to you (1994) - 14 hafta 1.
    20- percy faith & his orchestra - the theme from a summer place (1960) - 9 hafta 1.
    21- chic - le freak (1978) - 6 hafta 1.
    22- bee gees - how deep is your love (1977) - 3 hafta 1.
    23- survivor - eye of the tiger (1982) - 6 hafta 1.
    24- rihanna feat. calvin harris - we found love (2011) - 10 hafta 1.
    25- flo rida feat. t-pain - low (2008) - 10 hafta 1.
    26- andy gibb - i just want to be your everything (1977) - 4 hafta 1.
    27- next - too close (1998) - 5 hafta 1.
    28- the police - every breath you take (1983) - 8 hafta 1.
    29- gotye feat. kimbra - somebody that i used to know (2012) - 8 hafta 1.
    30- irene cara - flashdance...what a feeling (1983) - 6 hafta 1.
    31- adele - rolling in the deep (2011) - 7 hafta 1.
    32- bobby lewis - tossin' and turnin (1961) - 7 hafta 1.
    33- johnny horton - the battle of new orleans (1959) - 6 hafta 1.
    34- mariah carey & boyz ii men - one sweet day (1995) - 16 hafta 1.
    35- savage garden - truly, madly, deeply (1998) - 2 hafta 1.
    36- wings - silly love songs (1976) - 5 hafta 1.
    37- marvin gaye - let's get it on (1973) - 2 hafta 1.
    38- the bee gees - night fever (1978) - 8 hafta 1.
    39- queen - another one bites the dust (1980) - 3 hafta 1.
    40- paul mccartney and michael jackson - say, say, say (1983) - 6 hafta 1.
    41- nickelback - how you remind me (2001) - 4 hafta 1.
    42- dawn feat. tony orlando - tie a yellow ribbon round the old oak tree (1973) - 4 hafta 1.
    43- tommy edwards - it's all in the game (1958) - 6 hafta 1.
    44- the beatles - i want to hold your hand (1964) - 7 hafta 1.
    45- andy gibb - shadow dancing (1978) - 7 hafta 1.
    46- carly rae jepsen - call me maybe (2012) - 9 hafta 1.
    47- elton john - candle in the wind 1997 / something about the way you look tonight (1997) - 14 hafta 1.
    48- alicia keys - no one (2007) - 5 hafta 1.
    49- whitney houston - i will always love you (1992) - 14 hafta 1.
    50- boyz ii men - end of the road (1992) - 13 hafta 1.
    51- the black eyed peas - boom boom pow (2009) - 12 hafta 1.
    52- blondie - call me (1980) - 6 hafta 1.
    53- mario - let me love you (2005) - 9 hafta 1.
    54- bee gees - stayin' alive (1978) - 4 hafta 1.
    55- kenny rogers - lady (1980) - 6 hafta 1.
    56- ke$ha - tik tok (2010) - 9 hafta 1.
    57- the monkees - i'm a believer (1966) - 7 hafta 1.
    58- kanye west feat. jamie foxx - gold digger (2005) - 10 hafta 1.
    59- timbaland feat. onerepublic - apologize (2007) - 2. sıraya kadar çıkabilmiş.
    60- ace of base - the sign (1994) - 6 hafta 1.
    61- j. geils band *- centerfold (1982) - 6 hafta 1.
    62- john lennon - (just like) starting over * (1980) - 5 hafta 1.
    63- brandy & monica - the boy is mine (1998) - 13 hafta 1.
    64- stevie b - because i love you (the postman song) (1990) - 4 hafta 1.
    65- joan jett & the blackhearts * - i love rock 'n roll * (1982) - 7 hafta 1.
    66- the fifth dimension - aquarius/let the sunshine in (1969) - 6 hafta 1.
    67- tag team - whoomp! (there it is) * (1993) - 2. sıraya kadar çıkabilmiş.
    68- maroon 5 feat. christina aguilera - moves like jagger (2011) - 4 hafta 1.
    69- paul mccartney and stevie wonder - ebony and ivory (1982) - 7 hafta 1.
    70- paula abdul - rush rush (1991) - 5 hafta 1.
    71- dionne and friends * - that's what friends are for (1986) - 4 hafta 1.
    72- diana ross - upside down (1980) - 4 hafta 1.
    73- the archies - sugar, sugar (1969) - 4 hafta 1.
    74- bruno mars - just the way you are (2010) - 4 hafta 1.
    75- nelly feat. kelly rowland - dilemma (2002) - 10 hafta 1.
    76- marvin gaye - i heard it through the grapevine (1968) - 7 hafta 1.
    77- shania twain - you're still the one (1998) - 2. sıraya kadar çıkabilmiş.
    78- donna summer - hot stuff (1979) - 3 hafta 1.
    79- coolio feat. l.v. - gangsta's paradise (1995) - 3 hafta 1.
    80- the steve miller band - abracadabra (1982) - 2 hafta 1.
    81- michael jackson - billie jean (1983) - 7 hafta 1.
    82- carly simon - you're so vain (1973) - 3 hafta 1.
    83- wild cherry - play that funky music (1976) - 3 hafta 1.
    84- lionel richie - say you, say me (1985) - 4 hafta 1.
    85- the knack - my sharona (1979) - 6 hafta 1.
    86- lionel richie - all night long (all night) (1983) - 4 hafta 1.
    87- sinead o'connor - nothing compares 2 u (1990) - 4 hafta 1.
    88- all-4-one - i swear (1994) - 11 hafta 1.
    89- mary j blige - family affair (2001) - 6 hafta 1.
    90- foreigner - waiting for a girl like you (1981) - 2. sıraya kadar çıkabilmiş.
    91- elvis presley - are you lonesome to-night? * (1960) - 6 hafta 1.
    92- roberta flack - killing me softly with his song (1973) - 5 hafta 1.
    93- john cougar * - hurts so good (1982) - 2. sıraya kadar çıkabilmiş.
    94- puff daddy & faith evans feat. 112 - i'll be missing you (1997) - 11 hafta 1.
    95- b.j. thomas - raindrops keep fallin' on my head (1970) - 4 hafta 1.
    96- phil collins - another day in paradise (1989) - 4 hafta 1.
    97- maroon 5 - one more night (2012) - 9 hafta 1.
    98- the emotions - best of my love (1977) - 5 hafta 1.
    99- fun feat. janelle monae - we are young (2012) - 6 hafta 1.
    100- usher - you make me wanna... (1997) - 2. sıraya kadar çıkabilmiş.

    listedeki parçaları hatırlamak adına şuna bakabilirsiniz.
  • özellikle de ilk 10'u baz alınarak 2000'lerin silme hip-hop/r&b, 2010'ların da -şimdilik tabii- silme electropop egemenliğinde geçtiğinin görülebileceği; '90'larda single cd satışlarının, 2000'lerde radyoda çalma sıklığının, 2010'larda ise yasal mp3 indirmelerinin ağırlıklı olarak baz alındığı; the beatles'ın 20 1 numara single ile hâlâ kırılamayan hayvânî bir rekor sâhibi olduğu abd resmî single listesi.

    '80'ler ve '90'ların çeşitliliği ve kalitesi bu listeden giderek elini eteğini çekmiş, rock müzik ise 2002'de nickelback'in how you remind me'sinin mutlak zaferi, biraz da evanescence'in 2003-2006 arası süksesi dışında bu listede kendine pek yer bulamamıştır.

    bir başka önemli özelliği de amerikalı ve onlar kadar olmasa da kanadalı olmayan sanatçı ve grupların bu listeye girmesinin son derece zor olmasıdır. ne single cd satışları, ne radyolar, ne de itunes, amazon gibi yasal mp3 indirilebilecek siteler bu kuralı pek değiştirmiştir. arada los del rio (bkz: macarena), savage garden, ricky martin, t.a.t.u., kylie minogue* ve şimdilerde de psy gibi tek ya da çift atımlık kurşunlar ve amy winehouse, joss stone, adele gibi amerikan müziğine çok da aykırı işler yapmayan ve bu listede de, albüm listesi top 200'de de daha tutarlı başarıları olan ingiliz kadın sanatçılar bu kuralı bozup insanı durduk yerde mutlu ederler. bunun tek istisnâsı sanırım the beatles ve spice girls olmuştur. bunlara belki biraz da coldplay'i ekleyebiliriz. listelerine kuzey amerikalı olmayan kimseleri cımbızla seçerek alan amerikalılar'ın hâlâ kırılamayan rekorunun sâhibinin bir ingiliz olması ise ironik değilse nedir?

    benzer bir biçimde ingiltere listelerinin rekortmen ismi de 21 listebaşı single ile bir amerikalı, elvis presley'dir. kendisinin hot 100'daki rekoru 2007'de don't forget about us ile mariah carey 17. 1 numarasını elde edince egale edilmiş, 2008'de de touch my body 18. 1 numarası olunca kırılmıştı. beatles'ın ise ana vatanındaki 1 numara single sayısı elvis'in abd'deki 1 numara sayısıyla aynı, 17.

    şimdilerde neredeyse her single'ı 1 numara olan ve diamonds ile madonna'nın 12 sayılık listebaşı single'larını yakalayan rihanna, mariah'nın beatles'ın rekorunu kırmaya en yakın isim olma şerefini de elinden aldı alacak. zirâ önünde bir tek michael jackson var artık, 13 1 numara ile. mariah'dan artık umudum yok; michael, elvis ve beatles zâten târih oldu, ha bir de yapsa yapsa usher yapar bir de belki bir şeyler.
  • son birkaç yıldır streaming demen nimet, aynı zamanda illet, nedeniyle içine edilmiş olan dünyanın en popüler listesi.

    geçtiğimiz haftalarda doksanların sonu, 2000'lerin başında popüler olan üç isim art arda yeni single'larını yayınladılar: backstreet boys, christina aguilera ve jennifer lopez. bu üç isim de artık rüştünü ispatlamış ve milyonlarca albüm satmış isimler. bundan sonra hiçbir şey yapmasalar bile isimlerinin bir ağırlığı olacaktır her zaman. bunlardan backstreet boys'un yeni şarkısı olan don't go breaking my heart listeye 99 numaradan giriş yapmışken christina aguilera'nın demi lovato destekli şarkısı fall in line ile j.lo'nun yanına cardi b ve dj khaled gibi iki popüler ismi aldığı dinero ilk 100'e giremedi bile. fall in line 101, dinero 103 numarada oturuyor bu hafta itibari ile. bsb ve j.lo'nun şarkılarını radyonun desteklemiş olduğunu da not edelim. ayrıca backstreet boys yayınlandığı hafta uzun bir süre boyunca itunes'un zirvesini de kimseye bırakmadı. fall in line yaklaşık bir hafta falan boyunca itunes top 10'da kaldı. buna rağmen biri hot 100'e ucundan ancak girebilirken diğer iki şarkı giremedi bile. eğer christina aguilera gibi bir isim ilk single'ını hot 100'e bile sokamıyor, backstreet boys radyo anlaşmasına rağmen 99 numaradan ancak giriş yapabiliyorsa vay piyasanın haline.

    2018 itibariyle satışların içler acısı olduğu bir gerçek. itunes'da zirve yapmanın bile hiçbir anlamı olmadığını gördük. radyo desteği bir yere kadar götürse de streaming platformlarında iş yapamıyorsanız radyo da bir yerden sonra şarkınızı çalmayı bırakıyor.

    streaming platformları ise başlarda müziği demokratikleştirme anlamında atılmış bir adım olsa da işin aslının öyle olmadığı zamanla çıktı ortaya. şahsen spotify kullanıyorum ve gayet de memnunum. çok sevdiğim sanatçıların albümlerini para vererek cd olarak alıp saklıyorum, onun dışında tamamen spotify üzerinden dinliyorum müziğimi. bu platformlar varken itunes'un popülaritesini yitirmesi çok doğal. lakin dediğim gibi spotify vb platformlar müziği demokratikleştirmek yerine tam tersi çok daha fazla tekele soktu. eğer plak şirketi rüşvet vs yoluyla bir şarkıcının şarkısını today's top hits vs popüler ve yüksek takipçi sayılı playlist'lere sokturmuyorsa veya sokturamıyorsa o şarkının hot 100'de başarılı olma şansı artık çok çok zor. nitekim yukarda bahsettiğim üç şarkıya da aynı şey oldu. üçünün de streaming rakamları facia. karşılaştırma amaçlı söylüyorum; drake'in nice for what'ı 258 milyon kere çalınmışken, dinero 5 milyon kere çalınmış. tabi ki zaman farkı, drake'in kariyerinin zirvesinde olması gibi başka faktörler de var; fakat fark yine de çok fazla.

    demem o ki 90ların, 2000lerin büyük isimlerinin streaming çağında hit çıkarması gün geçtikçe zorlaşıyor. ageism olayı bir yana, radyoların otuzunu geçmiş kadın şarkıcıları çalmayı reddetmesi bir yana derken hot 100 iyice aynı isimlerin at koşturduğu bir liste haline geldi. 2000'li yıllarda en azından madonna, mariah carey gibi isimler gerçekten denediklerinde hit çıkarabiliyorlardı. şimdi hiç şansları yok desek yeridir. 2014'e kadar listenin ağa babası olan katy perry bile geçen sene ağzının payını aldı. tür çeşitliliği 2000'lere göre çok azaldı. önceden pop müzik de hip hop müzik de yerine göre rock müzik de bir yer edinebiliyordu kendine bu listede. şu an en son bir rock şarkısının ne zaman top 10'a girdiğini bile hatırlamıyorum. (not: portugal. the man sayılmaz, feel it still bildiğimiz alternatif pop çünkü*)

    doksanlarda çıkış yapanlardan günümüze odaklanma anlamında en iyi işi beyoncé yaptı valla. hot 100'müş, single'mış umrunda değil, albümünü yayınlayıp kamyon kamyon satışını yapıyor ve turneden parayı kırıyor.

    ha bu saatten sonra formül değiştirilip satışlara verilen ağrlık artırılır mı, spotify bu kadar güçlüyken hayatta olmaz. taylor swift gibi bir isim bile sonunda inadını kırıp dönüş yaptıysa bu platforma, billboard hot 100'de streaming saltanatı daha devam edecek demektir.

    özet geç piç: olay payola yani. radyolara öde, streaming servislerine öde ve fabrikasyon hitlere sahip ol.
  • streaming platformlarının güç kazanması ile eski hareketliliğini kaybetmiş abd'nin resmi single listesi.

    billboard hot 100 ya da forumlarda kısaca ifade edildiği gibi bb100, billboard 100, hot 100 bugün satışların, radyoların ve streaming'in belirli yüzdelerinin alınmasıyla hesaplanıyor.

    satışların (pure sales) hesaplanması cuma 00:00'da başlar ve bir hafta sonra kapanır, listeye etkisi %35 ile %45 arasındadır.

    radyoların (airplay) hesaplanması pazartesi 00:00'da başlar ve bir hafta sonra kapanır, listeye etkisi %30 ile %40 arasındadır.

    streaming'in hesaplanması cuma 00:00'da başlar ve bir hafta sonra kapanır, listeye etkisi %20 ile %30 arasındadır.

    hangisinin hangi oranda etkileyeceği her hafta değişir.

    billboard ilk kez ağustos 2007'de streaming'i bb100'a dahil etti. giderek güçlenen streaming için mart 2012'de on-demand songs listesini kurdu. ocak 2013'te ise resmen streaming songs listesini açtı. yine 2013'te youtube izlenme oranlarını streaming olarak saymaya başladı. 2017'de ise streaming platformlarının payını kendi arasında bölüştürdü. yeni karara göre youtube gibi sponsorlu platformların etkisini azaltırken spotify gibi ücretli platformların etkisinin daha fazla olmasına karar verdi.

    bugün müzik ağırlıklı bazı büyük streaming platformlarının şubat 2018 itibari ile kaç kişi tarafından kullanıldığına bakarsak:

    spotify: 140 milyon
    soundcloud: 175 milyon
    pandora: 73.7 milyon
    apple music: 36 milyon
    amazon prime: 10 milyon
    tidal: 4.2 milyon

    streaming songs listesinde mart 2013'ten bu yana haftalık stream rekoru kıran şarkılar:

    - harlem shake (103 milyon)
    - look what you made me do (84.4 milyon)
    - god's plan (83.3 milyon)
    - despacito (69.6 milyon)
    - humble (67.4 milyon)
    - hello (61.6 milyon)
    - black beatles (55.9 milyon)
    - rockstar (55.3 milyon)
    - i'm the one (53.9 milyon)
    - dna (51 milyon)

    kaynak kaynak kaynak kaynak kaynak kaynak kaynak

    internette dijital satışların resmileşmesi üzerine 2005'te müzik endüstrisinde "dijital dönem (digital era)" başlamıştı. şimdi de streaming dönemi başladı ve bu sisteme ayak uyduramayan şarkıcılar eski güçlerini kaybediyor.

    streaming'in kendisi ise billboard 100'ı yavaşlatan bir etkiye sahip. şarkılar daimi bir streaming desteği gördüğü için zirveye çıktıklarında orada çok uzun süre kalabiliyorlar. listenin ilk 10'u çok yavaş değişiyor. bir şarkı aylarca ilk 10'da kalabiliyor. bir şarkının hot 100'dan düşmesi ayları buluyor. bazen ilk 5'in haftalarca değişmediği oluyor. streaming öncesinde bir şarkının gerçek etkisini korumasında radyolar etkili oluyordu. dijital satış listesi her hafta yeni yayınlanan şarkılar yüzünden sürekli bir hareket halinde olduğu için şarkının gerçek etkisini radyolar belirliyordu. şimdi buna streaming eklendi ve şarkıların "bir kez satın alınma dönemi" bitti. insanlar şarkıyı her gün stream etmeyi tercih ediyorlarsa bu doğrudan bb100'a yansıyor. şarkı gerçek anlamda popülaritesini kaybedene kadar ilk 10'dan düşmüyor.

    bugün streaming'e gerçek anlamda uyum sağlayabilmiş şarkıcılar ed sheeran, drake, rihanna, ariana grande, the weeknd, kendrick lamar, justin bieber, post malone ve imagine dragons.

    ed sheeran bu işin başını çekiyor. divide'ın yayınlandığı bir yıl olmadı ama albüm dünya çapında 10 milyon satmayı başardı. bunun sadece 3 milyonu dijital/cd satışı. albümün tüm şarkıları birçok ülkenin müzik listesine girererek tarihi bir başarı elde etti. shape of you 33 hafta ilk 10'dan düşmedi. yayınlandığı bir yıldan fazla oldu ve hala ilk 30'da. bu yılın ortasında bb100'da tüm zamanların rekorunu kıracağı tahmin ediliyor. adam spotify'da aylık 50 milyon dinleyiciyi gören ilk isim oldu.

    drake ikinci sırada geliyor. bunun temel nedeni ise kendisinin çok dağınık olması. adam kafasına ne eserse onu yapıyor. bir bakıyorsunuz albüm yayınlamış, daha yeni albüm yayınlamışken bağımsız single yayınlıyor. sonra bir bakıyorsunuz mixtape yapmış. ardından düet geliyor ve sonra yine bağımsız single. üniversitelerde irregular öğrencinin müzik dünyasında vücut bulmuş hali. bu dağınıklığına rağmen sheeran'dan sonraki en büyük ikinci isim.

    kadın şarkıcılarda ise rihanna streaming'e uyum sağlamış en başarılı isim. şu sıralar dua lipa ve camila cabello popüler gibi görünebilir ama daha ilk albümleri. iki yıl sonra gerçek anlamda ne durumda oldukları belli olur.

    çok büyük albüm şarkıcıları olup streaming'de yerlere yapışan isimler ise şu şekilde: adele, taylor swift, beyonce, eminem ve justin timberlake.

    justin timberlake'in son albümü man of the woods ilk haftasında 293 bin sattı, bunun 242 bini dijital/cd satışından. hem single'ları hem albümü streaming kullanıcılarının tercihi olmadı.

    adele, 25 albümüyle 21'ın elde ettiği başarıların üçte birini ancak elde etti. albümü yedi ay gecikmeli olarak streaming servislerine koysa da ilk 10'da tutmayı başaramadı. single'larda ise üç tane bir numarayı görmek şöyle dursun, üç tane top 10 şarkı bile göremedi.

    taylor swift streaming'e en çok meydan okuyan isim. kadın tek bir albümü değil, tüm diskografisini streaming'den çekti ve iyi halt yedi. bugün streaming'e uyum sağlayamadığı için kıvranıyor. kendisinin streaming ile ilgili fikirleri bir yana, şirketinin gelenekçi ceo'su da onu sonuna kadar destekledi. 1989 geçen haziran ayında spotify'a eklendiğinde altı ay gibi kısa bir süre içinde 3xplatin sertifika kazanmıştı. popülaritesini kaybetmiş bir albüm altı ayda bu başarıyı elde etmişse, zirvesinde olduğu dönemde neler yapardı kim bilir. 2000'lerde adele'in 21'ından sonraki en başarılı albüm olabilirdi ya da beş şarkıyı bir numara yaparak mj'nin rekorunu egale edebilirdi. bugün ise swift'in kaçırılmış potansiyel başarılardan daha büyük bir problemi var: sisteme adapte olamadı. oysa 1989 bu adaptasyon için mükemmel bir fırsattı. daha da ilginç tarafı swift'in birçok fanı kafayı "pure sales" ile bozmuş durumda. millet listelerde başarıdan başarıya koşarken bunlar hala dijital/cd satışlarıyla övünüyorlar. reputation'ın ilk haftasında streaming servislerine gönderilmemesini başarı olarak görenler var. 2 + 1= 3'tür. bunun 2'sinin nereden geldiği sonucu değiştirmez. satış, streaming'den üstün değil. sonuç önemli. swift 2000'li yılların başında çıksaydı, bunlar muhtemelen dijital albüm satan şarkıcıları cd/kaset satışıyla aşağılamaya falan çalışırlardı. 2014'te benim gibi swift'in streaming politikasını onaylamayanların lafını ağzına tıkıyorlardı, hala aynılar.

    beyonce ise adele ve swift'ten daha saçma bir durumun içinde. lemonade'in yayınlandığı neredeyse iki yıl oldu ama albüm hala spotify'da yok. üstelik kendisi adele ve swift gibi "ya hep ya hiç" diyenlerden değil. albümünü gitti, streaming platformlarının en işe yaramazına, en tartışmalısına koydu: tidal'a. hani şu toplam 5 milyon üyesi bile olmayana. ulan 4 milyon üyenin her biri albümü her gün dinlese ne değişir, 140 milyonluk spotify'ı görmezden geldikten sonra? bugün divide on ayda on milyon satarken lemonade gibi bir albüm iki yılda dört milyon satabilmiş değil. tidal kurulduğu günden itibaren gerek üyeleriyle gerek izlediği politikalarla sürekli tartışma konusu. "promosyon" olarak şarkıcının "müziğini" kullanması onaylanan bir durum değil. mesela apple music promo için exclusive videolar yayınlıyor ya da spotify şarkıcıları stüdyolara davet edip cover'lar falan yaptırıyor. tidal ise doğrudan şarkıcının özünü, müziğini kullanıyor. deluxe versiyonu kendine saklar, bu başka ama doğrudan albüm üzerinden oynaması tepki gören bir durum. üstelik recording academy üyelerini de etkiliyor ki bu da doğrudan grammy'ye yansıyor. ilk haftasında 653 bin satabilmiş bir albüm bugün abd'de 2xplatin sertifika alabilmiş değil, dahası bu karar beyonce'nin streaming dönemine adapte olmasına engel oluyor. kadının güncel müziği 140 milyonluk spotify'da yok. adaptasyondan nasıl söz edilebilir?

    bu albüm şarkıcıları lady gaga ya da katy perry gibi çaresiz durumda değiller. hala bütün piyasanın üstünde albüm satışlarına sahipler ve endüstriyi domine edebiliyorlar (özellikle adele ve swift) ama gelecekte benimseyecekleri politika çok önemli çünkü gün geçtikçe "albüm satışı" olayı ölüyor. artık ilk hafta 200 bin satmak büyük bir başarı. küçük bir örnek: timberlake 2002'de 440 bin satan albümüyle bir numara bile olamamıştı. 2018'de 293 bin satan albümü 2018'in şimdiye kadar ki en iyi ilk hafta satışını elde etti.

    sonuç olarak endüstri gerçekten yeni bir döneme girmiş durumda. despacito bugünkü başarısını streaming'e borçlu. ed sheeran 2014'te olduğu noktadan çok farklı bir yerde. camila cabello ve dua lipa gibi yeni şarkıcılar streaming sayesinde bir yerlerde.

    apple'ın ve amazon'un birkaç yıl içinde dijital satışlara tamamen son vereceğine dair haberler var ama bunlar henüz doğrulanmadı. bugün streaming inkar edilemeyecek kadar büyük bir güç ve her geçen gün daha da büyüyor. müzik listeleri ya da sistemin değişmesi bir yana, müzik endüstrisine en büyük katkısı korsan ile en etkili mücadele aracı olması. insanları aylık makul bir ücret ödemeye ikna ederek korsanın önünü kesiyor.

    (bkz: üç ayrı konuyu tek bir entry'de birleştirmek)
    (bkz: entry tasarrufu)
  • dünyanın en prestijli müzik listesi. haftalık yenilenir.

    listeye ait bazı rekorlar:

    * en çok birinci olan şarkı lil nas x'in "old town road"u 19 hafta 1. olmuş.

    * ilk 2'de en çok yer alan şarkı harry styles "as it was" olmuş.

    * ilk 5'te en çok yer alan şarkı the weeknd "blinding lights" olmuş.

    * tüm listede en çok kalmayı başaran şarkı the weeknd "blinding lights" olmuş. 90 hafta ine çıka listede kalmış.

    * listeye girdikten sonra birinciliğe tırmanması en uzun süren şarkı glass animals "heat waves" olmuş. ocak 2021'de listeye girmiş, taa mart 2022'de 1. olmuş.

    * 1. olduktan sonra en kötü düşen şarkı taylor swift "willow" olmuş, sonraki hafta zirveden 38'inci sıraya düşmüş.

    * enstrumental (vokalsiz) şarkının 1. olduğu en son 2013'te görülmüş harlem shake ile.

    * en çok 1. şarkı çıkaran grup/sanatçı the beatles olmuş, tam 20 şarkısı zirveyi görmüş.

    * bir yılda en çok 1. şarkı çıkaran grup yine the beatles olmuş. 1964 yılında 6 farklı şarkısı zirveyi görmüş.

    * ilk 5'e en çok şarkı çıkaran şarkıcı drake olmuş. 30 şarkısı ilk 5'e girmiş.

    * ilk 10'da en çok kalmayı başaran şarkıcı rihanna olmuş. 360 hafta ile.

    * ilk 10'da arka arkaya en çok kalan şarkıcı katy perry olmuş. (california gurls, teenage dream, firework, e.t., last friday night") 69 hafta boyunca.

    * şarkı çıktığı hafta zirveye girme diye bi olay var. bunu en çok başaran 7 farklı şarkı ile drake olmuş.

    * en çok 1. şarkı çıkaran albüm rekorunu 5 şarkı ile michael jackson'ın bad albümü ile katy perry'nin teenage dream albümü paylaşıyor.

    * en çok 1. çıkaran besteciler paul mccartney (32), john lennon (26) ve max martin (25). max martin'in şarkı verdiği şarkıcılardan bazıları katy perry, britney spears, kelly clarkson, pink, taylor swift, ariana grande, the weeknd.
  • amerika'nın resmî single listesi. dünyânın en dişli ve dolayısıyla en prestijli şarkı listesidir. yer almak cidden çaba ve büyüklük ister.

    hot 100'a giren herhangi bir şarkı için dünyânın geri kalanında ne yaptığı çok da önemli değildir. ki bu listede popüler olan herhangi bir şarkı dünyânın geri kalanında da % 99 başarılıdır zâten.
  • ilk 20'de bulundurduğu 12 drake şarkısıyla ne kadar mide bulandırıcı bir liste olduğu görülebiliyor.
  • güncel formülü aşağı yukarı şöyledir:

    1000 units of sales* = 750000 units of audience* = 50000 units of streaming**
  • formülünü gene değiştirmişler. streaming'in ağırlığı azaltılmış, satışların ağırlığı arttırılmış.
  • ilginç listedir.
    bu listede, zamanla insanların popüler müzik zevklerinin ne kadar düştüğünü, popüler müziğin ne kadar çok basitleştiğini çok rahat gözlemleyebilirsiniz.

    meraktan 1940 yılından günümüze kadar olan 1 numara olmuş şarkılara baktım.
    bu listede 1 numaraya ulaşmış şarkıların neredeyse %90dan fazlası müzikal açıdan zayıf, nitelikli değil. şarkıların çoğu dünya çapında bir popülerliğe sahip olsa da aslında sadece amerikan kültürünün şekillendirdiği ve başat olarak onun müzik endüstrisinin karakteristik özelliklerine göre şekillendirilmiş.

    son yıllarda bir numara olan şarkılar geçmiş yıllardaki şarkıların yeni müzik türleri ile yeniden yorumlanmışı gibi, başlı başına bir yenilik yok. listede bir numara olanlar da emek konusunda daha tembel ve gittikçe de tembelleşiyor.
hesabın var mı? giriş yap