usuli
-
dîvân'ını prof.dr. mustafa isen 1990 yılında transkripsiyonlu olarak neşretmiştir.
-
"nazar kıl nev-i insana kimi zehr ü kimi şekker
aceb hikmet bir agaçdan olur dürlü semer peyda"
beyitinde; bu dünya bağının bahçıvanı da suyu da aynı olsa bile, binlerce çeşit farklı ağaç (insan)ortaya çıkar der. -
halk ozanı. rumeli'de yenicevardar'da doğmuştur. doğum yılı bilinmiyor. 1534'te öldüğü anlaşılıyor. yaşamıyla ilgili ayrıntılı bilgi yok. uzun yıllar "gurbet"te kaldığını şiirlerinden anlıyoruz. mısır'a gittiği kesin. mısır'da şeyh ibrahim gülşeni'nin, mevlevilik, bektaşilik, melamilik kurallarından yararlanarak kurduğu tarikata girmiş onun "mürid"i olmuştur.
şiirlerini aruzla da heceyle de yazmıştır. nesimi'nin etkisinde kaldığı ileri sürülüyor. aruz ölçüleriyle "klasik edebiyat dili" ile yazdığı şiirleri bakımından usuli'yi, bir bakıma, bir divan ozanı sayanlar da vardır.
ancak, heceyle, halk diliyle yazdığı gizemci şiirlerle, usuli'yi gizemci halk ozanları arasında gösterenler de az değildir. -
"usule ilişkin" demektir.
-
hayalî beyle hemşehridir. 1660'da vefât etmiştir. müstearı gibi usûl sahibi bir şairdir.
-
üst perdeden uçarmış rahmetli. ilk beyite çok takılmamak lazım, kalanlara da çok takılmak lazım.
vücud-i mutlak'ın bahri ne mevcud kim eder peyda
enelhak sırrını söyler eğer mahfi eğer peyda
meadindir kamu eşya eder öz kendi zatından
kimisi sim üzer zahir kimiseng ü meden peyda
bu bağın ger hakikatta suyu bir bağ-banı bir
veli olmuş hakayıktan nice yüzbin şecer peyda
nazar kıl nev'i insana kimi zehir ü kimi sükker
aceb hikmet bir ağaçtan olur türlü semer peyda
bu dokuz kubbe vü şeş-su içinde geldün ü gittin
negeldiğin kapı zahir ne gittiğin memer peyda
yolumuz bir beyabana erişdi na-gehan k'ana
girer bin kar-ban olmaz birinden bir eser peyda
şu serverler ki dağlar gibi baş eğmezdi eflaka
yatarlar yerde phest olmuş ne tiğ u teber peyda
nice şuride aşıklar gezerler cümle tayihler
bu tih-i bi-nihayette ne rah nerah-ber peyda
nice günler gece oldu nice bin ay u yıl geldi
diriğa olmadı kaldı şeb-i kadre seher peyda
nice zahmet çeker kesb-i kemal edince arif
beli çokkan yutar kan eyleyince bir güher peyda
nice bin adem oğlanı helak olmak gerek ta kim
yalancı kahbe dünyadan ola bir gerçek er peyda
kamu nezzare ekbar-ı mani muntazırdırlar
usuli gibi ta kim ola bir sahib-i nazar peyda -
caferi mezhebinin bir koludur. ahbarilerin aksine kendilerine özgün bir fıkıh usulü kabul ederler.
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap