• bir muharrem ertaş türküsüdür. oğlu neşet ertaş da söyler.

    sözleri :

    mezar arasında harman olur mu ?
    kama yarasına derman olur mu ?
    gamayı sokandan iman olur mu ?
    kazım'ım aslanım aman yerde yatıyor.
    kaytan bıyıkları gana batıyor.

    mezar arasından atlayamadım.
    döküldü cephanem (gulüm) toplayamadım.
    kama yarasını saklayamadım.
    kazım'ım aslanım yerde yatıyor.
    kaytan bıyıkların (gulüm) kana batıyor.
  • neşet ertaş böyle söyler:
    mezer* arasında harman olur mu?
    gurşun* yarasına aman, derman olur mu?
    gama* yarasına aman, derman olur mu?
    gamayı vuranda iman olur mu?
    vurma zalım, gıyma* cana, amansız olma
    unutma hakkı vicdanı, imansız olma

    mezer arasında ağıt havası
    yitirmiş yavrusun aman, ağlar anası
    yavrusun yitirmiş aman, ağlar anası
    yarın mahşer günü, hakkın davası
    gurulur vicdanda bunu bilesin
    yükler hak sırtına zalım zulum* çilesin*

    mezer arasına, ganlı* gelir mi ?
    vadesiz ölüme allah razı olur mu?
    yörü* zalım, dünya sana kalır mı ?
    kazım'ım aslanım aman yerde yatıyor
    gaytan* bıyıkları aman gana* batıyor
  • insanlığını unutmuş, egolarına yenilmiş çok büyük varlıklara sakarya meydanından tuna caddesine inerken dinletilesi türkü.

    *
  • bu şahane türküye ilişkin yoğun bir kafa karışıklığı var. kimi söz müzik anonim diyor, kimi söz anonim, müzik muharrem ertaş diyor. neşet ertaş'tan alınma kırşehir türküsü diyen, aksaray türküsü diyen, kütahya türküsü, afyon türküsü ve hatta urfa uzun havası diyen var.

    öncelikle türkünün adını doğru koyalım: kazım'ın türküsü. yöresinin ise orta anadolu olmadığı gayet açık. kütahya/afyon tavrı belirgin. mesala bkz. şu icra.

    youtube'da ayhan arslan adlı kullanıcının yorumda yazdıkları makul görünüyor:
    "söz anonim beste muharrem ertaşmış. yapmayın beyler bu türkü kütahya türküsüdür. bunu bütün kütahyalılar bilir. hikayesinde geçen mezarlıklardan biri sultanbağı diğeri ahierbasan mezarlığıdır. neden bu iki mezar arasında harman olmaz? çünkü bu iki mezarın arasında hıdırlık kumu denen ve çini üretiminde kullanılan kil vardır. o yüzden ot bitmez. orada öldürülen kazım da araplar sülalesindendir. olay 1800'lerin sonlarında olmuştur iki mahalle gençlerinin kavgası sonucu olmuş bir hadisedir. zaten türkünün neresinden bakarsanız bakın makamıyla herşeyiyle bariz kütahya türküsüdür."

    türkünün duygusunu en iyi veren icranın tolga sağ'a ait olduğunu da ekleyeyim.
  • tolga sağ yorumunu beğendiğim afyon türküsü.
  • beynelmilel filiminde söyleyen kisinin adi sanırım cengiz isleyen,? kendisi mersin belediye bandosu nda görevli. malesef bu film deki haricinde baska bir parca bulamadim...
  • şairlerin pek sevdiği türküdür. orhan veli efkarlanırım, bedri rahmi ise türküler dolusu ve yiğidim aslanım şiirlerinde bu türküye gönderme yapar.
  • (bkz: kazım'ın türküsü)

    (bkz: türküler dolusu)

    alakalı 2 başlık daha ilgilenene.
  • 1926-27 ders yılıdır. pertev naili boratav istanbul lisesi'nin son sınıf edebiyat bölümünde okumakta, sosyoloji öğretmenleri hilmi ziya ülken derslerinde sözlü edebiyat gelenekleri üzerinde durmakta, halk edebiyatı sorunlarını irdelemekte, anlattıkları öğrencisinin özel ilgisini çekmektedir.
    pertev naili bey ders yılı sonunda hocasına üniversitenin edebiyat bölümünde okumak istediğini söyler. o yıllarda babası mudurnu kaymakamı olduğundan yaz tatillerini geçirmek için bolu'nun bu sekiz yüz hanelik kasabasına gitmektedir. bunu duyan hocası onun için bir araştırma programı verir: mudurnu yerlilerinin ağzından halk edebiyatı metinleri derleyecektir. henüz latin harflerine geçilmemiştir. hocası yapacağı derlemelerin dil özelliklerini yitirmeden yazabilmesi için bir çeviri-yazı kılavuzu verir kendisine.
    pertev naili o 1927 yazında mudurnu'da çeşitli kimselerden dinleyerek elli bir türkü, on beş mani derler. türkülerin arasında işte bu mezar arası da vardır ve şöyle bir şeydir:

    gabir arasında ganlı gasablar
    kişi de ehbabına efem gama mı saplar
    cenazem gidiyor bakın ehbablar
    arslanım kâzım'ım efem nerde yatıyor
    gaytan bıyıkların efem gana batıyor

    gabir arasında harman olur mu
    gama da bıçak yarasına derman olur mu
    gama saplayanda din iman olur mu
    arslanım kâzım'ım efem nerde yatıyor
    gaytan bıyıkların efem gana batıyor

    gabir arasından gece gece geçdim
    ecel de şerbetini efem ölmeden içdim
    ben bu candan efem çoğ oldu geçdim
    arslanım kâzım'ım efem nerde yatıyor
    gaytan bıyıkların efem gana batıyor

    varın söylen anneme sandığı açmasın
    çuha şalvarıma uçkur dakmasın
    kâzım gelür diye yola bakmasın
    arslanım kâzım'ım efem nerde yatıyor
    gaytan bıyıkların efem gana batıyor

    gabir arasından atlayamadım
    cephanem döküldü toplayamadım
    ben düşmanlarımı haklayamadım
    arslanım kâzım'ım efem nerde yatıyor
    gaytan bıyıkların efem gana batıyor

    gabir arasında melekler çokdur
    gelme doktor gelme çaresi yokdur
    bir allahdan başka kimsemiz yokdur
    arslanım kâzım'ım efem nerde yatıyor
    gaytan bıyıkların efem gana batıyor

    mezerimin daşı gıbleye garşı
    dil versin de söylesin anam doprağı daşı
    kâzım'ı sorarsan efelerin başı
    arslanım kâzım'ım efem nerde yatıyor
    gaytan bıyıkların efem gana batıyor

    meyhaneden çıkdım yan basa basa
    ciğerlerim kopdu anam gan gusa gusa
    beni vuranı sorarsan arabacı musa
    arslanım kâzım'ım efem nerde yatıyor
    gaytan bıyıkların efem gana batıyor

    pertev naili yıllar sonra 'mudurnu türküleri' başlığıyla bir makalede toplar burada yaptığı derleme örneklerini. o makalede türkünün başka bölgelerde söylenen bazı çeşitlemelerinde vurulanın mustafa, vuranın da bu çeşitlemede olduğu gibi musa olduğunu ama arabacı musa değil de konyalı musa şeklnde geçtiğini söyler.

    hocamız bu makalede türkünün yer itibariyle çıkış noktası, menşei konusunda bir yorumda bulunmaz ama cahit öztelli'nin konya'yı, eflatun cem güney'in ise emirdağ'ı işaret ettiğini belirtir.

    ps: fakat konya nedir allah aşkına!..
  • beynelmilel filmindeki yorumunun kime ait oluğunu bulamadığım turkudur.
hesabın var mı? giriş yap