• --- spoiler ---
    filmin bir bolumunde lord shingen'in askerleri tepe kenarinda mevzilenmi$ ve lordlarinin hayatta olup olmadigini tarti$maktadirlar. tepenin uzerinde ise gune$ batmaktadir ve askerler tek sira halinde yurumektedir. i$te bu goruntude askerlerin arasindan batan gune$in i$igi oyle ilginc yansimaktadir ki, filmi izleyen gozlere adeta bir japon bayragi-2. dunya sava$i oncesi kullanilan versiyonu- silueti carpar. ilginc ve guzel bir sahnedir.
    --- spoiler ---
  • uzun karelere, uzun tiltlere, uzun panlara * sahip 152 dakikalık kurosawa filmi..filmin çekildiği dönemde kurosawa 74 yaşındadır ve kariyerinin son dönemlerindedir. filmin bütçesi için de zorlanmaktadır. durumu fark eden iki kurosawa hayranı, fanatiği, hastası yönetmen filme prodüktörlük ederler ve belki de sinema tarihinin en çizgi dışı ortaklığı ortaya çıkar. bu iki yönetmen george lucas ve francis ford coppola'dır. ikisi filme hem kendi ceplerinden hem de fox entartainment'tan maddi destek sağlar. hatta george lucas film için fox yetkililerine kefil olur..ki kendisi star wars'ı henüz 1977'de çekmiştir. * ve ortaya akira kurosawa'nın sinema filmi çekmek isteyen öğrencilere ders niteliği olarak gösterilen filmi çıkar.
  • akira kurosawa'nın "ran için elbise provası" dediği, senaryosu gerçek tarihe dayanan epik film. sinematografisi çoğu kurosawa filmi gibi sinema ve sanat üstü bir platformda değerlendirmeye tabi tutulmalıdır (artık orası neresiyse). açılış sahnesi olsun, kapanış sahnesi olsun, aradaki sayısız unutulmaz sahne olsun, tek tek her biri, sinemayla ilgisi spiderman düzeyinde olan birini bile allak bullak edecek düzeyde şaşırtıcı bir estetiğin, dimağ ötesi bir yaratıcılığın harmanıdır.

    hikayeye bakarsak, gerçekte de shingen takeda'nın ölümünden sonra kimliği 2-3 yıl boyunca gizlenmiş, ancak kurosawa'nın biraz minimize ettiği 7 saat süren bir savaş sonucu klanı yıkılmıştır. bu tarihi dekor önünde, insana dair bir kimlik sorgusu yapar kurosawa. rütbeyi, mevkiyi, maddiyatı değiştirebilme mümkünatının ötesinde, insanın karakter ve erdem konularındaki değişiminin zorluğuna ve önemine dikkat çekilir. nitekim, değişim dışta değil, içte makbuldür.

    tatsuya nakadai oyunculuğuyla toshiro mifune'yi anımsatmıştır.

    brazil filminde terry gilliam, bu filmdeki muhteşem rüya sahnesine gönderme yapmıştır. sahnenin ehemmiyeti filmin sonunda ortaya çıkar.
  • --- spoiler ---

    shichinin no samurai'daki kikuchiyo* gibi bu filmde de soylu olmayan bas karakter kagemusha'nin kiymete binmek, karizmayi kurtarmak icin olmekten baska caresi olmamasi ilginctir. hele o askerlerin 3 sene kiclarini kurtaran adami, yagmurun altinda sehirden kafasina tas atarak kovaladiklari sahne, aha dedirtir, kast sistemi, elitizm budur, bu kadar rezildir. yaziktir gunahtir, adam sizin akliniza gelmeyecek bin cesit cakkallikla o kadar zaman yalaninizi gizlemis, sizin yaptiginiz ise bakin, mustehak zaten o son o klana, ne diyim.

    ayrica bu filmin son 20 dakikasinda kurosawa'nin cirpinan atlara olan merakini goruyoruz.

    --- spoiler ---
  • george lucas'ın akira kurosawa filmleri karlı olmadığı için uzak duran film şirketine star wars başarısını kullanıp baskı yaparak çektirdiği filmdir. tahminlerin aksine başarılı da olmuştur. akira kurosawa'nın en büyük hayranlarından francis ford coppolla da filmin yapılması için çok uğrasmıştır. sinematografisi eşsiz bir film yanlız özell hayranlığı olmayanları dakikalar süren sessiz sahneler ve aralıksız çekimlerle sıkabilir. ben askerler yürürken güneş huzmelerinden geçtikleri sahneyi unutamam.
  • kurosawanin renkli bir filmidir. aile yapısı ve hükümdarlık ile ilgili fikir sahibi olmamızı sağlamaktadır bu film. aldo tassone, kurosawa’nın sinemasında “zıtların çatışmaları”nın sergilendiğini söylemektedir. bu filmde de bunu talan edilmiş bir şatonun eteklerindeki gece konserinin büyüleyiciliği ile görmekteyiz.
    --- spoiler ---
    varis olarak babası yerine küçük bir çocuğun atanması ve çocuğun onlarla büyümüş olmasına rağmen onların kanını taşımıyor olması da japon kültüründe kast sisteminin tüccarlar tarafından evlatlık sistemiyle bozulmasıyla ilgili bir örnek teşkil etmektedir.
    --- spoiler ---
  • akira kurosawa'nin ulkemizde golge sava$ci olarak da bilinen filmi.
  • ismi bir çok yerde de the double olarak geçen çıktığı yıl cannes film festivalinde ödüle layık görülmüş film.
  • akira kurosawa'nın 1980 yılına ait filmi. aynı yıl altın palmiye kazanan bafta'da en iyi yönetmen ve kostüm tasarım ödüllerini alan, yabancı film ve sanat yönetmenliği oscar adaylıkları olan filmin en önemli özelliği yapımcıları arasında george lucas ve francis ford coppola'nın olması. kurosawa'nın maddi açıdan sorunlar yaşadığı ve yapımcı bulamadığı bir dönemde bu ikili garantör olmuş ve hem kendi ceplerinden, hem de 20th century fox'tan para fonlamıştır.

    tabii şunu belirtmek lazım ki kurosawa sineması hiçbir dönem gişe yapamamıştır. bu nedenle de özellikle 1960'lardan sonra avrupa ve abd'ye açılmak isteyen kurosawa zorlanmıştır. netice itibariyle kagemusha filmi de zaten beklenen ilgiyi görememiştir gişede ama yatırılan para çıkartılabilmiştir.

    film kurosawa'nın son dönem filmleri içinde yer almaktadır ve adı taklit eden kişi anlamını taşımaktadır. takeda shingen adlı klan lideri cephede vurulmuş ve hayatını kaybetmiştir. ancak bu olaydan bir süre önce kendisine çok benzeyen yeni bir dublör bulunmuştur ve ölümünün ardından 3 yıl süreyle klanın dağılmaması ve savunma hattında kalabilmesi için bu kişinin onu taklit etmesi generaller tarafından kararlaştırılır. japonya'daki savaş döneminin anlatıldığı filmde kurosawa klasiği olarak hem japon yaşayış tarzını ve görece aile yapısını etüt etmekteyiz, hem de batı klasiklerine göndermeler yapan bir başyapıt izlemekteyiz.
hesabın var mı? giriş yap