5 entry daha
  • aslında yanlızca zeus'a değil bergamalılar tarafından tüm olympos tanrılarına adanmış olan sunak, merdivenlerle çıkılan taraçada ilk olarak göze çarpan karakterler olduklarından zeus ve athena ile özdeşleştirilmiştir. kaidesini çevreleyen kabartma frizlerinde gigantomakhia adı verilen ve olympos'lu tanrılar ile gigantlar arasındaki savaşı anlatan sahneler yer alır. milattan önce ikinci yüzyılın ilk yarısında bergama kralı 2. eumenes'in galatlara karşı zaferi onuruna tamamlanan eserde tanrılar bergamalıları, yenik gigantlar ise galatları temsil eder. özellikle bu gigantomakhia frizi hellenizm heykeltraşisinin bir dönemine damgasını vuran bergama ekolünün ve onun heykeltraşiye getirdiği duygu yoğunluğu içeren barok ve patetik üslubun en güzel örneği, baş yapıtıdır. sunağın iç duvarında ise daha ziyade eski, klasik üsluba yatkın bir friz dizisi yer alır. bu kabartmalarda bergama'nın kurucu kahramanı kabul edilen telephos'un hayatı ve işleri anlatılır.
    sunak hellenistik dönemin anadolu'daki en önemli mimari ve heykeltraşlık örneği sayılsa da ne yazık ki artık almanya'da sergilenmektedir. osmanlı imparatorluğu borç batağında yüzerken, ikinci abdülhamit tarafından çok cüzi bir yardım karşılığında alman mimar carl humann'a satılan sunak parça parça sökülerek berlin, bergama müzesinde yeniden monte edilmiştir. halen sahnelerinde yer alan tanrıların ve yılan bacaklı gigantların kimlikleri tartışılır olsa da bu arkeolojik hazine üzerindeki araştırmalar gerçek evinden uzakta sürmektedir.
46 entry daha
hesabın var mı? giriş yap