üçüncü selim
-
bestekar ve güftekar olan iii. selim ayrıca sazende olarak iyi derecede tanbur ve ney çalardı. padişahların çoğu gibi mevlevi idi. "ilhamî" mahlasıyla bir de şiir divanı bırakmıştır. güzel şiirleri varsa da şairlik yanı bestekarlığı kadar iyi değildir.
iii. selim çok büyük bir müzik koruyucusu idi. bu yüzden musiki tarihinde bir devir ve bir tarz "iii. selim ekolü" diye anılır. bu ekolün en büyük bestekârları sadullah ağa ve küçük mehmet ağa'dır. abdülbaki dede'ye ebced harfleriyle bir nota sistemi yaptıran da iii. selim'dir. abdülbaki dede "tahririye" adlı eserinde ebced notası ile padişahın birkaç eserini yazıp ona sunmuştur.
iii. selim'in diğer bir merakı yeni yeni mürekkep makamlar yapmaktı. yeni makamlar yapmak bir marifet değildir. fakat eski bestekarların çoğu hiç olmazsa bir tek yeni makam yapmaya meraklı idiler. iii. selim bu hususta çok daha ileri giderek şu ondört makamı terkip etmiştir: acem-buselik, arazbar buselik, evcara, gerdaniye kürdi, hicazeyn, hüseyn-i zemzeme, ısfahanek-i cedid, neva-kürdi, neva buselik, pesendide, rast- cedid, suz-i dilara, şevkefza ve şevk-i dil. bunlardan yalnız evcara ve şevk-efza değerli makamlardır günümüzde* bile rağbetle kullanılmaktadır. fakat iii. selim en çok sûz-i dilara'yı terkip etmekle şöhret kazanmıştır. çünkü bu makamdan bir mevlevi ayini bestelenmiştir. bilindiği gibi mevlevi ayinleri türk müziğinin en büyük eserleridir.
iii. selim'in 62 eseri bugün notaları ile elimizdedir. diğerleri unutulmuştur. bunlardan 17'si saz eseri, 1'i dini eser gerisi kâr, beste, semaî, şarkı, köçekçe gibi dindışı güfteli parçalardır. bu lâdinî** eserlerden birkaçının güftesi şöyledir:
hüzzam yörük aksak şarkı:
gönül verdim bir civane
derdinden oldum divane
gel efendim girme kaane
ben seni vermem cihane
kaçma benden gönül sende
oldukça bu canım tende
insaf eyle kuzum sen de
ben seni vermem cihane
şevk-efza aksak şarkı:
ey serv-i gülzar-ı vefa
niçün ettin bize cefa
unutuldu, hayal oldu
ettiğimiz zevk-ü sefa
gel gidelim zevk edelim
etme bana cevr-ü cefa
ela gözün mestanedir
aşık sana biganedir
bilmez misin halim benim
bu tegaafül cana nedir?
gel gidelim zevk edelim
etme bana cevr u cefa
şehnaz aksak şarkı:
bir nev-cuvana dil müpteladır
her hal u kâri cevr u cefadır
versem yoluna canım fedadır
nazik-tabiat bir dilrübadır
suz-i dilara nakış yörük semaî:
ab-u tab ile bu şeb haneme canan geliyor
halvet-i ülfete bir şem'-i şebistan geliyor
perçem-i ziveri duş u nigeh-i afet-i hûş
dil-i sevdaya silsile-cünban geliyor
(kaynak: tahsin tunalı, bestekar padişah iii. selim, hayat tarih mecmuası, 1. sayı - şubat 1965)
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap