8 entry daha
  • theodor adorno'nun da dahil oldugu bazi elestirmenler, wagner'in bu operada fena bir sekilde karikaturize ettigi sixtus beckmesser karakterinin olumsuz bir yahudi stereotipini temsil ettigini savunurlar (eduard hanslick'in hicvedilen pedantik akademizmine ek olarak). dolayisiyla meistersinger, kimilerine gore (nazi donemi tarihi tecrubelerinin de etkisiyle) wagner'in ortulu antisemitik ogeler ve yahudi stereotipi karakterler iceren operalarinin basinda gelir.

    avustralyali opera rejisoru barrie kosky, bayreuth festivalinde gorev alan ilk yahudi yonetmenmis ve 2017'de bu festivalde die meistersinger von nürnberg'i sahneye koymus. daha once bu operayi bayreuth'ta wagner ailesinin disindan bir kimse hic yonetmemis.

    kosky, 2017 bayreuth yapiminda antisemitik ogelere ozellikle vurgu yapmis: bkz. ilk perdede wagner'in birlikte calistigi yahudi orkestra sefi hermann levi ve beckmesser arasinda kurulan paralellik, ikinci perdenin finalinde beckmesser'in dayak yedigi sahne ve ucuncu perdede eva'ya kopya sarki ile talip olan beckmesser'in cuvallamasi. gene kosky'nin yorumuna gore operanin uc bas karakteri, wagner'in farkli donemlerini veya evrelerini temsil ediyorlar: 1) kunduraci hans sachs: wagner'in ustalik/olgunluk donemi, 2) sachs'in ciragi david: wagner'in toy genclik donemi, 3) walther von stolzing: franz liszt'in (veit pogner) kizi cosima'ya (eva pogner) talip olan orta yasli wagner.

    wagner'in ucuncu perdede hans sachs'a tristan und isolde'den direkt bir alinti (kral marke) yaptirmasini garipsedim, besteci kanimca burada egosuna yenik dusmus.*

    kosky'nin 2017 bayreuth yapiminin videosu (ikinci perdenin sonunda kosky ile bir soylesi var): https://youtu.be/2krj8gkgocs
1 entry daha
hesabın var mı? giriş yap