benedictus
-
latincede "kutsanmış, iyi dua almış" anlamına gelen kelime.
-
-
simon & garfunkel'ın 19 ekim 1964 tarihine ait şahane debut albümü wednesday morning 3 am'in 5. şarkısı; adeta vokaller geçidi, 64 yılına göre yarmış geçirmiş parça. zaten yorumlamayı şiirsel yapan simon & garfunkel için çizginin bir kaç adım daha ötesine gittikleri bir şarkı bu. fazla söze gerek yok, sözleri şu şekildedir:
benedictus qui venit
in nomine domini
in nomine
in nomine
in nomine domini
in nomine domini
in nomine
in nomine
in nomine domini
''neden latince?'' sorusunu duyar gibi oldum, zaten paul simon'ın müzikal derinliği ve bilgisi de bu noktada seçilmekte açıkça. şarkı bir paul simon bestesi değildir, esasen paul simon'a ait bir düzenleme sayılabilir. bu düzenleme folk-country kültüründen aşina olduğumuz üzere herhangi bir anonim parça temelli değildir, sözler bir yerden, melodi ve vokal bir yerden derlenmiş ve ortaya fazlaca sanatsal ve deneysel bir şarkı çıkıvermiş, en özgün simon & garfunkel yapıtlarından birisi vücut bulmuş. (simon & garfunkel'ı sadece folk temel üzerinden yorumlamanın yanlışlığı ortaya çıkmakta bu arada. )
öncelikle melodi-müzik orlande de lassus'un bir eserine, a capella türünde bestelenmiş -ki bu türün simon & garfunkel vokaline pek uygun olduğunu belirtmek zorunda hissederim burada kendimi- bir motettir. (yani bildiğimiz türkçe haliyle sadece vokale dayalı- enstrümansız ilahi.)
sözler de elbette ki alelade bir metinden olamaz bu müzikaliteden sonra; sözler de benedictus qui venit in nomine domini isimli bir latince metinden alınmıştır.
özetle ortaya bu ulvi parça çıkmıştır efenim; albümün en iyilerinden, en deneysel parçası (ki bu düzenleme dahi paul simon'ın neler yapabileceğine delalettir gözümde) olarak. -
wolfgang amadeus mozart'ın requiem'inin altıncı bölümüdür ve tek bir dizeden oluşur. müzik andante tempoda, huzur veren ve ilahi benzeri bir tondadır. kısa bir enstrümantal girişten sonra solo olarak mezzo soprano ile başlar. ardından bir soprano tarafından süslü varyasyonlarla aynı dize tekrar söylenir. sonra kadın ve erkek solistler polifonik olarak tekrarlar. nefesli ve yaylı çalgılarla enstrümantal bir ara sonrası bir basso solo olarak dizeyi daha vurgulu bir şekilde okumaya başlar ve diğer solistlerin eşliğiyle yankı hissi verilir. dize daha sonra iki erkek solist (basso ve tenor) ile devam eder. ardından grup olarak söylenir ve enstrümantal ara olur. bu ara sanctus bölümünün sonunda daha uzun ve farklı bir varyasyona sahip hosanna füg'ünü tanıtır ve bir coda işlevi görür.
bölümün bazı yerlerinde mozart'ın öğrencisi barbara ployer'in ders kitabına yazdığı bir melodiden esinlenildiği düşünülmektedir. w.a. mozart - kv 453b - exercise book for barbara ployer (1784)
mozart - benedictus
ne mutlu rab'bin adıyla gelene
hoşana, en yücelerdedir -
(bkz: evliya)
-
bugün papa seçilen ratzinger'in papalik adi. (bkz: 16. benedictus)
-
simon and garfunkel'in 1964 tarihli albüm ötesi albümü wednesday morning, 3 a.m'de yer alan şahane bir düzenleme. ikilinin nasıl dünyanın en iyi vokal ikilisi olduğunu gösterir nitelikte, dinlemeye doyulamayan bi eser. 1964 müzik için ne güzel bi seneymiş öyle..
-
gregorian chanting monks tarafından meditation albümünde icra edilmiş pek başarılı eserdir.
-
monteverdi'nin 1650 yılında tamamladığı 4 ses için missa'dan, dinlemesi inanılmaz zevkli bir bölüm. o kadanslar, o küçük kanonlar lezizdir leziz. hele o en sondaki picardy third baldır.
genel olarak ordinary of the mass'in beş parçasından (credo, agnus dei, gloria, kyrie, sanctus) birisi değildir. -
(bkz: voca me cum benedictis)
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap