thunder road
-
bruce springsteenin 1975 tarihli born to run albümünün açılış parçası. bandle ve solo olarak çalınan versiyonları mevcuttur ki solo akustik versiyonu şiddetle tavsiye olunur. artık böyle şarkılar yapılmıyor...
-
the screen door slams, mary's dress sways
like a vision she dances across the porch. as the radio plays
roy orbison singing for the lonely
hey that's me and i want you only
don't turn me home again, i just can't face myself alone again
don't run back inside, darling you know just what i'm here for
so you're scared and you're thinking
that maybe we ain't that young anymore
show a little faith, there's magic in the night
you ain't a beauty, but hey you're alright
oh and that's alright with me
you can hide neath your covers and study your pain
make crosses from your lovers, throw roses in the rain
waste your summer praying in vain
for a saviour to rise from these streets
well now i'm no hero, that's understood
all the redemption i can offer, girl, is beneath this dirty hood
with a chance to make it good somehow
hey what else can we do now?
except roll down the window and let the wind blow back your hair
well the night's busting open
this two lanes will take us anywhere
we got one last chance to make it real
to trade in these wings on some wheels
climb in back, heaven's waiting on down the tracks
oh-oh come take my hand
we're riding out tonight to case the promised land
oh-oh thunder road, oh thunder road, oh thunder road,
lying out there like a killer in the sun
hey i know it's late we can make it if we run
oh thunder road, sit tight take hold, thunder road
well i got this guitar and i learned how to make it talk
and my car's out back if you're ready to take that long walk
from your front porch to my front seat
the door's open but the ride it ain't free
and i know you're lonely and there's words that i ain't spoken
but tonight we'll be free, all the promises'll be broken
there were ghosts in the eyes of all the boys you sent away
they haunt this dusty beach road
in the skeleton frames of burned out chevrolets
they scream your name at nightin the street
your graduation gown lies in rags at their feet
and in the lonely cool before dawn
you hear their engines roaring on
but when you get to the porch they're gone
on the wind, so mary climb in
it's a town full of losers and i'm pulling out of here to win -
kurtuluşun, her şeyi arkada bırakıp çekip gitmenin, umuda yapılmak istenen yolculuğun şarkısı. springsteen’in “ergenlik dönemime ait aşk ve özgürlük tanımlarımı geride bıraktığım albümdür, dönüm noktasıydı” dediği born to run albümünün açılış şarkısı ama ne şarkı! final dizesi, springsteen i sadece bir kaybedenler kulübü elemanı olarak görmek isteyenlere en büyük yanıtlardan biridir. içebakışsal anlatımıyla ruhun gelgitlerini harika bir biçimde sergiler springsteen. bir de patron un istese opera bile yapabileceğini gösteren şarkıdır.` : biraz iddialı oldu sanki`
patron, “gitar albümü yapalım diye yola çıkıp bir piyano albümü yaptık” dediği dönemi ve thunder road u şöyle anlatıyor:
1974 ekonomik bunalımın kötü sonuçlarıyla mücadele edilen bir yıldı. kapıda bir petrol krizi vardı ve petrol yoksa otomobil de işe yaramazdı. 70 lerin new jersey’inde otomobil hala güçlü bir imajdı. o yaz ilk otomobilimi almıştım: 1957 chevrolet. geceleri arkama yaslanıp 60 ların şarkılarını dinlerdim. ilk dinleyişimde derinliklerini kaçırmış olduğum, ustalıklarının ve güçlerinin değerini yeni fark edebildiğim şarkılardı.
albümü thunder road ile açtık. bu albümde karakterler daha öncekilere göre daha az eksantrik, daha sıradan ve daha az yerel karakterlerdi. screen door slams dediğinizde new jersey sahilinde olmak zorunda değilsiniz. ülkenin herhangi bir yerinde herhangi bir insan olabilirsiniz. bunlar, sonraki yıllarda çalışmalarımda izlerini süreceğim karakterlerin başlangıcıydı. thunder road ortaya çıkaran şarkıydı, karakterleri ve merkezdeki teklifi: bize dair, hayata dair, bir şans yakalamak ister misin?
springsteen önce şarkıyı albümün hem açılışına hem sonuna koymak istemiş. açılışta sadece piyano ile, sonda tüm grup beraberce yorumu ile. sonunda, tüm grup beraberce yorumu ile sadece başta olmuş şarkı. ancak 1975-85 live albümünde roy bittan’ın piyanosuna springsteen’in vokalinin eşlik ettiği bir yorumu yer alır. patron şarkıyı hemen hemen her konserde ve pek çok şekliyle çalmış: gitarla solo, piyano ile solo, yavaşlatılmış olarak vs. ancak muhtemelen en zoru, sıkı bir bruce springsteen ve thunder road hayranı olan; 11 eylül 2001 saldırılarında dünya ticaret merkezi nden pek çok insanı kurtardıktan sonra enkaz altında can veren james berger ın cenazesinde oğulları için çaldığı.
şarkının esas kızı once angelina, sonra chrissie olmuş, demoda gracie olarak, albümde ise mary olarak almış yerini. bir rivayete göre önceleri thunder road sözlerinin yerinde glory road varmış ve şarkı için düşünülen isim wings for wheels imiş. sonra, başka bir rivayete gore springsteen bir sinemada thunder road filminin afişini gördükten sonra bu isme karar kılmış. ancak springsteen 1958 yapımı bu kara filmi izlediğini söylüyor ve kanaatimce bu doğru. hatta film ile şarkı arasında çok fazla paralellik var. thunder road, robert mitchum un öyküsünü yazıp başrolünü oynadığı, hatta mark collie ile birlikte, listelerde de yer bulan şarkısını yazıp okuduğu (okuma lafı da ne, sanki tsm icra etmiş herif, aferin bana), özellikle açık hava sinemalarında çok uzun sure gösterimde kalmış, kült bir kara film. kore savaşı dönüşü aile mesleği olan içki kaçakçılığı işinin başına geçip mafya ve lanet olası federaller arasında kalan bir adamın, yenilmez otomobili ile verdiği kurtuluş mücadelesini anlatıyor. filmin kahramanı da otomobili, kız arkadaşı ve gitarı ile kaçıp o hayattan kurtulup her şeyi arkada bırakarak yepyeni bir hayata başlama derdinde, tıpkı şarkının kahramanı gibi. yalnız bir fark var: filmde 57 chevy lanet olası federaller tarafından kullanılırken, springsteen in şarkıyı yazdığı dönemdeki arabası 57 chevy.
şarkı armonika ve piyano ile açılır, sanki daha once bir zamanda ve bir yerlerde yarım kalmış bir öyküyü anlatır gibi. çok olumlu eleştiriler almasına karşın umulduğu kadar satmayan ilk iki albümün tarzından yeni bir tarza, arada roy orbison un 1960 tarihli hiti only for the lonely ye de selam eden, bir dakikada yapılmış mükemmel bir geçiştir bu:
the screen door slams
mary's dress waves
like a vision she dances across the porch
as the radio plays
roy orbison singing for the lonely
hey that's me and i want you only
don't turn me home again
i just can't face myself alone again
bu kısmın vokal üslubu da bir selam gibidir roy orbison a. devam:
don't run back inside
darling you know just what i'm here for
so you're scared and you're thinking
that maybe we ain't that young anymore (yaş henüz 24)
show a little faith, there's magic in the night
you ain't a beauty, but hey you're alright
oh and that's alright with me
bu “çerçeveyi kuruş”un ardından diğer enstrümanlar da hafiften girişini yapar:
you can hide 'neath your covers
and study your pain
make crosses from your lovers
throw roses in the rain
waste your summer praying in vain
for a savior to rise from these streets
well now i'm no hero
that's understood
all the redemption i can offer, girl
is beneath this dirty hood
with a chance to make it good somehow
hey what else can we do now
except...
işte bu lafın ardından şarkı patlar. patron gelecek hakkında konuşmaktadır artık:
… roll down the window
and let the wind blow back your hair
well the night's busting open
these two lanes will take us anywhere
we got one last chance to make it real
to trade in these wings on some wheels
climb in back
heaven's waiting on down the tracks
oh oh come take my hand
riding out tonight to case the promised land
oh oh thunder road, oh thunder road
oh thunder road
lying out there like a killer in the sun
hey i know it's late we can make it if we run
oh thunder road, sit tight, take hold,
thunder road
well i got this guitar
and i learned how to make it talk
and my car's out back
if you're ready to take that long walk
from your front porch to my front seat
the door's open but the ride it ain't free
bu laf otostop fantazilerinizi kabartmasın efendim. herşeyi arkada bırakıp çekip gideceksen bedeli o güne kadar kurduğun hayattır.
and i know you're lonely
for words that i ain't spoken
but tonight we'll be free
all the promises'll be broken
there were ghosts in the eyes
of all the boys you sent away
they haunt this dusty beach road
in the skeleton frames of burned out chevrolets
they scream your name at night in the street
your graduation gown lies in rags at their feet
and in the lonely cool before dawn
you hear their engines roaring on
but when you get to the porch they're gone
on the wind, so mary climb in
ve son karar:
it's a town full of losers
and i'm pulling out of here to win.
ardından saksafon, piyano, ziller,gitarlar, davullar, herkes, herşey ile 1 dakikalık bir çıkış.
springsteen in, phil spector ın ünlü “wall of sound” una benzer yeni bir tarz yarattığı şarkıdır. bir de nakaratı yok efendim şarkının, aradım mamafih bulamadım. şarkıyı cover layan tori amos ve counting crows un yorumlarını henüz dinleyemedim ama sözlerini okuduğumda onların nedense şarkının sözleri ile biraz oynayıp bir nakarat yaratmış oldukları görülüyor. yapmasalardı daha iyiydi sanki.
konser yorumu, halet-i ruhiye ye göre ağlatıcı olabilir. springsteen "hey i know it's late we can make it if we run" derken ve "there were ghosts in the eyes of all the boys you sent away" derken içinde bir şeyler kımıldar insanın.
albümdeki yorumu ise dörtbuçuk dakikalık bir senfonidir.
şarkı single olarak yayınlanmamış. sebebi muhtemelen albümün yayınlanışı ile iki menejerin arasında başlayan ve springsteen in plak yayınlamasına yasak gelmesiyle başlayan yaklaşık üç yıllık süreç. bu yüzden liste başarısına dair bir bilgimiz yok. ancak rolling stone dergisinin tüm zamanların en iyi 500 şarkısı listesinde kendisine 86 numarada yer bulmuş. bbc ise 20 inci sırada yer vermiş thunder road a.
isyanın ve umudun şarkısı thunder road. her şeyi bırakıp çekip gidebilmeye dair bir şarkı. kaçıp kurtulmaya dair. umuda yapılacak bir yolculuk için cesaret arayan bir insanın şarkısı. mükemmel bir müzikalitesi var. ve springsteen için en büyük dönüm noktalarından birinin başlangıç adımı. bıkmadan günlerce dinlenebilen bir şarkı. mutlaka dinlenilmesi gereken bir şarkı. ve kermith in sözleri kesinlikle doğru. maalesef artık öyle şarkılar yapılmıyor. belki de yapılamıyor. ellerine sağlık patron. -
ocak ayında çıkacak olan tortoise - bonnie prince billy işbirliği the brave & the bold albümünde yorumlanmış bruce springsteen şarkısı.
-
"it's a town full of losers and i'm pulling out of here to win" diye birden oldugu yerden bırakan springsteen sarkısı...
-
bonnie prince billy nin muthiş yorumladıgı parca.
-
tortoise - bonnie prince billy versiyonunun her gün bir doz alınması gerekir.
-
(bkz: racing in the street)
-
haiku kıvamında bir başlangıca sahip olan şarkı..
the screen door slams
mary's dress waves
like a vision she dances across the porch
as the radio plays
insana kayıp bir akşamüstünü, kayıp bir sevgiliyi hatırlatır dank diye.. şair-i azam mısın be adamım.. -
gece gidilen şehirler arası yolların vazgeçilmez parçasıdır*.
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap