• başlık içerisinde arattım, bazı şeyler buldum; fakat "x" bilinmeyeninin serüvenine ilişkin birtakım eklemeler yapmak gerekirse, hikaye şöyle:

    arapça'daki "şey" kelimesi tekildir. kelimenin çoğul hali "eşya"dır. bizim kullandığımız eşya kelimesi de aslında arapça "şeyler" demektir. benzer şekilde "hak" kelimesi tekil, "hukuk" kelimesi "haklar" anlamında çoğuldur.

    charles dickens'ın iki şehrin hikayesi isimli romanından sonra, yeni roman olarak amin maalouf'un semerkant'ına başladım. gerçekten harika bir kitap. amin maalouf'un başlığında bir suser'ın ifade ettiği gibi, semerkant'ı okumaya başladıktan sonra, maalouf'un tüm eserlerini sırasıyla okuyası geliyor insanın. yaptığım araştırmalar kadarıyla da her bir kitabı ayrı bir güzel.

    matematikteki bilinmeyen "x"in hikayesinin semerkant romanı ile bağlantısı da şöyle. ömer hayyam'a vaktiyle "sen çok deha birisin, neden rubailerle vakit harcıyorsun, sana tüm bu bilgileri veren hocalar kitap yazmadan öldü, sen bunları yazsana" diyorlar. ömer hayyam da "ilim kitapları, birbirlerini çürüte çürüte ilerler ve sonra gülüç duruma düşerim. fakat şiire, rubaiye yüzyıllar boyunca hiçbir şey olmaz, kimse bir şey diyemez" der.

    fakat hayyam kısa süre sonra bilinmeyen denklemler üzerine kitap yazar. 11. yüzyılda olduğumuzu unutmayalım. ömer hayyam'ın nizamülmülk ve hasan sabbah vb. gibi dönemin ağır toplarıyla da engin bilgisi sebebiyle bağlantıları olduğu bilinen bir durum.

    ömer hayyam yazdığı kitapta, bilinmeyen denklemdeki "bilinmeyen"e arapça "şey" sözcüğünü veriyor. daha sonra kitap ispanyolların eline geçince onlar da bunu "xay"e dönüştürüyorlar. daha sonrasında da "ay" atılarak ortada sadece "x" kalıyor. sonrasında da bildiğimiz "x" tüm matematikte bilinmeyen olarak kullanılıyor. (bkz: hayat ne tuhaf vapurlar falan)(bkz: insan gerçekten hayret ediyor)

    romanda maalouf'un yazılarıyla olay aynen şöyle okuyucuya aktarılıyor:

    --- spoiler ---

    aslında ömer uzlaşmayı ve minnettarlığını göstermeyi bilecek, deyim yerindeyse şarabına su katacaktı. sonraki aylarda üçüncü dereceden denklemleri ele alan çok ciddi bir eser yazmaya girişti. bu cebir eserinde hayyam, bilinmeyen sayıyı göstermek için arapçadaki şey terimini kullanmış; ispanyolların ilmi eserlerine xay olarak geçen bu kelime zamanla kısaltılıp sadece ilk harfine indirgenmiş, sonra da x tüm dünyada bilinmeyen sayının simgesi haline gelmişti.

    --- spoiler ---

    amin maalouf, semerkant, yky, 89. baskı, sf 43.

    *

    (bkz: beyaz zambaklar ülkesinde/@dragonlady)

    (bkz: insanın düşünmekten canı yanar mı/@dragonlady)
  • denklemlerde kullanilan en populer bilinmeyen..
  • bilinmeyenlerin en bilineni...
  • hayatımızın en güzel ve verimli yıllarını, değerinin bulunması uğruna heba ettiğimiz bir bilinmeyen.
  • klişe olması üzerinden eleştirilmesi saçma olan film, zira şerifin filmin sonundaki sözüyle de desteklendiği üzere seksenlerin slasher'larına birebir benzetilmeye çalışılmış, neredeyse meta seviyesinde bir slasher filmi. içinde bu tür filmlerde bulunması gereken tüm unsurlar gözümüze sokulurcasına kullanılmış. ıssız ev, cinsellik, kamyonette çalan old school rock şarkıları, amerikalılığın vurgulanması, etrafta çıplak gezen aptal karakterler, absürt seviyede kanlı ölümler, ölüm sahnelerindeki kadraj seçimleri, grubun gözlüklüsünün ilk ölen olması, vs. hatta aynı dönemin video kasetler üzerinden dönen monster movie furyasına da timsahla göz kırpılmış. özetle bu filmin klişelerden kaçmak yerine onların üzerine gitmesi henüz proje aşamasında alınmış bir karar ve filmin çıkış fikri.

    üstte yazdıklarıma bakarak filmi sevdiğim anlaşılmasın. evet, sanat eserlerinde genellikle yapılmak istenen nedir ve bu ne ölçüde yapılmıştır soruları üzerinden bir başarı değerlendirmesi yaparım ama bu kez amaçladığına ulaştığı halde başarısız kalmış bir film çıkmış ortaya. evet yüzde yüz has bir slasher izledim ama modası doksanlarda bitmiş osuruktan bir korku janrını 2022 yılında onore edip diriltmenin anlamını çözemedim. türün ana dinamiklerinin üzerine modern bir yapı inşa edilse veya ortaya yeni bir önerme konsa anlarım ama film bu haliyle klasik bir slasher vasatlığının ötesine geçememiş. canım nostalji çekse nostalji taklidi yapan bir 2022 filmi yerine giderim asıl döneminde çekilmiş gerçek bir örneğini izlerim. zaten yönetmenin diskografisine bakarak bu adamın bir nostalji pornocusu olduğunu söylemek yanlış olmaz.

    --- spoiler ---
    yaşlıların aşırı kötü duran plastik makyajını gördüğümde, azgın kadını başroldeki kızın oynamış olabileceğini düşündüm. baktım gerçekten de öyleymiş ve devam filmi bunun üzerindeymiş. bunlar ne yaratıcı fikirlerdir böyle, sinemada kartlar yeniden dağıtılıyor.
    --- spoiler ---
  • (bkz: #1354)
    kızım 2. sınıfta. bugün matematik ödevini yaparken hangi sayının 5 fazlası 32'dir diye bir soruyu çözerken yazma ihtiyacı duydu.
    "şuraya önce bilinmeyenin b'sini yazayım önce.."

    bizim için şimdilik b'nin karşılığı..
  • dişi norman bates'in doğduğu film. psycho'ya birçok gönderme içeren, hatta birebir alıntı sekanslarla saygısını sunan slasher:

    görsel
    görsel

    hitchcock'un azametli gölgesinden -dün olduğu gibi bugün de- kurtulabilmek zor olsa gerek.

    korku filmlerindeki bu deja vu etkisi yaratan örtük ya da dolaysız göndermeler sinema sanatının gerçek yaşamdan ziyade filmleri referans aldığının görsel kanıtlarıdır. bir başka deyişle filmler, başka filmlerin içinden doğarlar.

    x'in anakronik öncesi için ayrıca (bkz: pearl /@hanging rock)
  • 2022 yapımı x filmi için yazıyorum. anlam ayrımı gelince moderatörler el atar.
    klasik bir teen slasher. bu sebeple zaten az çok neyle kaşılaşacağımızı biliyoruz. 70'lerdeki teen slasherların(the texas chain saw massacre) alt metnindeki muhafazakar-liberal çatışmasını göze sokarcasına üste çıkarmış bu film. esinlenilen o teen slasherlarda da ahlaksız gençler(hippie) adeta seks yaptıkları için cezalandırılırdı ama katil farklı sebeplerle cinayet işliyormuş gibi görünen ikonik karakterler olurdu.(leatherface, jason voorhees, freddy)
    --- spoiler ---

    burdan sonrası spoiler
    --- spoiler ---

    fakat bu filmde gayet somut bir şekilde muhafazakar çift yaşlarından dolayı yapamadıkları seksin intikamını seks filmi çekenlerden alıyor. yönetmen her şeyi netleştirmiş. belki de film o yüzden çok iyi değil. filmde ilk ölen çektiği seks filminde sevgilisi oynayınca bunu kaldıramayıp kaçtığı için ikiyüzlülüğü sebebiyle cezalandırılan yönetmen çocuk oluyor. ikinci olarak kadın bedeninin izlenmesinden para kazanan yapımcı ironik bir şekilde gözünden darbe alarak ölüyor. üçüncü ölüm asker geçmişi olmasına rağmen yolundan sapan filmin fucker'ı oluyor. dördüncü de bir korku filmi klasiği olan aptal sarışın. beşinci ölüm ise belki de filmde oynamaya karar vermeyip kirlenmese ölmeyecek olan yönetmenin kız arkadaşı. tabi seyirci katili anlasın diye bir süre bodruma kilitlenmesi biraz boş bir hareket olmuş. sonraki iki ölüm ise yozlaşmış gruptan değil. katil çift de uzun süredir yapamadıkları seksi yapmayı başardıktan sonra cezalarını çekiyorlar. filmin başından beri insanları inanca çağıran vaizin kızı olan maxine ise belki de babasının vaazları sayesinde tanrının lütfunu kazanarak ölümden kurtuluyor.
  • sahane sinematografisi olan film. resmen 70-70'ler-80'lerde kasedini bulup duzenlemisler gibi. genelde 35mm ile cekilmis ve merak edip arastirdim sony venice kullanmislar ki baba kameradir.
    ciftlik sahnesinin acilisi da oldukca guzel görsel
    bir seyler oldu ancak hem ne oldu hem de kime oldu? diye seyirciyi merak icinde birakiyor.
    ti west resmen 70'ler donem korku filmlerini yalamis yutmus. ve ayni donemde dusuk butceli korku filmleriyle porno filmler arasindaki cekim acilarini cok guzel tiye almis. hatirlarsiniz kamera bi porno sahnede bi diger sahnede ayni aciyla diger karakter ihtiyarla masada oturuyor gibi guzel detaylari vardi. ciftlikte kullandigi karakterlerin fenotipi yine o donem cekilmis teksas katliami turu filmlerle dalga geciyor. tipe bak tobe bismillah
    kizin kilerde kaldigi sahnede de muhtemelen fark etmissinizdir shining filminin en meshur sahnesine atifta bulunulmus. gorsel
    timsah sahnesinde de ki filmin en guzel sahnesi bence buydu, o olusan gerilimden sonra timsahla ciftlikteki insanlardan birinin tanisacagi kesindi ve piyango sarisin ablaya vurdu. filmde yine o donemin kliselesen ve masum kizin en sonda olmesi olayi, "ahlaksizin" harcanabilir karakter olmasi da atlanmamis harfiyen uygulanmis. ve tabii ki gozluklu erken oluyor.*
    bunlarin disinda filmde hem atmosfer olarak hem karakterler olarak surekli seyirciyi ayakta tutan bir gerilim var. bosuna gosterilen hicbir plan yok hepsi yerinde ve anlamli. mesela yasli kadinin arac farlariyla kanlar icinde dans etmesi klasik gore filmlerinin vazgecilmez unsuru.

    hos bir film. 7.5/10
  • twitx tx filan yapsa okey de x nedir yahu? kuşu niye ölsürürsün çat diye?
hesabın var mı? giriş yap