• orson welles'in touch of evil filminin acilis sahnesinden bahsederek baslar film. karakterlerden biri oyle 5-6 dakikalik tracking shot'larin artik yapilmadigindan yakinir. tabi robert altman bu senaryo ignelemesinin altinda kalmamak icin midir nedir 8 dakikalik bir tracking shot ile acar filmi. onun disinda da pek cok filme gondermelerle dolu bir film (misal: m)
  • filmde tehdit mektuplarini kimin gonderdigini merak edenler icin bol spoiler katkili kucuk bir izahat:

    --- spoiler ---
    filmin uyarlandigi kitabin yazari tolkin'in* daha sonra acikladigi uzere son sahnede griffin mill'e hikayeyi anlatan ses kahane'nin cenazesinde merasim konusmasini yapan kisiye aittir. her ne kadar telefon ile konusma tonu arasindaki fark yuzunden bu iliski hemen farkedilemese de, hem merasim konusmasi hem de tehdit mektuplarinda gizemli kisinin yapimcilar hakkinda israrla hep ayni "shit-bag producers" ifadesini kullanmasi bunun en acik ispatidir.

    bu iliski isiginda filmin sonu bir daha incelendiginde aslinda kahane'nin de pek masum olmadigi ortaya cikar. belki de bu yuzden kahane'nin gizemli arkadasi polise gitmek yerine santaj ile mill'e hikayeyi satmaya mecbur kalmis olabilir (tabi bu noktada merasim konusmasininin icerigini de bir daha incelemek yerinde olacaktir).
    --- spoiler ---

    bu arada protogonistin adinin pek oyle rastgele secilmemis oldugunu da belirtmek lazim. herkesi oguten bir sistemin (hollywood) bas oyuncularindan (the player) birinin adinin griffin mill (ejderha degirmeni) olmasi filmdeki gizli satirik gondermelerden biridir aslinda.
  • hollywood dunyasinin yalanligini, yapmacikligini, cikarciligini, paragozlugunu, sanat dusmanligini gozler onune seren cok replikli, yorucu ama guzel film. cin robert altman'in yine onlarca unluyu biraraya getirerek cektigi diger film icin: (bkz: hazir giyim)
  • tim robbinsli, whoppi goldbergli eglenceli bi film. ayni zamanda susan sarandon, bruce willisve john cusack de gorunurler. bi film studyosu sahibi, tim robbins, scriptini kabul etmedigi bi adam tarafindan tehdit edilmektedir. olaylar gelisir
  • robert altman ın meşhur trademark ı olan o sırada yaptığı ya da düşündüğünü seyircinin bildiği şeyi oyunculara söyletme detayına sahip müthiş uzunlukta bir kesintisiz giriş sahnesine sahip film. filmin bir noktasında geçen günümüzde holivud filmlerinde dakikaya 90 cut düşüyor, geyiğini gerçek hayatta tekerrür edenlere de rastlanmaktadır.
  • hollywood'un nasıl orospu bir piyasa olduğunu ince ince işleyen ve sürekli sikindirik mutlu sonlarla biten filmlere güzelce dokundurup dalgasını geçen 1992 yapımı bir robert altman filmidir.

    uzun plan çekimleri ve sağlam kurgusuyla izlenesidir. bide üstüne tim robbins vardır. daha ne olsundur. baldır kaymaktır.
  • bu film aynı zamanda süresi pek de uzun olmayan julia roberts, filmde kendisi incecik ama kaslari kalindir, ve lyle lovett evliligine neden olmustur, ciftin tanismasina vesile olarak.
  • 1992 yılında çekilmiş olmasına rağmen inanilmaz taze hissettiren bir film.

    bugün yeni yüzler ile senaryosuna bir harf dokundurmadan çekilsin cok ciddiyim çeyrek asırlık senaryosu geçen hafta yazıldı zannedilir.

    azıcık film sektörüne alakaniz var ise bu hicivi mutlaka izleyin.

    cok bebeksi bir film.
  • robert altman'ın kamerasını hollywood'un kamera arkasına, filmlerin doğduğu/geliştiği stüdyolara ve şirketlere çevirdiği ve de yapımcılardan oyunculara kadar tüm hollywood camiasını ince ince eleştirdiği, hattâ yer yer alay ettiği film. zîrâ o dünyanın perde ardında dönen entrikaları ve de yalanları da ele alıyor.

    kurgusunda eski filmlere bol bol selâm var. ünlü yüzler görünüyor neredeyse her karesinde.

    filmde ustaca, bahse değer o kadar çok ayrıntı var ki...

    örneğin:

    --- spoiler ---

    ~gerilimli sahnelerden birinde kamera alfred hitchcock'un resmine doğru çevriliyor ve ona selâm ediliyor.

    ~"ladri di biciclette" filminden sahneler var ve filme selâm ediliyor.

    ~gerilimli buluşma havuz başında bekleniliyor ve "sunset boulevard"a da bol bol gönderme yapılıyor.

    yani gitgide yozlaşan bir endüstride eskinin unutulmaz yapımlarına dikkat çekiliyor, karşılaştırma yapılıyor, saygı gösteriliyor.

    --- spoiler ---

    kısacası, yönetmenin en izlenesi ve dikkate alınası filmlerinden başlıcası.

    thomas newman imzalı müzikleri de güzel olan film atilla dorsay'ın "100 yılın 100 filmi" listesinde/kitabında da yer alıyor ve bu değeri hak ediyor.
hesabın var mı? giriş yap