• udi yorgo bacanos.

    // lavtacı lambo efendinin oğludur. ağabeyi aleko ile dayısı kemençeci anotas'da tanınmış icracılardandı. 1900 yılında istanbul'da doğdu, daha beş yaşında iken babasının yaptırdığı küçük bir ud ile aileden tevarüs ettiği musiki kaabiliyetini ilerletmeye başladı. küçük yorgo'yu musiki o kadar sarmıştı ki babasının ısrarlarına rağmen ilk mektep tahsilini zor bitirebildi. bütün zevki emeli musiki idi. evvela babasından sonraları da udi kirkor, kainik garmiyan efendiler gibi üstadlardan nota ve usül dersi almak suretiyle bilhassa fevkalade istidat ve gayretiyle udda bugünkü yüksek mevkisine ulaştı. 12 yaşında iken profosyonel olarak eftalipos gazinosunda ud ile fasıla iştirak etmek sureti ile musiki alemine dahil oldu. sanat hayatının büyük kısmı piyasada geçen yorgo bacanos yurt dışında konserler vermek üzere bazı arap ülkelerine gitmiş ve büyük beğeni kazanmıştır. son yıllarında uzunca bir zaman istanbul konservatuarı icra heyetinde ve istanbul radyosunda çalıştıktan sonra emekliye ayrılmıştır. türk müziği sazları içinde ud'un özel bir yeri vardır. musikimiz batı'daki gibi tampere (eşit aralıklı) seslerle değil kendine has ve değişken aralıklarla perdeler kullanır. ud perdesiz olduğundan sazende istediği frekanstaki sesi elde edebilir.ancak bu avantaj icracının yetersizliği veya dikkatsizliğiyle hemen dezavantaja dönüşebilir, sesler falso olabilir. piyasadan yetişmesine üstün kaliteyii ve sanat duygusu ile klasik tavırda gösterdiği başarı başta münir nurettin selçuk gibi titiz sanatkarların aradığı seçkin refakatçi udiliği vasfını taşımakta idi. ud üzerindeki büyük hakimiyeti ile mızrap sürati ve basma tekniğinin üstünlüğü yanında müzik kalitesinin yüksek seviyeside birbirini tamamlayan virtouzite vasıflarındandır. ud'dan çıkardığı temiz ve tanınan ses ile icra edilen eserin düz büyük notalarında yaptığı varyasyon süslemeleri pek nadir virtouz da görülebilir cinstendir. yorgo bacanos'un virtouzluğunun yanında bestekarlık ve piyano ile lavta icracılığıda yüksek seviyededir. bilhassa lavta mızrabının son temsilcisi oluşu ve onunla birlikte kayboluşu esef vericidir. yorgo bacanos 24 şubat 1977 yılında istanbul'da vefat etmiştir.

    besteleri:

    1-hüzzam ağır aksak (gülmedim güldürmedim, bilmem kabahat kimdedir)

    2- hüzzam türk aksağı (sevdası henüz sinde gönlüm gibi sağdı)

    3- k.hicazkar,ağır aksak (titriyor lebler, müheyya busene ey şive saz)

    4- k.hicazkar, sengin semai (neşeyle geçen ömrümü eyvah kader ettin)

    5- acem aşiran (dalınca gözüne şeha)

    6- hicaz aksak (kalb-i mahzun, hasretinle hep demaden ağlar)

    7- hicazkar ağır aksak (at elinden şu çiçek destesini ver şu elini)

    8- hüseyni,düyek (bir yaz gecesi çamlıca mehtabına geldim)

    9- mahur sengin semai (hala kanayan kalbimi aşk ateşi dağlar)

    10- segah ağır aksak (çöktü artık bir perişanlık hayal-i halime)

    11- sultani yegah (her nağmeni ruhum içiyor, mest oluyor çal)

    12- uşşak aksak (tatlı ela gözlerinle kararttın gözlerimi)

    13- hicazkar

    14- hüseyni

    15- segah

    16- taksimler //

    nihat kosar

    kaynak:

    yorgobacanos.sitemynet.com/yorgo_bacanos.htm

    --

    ayrıca bkz.

    www.facebook.com/group.php?gid=210430142708&ref=nf#!/video/video.php?v=460195163465
14 entry daha
hesabın var mı? giriş yap