• basta misyonerlik, korsancilik ve kizilderili somurusu olmak uzere her turlu kapital devlet pisligini bunyeme islemis oyundur. bilgisayari olan diger yasitlarla "azteklere daldim altina altin demedim, kadin cocuk herkesi katlettim nihohaha" ya da "takmisim fransizlara korsanlar ordusunu, avrupayla ticaretlerini kesitim, pahaliya satip ucuza aliyorum ipnelerden eki eki eki" seklinde diyaloglara sebeb olmustur. zamaninda bu oyunu oynayanlarin buyuk bir kismi buyuyunce odtu, itu gibi kalburustu universitelerimizde starcraft esliginde okul uzatmislardir.
    bunun gibi omur yiyen, toplumsal bir alt sinif olusturan diger oyunlar ise;
    ufo enemy unknown, swos ve master of orion olarak sayilabilir*.
  • çat pat ingilizce bilen bir türk gencini ortalama bir amerikalıdan daha çok amerikan tarihi bilen biri haline getirebilen oyun.
  • sehirlere stable yapilip da icine 30 civari at birakildiginda atlarin sayisinin, birkac misir veya bugday karsiliginda her sirada* ucbes arttigi gorulen, uremeye onem veren oyun.

    avrupadan suclu, niteliksiz*, eblek ozellikli adamlar getirip, onlari okullarda egitip egitip statesman bile yapilabilen, amerikan ruyasinin temelini olusturan klise onermelere sahip oyun.

    diger bir klise icin; yerlilerin er ya da gec, siz ne kadar iyi gecinmeye calisirsaniz calisin oldurulmesi gerekliligi idi.
    yerliler ile yapilan ticaret sabit fiyat uzerinden gitmez, yerlilerin oncelikli ihtiyaci, sizin satmak istediginiz miktara gore taban fiyat olusur daha sonra ise tek hatali acik arttirmaya veya alimda da indirime gore islem yapilirdi. arz-talep dengesinin ustune eklenen acik arttirma/eksiltmeli sistem, turunun ilk* ornegidir. ilk redde islemin kesilmesi sebebiyle defalarca load-save yaptiran alisverisler oyunu cok yavaslatirdi.

    yerli sehirlerinin cogundan ve haritanin kimi bonus noktalarindan cikan hazine arabasini amazonlarda yerlilere kaptirmadan sehre kadar goturene kadar yasanan heyecan, zar zor denklestirip satin alinan galyona yukleyip de avrupaya goturuldugunde avrupadaki *kralin yarisina yakinini gelir vergisi olarak cebe indirmesi ile son bulurdu.

    haritayi sekillendirmek, islemek icin calisan unitelerin sonsuz kaynagi olmamasi, birkac islemden sonra geri donup alet edavat takviyesi yapmasi, gercekcilik katar, civilization ile yapilan karsilastirmalarinda arti bir ozellik verirdi.
    askeri birliklerin tecrube ile guc kazanmasi da ilk civ'den sonra beklenen bir ozellikti. sid meir'in ilk bu oyunda kullandigi askerlerin tecrube ile yetenek/guc kazanmasi civ serisinin vazgecilmezlerinden birisi olacaktir.

    madenlerde uretim once azalir, sonra da tukenirdi; haritadaki bonuslar da uretim miktarina gore kaybolabilirdi, dinamik oyun haritasi oyunun belli zamanlardaki (çanların yuzde elliyi gecmesi beklenirken) sıkıcılıgını azaltırdı.

    baslarken, fransiz secildiginde kanada civarlarina; ingilizde abd kiyilarina; hollanda secildiginde orta amerikaya; ispanyollar secildiginde de guney amerikaya ayak basilirdi. her milletin farkli avantajlari olsa da, ulke secimi haritanin neresinde oynanma istegine bagli olarak gerceklestirilirdi.

    sira tabanli ozgurluk çanı uretimi,civilizationlardaki logaritmik dolan ampul cetvelinin sonunda bilim bulma mantigi ile calisip her yeni seviyede amerikan tarihine yon veren unlu iktisatci, asker, toplumbilimci, din adamlarini salonunuza toplama imkani verir, her yeni katilimla da ara ekranda gosterilen aile fotografi genislerdi. mim kemal okenin sundugu peteklerden yol yapilan yarismadaki sorularin bir tanesinin cevabi** o sirada fotografa giren bir adam olmasi da gecmis zamanin hos tesaduflerindendi.
  • oyunun birkaç önemli püf noktası vardır, onlar kapıldıktan sonra en zor zorlukmuş falan hikayedir, netekim bilgisayar rakipleri çok kötü oynatmaktadır.

    - 4 temel endüstri ürünü (cigar, rum, cloth ve coat) üretmeye uygun yerlere şehirler kurulur. (tobacco, cotton, sugar ve fur) bu şehirlerin tool için ore kaynaklarına yakınlığı üçüncü plandadır. ikinci planda olan ise denize kıyısı olmasıdır.

    - oyunun başında bi şekilde mümkün olduğunca çabuk bir scout yaratılır.

    - scout gezmeye gönderilir. ask to speak with chief opsiyonu sonuna kadar her kabileye uygulanır.

    - kabilelerden bu vesileyle sağlanılan kaynaklarla öncelikle avrupa'dan bir galleon alınır. (vergisiz taşımacılıkta bir numero) lost city rumoursdan çıkan hazineler buna yüklenir.

    - yeterli kapital bu zamana kadar zaten sağlanmıştır, bilimum specialist royal üniversiteden satın alınır ve şehirlere mevzilendirilir.

    - endüstri ürünleri öncelikli olarak kızılderililere (özellikle aztek, inca gibi opsiyonlar mevcut ise onlara) sonralıkla da avrupaya satılır.

    - korsanlık önemlidir. memleket korsanların omuzları üstünde yükselebilir.

    - silahlanma ilk başlarda şehirlerin güvenliği içindir. fiyatlar fırlamadan belli miktarda tüfek almak lazımdır. sonradan üretim yapılır.

    - tüfek üretimi için dağların kıyısında içerde bir şehir kurulur. oradan üretilenler trade routelarla şehirlere paylaştırılır. tüfek üretimi de burada gerçekleştirilebilir.

    - at için ise galleonlarda depolama öngörülmektedir, bağımsızlık savaşında bol bol kullanılacaklardır.

    nefis bir strateji oyunudur. 10 seneyi aşkın süredir daha ingilizce bile bilmiyorken oynamaya başlamam ve hala oynuyor olmamı başka bir şey açıklayamaz.
  • bizlere genç yaşımızda sir francis drake, adam smith, pocahontas, paul revere, paul stuyvesant, peter minuit, benjamin franklin gibi isimleri tanıtan süper oyun... şimdi gelsin gene oynarim, kralini tanimam... (pek bi manidar oldu kral falan)
  • sid meier elinden cikma, 1995 tarihli oyun. su oyundan aldigim tadi baska hicbir oyundan almadim. belki imperialism. ama yok lan colonization daha güzel.

    ayrica kolonilerdeki %50'yi zor tutuyorum.
  • yıllar sonra bile bir yerde amerikan yerlileri ile ilgili bir konu olsa, bu oyunu oynamış olanlar tupi, sioux, inca, aztec, arawak gibi kabileleri sayarak onları dumura uğratacaklardır.
  • francis drake hayrani olmama sebep olan oyun.(%50 drake bonus alirdi privateerlar)
  • sırf müziklerini dinlemek için açılıp oynanası şaheser. oyundaki müzik seçim menüsüne göre bazıları şunlardır:

    • bird song
    bonny morn (bonny at morn)
    cornwall
    • fiddler's dance
    • fisher's hornpipe
    • hole in the wall
    jine the cavalry
    • little fiddle
    • nightingale song
    • old joe clark
    • shady grove
    • smoky tune
  • yarının 4 temmuz olması nedeniyle bir kez daha kurup, kolonilerimi geliştirip, yarın krala isyan edeceğim oyun. yine, yeniden.

    settlers ve imperialism ile birlikte ekonominin kaynak yönetimi ve ticarete dayalı olduğu, eli yüzü düzgün bir strateji oyunudur. yeni sürümünden uzak durun. eskisi candır.
hesabın var mı? giriş yap