3 entry daha
  • 42. bölümünün 2. maddesinde "insanın sair uzuvlarının şekillerinin hikmeti" anlatılır. pek keyiflidir:

    --- spoiler ---
    ey aziz, malûm olsun ki, filozoflar demişlerdir ki: bu insan türünün itidal
    üzere dik kılındığı ve iki ayağı ile yürür bulunduğu onu tadil ve
    faziletlendirmek içindir. iki omuz ve iki kolun bu şekil ve yapıda
    kılındığı, ahbabı sineye çekip, kabul etmek içindir. ellerin, parmakların
    ve tırnakların böyle oldukları, yüzbinler menfaat ve sanat içindir. baş
    parmağın kalın ve kısa olduğu, dört parmağa karşı geldiğinde mukavemet
    içindir. tırnaklar büyük ve yumuşak oldukları, uzuvların derilerini kaşımak
    eşyayı toplamak ve yarmak içindir. çarpmalardan korunmak içindir. gümüş
    sine levhası üzerinde gül ve nar gibi iki meme erkeklerde güzellik,
    kadınlarda zinet ve çocuklara süt içindir. süt memesinin göğüste bulunduğu, otururken çocuğu emzirilmesi kolay olmak içindir. insan derisinin latif ve ince olduğu, ondan terin kolaylıkla seçilip, cisim ve can rahat bulmak içindir. deri iç organları örtmek, dıştaki uzuvları süslemek içindir. et, beden içini korumak ve dışını güzelleştirmek içidir. meme ve göbek menfezlerinde çevredeki havanın beden içine ulaşması ruha ferah ermek içindir. koltuk altlarında ve kasık gibi yerlerde kıl olduğu, menfezlerinden karışık kokuyu dışarıya vermek içindir. aksırmak genize kaçan şeyi dimağa nüfuzdan men içindir. öksürmek,balgamın soğukluğunu yürekten atmak içindir. gülmek, gönülde olan sevinç ve hayreti ortaya çıkarmak içindir. ağlamak, gönülde bulunan dert ve elemi dışa vurmak içindi. titreme, sinirlerin gevşemesindendir ki, intizam ve sağlamlık isteği içindir. esnemek, uyku ve
    yemeği istemek içindir. uyuklama, beyin damarlarının gevşemesidir ki,
    yemeğin buharının çıkması içindi. uyku ise, kuvvetlerin rahatını ve gıdanın
    hazmını, uzuvların olgunluğunu sağlamak içindir. omurga kemiği, tek
    olmayıp, omurları ile nizam bulduğu, her tarafa bükülme ve eğilme içindir.
    erkeklerde, âletin dik silindir şeklinde bulunduğu, yürüme ve oturma
    halinde, oyluklar arasında bulunduğundan hareketi kolay olmak içindir.
    cevheri kemik olmayıp, sinirler ve damarlar olduğu, yürekten damarlarla
    gelen şehvet rüzgârlarıyla büyüyüp, dolmak, ta ki, rahim ağzına ulaşıp,
    nutfeyi ona verip, ayrıldığına yine evvelki şekline gelip, kılıfına çekilip,
    rahat bulmak içindir. kavga dolu başının et bulunduğu, bızırın iç etine
    uygun gelip, girme temasının tamamen hissedip, tam vuslat hasıl olmak
    içindir. belalı başı kertek olduğu kendisinde ve bızır içinde bulunan can
    damarların sürtüşmesiyle meninin inmesi lezzetli olmak içindir.
    şehvet,yemek şehveti ve inzal içindir. inzal şehveti, çocukların meydana
    gelmesi içindir. eğer celal sahibi olan yaratıcı allah, çocukların meydana
    gelmesini bu lezzetler ile kayıtlı ve bağlı kılmasaydı, bu lezzetlerin
    sonucu evlat olmasaydı, bir kime ihtiyar ve iradesiyle bu fitne ve belalara
    kail ve meyilli olmazdı. şu halde insan nesli kesilip, yer yüzünde kimse
    kalmazdı.
    kadınlarda, ferc iki oyluk arasında bulunduğu, cebri cimadan emniyet gelip,
    sabit olmak içindir. ferc rutubeti, onda âletin cevelanı kolay olmak
    içindir. bızırın harareti, ona can cana katılmak içindir. tekrar tekrar
    ileri geri götürme, kavuşma ve birleşme bulmak içindir. ama bızırın
    uzunlamasına olduğu erkeğin emnisinin incelmesinin kolaylıkla olması
    içindir. bızırın sinir ve damarları, makat hizasına gelip, ondan geri
    dönüp, her biri kendisine yapışma ile yine bızırın içine katlanıp, katlanma
    yeri hurma şeklinde akıp, zekere uygun olduğu erkek aleti gibi rahim
    ağzına yakın gelip, nutfenin tabiatı bozulmadan onu selametle rahimine
    sokmak içindi. rahim ağzının iki çeşme arasıda bulunduğu ondan doğan
    mütevazi olmak içindir. erkeklerde yumurtaların dışarıda bulunduğu, büyük
    ve sert olmak içindir. büyük oldukları, sahibi yiğit olup, cesaret bulmak
    içindir. sert olmaları ,nutfe cevherine sertlik verip, kırmızı iken beyaz
    kılmak içindir. nitekim, meme eti ona gelen kırmızı kanı beyaz süt etmek
    içindir. kadınların yumurtaları küçük ve yumuşak olduğundan, kendileri
    çekingen olup, nutfeleri sarı ve sıvı bulunmuştur. iki bulunmaları, mühim
    olan birleşme işinde ihtimam olunmak içindir. eğer birine âfet isabete
    dese, biri selamet kalıp, nesli baki bulunmak içindir. yumurta zarfının
    geniş bulunduğu, oyluklar arasında sıkıldığında zarfı içinde genişliğe
    erip, selamet bulmak içindir. kadınlarda, tenasül uzuvlarının bızır içinde
    bulunduğu, tam vuslata imkan bulunmak içindir. ama iki yumurta onlarda daha
    küçük ve daha yumuşak olduğu, yüz ve sineleri tüysüz, parlak, taze, temiz,
    güzel ve öpmeye layık olmak içindir. derileri ince ve nazik olduğu,
    erkekler onlara meyil ve muhabbet kılmak içindir. oyluklar, etli olduğu,
    oturma durumunda yumuşak döşek gibi makat halkasını korumak içindir. zarta
    yani kavara (yellenme) geldiği midede gıdadan hasıl olup, kalbe ve karna
    ağırlık veren kötü rüzgâr çıkıp gitmek içindir. oyluk adalelerinin kalın
    olması, ayaklara mukavemet verip, derece derece incelip, alttaki uzuvlar ve
    öteki uzuvları uygun kılmak içidir. diz kapakları ve topuklar bu şekil
    üzere bulundukları, türlü yürüme ve oturma mümkün olmak içindir. ayakların
    ön tarafa uzun olup, ayak parmakları bu yapılarında yaratıldığı dört
    ayaklılar gibi, ayakta durmak mümkün olup, yürüme bir karar üzere bulunmak içindir.
    açıklanan insan vücudu uzuvlarının hikmetinde mevcut olan fayda ve
    menfatalerin azının azıdır. bütün cisimlerin en güzel duranı, en tamı, en
    önemlisi, en doğrusu, en güzeli, en sağlamı, en olgunu ve en güzeli insanın
    bedeninin olduğunun delili: insan, rabbin binasıdır. onu yıkan mel'undur,
    hadis-i şerifi bürhan ve delildir. nitekim hak taâlâ kitab,ı kadîm'inde:
    "gerçekten biz, insanları üstün kıldık, karada ve denizde taşıtlara
    yükledik ve onlara hoş rızık verdik. kendilerini, yarattıklarımızdan
    çoğunun üzerine üstün kıldık," (17/70) buyurmuştur. o halde, bu insan türü
    bütün âlemin mahdum ve mükerremi, yaratıkların çoğunun en faziletlisi ve
    muhteremi olduğunu cümleye duyurmuştur. insanı en güzel şekilde yaratan
    allah münezzehtir. yaratıcıların en güzeli allah, ne yücedir.
    --- spoiler ---

    (bkz: alınteri değil copy paste)
43 entry daha
hesabın var mı? giriş yap