• filmin mekanlarıyla ilgili birkaç bilgi:

    film osman'ın memleketi gaziantep'te başlar ve biter. başlık parası toplamak için gittiği istanbul'da çekilen pek çok sahnesi de yeşilköy'de geçer.

    sırasıyla...

    filmin başlarında çocuğuyla beraber gelip, bankta oturan osman'dan yardım isteyen kadının osman'a ilk "tokat"ı tattırdığı (yeşilköy sahil, arkada aziz istefanos katolik kilisesi görülebilir),

    osman'ın şevket'le karşılaştığı("şevket?", "vay tertip be!")(yeşilköy sahil'e inen eski mc donalds'ın sokağı),

    osman'ın kumarbaz avni'nin çantasını bavula bir türlü sokamadığı ve takip ettiği sahnelerin hemen hepsi(bkz: bana da bir bardak su)(yine sırasıyla: şimdilerde yerinde polat renaissance'ın olduğu köşedeki büfeden, yeşilköy pansiyon'un önü ve aynı zaman da aliye naşit apartmanı'nın sokağından, çiroz ve florya dondurmacılarına kadar uzanıyor),

    ve osman'la şevket'in ikinci kez karbonat erol'la karşılaştıkları sahneler(çınar otel)...

    ***

    ayrıca... osman'la şevket'in son diyalog'u:

    - sağ ol şevket... sayende insanları, hayatı öğrendim.
    - sen de bana saflığı, temiz yürekliliği, iyiliği öğrettin.
    - geh seni bi' öpeyim!
  • karbonat erol'u taklaya getirdikleri sahne kopartıcı diyaloglarla doludur.

    osman : kemal sunal
    karbonat erol : ünal gürel

    karbonat erol - merhaba
    osman - merhaba, evvela sizlere ailemi tanıtayım(duvardaki resimleri kastederek). bu, babamın babasının babasının babası. kendisi eroinin mucididir.
    - bu, dayımın dayısının dayısı. esrarı bulan adamdır.
    - bu, eniştemin eniştesi. morfinin mucididir.
    - evet beyler gördüğünüz gibi ailem, iyi ailedir.
    - şu büyük resimde gördüğünüz de ailenin yüz karası, sigara bile içmezdi.
  • bir de bu filmden ben çok güzel, çok doğru bir şey öğrendim:

    --- spoiler ---

    "bir insanın burnu patlıcan dolmasına benziyorsa o adamdan korkacaksın. hiçbir işe yaramaz."

    --- spoiler ---
  • kemal sunal'ın beni en çok güldüren filmidir.

    --- spoiler ---
    hele ki altı boş valizle zengin adamın arkasından gidip içi para dolu çantasını almaya çalışma sahnesi yarmıştır. zengin, içi para dolu çanta taşıyan adam her sabah işe giderken her büfeye uğramayı severmiş. osman (kemal sunal) ise altı boş valizi bu adamın çantasının üstüne koyacak ve valizde bulunan bir mekanizmayla para dolu çanta valizin içinde kalacaktır. lakin osman bir türlü beceremez ve hep başkasının çantasını alır. adamla girdiği her büfede de adam bir şey istedikten sonra "bana da bir bardak su" der. sonunda adamın çantasını valize sokar ama bu defada adam valizi alıp gider. tabi osman pes etmez ve pişkin bir biçimde "ne çalıyon lan çantamı hırkız mısın sen" deyip çantayı alır.
    --- spoiler ---
  • --- spoiler ---

    - emine, sen eşşekten güzelsin ha

    --- spoiler ---
  • kemal sunal'ın en güzel 5 filminden birtanesidir. film içersinde çok güzel sosyal mesajlar barındırır. bunların en başında ;

    -namuslu çalışmayla anca karnın doyar mesajı : aç kalarak vücudunu aylarca yorarak namusunla inşaatlarda çalışarak alın teri dökerek anca karnını doyurursun veya en fazla başlık parası biriktirirsin ama çok zengin olmak istiyorsan namuzsuz olacaksın çalacaksın dolandıracaksın filmdeki tabirle adam tokatlayacaksın.

    -dilencilere acıyıp para vermeyin mesajı; bir sahnede bir kadın ve küçük kızı bankta oturan osman'ın yanına gelir kocasının trafik kazasında ayaklarını kaybettiğini ve küçük kızın aç olduğunu söyler osman da dayanamaz çıkarır bi banknot verir sonra aynı kadını başkasına dilenirken görür ve kadının kızına " insanlar enayi kızım , 2 ağladımmı ceplerini boşaltıyorlar , şimdi gidip karnımızı doyuralım sonra enayi avına devam ederiz" demesine şahit olmuştur. evet yıl 2011 hala böyle dilenciler var ve yakalandıktan sonra apartmanları , arsaları banklarda mevduat hesaplarının olduğu ortaya çıkmıyor mu ? çıkıyor.

    - toplum'un ahlaki yönden bozulmuş olması mesajı; yaşlı başlı insanlar bile dolandırıcı olmuş günahtı ayıptı düşünmez olmuşlar örn : o dilenci görünümlü kadın , veya trendeki kalabalık aile. görsen bunlardan ne zarar gelir ki memleketlerine seyehat eden garip anadolu insanı dersin ama dede, baba ,anne çocuklar hala, dayı organize suç işleyecek kadar ahlaki yönden bozulmuş.

    - ekmeğin pazarlığı olmaz ; bu bir mesaj değil ama filmde bir bilgi olarak verilmiştir.
    --- spoiler ---
    ekmek fırınına giren osman fırıncı rolündeki ahmet kostarika'dan 1 ekmek ister sonra yarım olsun ister sonra çeyrek olsun ister ve fiyatını sorar 625 kuruş cevabını alır. (burdan öğreniyoruz ki o dönem 1 ekmek 2,5 liraymış) osman "çok pahalı değil mi?" diye sorar . bunun üzerine ahmet kostarika kızmaklı bir ifadeyle şu bilgiyi verir "alacaksan al be adam ekmeğin pazarlığı olur mu ? "
    --- spoiler ---

    film her ne kadar bir kemal sunal başyapıtı olsa da içersinde irili ufaklı mantık hataları barındırır. en başta ;

    - şevket gibi profesyonel bir soyguncu ve 3 kağıtçı yani hangi zenginin para dolu çantayla kaçta evden çıkacağını bilecek kadar , karbonat erol gibi bir mafya babasının telefonunu bilecek kadar , döviz kaçakçısı veyselin hangi otelle iş birliği yaptığını bilecek kadar profesyonel bir 3 kağıtçı'nın ne işi olur kasımpaşa'nın varoş kıraathanelerinde takılan çocuklara sigara sattırmak gibi 3 -5 kuruşluk işler yapan herifle ? heriften maddi vurgun anlamında ne medet umdu anlamış değilim. şevket gibi milyonluk vurgun yapan adam , o kasımpaşalının üzerinden çıkacak olası 3-5 lira çorba parasına mı kaldı?
    hadi diyelim adam göründüğünden çok zengin binlerce lirayı üzerinde mi taşıyor da yol kesiyorsun. ayrıca göz va izan var adam çam yarması gibi neyine güvenip de yol kesiyorsun. hadi illa taktın kafaya adamı soymayı 2 kişisiniz neden tek tek yol kesiyosunuz 2 kişi aynı anda dalmıyorsuzunuz herife... filmi her izlediğimde bu mantık hatası olan sahne hep dikkatimi çeker.

    -trende osman uyutulur , sarı kesesindeki paralar çalınır. parayı çalan aile nedendir bilinmez banknotların yerine banknot büyüklüğünde kesilmiş gazete parçaları koymuştur.
    zaman kazanmak için yaptılar desek bu aile ilk durakta indi kaçtı zaten, tövbe bulunamazlar. osman parasının çalındığını trende farketse de bişey değişmeyecekti atı alan üsküdarı geçti misali aile yine de bulunamazdı. diğer mantıksızlık o aile hangi arada o kadar gazeteyi bulup hepsini aynı banknot büyüklüğünde kesti tek tek. yanlarında olası bir soygun için hazır bulunduruyorlar desek kesesinde para olan birinin geleceğini nasıl tahmin ettiler
    ilginç.

    -otele polis baskın yapar sadece karbonat erol ve adamlarını kovalar onlarla orada çanta alışverişi yapan osman ve şevkete hiç dokunmadıkları gibi sormazlar bile siz napıyodunuz bunlarla diye. benim bildiğim suçluyla olay anında muattap olan herkes topluca merkeze ifadeye götürülür. ama şevketle osman ellerin kollarını sallayarak otelden çıktılar hem de karbonatın (normalde polisin el koyması gerektiği) para dolu çantasını alarak.

    -şevket karbonat eroldan korkusuna osmanın köyüne kaçar ama 1-2 gün durup istanbula geri döner. heralde karbonat erol 3. günden itibaren şevketi affetmiştir.

    evet tüm bunlara rağmen kemal sunal'ın en sevdiğim bikaç filminden birtanesidir belkide 100 den fazla izlemişliğim vardır hala daha da izlerim .

    değerlendirmeler bu kadar şimdi dikkat çeken detaylar'dan;

    osmanın koğuşunda bağlama çalınan sahnede ilyas salman'a oldukça benzeyen mektup yazan bir inşaat işçisi dikkat çeker.

    --- spoiler ---
    osman , karbonat erola duvardaki eroin esrar mucidi sülalesini tanıtırken en sonunda :
    bu son resimdeki eniştemin eniştesinin eniştesi ailenin yüz karasıydı sigara bile içmezdi der .
    --- spoiler ---
    bu repliği beni ilk farkettiğimde sesli güldürmüştür.
  • kazık yediysen daha büyüğünü atacaksın temalı süper film.

    --- spoiler ---

    sahte teyp kaydının sonunda osman ile şevket'in arasında geçen muhabbet ise filmdeki süper repliklerden sadece biridir.

    o: yalnız bu kara erol denen herif bu numarayı yutar mı dersin?
    ş: aa?! hem de kılçıklarıyla yutar.
    o: ıhhıh demek böyle öküzler de var dünyada.. ben neyi merak ediyorum şevket biliyo musun? paketlerdeki eroinin karbonat olduğunu anlayınca napacak acaba?
    ş: ehehehe bilmem
    o: erol gibi enayileri hayvanat bahçesinde kafese koyup göstertmeli.
    ş: elli kuruşa da seyrettirmeli
    o: yahut da salatalık diye toprağa ekmeli.

    --- spoiler ---
  • --- spoiler ---

    - aa hasan emmi yine mi sen? ne zaman emineye niyetlensem kar$ima sen cikiyorsun. sonunda senin ba$ina bi kaza gelecek ama du bakalim...

    - pek muhterem ve de saygideger abilerim, karde$lerim.. $imdi hepiniz dikkatle bana bakiyorsunuz ve ne yapmakta oldugumu goruyorsunuz. bakin abilerim $imdi ben senelerimi afrika ormanlarinda unlu buyuculerle harcayarak hazirlami$ oldugum bi numarami gosteriyorum.. kibritimi cakiyorum ve sigarimi yakiyorum.. *

    - beyler kare as!!
    - bi dakka $evket.. senin daha fazla kazanman lazim.. verin $u paralari.. senin daha iki kagidin eksik.. cok iyi oynar bu oyunu, her tarafindan kagit cikar.. rest...

    - dur bakalim.. nereye gidiyorsun, sokul paralari.. en buyuk benim!! sokul paralari..
    - hadi lan malaz!! defol.. dertsiz ba$imi derde sokma $imdi.. sen degil kralin gelsin...
    - olur soylerim...

    - bana x verir misin ?
    - bana da bir bardak su...

    - bu sefer herifi de sokacam bavula..

    - $imdi sira kimde $evket?
    - $imdi kara erolda..
    - ne i$ yapar bu siyah erol ?
    - her turlu pis i$i.. daha ziyade eroin i$i..
    - oyleyse ona kazigin en buyugunu atalim..
    - biraz zor ama aticaz.. kara erola unu eroin diye yutturucaz..
    - karbonati eroin diye yutturalim.. daha iyi hazmeder.. hihi
    - oyle olsun..
    - pekii nasil yutturacaz ?
    - tam karbonati verirken polis baskin yapicak..
    - $evket vallahi sende akil yok.. oglum polisler bizi de yakalar..
    - hihi sahiden polis basmicak oglum teyibe polis arabalarinin sirenlerini kaydedicez, sarilmi$ gibi numara yapicaz biz de paralari alip toz olucaz..
    - kara erol da numarayi ogrenince busbutun kararir zenci olur.

    gibi insani yerle bir eden diyologlara ve sahnelere sahip muazzam turk filmi...

    --- spoiler ---
  • kara erol sahnesinin bir benzerini yillar sonra prison break sezon 3te gorunce senaristine saygimin arttigi eski turk filmi
  • kemal sunal'ın çoğu filmi aynı konu etrafında, aynı oyuncularla ve sadece kemal sunal üzerinde döndüğü için bana birbirinin tekrarıymış gibi gelir hangi filmini izlediğimi bilemem. tokatçıyı izlerken ise bu filmlerden farklı bir keyif aldım. film dönemin klişelerinden olan başlık parasından yola çıksa da sadece bunun üzerinde ilerlemiyor. zayıf görünen hikayenin içerisine suç öğesi o kadar iyi yerleştirilmiş ki günümüz sinemasında komedi ve suç öğelerinin bir arada işlendiği filmlerden farksız hatta komedi açısından kat kat ilerisinde.

    bunların dışında şevket altuğ'un müthiş performansı filmi bir seviye daha yukarı çekiyor. kemal sunal filmlerinin bana kalırsa en zayıf yönü olan filmin sadece kemal sunal üzerinde sürmesi bu filmde şevket altuğ sayesinde ortadan kalkmış.

    filmde dikkat çeken figuranlardan biri osman ile aynı koğuşta kalan ilyas salman'a fena halde benzeyen inşaat işçisidir. bu abimiz o dönemlerde veliefendi hipodromu'ndaki seyislerin çizmelerini boyarmış. ilyas salman'a benzerliği sayesinde hipodroma gelip gidenler tarafından tanınan ve seyislerle iç içe olduğundan yarışlardan önce tüyo almak için yanına uğranılan biri olmuş. büyük ihtimalle at yarışı meraklısı bir yapımcı tarafından keşfedilip bu filme koyulmuştur.

    içerisinde kemal sunal filmlerinin her öğesini barındıran fakat konusu ve şevket altuğ etkisiyle bu filmler arasında ayrı yerde duran çok iyi bir komedi suç filmidir.
hesabın var mı? giriş yap