• "incire, zeytine,
    sînâ dağına,
    bu güvenilir korunaklı beldeye yemin ederim
    ki biz insanı en güzel bir surette* yarattık"

    incir, zeytin, sina dağı ve bu korunaklı, güvenilir belde ile surenin devamı arasındaki bağ acaba nedir? şöyle bir ihtimal, imkan dahilinde olabilir mi?

    "incire: şekliyle ve içindeki binlerce küçücük çekirdeğiyle spermi temsil eden incire
    zeytine: ebatı ve tek çekirdeği ile yumurtayı temsil eden zeytine
    sina dağına: küçücük bir zigotken tuvâ vadisindeki sina gibi dağlaşarak embriyoyu temsil edene
    ve bu emîn, korunaklı beldeye: embriyonun güven içinde geliştiği bu güvenli ana rahmine
    yemin ederim ki biz insanı en güzel bir surette yarattık."

    ayette niye sadece dağ denmedi de sina dağı diye belirtildi? çünkü bu herhangi bir dağ değil, bilakis ilahi kelamla şereflenmiş tur-u sinaydı. bu embriyo da, herhangi bir hayvanın embriyosu değil aksine ileride ilahi kelama muhatap olacak müstesna canlının, insanın embriyosuydu.

    bu emîn beldenin, lafzî manası harem-i şerif'ti yani mekke-i mükerreme. işârî manası ise ana rahmi.
    en'am suresi'nin 92. ayeti de bunu teyid eder mahiyettedir. allah bu ayette, mekke'den, yani bu emin beldeden, "ümmu'l-kurâ" diye, yani şehirlerin anası diyerek bahsetmektedir.

    beled suresinde de kendilerine yemin edilenler ile yeminden sonra zikredilenler arasında ki irtibatta buna benzer bir insicam görünmekte..

    allahu a'lemu bi's-savâb.
    doğrusunu en iyi bilen allah'tır...
  • kelime olarak karşılığı ruhtur. ancak felsefe metinlerinin çevirilerinde "her şeyin özünde, temelinde ya da başlangıcında bulunan, hayat evren ve her şeyin yaratıcı ya da itici gücünü ve aynı zamanda da nihai amacını ifade eden gizli varlık"ı karşılayacak türkçe kelime olarak "tin" tercih edilip kullanılır. dolayısıyla ruhtan ziyade ikinci anlamı ağır basar.
  • hegel'e göre; bütün bir insanlık tarihi, tinin kendini açma sürecidir. bu açıdan tin; kendisini, yine yaşamın içinde bulan şeydir.
  • kur'an-ı kerim'in 95. suresi olan tîn'de,
    incire, zeytine, sina dağına ve beledi'l emin'in üzerine yemin edilir. bazı müfessirler incirle buddha'ya *, zeytin ile hz. isa'ya *, sina dağıyla hz. musa'ya ve emin belde ile de hz. muhammed'e atıf yapıldığını söylerler. pek de güzel söylerler.
  • üzerine kitaplar yazılacak kadar manalar muhteva eden bir suredir.

    allah, zeytin ve incir gibi yiyeceklere yemin ettikten sonra, sina dağı ve mekke üzerine de yemin edip esas demek istediğini ve üzerine kitaplar yazılacak o güzel noktayı iki ayette özetleyiverir. dördüncü ve beşinci ayet, adeta bir sinüs eğrisi gibi salınım yapan insanoğlunun hal-i pür melalinin rabbimizce en güzel şekilde özetlenişidir.

    insanoğlu o üstünlüğün kıymetini bilemeyip her seferinde kedi gibi sütü döker. ama sütü döktüğünü bilip özür dileyenlere kapılar her daim açıktır. bir gün gelip de tevbe etmesi muhtemel kişilere bile o kapılar kapanmaz.

    aslında müteakip ayet, inanmanın yetmediğini güzel anlatıyor. iman edip salih amel işleyeceksin ki, batı dünyasında pek işlenmeyen righteous cycle (salih daire) mefhumu bizde hayat bulsun. yoksa o meş'um vicious cycle (fasit daire) bir başladı mı, çorap söküğü yanında yavaş kalır.

    insan olmak zordur; ama güzeldir vesselam...
  • (bkz: ruh)
  • bazı doğaüstü kuramcıların gerçeği açıklamak için herşeyin özü olarak kabul ettiği özdekdışı varlık
  • 95-et-tîn

    "tîn", dağ adı veya incir demektir. bürûc sûresinden sonra mekke'de inmiştir, 8 (sekiz) âyettir.

    rahmân ve rahîm (olan) allah'ın adıyla.

    1. incire, zeytine,

    2. sina dağına ,

    3. ve şu emîn beldeye yemin ederim ki,

    4. biz insanı en güzel biçimde yarattık.

    5 .sonra da çevirdik aşağıların aşağısına attık.

    6. fakat iman edip sâlih amel işleyenler için eksilmeyen devamlı bir ecir vardır.

    7. artık bundan sonra, ceza günü konusunda seni kim yalanlayabilir?

    8. allah, hüküm verenlerin en üstünü değil midir?
  • bence tinin ruhtan farkı daha arketipik ve tanımlanamaz ve özünde bilinemez oluşudur.nedense tin ile ruhun farkı spirit ile soulun farkı gibi gelir hep.

    yıllar sonra gelen edit: soul=can=nefs, spirit=ruh=tin doğrusu bu arkadaşlar.
  • ingilizcesi, spirit; almancası geist olan kavram.
hesabın var mı? giriş yap