• *da vinci nin cizdigi versiyonunun bir hikayesi vardir.

    kilise ressamdan son aksam yemegi konulu bir resim ister. ressam resimde isanin yani iyinin yuzunu olaganustu bir guzellikte, ona bu aksam yemeginden sonra ihanet edecek olan yahudanin yuzunu ise kotunun yuzu, yani cirkin duskun bir sekilde resmetmek ister.
    bir sure aradiktan sonra isanin yuzu icin mukemmele yakin bir model bulur. kilise korosunda soyleyen genc bir adamdir bu. ressam bir suru eskizler cizer.
    aradan uc yil gecer ancak yahudanin yuzu icin bir model hala bulunamamistir. ancak kilise resmin bitmesi icin baski yapmaktadir. ressam bir gun yolda sarhos, duskun, kirli pasakli bir adam bulur. adam kipirdayacak halde degildir. adami tasirlar. bir turlu ayiltamazlar. ressam adam o haldeyken eskizler alir.
    tam o sirada sarhos adam uyanir. resme bakar,
    "ben bu resmi gordum." der. ressam sasirir:
    "nasil olur, resim henuz bitmedi, kimse gormedi. gormus olamazsiniz." adam israr eder:
    "hayir gordum, bundan yillar once bir ressam beni bu resimde isanin yuzune modellik etmek icin cagirmisti. o zaman henuz iflas etmemis, karim tarafindan terkedilmemis, kilise korosundan ayrilmamistim." der.

    hikaye iyiyle kotunun aslinda ayni sey oldugunu anlatarak biter.

    resmin bir cok farkli ressam tarafindan yapilmis farkli yorumlari vardir. hepsinin ortak noktasi ise dinden baska bir unsur icermeyisidir.
  • “on üç adam bir masanın başında oturuyorlar. yemek yemeyi aniden bırakmışlar, yüzlerinde şaşkınlık ve üzüntü var, havadaki gerilim yoğun bir şekilde hissediliyor. heyecan içindeki havariler arasında sadece isa sükunetini koruyor. tüm soruların cevapların kaynağı o'dur.”

    incil'de isa ile ilgili olan kısımlar, sanat tarihi boyunca bir çok ressam tarafından resmedilmiştir. son akşam yemeği de yine bir çok sanatçı tarafından ana konu olarak seçilmiştir.
    en bilinen eserlerden birisi leonardo da vinci'nin son akşam yemeği eseridir.
    görsel
    benim diğer sevdiğim eserler:

    salvador dali görsel

    hans holbein görsel

    juan de juanes görsel

    jacopo bassano görsel

    jacopo tintoretto görsel

    caravaggio görsel

    el greco görsel

    dieric bouts görsel

    rubens görsel

    debe editi:

    (bkz: deprem bölgelerinde ortaya çıkan gönüllü ihtiyacı)

    (bkz: hatay antakya expo deposu acil gönüllü çağrısı)

    (bkz: deprem bölgesindeki yerel üreticiler)
    bu başlılara bakarsanız çok sevinirim.
  • bu akşam, yani 20 aralık 2012'de yediğimiz yemek olabilir. evi aradım "ne var bu akşam yemekte" yiye sordum, kapuska var dedi hanım. lan son akşam yemeği kapuska mı olur, bana şarap ekmek hazırla dedim.

    edit: 21 aralık günü kıyamet kopuyor, ne akşam yemeği. tarihi düzelttim.
  • paulo coelho'nun aktarışıyla da tasvir edilmiş olan, leonardo da vinci'nin ünlü tablosu. düşündürücü.

    '' leonardo da vinci, "son akşam yemeği" isimli resmini yapmayı düşündüğünde, hz. isa'yı ve o yemekte, kendisine ihanet etmeye karar veren yahuda'yı tasvir edecek modeller aramaya başladı. uzun süre geçti; nihayet bir gün, bir konser sırasında birinin isa'ya benzediğini fark etti. isa, resimdeki "iyi"yi temsil ediyordu. adamı atölyesine davet ederek, peş peşe çizdiği eskizlerden sonra onun görüntüsünü resimdeki gerekli yere oturttu. ama, yahuda için kullanacağı modeli bulamamıştı.

    öte yandan, leonardo'nun çalıştığı kilisenin kardinali, eserini bir an önce bitirmesi için ressamı sıkıştırıyordu. günler günleri kovaladı ve sonunda, leonardo, vaktinden önce yaşlanmış genç bir adam gördü. paçavralar içindeki bu adam sarhoşluktan kendinden geçmiş bir durumda kaldırım kenarına yığılmıştı.
    leonardo, yardımcılarına, adamı kilise'ye taşımalarını söyledi. "işte, bu da kötüyü temsil edecek" diye düşündü. taslak çizecek zamanı kalmamıştı. kilise'ye varınca, yardımcılar adamı ayağa diktiler. zavallı, başına gelenleri anlayamamıştı bile.

    leonardo muhatabının yüzünde görülen inançsızlığı, günahı, bencilliği resme geçiriyordu. işini bitirdiğinde, sarhoşluğun etkisinden kurtulmuş olan berduş, gözlerini açtı ve uzun uzun duvardaki resme baktı. şaşkınlık ve hüzün dolu bir sesle mırıldandı: ''ben bu tabloyu daha önce görmüştüm.''

    ''ne zaman?'' diye sordu leonardo da vinci; o da şaşırmıştı.

    ''üç yıl önce'' dedi adam... ''elimde avucumda olanı kaybetmeden önce...o sıralarda bir koroda şarkı söylüyordum. pek çok hayalim vardı. bir ressam beni isa'nın yüzü için modellik yapmak üzere davet etmişti!!!''

    iyinin ve kötünün yüzü aynıdır...
    her şey, insanın yoluna ne zaman çıkacaklarına bağlıdır...''

    paulo coelho
  • milano'ya gittiğimde tesadüfen da vinci'nin eserinin de orada olduğunu öğrenmem ile nerede olduğunu bilmemenin utancı ile rotamı çevirdiğim ilk yer santa maria delle grazie kilisesi olmuştu. günlük 1000 kişinin ziyaret edebildiği esere son grupla birlikte girmiştik ki cidden çok şanslıydım. önce eserin tarihçesinden bahsediliyor ardından 2 kapıdan geçerek odaya varıyorsunuz. içeride sadece 15 dakikanız var ki size bir dakika gibi geliyor çünkü esere bakarken bir yandan kulaklığınızdan hikayesini dinliyorsunuz ve gerçekten çok büyüleyici bir an. hikayesi de şöyledir ; isa 12 havarisine bu yemeğin birlikte yedikleri son yemek olduğunu çünkü içlerinden bir tanesinin kendisini ele vereceğini bu kişinin de kendi tabağına el uzatacak havari olduğunu söyler. resme de baktığımızda, judas'ın bir elinde rahiplerden aldığı altın kesesi vardır ve diğer eli de isa'nın tabağına uzanmıştır. havarilerin hepsi isa'nın bunu demesinden sonraki şaşkınlık haliyle resmedilmiştir, kimisi isa'ya sorar; " söyle isa, bunu sana ben mi yapacağım ? " kimisi bir diğerine dönüktür ve " ne dediğini duydun mu " şeklinde arkadaşına hayretler içinde bakmaktadır. isa'nın sol yanındaki ve çoğu insanın hz.meryem zannettiği kişi ise, içlerindeki en genç havari olan john'dur ve da vinci onu özellikle bir kadın suretinde çizmiştir çünkü john çok güzel yüzlü bir çocuktur. ( bence birazda gelecek nesillerin kafasını karıştırmak istemiş )
    eser da vinci'nin yeni bir boyama tarzı keşfetmeye çalışması ve işlerin ters gitmesi dolayısıyla inanılmaz hassastır ve tam 11 kez restorasyon görmüştür. işin komik kısmı ise, zamanında bitişik odaya geçiş sağlamak için tam isa'nın ayaklarının olduğu yerden kocaman bir kapı açmışlardır ve eserin o kısmını sonsuz bir tahribata mahkum etmişlerdir.
  • leonardo da vinci'nin hamisi ludovico sforza için 3 senede yaptığı eser.

    soldan sağa havariler:
    bartholomew, küçük james,andrew,peter,yahuda, john,isa, thomas,büyük,james, philip, matthew, thaddeus ve simon.*

    vinci bu eserinde hz.isa'nın

    "içinizden biri bana ihanet edecek" (matthew 26:21)

    dediği anı yakalar. böylece havariler bu sözlere karşı her biri farklı duyguyu gösteren - inkar, süphe, inançsızlık, kin veya sevgi gibi- ifadeler ortaya koyar.

    incil'den konuyla ilgili bir diğer parça da isa peygamberin

    "bana ihanet edenin eli masada benimle"`:luka 22:21`

    sözleridir. resimde masada eli isa'nın yanında duran tek kişi yahuda'dır. yüzü gölgede, vücudu ise ürkmüş haldedir.

    başka sanatçılarca yapılan betimlemelerde ise yahuda genellikle masanın ters tarafında yalnız oturmuş olarak simgelenir. da vinci onun dış özelliklerinden ziyade psikolojik durumuna odaklanarak diğer havarilerden ayırmıştır.
  • "kendisi ile son akşam yemeği kutlaması yapmalı ve kendi etini yiyip kendi kanını içmeli, bu da kendi içindeki 'diğer'i tanımalı ve kabul etmeli demek."
    (jung, "kırmızı kitap")
  • isanın son akşam yemeği çok sayıda ressam tarafından ele alınmış bir konudur. genellikle, isa ve onbir havari uzun ve dikdörtgen bir masanın karşı tarafında, yüzleri izleyiciye dönük olarak çizilirken; ihanet eden yahuda masanın bu tarafında, sırtı izleyiciye dönük olarak çizilir. ancak, farklı kompozisyonlar da vardır.
hesabın var mı? giriş yap