• senaryo yazmayı öğrenmek isteyen biri önce bir filmi tamamen sesini kısarak izleyip ne görüyorsa yazmayı, sonra aynı filmi bu kez görüntüler olmadan dinleyerek ne duyuyorsa yazmayı denemeli.
    birincisinde görüntüyle cümle kurmayı, hikayeyi izleyen kişinin diyalogları duymasa bile anlayabileceği bir formda inşa etmeyi öğrenir.
    ikincisinde yalnızca diyaloglarını işittiği bir filmin görüntülerinin nasıl kurulması gerektiğini anlayacak.
    işittiği diyalogların nasıl bir zaman/mekanda geçmesi gerektiğini, diyalog denen şeyin karakterin eylemine eşlik etmesi gerektiğini öğrenecek.
    insanlar diyalog yazıyor, karşılıklı konuşma biçiminde. halbuki gerçek hayatta yürürken, yemek masasındayken, araç kullanırken konuşulur. karakter çantasından bir şey ararken de konuşur gözlüğünü silerken de.

    türün iyi örneklerinden birkaç film seçilip bunlar üzerine (tamamı değilse de belli sahneler kullanılarak) yapılan bir temrin sonrası film duyumu kazanmak çok kolaydır.

    çoğu insanın zihninde bir form var. bu formu kağıda aktarınca ortaya çıkan şey eksik, kırık dökük oluyor.
    son olarak izlenilen filmin senaryosu baştan sona düzgün biçimde okunursa insanın öğrenmemesi olanaksız.

    senaryo yazımıyla ilgili temel bilgileri edinmenizi sağlayan kitapların listelerine internetten ulaşmak mümkün ama bir iş en iyi biçimde "yaparak" öğrenilir.
    yazmadan yazarlık öğrenilmiyor.

    insanlar kurslara avuç dolusu para döküp palavra dinliyor. yazarlık, yazarak öğrenilir.
  • senaryonuzun karakterlerini oluştururken aşağıdaki tanımlamaları yaparsanız, ilerlemeniz çok daha kolay olacaktır;

    en güçlü kişilik özelliği:
    en zayıf kişilik özelliği:
    karakterimizin ihtiyaç duyduğu şeyler:
    tutkuları:
    babasının adı, yaşı, fiziki görünüşü:
    annesinin adı, yaşı, fiziki görünüşü:
    kardeşlerinin isimleri ve genel tanımları:
    en sevdiği söz:
    ilgi alanları ve hobileri:
    en sevdiği yemek:
    en sevdiği renk:
    evcil hayvanı var mı:
    eğitim durumu:
    dini inancı:
    mali durumu:
    gelecek planları:
    en değerli malvarlığı:
    ne gibi durumlarda karakterimiz hemen eyleme geçer:
    karakterimiz çatışma durumlarına nasıl yaklaşır:
    karakterimizin önündeki engel nedir:
    evinin en çok hangi odasını, neden sever:
    nasıl bir araç kullanır:
    en sevdiği spor:
    önyargıları nelerdir:
    aşk hakkında ne düşünüyordur:
    suç hakkında ne düşünüyordur:
    yaşadığı çevre nasıldır:
    hayat felsefesi nedir:
    aile hayatı nasıldır, ailesi ile ilişkisi ne durumdadır:

    ...

    böyle böyle sorular çoğaltılabilir, cevaplar geldikçe karakterinizin ete kemiğe büründüğü ve derinleştiğini göreceksiniz.

    not: yukarıdaki liste zamanında netten bulup kaydettiğim ingilizce bir metindir. kaynak kimdir bilemiyorum, kutsal bilgi kaynağını zenginleştirme çalışmaları çerçevesinde oturdum çevirdim beş dakka.
  • film endüstrisi günümüzde genel olarak 3 perdeli senaryo biçiminden faydalanıyor. bu senaryo biçimine göre olayın başında sorun ortaya konuyor, sonra basit bir çözüm öne sürülüyor, basit çözüm işe yaramıyor ikinc bir çözüm bulunuyor. bu da işe yaramayınca karakterimiz sazı eline alıp olayları yardırıyor. her gün yüzlercesi çekilen filmlerin arkasında temel olarak bu basit formül yatıyor.

    kötü bir yazar bu temeli kullanır ancak hikaye anlatacak yetkinliğe sahip olmadığından çuvallar.
    vasat bir yazar bu temeli kullanır ama zenginleştiremez.
    iyi bir yazar bu temel üzerinden güzel bir hikaye çıkarır.
    aşmış bir yazar bu temel üzerine bir başyapıt inşaa edebilir.
    fena fillah olmuş bir yazar ise hem kendi temelini kurar hem de üzerine başyapıt diker.
    bir de deneysel takılan yazarlar vardır, yeni bir temel kurarlar. sinemayı sindirmiş seyirci filmin içeriği zayıf olsa da bu farktan keyif alır, sıradan izleyici olayın içine giremez çoğu, filmi saçma bulur.

    fena fillah mertebesinde bir yazarın sözlükten senaryo yazımı işini araştırmasını beklemediğimizden aşağıdaki metin 3 perdeli standart senaryo biçimini anlatmaktadır.
    alttaki metni zamanında ingilizce olarak nette bulmuş çıkışını alıp bir kenara kaldırmışım ancak sözlüğü kutsal bilgi kaynağı olarak zenginleştirme çalışmaları kapsamında türkçeye çevirerek aday yazarların hizmetine sunuyorum.

    temel senaryo iskeleti

    - biçim
    - hikaye taslağı
    - karakterler
    - kendimize sorulacak sorular
    - senaryo kontrol listesi

    biçim (format)

    senaryo biçimine dair temel unsurlar:

    - yazı karakteri her zaman 12 punto courier olmalı.
    - sol taraf marjini 4 cm; sağ taraf marjini 1,5 cm inç olmalı.
    alt ve üst boşluğu 2,5 cm olmalı.
    diyaloglar için soldan 6 cm boşluk bırakılmış olmalı. diyalog metni ise 7,5-9 cm genişliğinde olmalı. diyalog genişliği kağıdın solundan ölçüldüğünde 15cm'i geçmemeli.
    karakterlerin isimleri diyalogların üzerine 9 cm olarak yazılmalı.
    - sayfa numaraları sağ üst köşeye yazılmalı, altında iki satır boşluk bırakılmalı.
    - senaryonun giriş cümlesi "fade in" olmalıdır. (türkçe karşılığı mevcut mu yoksa burada da "fade in" mi kullanılıyor bilemiyorum ancak bu çok önemli bir husus değil. temel olarak giriş anlamına gelen bir cümle bu)
    - senaryonun sonuna ortalanmış ve büyük olarak son yazabilirsiniz.

    hikaye taslağı

    günümüzde en sık kullanılan senaryo taslağı:

    fade in:
    # sayfa 1-5 arası: seyircinin ilgisini ve merakını uyandıracak bir olay içermeli.
    # sayfa 10: senaryonuzun bu sayfasına kadar mini bir çatışma yaşanmış olmalı ya da çatışmanın işaretlerini vermiş olmalısınız.
    # sayfa 17: ...ikilem ortaya konmalı. (1. perde) hikayenin karakterleri ve filmin ana temasının ne olduğu belli olmalı.
    # sayfa 30: ikilem ya da soruna çözüm için tepki ortaya konmalı.
    # sayfa 45: sayfa 17'deki ikilem ya da sorun noktasına geri dönüş. (2. perde) bu aşamada karakterler gelişmeli ve sorun yada ikilemin içine daha derin bir şekilde sokmalı.
    # sayfa 60: hikayenin dayanak noktası. pasif karakterlerin harekete geçtiği ya da aktif karakterlerin silikleştiği aşama.
    # sayfa 75: sayfa 17'deki ikilem ya da sorun noktasına 2. geri dönüş. (3. perde) hikayemizin ne hakkında olduğuna dair ikinci gönderme.
    # sayfa 90: her şeyin durağanlaştığı nokta. burada ana karakterimiz yeniden doğar ve kontrolü eline alır.

    fade out.

    karakterler

    tipik bir sinema karakteri için gerekler:

    * empati kurabilme. hem kendine hem de çevresine karşı verdiği bir mücadele olmalı. bir amaçları olmalı.
    * incinebilir olmalı. zayıf noktasının ne olduğunu bilmeliyiz.
    * karakterimiz mazlum, galip gelmesi beklenmeyen bir kişilik olmalı.
    * ancak aynı zamanda efsanevi bir potansiyele sahip olmalı.
    * karakterinizin gerçekten başarılı olduğu bir güç ya da unsur belirleyin.
    * aynı zamanda ölümcül sonuçlara yol açabilecek kusurlara da sahip olmalı. ikilemler ve yanlışlar dolu bir karakter daha ilgi çekici ve inanılır olacaktır.

    sorular???

    senaryonuzu yazmaya başlamadan önce karakteriniz hakkında cevaplamanız gereken sorular:

    1. hikaye kimin hakkında?
    2. bu karakterin sorunu nedir?
    3. karakterinizn isteği nedir ve istediğini elde etmek için neler yapabilir?
    4. karakterinizin en büyük korkusu nedir?
    ayrıca: (bkz: #21042072)

    senaryonuz hakkında kendinize sormanız gereken sorular;

    1. tür: senaryonuz yazıldığı türün genel beklentilerini karşılıyor mu?
    2. karakterler: karakterleriniz akılda kalıcı mı? efsanevi bir yönleri var mı?
    3. hikayenin temel iskeleti: şüphe yaratıyor mu? seyircinin film boyunca merak edeceği büyük soru nedir?
    4. tema: senaryonuz tam olarak ne anlatıyor?
    5. çözüm: senaryonuz sonunda seyirciyi tatmin edecek mi?
    6. o anlar: senaryonuzda daha sonradan hatırlanacak en azından dört yada beş kritik an mevcut mu? o anları filmin trailerına koyulabilecek unsurlar olarak düşünün.
    7. hikaye: kahramanınızın çevresi ile olan mücadelesine çözüm bulmak için kendi içindeki çatışmayı çözmeye zorlanmasını içeriyor mu?
    8. yenilik: senaryonuz orijinal bir şey sunuyor mu? yeni bir bakış veya varoluş biçimi anlatıyor mu?
    9. ikincil karakterler: ana karakterin çatışmalarını yansıtıyorlar mı?

    senaryo sıralı kontrol listesi

    * başlangıçta merak uyandıracak unsur mevcut mu?
    * ilk çatışma öne sürüldü mü?
    * film türü ve tarzı belli oldu mu?
    * kahramanımız orijinal bir şekilde seyirci ile buluştu mu?
    * hikaye neden bugün de başlıyor?
    * karşıt karakter kim? neden karşıt? ne yapıyor?
    * karşıt karakterin kahramanımıza karşı elinde bulundurduğu güç nedir?
    * 10. dakika
    * olay ve açıklaması
    * 17. dakika
    * rekasiyon/30. dakika
    * asıl amaç veya plan
    * amaç için ortaya konan nedir? feda edilecekler neler?
    * kahramanımız nasıl tuzağa düşüyor?
    * zaman kısıtı belirlendi mi?
    * gruplar oluşturuldu mu? kahramanımızın ve karşıtının ekipleri belli mi?
    * filmin ortası
    * kahramanımız kaderine nasıl hükmedecek?
    * kahramanımız kaderine hükmetme mecburiyetini nasıl karşılayıp ifade ediyor?
    * artık bu hükme sahip olduğunu nasıl anladık?
    * kahramanımız karşıtıyla onun çöplüğünde karşılaştı mı?
    * orta noktadan bu yana feda edilenler, ortaya konanlar neler?
    * şimdiye dek öngöremediğimiz nasıl bir engel var önümüzde?
    * kahramanımız en büyük korkusuyla ne zaman yüzleşecek?
    * hikayeyi bağlıyoruz, açık noktaları kapatıyor muyuz?
    * çözüm: kahramanımızı bir tercih yapmaya itmeli.
    * yeni amaç belli oldu mu?
    * doruk noktası
    * hangi gerçekler açığa çıktı?
    * hikayenizin üzerine inşaa edildiği unsur nedir?
    * seyirciye ne vermek istediniz?
    * film ne hakkında (tek kelime)
    * bu yapı bir filmi taşıyacak kadar kompleks mi?
  • gerçek hayatla senaryo arasında en büyük fark şudur; senaryo mantıklı olmak zorundadır, gerçek hayatınsa böyle bir derdi yoktur...
  • genel geçer film seçim kriterlerinin, belki de en önemlisi..
    çoğu festival filmi bu konuda çok zayıftır. görsellik, sinematografi, uyum vs.. takıntıları olduğu için, hikaye ve bağlantı kısmını pek ırgalamazlar.
    http://www.filmsite.org/bestscreenplays4.html
    http://en.wikipedia.org/…_award_for_best_screenplay
  • iyi bir senaryodan kötü bir film yapılabiliyor da, kötü bir senaryodan iyi bir film çıkmıyor pek..

    -aksaray paşaoğlu-
  • senaryo matematik ve fizik gibi kesin kuralları olan bir alan değildir.önemli olan fikirler,bulunan hikaye yaratılan kahramanlar..perdede senaryoyu değil,akıp giden görüntüleri seyrederiz ve çoğu zaman birçok iyi filmin başarısının temelinde senaryo yazarının incelikli işçiliği olduğunu anlamayız bile..senaryo yazmakta yüzme öğrenmek için denize atlamak gibi birşey...
  • "senaryonuz ancak çok çok iyiyse, orada yazılanları çekersiniz; onun dışında sete başladığınızda, yanınızda okunacak bir metinden ibaret kalır."
    (david lynch, "tekinsiz'in sineması")
  • duyguları ortaya çıkaracak sinir uçlarına dokunma eylemi
  • ülkemizde çekilen hemen her filmden sonra yaşanan, senaryo çalınmış iddialarına ilişkin olarak;

    1. her 10.000 kişiden 1000 inin kafasında bir uzun film senaryosu vardır.
    2. bu 1000 kişiden, 700'ünün uzun film senaryosu olarak adlandırdıkları, 10 cümleyi geçmeyen geçmeyen bir özettir.
    3. kalan 300 kişiden, 30'u senaryosunu üşenmeyip, yazıya dökmüştür.
    4. bu 30 kişiden 25 inin senaryosu , 5 sayfayı geçmemektedir. (tabi yine dialog felan hakgetire)
    4. kalan 5 kişiden 1'inin senaryosu, objektif olarak senaryo olarak değerlendirilebilecek (iyi veya kötülüğüne bakılmaksızın) durumdadır.

    şimdi böyle bakınca, ülkemizde çekilen her filmin en az bir yeri, doğal olarak 10.000 lik örneklem gurubunun bir fikriyle çakışmaktadır.
hesabın var mı? giriş yap