• bitirdikten sonra kendi notlarımı toparlayıp tam çözüm haline getirdiğim oyun. işte burada:

    --- spoiler ---
    oyunun başladığında adada 4 temel bulmacanın var olduğunu görürüz. bu bulmacaları çözmek bizi 4 farklı dünyaya sürükleyecek kitapları açacaktır ki bu dünyalara da kendi kafama göre isim veriyorum: çark dünyası, ağaç dünyası, ses dünyası ve gemi dünyası.

    kütüphanede okunabilen 5 kitap da bu dünyaları temsil etmektedir. onları şöyle listeleyim:
    sol üstteki kitap: ağaç dünyası
    sağ üstteki kitap: gemi dünyası
    ortadaki kitap: ses dünyası
    sol alttaki kitap: çark dünyası
    sağ alttaki kitap: rime

    rime oyunun başında ulaşılabilen bir dünya olmayıp oyunun sonuna doğru açılır. o yüzden ilk bulmacalarla rime’ın bir alakası yoktur.

    evet buradan itibaren başlayabilirim:

    öncelikle kitaplığın içindeki “tower rotation” aracıyla kule 4 farklı bölgeye teker teker çevrilir ve teker teker arkadan asansörle kuleye çıkılıp hepsine dair şifreler alınır. işte burada hepsi:
    ağaç: 7,2,4
    çarklar: 2:40, 2,2,1
    zeplinimsi şey: 59 volt
    batık gemi: october 11 1984 10:04 am, january 17 1207 5:46 am, november 23 9791 6:57 pm

    şimdi teker teker dünyalara nasıl geçileceğine bakalım:

    ağaç dünyasına geçiş:
    dev ağacın yanındaki kulubeye gidilir. kapının solnudaki şifreye ağac şifresi olan 724 girilir, oradan bi kibrit alınır, çakılır. sonra fırın ateşe verilir sonra hemen sağdaki vana sonuna kadar açılır. dışarıdan ağacın parça parça yukarı çıktığı görülür. sonra vana kapatılır. bu sefer ağacın parça parça aşağı indiği görülür. ağaçtaki oyuk takip edilir ve sırası gelince binilir. ondan sonra direk ağaç dünyasına açılan kitabın önündeyiz.

    çark dünyasına geçiş:
    aldığımız çarklar şifresini gidip adanın ucundaki saatin önündeki vanalarda kullanırız. vanalar sayesinde saati 2:40 yapıp düğmeye basarız saate yol açılır. gidip kapıyı açarız önümüze çıkan 2,2,1 diye verilen 3 parçalı şifreyi girmeye çalışırız. burada önemli olan sağ ve soldaki iki koldan herhangi biri çekili tutulduğu zaman ortadaki şifreyi devamlı değiştirebilmesidir. önce basittçe en üstü ve en altı 2 yaparız. sonra altı değiştiren kolu çekili tutup en altı 1 yapar ve ortadaki 2 olana kadar bekleriz. bu iş bittiği anda adanın ters tarafındaki dev çark açılacak ve çark dünyasına giden yol açılacaktır.

    ses dünyasına geçiş:
    öncelikle zeplinin kapağını açtıracak elektriği ayarlamamız gerekir. jeneratör odasına girip 59 voltu sağlamaya çalışırız. bu da sol sutundaki düğmelerden ortadaki hariç hepsi sağdakiler arasında da 2. ve 4.ye basmakla olur. sonra gider zeplinin kapağı açarız. önümüze sağlam bi müzik bulmacası çıkar. kütüphanedeki ortadaki okunabilen ses dünyasını anlatan kitabın son sayfalarından aldığımız piano notalarına bakıp soldaki 5 kollu alete uyarladığımızda notaları aynen şu şekilde ayarlamamız gerekir: alttan sayarsak: 8, 20, 23, 13 ve 6. notalar. bu notaları ayarlamak baya zordur. fareye iyi hakim olup, doğru saymak ve biraz da sabır gerektirir. notalar ayarlandığında monitorde açılan kitapla ses dünyasında çufçuflarız.

    gemi dünyası geçiş:
    batık gemi şifresinden alınan 3 farklı tarih oyunun süper icadı yıldız haritası çıkarma aletine girilir ve 3 farklı yıldız haritası bi kenara not edilir. sonra kütüphaneye gidip sağ en üstteki gemi dünyasını anlatan kitabın son sayfalarındaki takım yıldız şekillerinden elde ettiğimiz haritaların “yaprak, yılan ve böcek” olduğunu görürüz. bu 3lüyü adanın tam ortasındaki gemi maketinin etrafındaki şekillerden seçersek. batık gemi yükselir ve kapısını açıp kitabına ulaşabiliriz.

    bu şekilde 4 dünyaya da ulaşabiliriz. bu dünyalarda amacımız babaları tarafından kütüphanesini yakmakla suçlanıp kütüphanenin sağında ve solunda bulunan kırmızı ve mavi kitaplara hapsedilmiş sirrus ve achenar kardeşilerden suçsuz olduğuna inandığımız kurtarmaktır. bunu da kırmızı ve mavi kitapların yırtılıp farklı dünyalara uçurulmuş sayfalarını toplayıp myste getirip kitaplara ekleyerek ulaşabiliriz. dolayısıyla gittiğimiz dünyalarda amaçlarımız kırmızı veya mavi sayfaları toplayıp myste dönmektir. şimdi dünyaların içindeki olaylara geçelim:

    ağaç dünyası:
    oldukça karışık bir boru sistemi mevcuttur bu ortamda. herşeyden önce yel değirmenin yanına gidip ordaki su deposunun musluğunu açmak gerekmektedir. sonra ileride göreceğimiz motorları borularla su getirmek suretiyle çalıştırmamız gerekir. bunu da su borularının kavşaklarındaki switchleri oynayarak sağlayabiliriz. öncelikle asansörlere ulaşmayan motorlara su getirip boruları ve yolları bütünleme işlerini hallediriz sonra ortadaki bi asansöre su sağlayıp 2. kata çıkarız. burada amacımız 3. kata çıkacak asansöre su sağlamaktır. bunu da açacağımız merdivenlerden inerek aşağıdan rahatça sağlarız.asansörle 3. kata çıkıp gençlerin odalarını buluruz mavi veya kırmızı sayfalardan birini alırız en aşağa ineriz. en sondaki asansöre su gitmesini sağlarız ve onunla yukarı çıkıp myste geri döneriz.

    çark dünyası:
    buraya ilk geldiğimizde direk binaya girip sağdaki ve soldaki binaların tahtların yanındaki gizli bölmelerini açıp mavi veya kırmızı kağıdı alırız. oradaki “tower rotation simulator” nesnesine fazla kula asmayız yoksa çok zaman kaybedilebilir benim yaptığım gibi. daha sonra ortadaki asansöre gideriz. kapısını açtırmak için asansörün koridoruna giren yerdeki düğmeye basarız aşağı giden yol açılır. orada oynayabildiğimiz tek kolu oynayarak cuk efektini duymayı bekleriz cuk diye oturttuğumuz anda yukarı asansörün yanına çıkarız. asansörle yukarı çıktığımızda güzel bi oyun yaparız. asansöre binip aşağı ve yukarı tuşlarının ortasındaki tuşa basıp asansörün dışına çıkarız. asansör kendiliğinden aşağı iner. asansörün üstündeki kontrol panelinin başına geçip mekanı gerçekten sağa sola çevirebiliriz. bizim başladığımız yerin sağına ve ters tarafına bi kaç deneme yanılmadan sonra mekanı çevirebiliriz. inip oralardan 2 şer farklı şifre alırız. şifreler aynen şöyledir:
    3 bölü 4 çember şekli, 3 dikey çizgiler ve 3 üçgen üstünde bir yuvarlak işareti ile yarım daire işareti.
    bunları mekanımızı normal şekline çevirip bölüme başladığımız yerdeki panele girdiğimizde aşağı bir yol açılacaktır. oradan myste geri dönebiliriz.

    ses dünyası:
    oyunun kanımca en karışık yeri burasıdır. önce 5 temel yere gidip sesleri tespit edilir. bunlar sırayla: su, ateş, saat, rüzgar ve volkan sesleridir. mavi kağıt su kaynağından, kırmızı kağıt da rüzgar kaynağından elde edilebilir. bu sesleri kendi kafamıza göre belli sıralarda ana yerdeki ses paneline girmenin bir faydası yoktur. boşuna zaman kaybettiriri benim yaşadığım gibi yine. sesler tespit edildikten sonra volkanın yanındaki merdivenden aşağı inilip merkezdeki ufak bi adadan erdivenle çıkılır. orada bir çanak anten vericisi ayarlama merkezi tarzı bir şey vardır. kapağı açılır tüm sesler teker teker tespit edilene kadar aranır. bunlar da şu dalgalarda bulunur:
    su: 122.1, ateş:99.4, saat:44.3, rüzgar:18.7, volkan: 196.3.
    hepsi bulunduktan sonra alttaki büyük düğmeye basılıp o bize sesleri aynen şu sırayla çalar ki bu sıra da ana ses panelinde girilmesi gereken sıradır: “rüzgar, su, volkan, ateş, saat”. bunlar girilince acaip bi alete daha adım atarız ki mystteki tren kabusumuz başlar. birçok deneme yanılmayla, bir a4e bir harita çizerek doğru yol tespit edilmiştir tarafımdan. aşağıda yazdığım yönler sırasıyla takip edildiğinde direk olarak myste dönüş yoluna ulaşılacaktır:
    n, w, n, e, e, s, s, w, sw, w, nw, ne, n, se

    gemi dünyası:
    burada hemen önünde başladığımız şemsiyeli yer altında bulunan 3 düğme 3 farklı yerin suyunu boşaltacak pompa görevi yapar. önce 3. düğmeye basarız ve kuleye gideriz. hazır su yokken aşağı inip sandığın musluğunu açarız. içindeki suyun boşalmasını bekleyip vanayı kapatırız. böylece sandık hafifler. gidip 2. düğmeye bastığımızda hem kayalıkların arasındaki koridorlardaki su boşalır. hem de kuledeki su seviyesi artıp sandığı yukarı çıkarır. sandık yukarı çıkınca yanından bir anahtar çıkar onunla sandığı açarız. sandığın içinden bir anahtar daha çıkar onunla da kulenin kapalı olan üst kısmının kilidini açarız. böylece yukarı çıkıp bataryanın kolunu çeviririz. böylece batarya tam şarj olur. bundan sonra suları boşalmış olan kayalıklar arasındaki koridorlara gideriz. 2 farklı koridor 2 odaya çıkar. mavi veya kırmızı kağıdı alırız. sonra koridorlardaki ara bölmeden girip bi ışıklandırma bulmacasına ulaşırız. burada yapmamız gereken 1. düğmeye basıp ulaştığımız geminin içindeki ışıklandırma problemini çözmektir. adanın en üstündeki dürbüne geçip geminin kordinatlarını belirleriz ki bu da yamulmuyorsam 135 civarıdır. bulmacaya baktığımız açıdan 135 derece saat yönünde olan ampülü yaktığımızda artık geminin de ışığı vardır. sonra pompaların yanına gidip 1. düğmeye basarız ve gemiye giden koridordan sular çekilir. içeri girdiğimizde ortam aydınlıktır. masadan kitaba ulaşı rahatça myste döneriz.

    myst:
    şu ana kadar tüm dünyalardan topladığımız 4 tane kırmızı veya mavi kağıdı kitaplara koyduğumuzda artık içindekilerle rahat bağlantı kurabilme imkanımız olur. konuştuğumuzda şu ana kadar yaptıklarımız için teşekkür edip bir kağıdın daha eksik olduğunu söylerler ona da kitaplıktaki orta raftaki en sağdaki kitabın 158. sayfasından ulaşabileceğimizi söylerler. oraya baktığımızda kitaplıktaki ara bölmediki 6 çarpı 8lik panele girmeye uygun bi şifre buluruz. o şifre de dolu olanlara 1 boş olanlara 0 dersek aynen şöyledir:

    11000011
    01101011
    10100011
    10010011
    11001100
    11111010

    bu şifreyi girdiğimizde 3 seçenekli bir panele daha geliriz. seçeneklerimiz: mavi sayfa, kırmızı sayfa ve farklı bir kitaptır. mavi veya kırmızı sayfa seçtiğimizde mavi veya kırmızı kitaptaki hapsedilmiş kardeşi kurtarıp kendimiz kitaba hapsoluruz ki bu istenmeyen sondur. daha mantıklı son için kitabı seçeriz ve tüm bu dünyaların yaratıcısı babanın dünyasına gideriz. şu ana kadar yapılanlar için o da teşekkür eder fakat myste son kez dönmek ve oğullarına gereken cezayı vermek için bizden bir sayfayı bulmamızı daha ister. o sayfanın bulunuşu da şöyledir:

    son sayfa:
    oyunun en başında yerde bulduğumuz sayfada güzel bi upucu vardır. ipucunda limanın yanındaki “dimensional imaginer”a marker switches şifresinin girilmesi gerektiği söylenir. bu gerçekleştirilip dimensional imaginer çalıştırıldığında switchi yukarı kaldırılmış marker switch şekli görünür. dolayısıyla adada hemen hemen her çalışan aletin yanında bir tane bulunan tüm marker switchlerin yukarı kaldırılması gerektiği anlaşılır. bundan sonra yapmamız gereken şey 2 parçalı bir ipucunda bahsedilir. bu ipucunun bir parçası gemi dünyasında kırmızılının odasında çekmecesinde, diğeri de yamulmuyorsam ağaç dünyasında mavilinin odasında olmalı. bu ipucunda marker switchlerin hepsinin yukarı kaldırılmasından sonra son olarak limandakinin kapatılması gerektiği söylenir. limandaki marker switch gidip kapatıldığında kapağı açılır ve ta ta ta tammm kağıt elimizdedir. bu kağıtla babanın yanına gideriz. adam nasıl teşekkür edeceğini şaşırır ve sonra ödül olarak mystteki kütüphanesini önerir. döndüğümüzde de artık 5. dünya olan rime’a geçiş hakkımız vardır.

    rime’a geçiş:
    mystteki kütüphaneye döndüğümüzde rime kitabına bakarız ve son sayfadaki ipuclar sayesinde aynen şunları uygularız: dimensional imaginerda 40 ı kodlarız. çalıştırıp topographic bilmem neyi görürüz. sonra imaginerın ters tarafındaki tuşa basarız o sırada dimensional imaginer control paneli kapanır ve önümüze zepline giden yolu gösteren bir panel açılır. bu panelde zepline giden yoldaki taşlardan birini çevirebildiğimizi farkederiz. bunu yapıp direk oraya koşarız. bir mahsene açılan yol ortaya çıkar o bölgede. aşağı ineriz ve yine 4 kodlu bi şifre sorusu gelir. rime kitabına bakarız kütüphaneden son sayfada bir 2537 sayısı vardır. bunu gireriz ve rime’dayız.

    rime:
    oyunla ilgili çeşitli kaynaklardaki bilgilere göre myst oyunu rime’da alt kattaki panelde güzel bir riven görüntüsü gördüğümüz vakit biter. ben de bu kaynağa dayanarak diyorum ki. alt kata inip 5 kristal bulmacasını yandaki masada duran ipucuyla çözdüğümüz ve monitordeki bir bahar görüntüsünü elde ettiğimiz zaman oyun bitmekteymiş. ben de bittim ama.
    --- spoiler ---
  • belgeseli için kickstarter'ı çıkmış:

    https://www.kickstarter.com/…e/the-myst-documentary
  • oyunun beni en çok etkileyen yanı, ilk başında hiçbir bilginin olmayışı, öylesine bir adada dolaşıyor olmamız ve hiçkimsenin gelip de olm senin amacın şu, şunun için burdasın dememesi, kendi fikirlerine göre hareket etme durumu çok güseldi, ama oyunu çok daha zor hale getiriyordu, yinede süferdi...
  • zamanında işyerine alınan macintosh ile bedava gelen 3 cd'lik güzel bir oyundu. macintosh ve word ikilisinin işlerini başka bilgisayarlara yönlendirip epey oynamıştım kendisini.

    sonrasında, arabalara cd takmak moda oldu ve oyunun 3. cd'si iş yerindeki cd tanımazların biri tarafından muhtemelen birisine hediye olarak gönderildi.

    anafor şimdi hatırlattı, o paketten çıkan 3 cd'lik oyun daedalus encounter imiş. myst tek cd imiş. haklı valla. tia carreraaklımı başımdan almış.
  • lost'un esin kaynaklarından biri olan grafik macera oyunudur.
  • alemin en kral gruplarından olmakla beraber bazı insanlar fazlası ile megadeth'i andırdıklarını söylerler...pek sevdiğimiz 4 adet toraman kardeşimizden kurulu bu topluluğun sand&time isimli ep'leri acilen edinilmeli ve fortress of time isimli şarkı hatim edilmelidir ......hakan kardeşimizin soloları ne kadar güzel çaldığına ayrı bi dikkat edilmeli ve sertaçın vokallerine ciddi anlamda kulak kabartılmalıdır ki anlayın yurdum grupları artık nerelere geldiler neler yapıyorlar nasıl da gelecek vadediyorlar.....

    cın cın diyerekten selamlıyoruz kendilerini......
  • filmi için çalışmaları süren efsanevi adventure serisi.

    http://mystmovie.com/
  • lost dizine fikir babalığı yaptığından şüphelendiğim eski bir oyun.
  • 2021 remake'ini yeni bitirdiğim, kendi türünü yaratan adventure oyunu.

    myst'in sayısız remastered'ı çıkmıştı ama bu remake, ilk orijinal oyun dahil uzak ara en iyi versiyon olmuş. '90'larda oyunu oynarken hep böyle bir oyun hayal ederdim. gerçi cyan, 2005'te myst v ile full real-time 3d'ye geçmişti ancak şimdiki kadar etkileyici değildi elbette, 2016'da obduction ile tam istediğim seviyeye gelebilmişlerdi. bu remake'de de aynı obduction kalitesini devam ettirmişler, hatta aşmışlar.

    en son oynayalı uzuuun yıllar olduğu için tüm bilmeceleri hatırlamıyordum, ama yine de oyuna bilmecelerin cevaplarının random olarak değişmesini sağlayan bir seçenek koymuşlar, iyi olmuş. selenitic age'i bitirene kadar yine '90'lardaki gibi küçük çaplı çıldırdım. eskiden gerçek aktörlerin oynadığı dijitize ara sahneleri de tamamen 3d olarak yeniden yapmışlar. pek çok kişi bu remake cut-scene'lerin eski havayı veremediğini söylese de, ben gayet beğendim.

    kısacası oyunun herhangi bir versiyonunu oynamış olun yada olmayın ama bu remake'e kesin bakın. oyun şu anda steam'de 15$ iken, epic games'te 49 lira [sanırım epic'te fiyatı güncellemeyi unutmuşlar!], kaçırmayın.

    https://adventuregamers.com/…rticles/view/myst-2021
    https://store.epicgames.com/tr/p/myst

    yine süper bir haber olarak, ekip şu anda da riven'ın remake'i üzerinde çalışıyor!
  • az önce bitirdiğim oyun. baya bi eski oyun olduğu için sıkılarak oynadım ama böyle bir efsaneyi oynamamak da olmazdı.

    sıra geldi serinin diğer oyunlarına.
hesabın var mı? giriş yap