komedya
-
insanların, olayların ve durumların gülünç yanlarını ele alıp işleyen, kaba ve alaylı olmayan komik bir tiyatro türü.
örn. başlangıçta antik çağa, aristophanes ile plautus ve terentius'un eserleri. doruk: shakespeare ile moliere. alman tiyatrosundan da "minna von barnhelm" ile kleist'in "der zerbrochene krug (kırık testi)...
belki ilginizi çeker;
(bkz: acıklı komedya)
(bkz: antik komedya)
(bkz: ciddi komedya)
(bkz: danslı komedya)
(bkz: duygulu komedya)
(bkz: eski antik komedya)
(bkz: hafif komedya)
(bkz: içli komedya)
(bkz: klasik komedya)
(bkz: orta antik komedya)
(bkz: parçalı komedya)
(bkz: perili komedya)
(bkz: romantik komedya)
(bkz: son antik komedya)
(bkz: tarihsel komedya)
(bkz: yeni komedya) -
aristoteles'in poetika'sına göre alt tabaka insanın taklididir, tragedya ise üst tabaka insanın taklididir, bu sebepten, şayet hiyerarşik bir sıralama yapılırsa, komedya en alt sınıfta yer alır.
-
aristoteles'e göre komedya, phallus törenleri olarak bilinen, dionysos şenlikleri'nde doğar. komedyanın kelime kökeni köy ve şehirlerdeki eğlencelerde söylenen ‘komos’ şarkılarıdır.
-
komedya da sahnelerdekı ölüm olaylarında köleler kullanılırmıs ve gercekten öldürülürlermıs
-
ortalamadan aşşağı olan karakterlerin taklidi
-
kelimenin özü hiç de komik durumlarla alakalı değildir...eski grekçe kome ve ados sözcüklerinden türemiş, köy şarkısıdır.
-
insanların * kendilerini, komik durumlara düşen,şaşkınlıkları, sarsaklıkları konu edilen kahramanlarıyla özdeşleştirmeye pek yanaşmadıkları;
kendi halleri anlatıldığı halde kendilerini rahatça sıyırıp rahatça güldükleri tiyatro türü.
oysa aynı seyirci, tragedyalarda acı çeken, onur-gurur savaşları yapan,haksızlığa uğrayan kahramanlarla çarçabuk özdeşim kurup kurum kurum kurulur.
kanımca ilgili olarak:
(bkz: savunma mekanizması)
bonus:
(bkz: de te fabula narratur) -
comos + oidia kelimelerinden oluşmuş tabir.
comos: halk, cümbüş.
oidia: ezgi.
şu halde lûgaten komedya cümbüş veya halk ezgisi demektir.
komedyalarda günlük hayata dair taşlamalar, şakalar, açık seçik* göndermeler yer alır.
komedyalar yazılmağa başlanmasındaki maksad, tragedyaların seyirciler üzerinde oluşturduğu gerilimi dağıtmakmış.
hatta işbu komedyanın basamakları dahi mevcuddur.
komedya basamakları:
1. düşünce ve kapalı mizahla gelişen komedya
2. karakter vasıfları ve kara mizahla gelişen komedya
3. söz komedisine dayanılarak geliştirilen komedya
4. entrika ve gülünç durumlarla geliştirilen komedya
5. patırtı, arbede, dayak ve sopa ile geliştirilen, dış hareketlere dayanan komedya
6. gülünç öğe olarak, en çok açık seçikliği kullanan kalın çizgili komedya
shakespeare komedyalarında bu basamaklar görülebilir. kimi oyunlarında ufak ufak göndermeler, taşlamalar yapar; kimi oyunlarında ise açık seçik konuşmaları, şiddeti ve kara mizahı ince bir şekilde işleyerek, izleyiciye rahatsızlık vermeden ve izleyiciyi bir acıma duygusuna sokmadan bir komedya, bir güldürü ortaya koyar.
(bkz: yanlışlıklar komedyası) -
komedi olarak bildiğimiz komedya, eski grekçeden gelir. comos: "halk, köy, cümbüş, curcuna", oidia: "ezgi" anlamındadır. böylece komedya "curcuna" ya da "halk ezgisi" anlamına gelmektedir.
-
doruğa çıktığında trajedi başlar.
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap