johannes vermeer
-
sihirli detayları ve farklı özellikleri;
*az ama öz eser... (sadece 35 tablosu vardır. bu açıdan çalışkan, üretken bir ressam olduğu söylenemez. vermeer, sıradan malzemelerle çok sayıda tablo yapmış ressamların aksine en pahalı malzemeleri en iyi şekilde kullanarak az sayıda eser vermiştir.
*kendine özgü renk pigmentleri... özellikle kırmızı, sarı, yeşil ve mavi...
(lapis lazuli, deniz mavisi vazgeçemediği renk olup kadınların solgun tenlerinden fondaki duvar çatlaklarına kadar tüm detaylara sinmiştir. bu mavi boya pigmentleri avrupa'ya afganistan'dan getirtildiği için dönemin en pahalı boyasıydı. buna rağmen vermeer maviyi cömertçe kullanmaktan çekinmedi.
yeşil, genelde italyan ressamların bolca kullandığı ve fakat hollandalı ressamların pek tercih etmediği bir renkti. bu açıdan tablolarında göze çarpan yeşil tonlar vermeer'i diğer hollandalı ressamlardan ayıran bir detaydır.)
*sol üstten gelen ışık huzmesi... (pencere tabloda resmedilmemiş olsa bile oralarda bir yerlerdeki varlığı her zaman hissedilir.)
*mekan olarak tek bir oda tiplemesi... (bundan yola çıkarak sanatçının stüdyosuna kapanarak çalıştığı söylenebilir.)
*bazen öylece duran, bazen kolye ya da kitap tutan, çoğunlukla ev işi yapan sakin, durgun, domestik ruhlu kadın figürleri... (tablolarında erkek ve çocuklara pek yer vermemiştir, topluluk kompozisyonu çalışmaları da az sayıdadır.)
*inci kolyeler, inci küpeler... (inci tanelerini resmederken kullandığı fırça darbeleri eserleri için ayırt edici bir özelliktir. fırçayı hep aynı yönde ve tek hamlede kıvırarak kullanmıştır.)
*kumaştan ayrılmış bir kaç kumaş lifi... (özellikle gölgede kalan kumaş kıvrımlarında ancak detaycı bir gözün fark edebileceği küçük eğlenceler.)
*sonradan boya ile kapattığı bir toplu iğne deliği... (vermeer, kaçış noktasına sapladığı bir toplu iğneye ip bağlayarak perspektif için gerekli çizgileri yakalamıştır.)
*ayrıntısız eller ve ayaklar... (vermeer'in başarısız kabul edildiği detaylar eller ve ayaklardır. ressam, kollar ve bacakların birbirlerine ve gövdeye göre olan konumlarında da anatomik hatalar yapmıştır. ancak bu hatalar renklerin ve ışığın sihirli kullanımıyla gözden kaçar.)
*bazı eserlerinde birbiriyle benzeşen eğlenceli detaylar...(mesela klavsenin yanındaki kız- a young woman seated at the virginals tablosunda genç kızın saçlarını süsleyen ince kırmızı kurdeleler, nakış işleyen kadın- the lacemaker tablosunda yastığın kenarından masaya doğru süzülür.)
*bazı eserlerinde göze batan acemilikler...(mesela klavsenin yanındaki kız- a young woman seated at the virginals tablosundaki şal acemi bir ressamın elinden çıkmış gibidir. bu nedenle 40'lı yaşlarda ölen vermeer'in yarım kalan tablolarını bir başkasının, büyük olasılıkla kızının, tamamladığı düşünülmektedir.) -
resimlerinin listesi şu şekildedir:
a girl asleep
a lady writing a letter
a woman holding a balance
christ in the house of martha and mary
diana and her companions
girl interrupted at her music
girl reading a letter at an open window
girl with a red hat
lady seated at the virginals
lady standing at the virginals
lady writing a letter with her maid
mistress and maid
officer and a laughing girl
portrait of a young woman
saint praxidis
the allegory of faith
the allegory of painting
the astronomer
the concert
the geographer
the girl with a pearl earring
the girl with the wineglass
the glass of wine
the guitar player
the lacemaker
the little street
the love letter
the milkmaid
the music lesson
the procuress
view of delft
woman in blue reading a letter
woman with a lute
woman with a pearl necklace
woman with a water jug -
"resim sanatı" adlı ünlü alegorik tablosu (görsel) 1941'de hitler tarafından satın alınmıştır. kime niyet kime kısmet derler ya, tam da öyle! bir aralık hitler'in evini süsleyen tablo savaşın kızgınlaştığı dönemde ortadan kaybolmuştur. ne ki savaşın ertesinde, saklanarak muhafaza edildiği karanlık bir madenin kuytu bir köşesinde bulunarak bugün yer aldığı müzeye taşınmıştır.
bir ressamın, bizzat vermeer'in mahrem resim dünyasına adım atan bu muhteşem tablonun nihai anlamı hitler gibi sanatçı olmak isteyen ama başaramayan biri için biçilmiş kaftandır. hitler gelecekte bu boşluğu büyük bir sanat koleksiyonuna sahip olarak doldurmaya çalışmıştır. belki de bu mükemmel bir "objet petit a" örneğidir. -
hakkında çok az şey bilinen ve hollanda altın çağı'nın başarılı ressamlarından biri olan vermeer, bir belirsizlik ustasıydı. kariyerine incil ve mitolojik sahneleri çizerek başlayan sanatçının sessiz ve sakin iç mekanları, ilk bakışta masum görünseler de birden fazla sır saklayan güzel hollandalı kadınları, 17. yüzyılın günlük yaşamı ve kent manzaralarını konu alan tabloları boyandıktan üç asır sonra bile gözlerimizi ve zihnimizi büyülemeye devam ediyor. bugün, sanatçıya ait bu nadir eserler, dünyanın en iyi müzelerindeki en büyük hazineler arasında yer alıyor.
view of delft, 1660 - 1661 link: mauritshuis
woman reading a letter, 1663–1664 link: rijksmuseum
woman holding a balance, 1664 link: national gallery of art
young woman with a water pitcher, 1662 link: the metropolitan museum of art -
yaşadığı dönemde kendi kasabası dışında hiç tanınmayan vermeer, borçları yüzünden geçirdiği bir cinnet sonucu 43 yaşında ölmüştür. vermeer'in karısı, onbir cocuğunu büyütebilmek için yüksek mahkemeden borçların silinmesini talep etmiştir.
-
camera obscura kullandigi tahmin edilen ressam. the allegory of faith ve the allegory of painting'le sanatinin en üst noktlarina ulasmistir.
-
protestan olduğu dönemde, kadın teması üzerinden erdem kavramını işleyen ressam. bunu bazen açık bir pencereden dışarı bakan ve arkasında bir harita olan kadın yoluyla yapar ki bu da kadının aklının dışarıda olduğuna işarettir, bazen de mektup okuyan ya da mektup yazan kadın ile yapar. hatta kadın pazarlığını işleyen resimleri dahi mevcuttur.
-
aldous huxley e göre natürmort alanında ( insan ve nesne ) en büyük ressamdır kendisi , hatta büyük bir hayranlığı da vardır ona karşı ,yapıtlarının ancak normal olmayan bir bilinç düzeyinin meyveleri olduğunu düşünür ,bana kalırsa allegory of the faint en çarpıcı yapıtıdır,genelde renk tonlamalarını , kumaş ve türevlerinin yarattığı kıvrımları öne çıkarmıştır.
-
bugün izlediğim tim's vermeer belgeselinden sonra bir ressam değil de bir fotoğraf sanatçısı olduğunu düşündüğüm hollandalı sanatçı.
link editi: bu çok ilginç belgesi izlemek isteyenler için link:
http://unutulmazfilmler.co/tims-vermeer.html -
pencereden iceri suzulen ve bir kumas parcasinin rengini canlandiran isigi gordugunde neler hissetmisse, bize de ayni duygulari yasatmis uber insan.
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap