• gercek bir hollywood klasigi, klasiklerin babalarindan bir film. eger casablanca kliselerin anasi ise bu film nenesidir. 1934 tarihli filmimizde clark gable devlesmek nasil olur cumle aleme gosterirken, capra screwball comedy denen tarzi yarattigini ilan ediyor depresif seyirciye nese ile dolu anlar vadediyordu.

    film konusu ile 70 lerin minareci videola ve inanonglu yapimciligindan cikan yapimlarina arak kaynagi olmakla beraber, benim hayatimda onemli bir yere sahip olan evcilik oyunu isimli filme de sut annelik yapmaktadir.

    konusu ise su sekilde ozetlenebilir, hulusi kentmenin simarik kizi gulsen bubikoglu hayati bilmeyen, ilgi manyagi simarik bir lavuk prensestir. bir gun elin birine asik oldugunu zannederek, babasina afra tafra yapmak icun olsa gerek king isimli birisiyle evlenir. peder bu evlilige celallenir kizina suresiz ev hapsi cezasi verir. gulsen ise pasif direnisle "yemiicim iste" diyerek aclik grevine girer. bir punduna getirip kacinca, yolda clark gable ile tanisir. clark yakisikli ama kepce kulakli bir gazetecidir. metin yazari cok zeki oldugundan hep sahane cevaplar verebilmekte, rakiplerini kisa surede ukte cehennemine yollayabilmektedir (bana birini hatirlatti).

    neyse otobuste bayan yani kavrami olmayan amerikada yan yana seyehat etmek zorunda kalan bu uyumsuz cift kisa zamanda

    a) kendilerini muthis bir maceranin icinde bulurlar
    b) birbirilerini taniyip kesfederek, hayat adina hem bize hem, hem kendilerini guzel bir ders verirler
    c) olaylari gelistirirler.

    mppda in devreye girdigi yillarda cinselligi ustu kapali en guzel isleyebilmis bu film, buggs bunnyden han solo/leia iliskisine turlu yerlerde karsimiza cikmistir.

    sicilyali muhacir yonetmen capranin amerikayi icat ettigi film olarak da bilinen bu filmde ince bir sosyal elestiri, bolca etik mesaj bulunmaktadir.
  • clark gable bu filmde gomlegini cikardiginda altinda fanile olmadiginin gorulmesiyle, amerika'da fanile satislarinin %75 dustugu iddia edilir. gercek midir bilinmez: http://www.snopes.com/movies/actors/gable.htm
  • 1935 yılı oscar ödülleri sadece 16 tanedir. kendi dalında 12 adaylığa gösterilecek olan bu film beş tane ödül kazanmıştır. bugüne kadar beş veya daha fazla ödül alan filmlerin sayısı sadece iki sayfalık bir listeye sığdığı düşünüldüğünde filmin romantik komedi türünde en iyilerinden olduğunu söyleyebiliriz. bazı sahneleri ve replikleri o kadar güzeldir ki, tekrar başa sarasınız gelir. gecenin bu vakti, şu ankara soğuğunda içimi ısıttı.
  • türk filmine olsun, amerikan filmine olsun babalık yapmış bir filmdir *. aklımıza hep bir hödük olarak işlenmiş bir clark gable ne sempatiktir. klişelere göz atalım:

    1. otostop sahnesi; erkek beceremez, kız kolayca halleder.
    2. yara sarma sahnesi; kız adama şefkat duyar, yakınlaşma olur.
    3. tesadüfen kucağa düşme.
    4. yardım esnasında dudakların yakınlaşması, yakınlaşmazsa kesmeyle daha yakın konuma getirilmesi.
    5. ayrı ayrı uyumak zorunluluğu, erkeğin tenezzül etmez görünürken dibinin düşmesi.
    6. kırsal alanda kalma zorunluluğu, bu esnada kızın korkarak adama atılması.
    7. gerekçe açıklanırken, karşıdakinin dinlemeyerek olay örgüsüne katkıda bulunması. (5 yıl sonra bu maddeyi anlamadım)
    8. düğünden firar.
  • 1934 'te :
    en iyi film,
    en iyi yonetmen,
    en iyi erkek oyuncu,
    en iyi kadin oyuncu,
    en iyi senaryo
    dallarinda oscar'lari goturmus film.
  • clark cablein ilk filmi degildir elbet ama onu meshur eden filmdir. hatta kendisi hakkinda (filmin adina gonderme yaparak) bir gecede meshur oldu denmistir.
  • romantik filmlerin olay orgusunun gelismesine cokca katkisi bulunmus bir film..

    --- spoiler ---
    kadin sordu:
    - new york'a dondugumuzde gorusecek miyiz?
    adam da umarsiz bir sekilde yanitladi:
    - hayir..
    kadin israrciydi:
    -niye peki?
    - evli kadinlarla isim olmaz cunku, sanima yarasmaz.. ben oyle biri degilim..
    -hani gelsen peki, ne zarari cikar..

    adam cevap vermedi artik.. kadin hala usanmamisti ama.. sorulari bitmemisti cunku.. sordu tekrar adama:
    -hic asik oldun mu? hic dusundun mu bunu?
    adam, boyle bir soruya kayitsiz kalamazdi:
    -tabii ki dusundum, kim dusunmez ki?! aptalca hayaller bile kurdum.. pasifikte bir ada gormustum.. yildizlara, uzansan dokunabilecegin bir yer.. insanlarin, ayin ve yildizlarin birbirine karistigi.. onu oraya goturecektim.. benimle dalgalara karsi gelebilecek birini.. ama.. ama bulmak zor.. bulmak zor..

    kadin, artik sirrini icinde saklayamiyordu, aradaki duvari asip adamin yanina gitti..
    - ben.. ben gelirim senle.. ben senle o dalgalara atlamaya raziyim...
    adam, yine aldirmaz bir sekilde..
    - git basimdan.. hadi git yatagina..
    adam aldirmaz biri miydi peki? donuk muydu bu kadar.. kadinin bu hezeyanlara vurdumduymaz..
    kadin gerisin geri dondu yatagina.. agliyordu.. nasil aglamasin? adamin elinde sigarasi.. ve adamin goruntusu, yine: vurdumduymaz..

    kadin uykuya daldi sonra, biraz.. adam, kalkti, dogruldu yerinden.. elini, zaten asilmak icin orada duran duvarin ustune koydu..
    -soylediklerinde ciddi miydin?
    kadin uyuyordu.. adamin gozlerinde bir gulumseme..
    --- spoiler ---
  • 1934 yapımı yönetmenliğini frank capra'nın yaptığı başrollerinde clark gable ve claudette colbert'in oynadığı romantik komedi (aslında bir screwball comedy). en iyi yönetmen, en iyi film, en iyi senaryo, en iyi kadın oyuncu, en iyi erkek oyuncu olmak üzere en önemli 5 dalda birden oscar ödülünü alan ilk film olmuştur. (bu filmden sonra aynı başarıyı ancak 1975 senesinde one flew over the cuckoo's nest ve 1993'de ise the silence of the lambs yenileyebilmiştir)

    --- spoiler ---
    çok zengin bir milyoner bankerin kızı olan ellie (claudette colbert) bir servet avcısı ile evlenir ve babası hemen o dolandırıcıdan ayrılmasını ister. babasına karşı çıkan ellie babasının yanından kaçar ve new york'ta yaşayan kocasının yanına gitmek için otobüse biner. ancak işi çok zordur, çünkü babası onu her yerde aratmaktadır. bütün gazeteler ondan bahsetmektedir, çarşaf çarşaf resimleri basılmaktadır. otobüste gazeteci olan peter (clark gable) ile karşılaşır. peter onun kim olduğunu anlar ve new york'a ulaşmasına yardım etmesi şartıyla hikayesini gazeteye yazmayı teklif eder. yolda başlarına binbir çeşit macera gelir, ve birbirlerine aşık olurlar. olaylar gelişir...

    senaryonun, hikayenin güzelliği, oyuncuların güzel oyunlarının yanı sıra hikayenin 1934 senesinde bir otobüs yolculuğunda geçmesi çok ilginç. o dönemin şartlarını, yollarını, otellerini görmek çok ilginç ve eğlenceli. mesela koskoca otobüs garajından new york'a günde sadece iki otobüs kalkıyor. otobüste sigara içiliyor. kadınlara askıntı olan tipler var, otobüs yollarda kalıyor, çamura saplanıyor vs vs.
    --- spoiler ---
  • resmen arkeolojik kazı yapmışım da romantik komedilerin atasını bulmuşum gibi hissettiren film. milyonlarca klişe çıkarırsın bu filmden evet ama bu, filmin oldukça sevimli ve yer yer gerçekten güldüren bir film olması gerçeğini değiştirmiyor. ayrıca diyaloglar da çok iyiydi. 1934 yılı yapımı yahu, çığır açmış resmen. ardından gelen filmlerin kendisinden kopya çekmeleri, clark abimizin onlara örnek olması it happened one night'ın suçu mu? hayır.

    --- spoiler ---

    son sahnesi çok hoşuma gitti, eriha surları* ve borazan harika birer sembol olarak kullanılmış. ama bir gözümüzle göreydik ya şu ikisinin birbirine olan sonunda mutluluğa kavuşmuş, aşık bakışlarını. klişeyse bu da klişe? içimde kaldı valla.
    --- spoiler ---
  • --- spoiler ---

    20 milyonun var ama kahveye çörek banmayı bilmiyorsun.

    --- spoiler ---
hesabın var mı? giriş yap