• (bkz: masal okumak)
  • storyteller'in dun gece yaptigi $ey.
  • öyle her baba yiğidin harcı değildir. hikaye anlatmak bir meziyettir, herkesin beceremeyeceği bir şeydir. bazı insanlar vardır dünyanın en güzel hikayelerini anlatmayı bilmedikleri için berbat ederler. bazı insanlar da vardır ki sıradan bir hikayeyi o kadar güzel anlatır ki sanki hikayenin içinde yaşarsınız. ses tonu, mimik, vücut dili falan çok önemlidir. özellikle ananeler, babaneler, dedelerde bu yetenek yüksektir.
  • zor bir iştir.

    monsters, inc. gibi bir şaheseri çekmiş pixar animasyon stüdyolarının iyi hikaye anlatmak için 22 altın kuralı varmış:

    1.sevilen bir karakter yaratmak istiyorsanız, başarılı olmasından ziyade çok çabalaması daha etkili olur.

    2.seyirci olsanız ilginizi çekecek hikayeyi anlatmayı, bir yazar olarak seveceğiniz hikayeyi anlatmaya yeğleyin. bazen bu ikisi arasında inanılmaz fark vardır.

    3.hikaye sona ermeden ihtyacınız olan belli bir temayı bulmak mümkün olmayabilir. sona erince de bunun için tekrar yazmanız gerekir.

    4.bir zamanlar _____ vardı. her gün, _______ yapardı. bir gün _______ oldu. bu yüzden _______. ve yine bu yüzden, ________. ve sonunda ________.

    5.basitleştirin. odaklanın. karakterleri kombin yapın. yol ayrımlarını es geçin. değerli eserinizi kaybediyormuş gibi hissedeceksiniz ama bunlar sizi özgürleştirecek.

    6.elinizdeki karakter hangi konuda iyi ve rahatsa, karşısına bunların tam zıttını koyun ki mücadele versin. bakalım nasıl başa çıkıyorlar?

    7.hikayenin orta kısımlarına gelmeden sonunu yazın. cidden, sonlar çok zordur, önceden bunu netleştirirseniz işiniz kolaylaşır.

    8.hikayenizi bitirin, mükemmel olmasa bile nihayete ersin. ideal bir dünyada ikisi de bir arada olurdu, ama boşverin. bir dahaki sefere daha iyisini yaparsınız.

    9. sıkıştığınız zaman, bir sonraki adımda nelerin olmayacağının bir listesini yapın. çoğu kez sizi bu sıkışıklıkta kurtulacak malzeme kendiliğinden ortaya çıkacaktır.

    10.sevdiğiniz hikayeleri bir kenara ayırın. onlarda sevdiğiniz şey sizin bir parçanızdır, hikayeleri kullanmadan önce onları iyi tanımanız gerekir.

    11.kağıda yazmak aynı zamanda düzeltmeyi de kolaylaştırır. harika bir fikir yazılmadan sadece kafanızın içinde kalırsa kimseyle paylaşma imkanı olmaz.

    12.aklınıza gelen ilk fikri eleyin. ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinciyi de...herkesin aklına gelmeyecek fikre ulaşın. kendinizi şaşırtın.

    13. karakterlerinizin bir fikri, duruşu olsun. yumuşak başlı ve pasif karakterleri yazmak kolay olur ama bu seyirci için adeta bir zehirdir.

    14.neden özellikle bu hikayeyi anlatmak istediğinizi bilin. içinizde sizi bu hikayeyi yazmaya iten şey nedir? hikayenin kalbi de odur.

    15.karakterinizin yerinde siz olsaydınız o durumda ne hissederdiniz? dürüstlük inanılması zor durumları inanılır hale getiren bir şeydir.

    16.riskler neler? karakteri anlayabilmemiz için bize sebepler verin. başarılı olamazlarsa ne olur? bir deneyip görün.

    17.hiçbir çalışmanız boşa gitmez. işe yaramıyorsa dinlenmeye bırakın, daha sonra baktığınızda işe yarar hale gelecektir.

    18.kendinizi tanımalısınız: yapabileceğinizin en iyisi ile "öylesine" arasındaki farkı bilin. hikaye anlatmak kendinizi zorlamaktır, vasatı cilalamak değil.

    19.karakterlerin başına bela olacak tesadüfler harika olur, ama onları beladan kurtaracak tesadüfler seyirciyi kandırmaktır.

    20.örnek bir alıştırma: sevmediğiniz filmleri düşünün. onları seveceğiniz bir hale nasıl getirirsiniz?

    21. durumları ve karakterlerinizi iyi ölçmeniz gerekir, öylesine yazamazsınız. sizi öylesine yazmaya iten şeyi bulmanız gerek.

    22. hikayenizin özü nedir? peki onu en ekonomik şekilde anlatmanın yolu? bunu biliyorsanız, oradan başlayıp hikayeyi geliştirebilirsiniz.

    kendi çevirimdir efenim.

    kaynak
  • iyi konuşan ve dinlemekten zevk alınan insanların özelliği

    hikayenin içeriği önemli değildir her zaman eğlenceli şeyler olmaz ama nasıl anlatıldığı önemlidir
    iyi anlatabilmek için hayattaki acıları bile iyi yaşamak gerekir
    başarı hikayeleri de buradan gelir
  • "celal'e göre kendileri olmaya uzun süre katlanamayan, ancak bir başkasının kişiliğine büründükleri zaman huzur bulan bütün insanlar gibi mevlana da, bir hikayeye başladığında ancak bir başkasının anlattıklarını söyleyebiliyordu. zaten bir başkası olmak için yanıp tutuşan bütün mutsuzlar için hikaye anlatmak, kendi sıkıcı gövdeleri ve ruhlarından kurtulabilmeleri için bir hileydi. bir hikaye anlatabilmek için bir hikaye anlatmak istiyordu."

    orhan pamuk, kara kitap
  • genelde icraat yerine laf salatası yapanlar hakkında kullanılan tabirdir. böylelerinin hayatı da toptan hikayedir zaten.
  • meziyet sahibi biri tarafından icra ediliyorsa dinlemeye/okumaya doyum olmaz. öte türlü; bir hikaye, meziyetsiz birinin elinde/dilinde çöpe dönüşür, onu dinleyen/okuyan için eziyet olur.

    "eften püften bir malzemeyi güzelce anlatmak ile esaslı bir malzemeyi kötü anlatmak arasında seçim yapması gerektiğinde, dinleyici her zaman güzelce anlatılan eften püften hikayeyi tercih eder. usta hikaye anlatıcıları en önemsiz şeylerden nasıl hayat devşireceklerini bilirlerken, kötü hikaye anlatıcıları en derin olanı bile banal hale getirirler. bir buda içgörüsüne sahip olabilirsiniz, ama eğer hikaye anlatamıyorsanız fikirleriniz kireç gibi kurur." robert mckee - story
hesabın var mı? giriş yap