• hasan sabbah'ın alamut'ta kurduğu, müritlerine cennet vaadiyle cinayet işlettirdiği örgüttür. sanılanın aksine tarikattekilere haşhaş içirilmemiştir. tarikat mensupları yaptıkları infaz sonrasında yüzlerinde gülümseme ile kaçmaya çalışmayarak, oldukları yerde linç edilerek öldürülmeyi bekledikleri için, marco polo bunu uyuşturucu kullanmalarıyla açıklamıştı. böylece batı'da bu fikir yaygınlaşmış oldu. hasan sabbah'ın islam alemindeki düşmanlarıysa onu gözden düşürmek için "haşşaşiyûn"* diye anmıştır. bu da birçok avrupa dilinde "assassin"* sözcüğünün türemesine neden odu.

    oysa gerçek farklıydı. alamut'tan günümüze ulaşan bilgilere göre hasan müritlerine "esasiyun"* derdi ve yabancı seyyahların bu terimi yanlış anlamasıyla "haşhaş" kuşkuları ortaya çıkmış oldu.

    bunları destekleyen birkaç rivayet de vardır. bunlardan bir tanesi, iki infazcının kurbanlardan birinin canını alabilmek için, iki ay boyunca bir hıristiyan manastırında kılık değiştirerek yaşadıklarıdır. afyon kullanan birisinden böylesine bir bukalemunluk yeteneği sergilemesi beklenemez. bu yüzden şunu diyebiliriz ki, haşhaşilerin başvurduğu tek uyuşturucu, son derece bağnaz bir imandı.
  • davaları uğruna intihar eylemini gerçekleştirenler. bunlara "haşhaşi" denilmesinin nedeni ancak haşhaş içenlerin kendini feda edebileceği düşüncesinden kaynaklanmaktadır. batı dillerindeki assassination (suikast) sözcüğü haşhaşilerden kalmıştır. ne varki, ilk suikast eylemi onlar tarafından gerçekleştirilmemiştir. eski mısır'dan roma'ya taht kavgalarının olduğu her yerde suikast vardı. ancak, suikastı gerçekleştirenlerin soğukkanlılıkla kendilerini de feda etmeleri, amacın can almaktan cok korku ve dehşet saçmak olması bakımından haşhaşi geleneği farklı bi yönteme sahiptir. bin yıl kadar sonra(yaklaşık) 2. dünya savaşı japon kamikazelerine, 11 eylül saldıralarına model oluşturturmuştur demek kanımca pek yanlış olmaz.
  • osman çakmaçı'nın çıkardığı yeni dergi.

    "haşhaşi’nin çıkış amacı ana akım dışında yer alan imzalara, fikirlere ve eserlere yer vermek. haşhaşi, edebiyatımızın marjlarında, o tehlikeli ve tekinsiz alanda dolaşanlar ve orada yaşadıklarını yalın ve iletmek amacıyla dışavuranlara yer verecek. biçimsel söz oyunları, biçimsel fantezilerden uzak durulacak.

    bu çerçevede “90’lı yılların şiirinde öznenin varlıksal durumu” adlı yazıyı kapağına çıkaran bu derginin ilk sayısında şiirleriyle lâle müldür, levent yılmaz, elif sofya, ali karabayram, irfan yıldız, süreyya evren, osman çakmakçı, murat uyurkulak ve hilmi tezgör; hikâyeleriyle aslı erdoğan ve semra topal, yazılarıyla da hüseyin kıran, yaşar güneş, halil turhanlı, yves bonnefoy, osman çakmakçı ve sören kierkegaard yer alıyor. dergide aynı zamanda ali karabayram ile yapılan kısa bir söyleşi de bulunuyor."

    timeturk'ten alıntı.
  • ilk eylemlerini 1092 yılında (nizamülmülk cinayeti ile) gerçekleştirmiş olan canlı bombalar haşhaşilerdi. bütün zamanların en korkunç tarikatı olarak bilinen bu örgütün kurucusu hasan sabbahtı (halifeliğe ve sünni islama savaş açan bir şii önderiymiş kendisi).
    örgüt içindeki fedailer büyük üstadları hasan sabbah tarafından belirlenen tekniklerle yoğun bir ruh ve beden eğitiminden geçiyor ve hazırlanan suikastlerin özellikle büyük bir korku ve hayranlık uyandırıcı nitelikte olmasına özen gösteriliyordu. suikastı gerçekleştirdikten sonra olay yerinden kaçmayıp kendilerini de feda eden müritler bu dehşet ve korkunun uyandırılmasını daha da kolaylaştırıyorlardı.
  • metin kaçan'ın 'el kayyum' adlı nefis bir denemesiyle, walter benjamin'in esrar üzerine ilginç bir anlatısını da barındıran zengin içerikli güzel ve yeni bir dergi.
  • arapça'da koruyucu, bekçi anlamına gelen asessen kökünden de geldiği söylenir. gizemli olan herşey çekicidir mottosunun gerekliliğindendir ki seveni ve ilgi duyanı çoktur.
  • hashashin, arapçada "otçu" demektir, "hışaşin" diye okunur, ingilizcedeki "assasin" kelimesi burdan türemiştir. hasan sabbah önderliğinde kurulmuş alamut kalesinde gelişmişlerdir. haklarında 3 kitap okudum bir sürü de makale, tutarlı bilgiler yok. fanatikçesine seveni var, sevmeyeni var.
    ben saygı duyarım, öyle zekaya sahip bir adam kötü kalpli olamaz diye düşünüyorum.
    haklarında ilk sinema filmini yapacak adamı şimdiden tebrik ederim.

    (bkz: hasan sabbah)
  • efendisinin öldürülmesini istediği kişiyi öldürme görevine çıkan, gerektiğinde canını feda etmekten çekinmeyen kiralık katil. işkenceye, hatta ölüme rağmen görevini kabul buyurması efendileri tarafından uyuşturucu bağımlısı haline getirilmeleriyle açıklanır. bir başka rivayet de ordugahları olan alamut kalesi'nin ırmaklarından süt ve şarap akan, en güzel kadınların ("bakirelerin" tasviri de mevcuttur) erkeklere hizmet ettiği bir cennetten ibaret olduğunu söyler. sarhoş edilip bu cennetten ansızın çıkarılan bir fedai de o cennette tekrar girmek için her şeyi göze alır, hiç tanımadığı bir insanı öldürmeyi bile.

    öldürme işlemlerini yalnızca zehirli hançerleriyle yaparlardı, bunun harici bir aleti kullanmayı hoş karşılamazlardı. kurbanlarının bedenlerine sapladıkları bıçak zehir içerirdi. haşhaşin suikastleriyle çoğu kral, yüz bin kişilik bir ordunun yaratamayacağı korkuyu içlerinde hissetmişlerdir. bir rivayete göre selahattin eyyubi haşhaşi saldırısı korkusu nedeniyle tahta bir kule inşa ettirmiş ve geceleri o kulede uyumaya başlamıştır.

    (bkz: alamut'un fedaileri)
    (bkz: semerkant)
  • şii hasan sabbah’ın kurucusu olduğu, tarihte ilk suikasti gerçekleştiren intihar eylemcilerini ifade etmek amacıyla kullanılan, fethullah gülen’in yöneticisi olduğu terör örgütüne dair yapılan benzetme.

    ---

    (bkz: recep tayyip erdoğan sözlüğü/#66344997)

    sözlüğün tamamı, videosu ve orijinali: https://haber.140journos.com/…-sozlugu-5a68b82c39cb
hesabın var mı? giriş yap