• "this is my rifle.
    this is my gun.
    this is for fighting, and this is for fun."
  • stanley kubrick in simetri takintisinin ve mukemmelliyetciliginin acikca goruldugu film. askerlerin hep birlikte yurudugu ve kostugu* ve hepsinin yataga ayni anda girdigi ve duayi okuduklari sahnelerini izlerken "kesin stanley bu sahneleri yuzlerce defa cekip adamlarin anasini aglatmistir" dedirten film.

    ayrica yarmis bir replige sahip film:

    sgt hartman: you are so ugly that you can be a modern art masterpiece!
    private pyle: sir yes sir!
  • marketing dünyasının beşiği amerikada medya yoluyla dezenfarmasyona uğrayan gerçekleri bilmenin haklı gururunu ve bunu en dolaysız yoldan en tabi şekliyle insan odaklı olarak anlatan kubrick filmidir.. şiddet limitlerinin enbi efektli olanını elde etmek adına yırtınan amerikan sinemasının vietnam hakkında yaptıgı filmeri akla getirince daha bir degerlenen bu filmi su sekilde açıklamak mumkundur..

    filmin ilk kısmında, yani adada eğitim alan askerlerin insanlık mefumundan aşağılama, bağırma, saygı göstermeme gibi tekniklerle kişiliklerini yitirmiş savaş makinaları yaratmanın bir nevi algoritmasını verir kubrick.. oldukça yalın bir dille anlatılan bu kısımda sırf askerlerin eğitimleri sırasında çığırdıkları tekerlemelerin ve şarkıların söleri altalta yazsanız bu deneysel çalışma sonrasında askeriyede ne çeşit yollar ile "killing machine" oluşturuldugunu anlamak zor olmaz.. ilk kısım sonuç itibarı ile gayet açıktır: butun aşağılamaları kaldıramayan ve makineleşmeye direnen yegane asker komutanını öldürdükten sonra intihar eder.. kubrick tarafından verilen bu gerçekçi-yalın tepki amerikanın vatansaverlik pazarlama ekolune indirilmiş kutsal bir darbedir..

    filmin ikinci kısmı aynı ayakları yere basan tarz ile, şiddet görüntülerini yüzüne gözüne bulaştırmadan kotarılmıştır.. burdaki en önemli nokta ise askerlerin de birer insan olduklarının altının çizilmesidir.. nitekim bu kısımda yaklasık on asker kamera karsına gecer ve vietman savaşı hakkındaki görüşlerini anlatır.. kişilikleri eğitim sırasında ezilmiş askerlerin insan bazında degerli oldugu seyircinin gözüne sokulur, vietnamdaki varlıklarının anlamsız oldugu hemen her askerce söylenir.. kubrick tarafından ısrarla tekrarlanan diğer bir nokta ise amerikanın vietnamda vietnamlı insanlara özgürlük götürmek için bulundugu yalanına yöneliktir.. bu mesnetsiz yalan kan revan kalan insanları görünce sarsılırken, vietnamlı fahişe ile pazarlık yapan amerikalı askerleri görünce daha bir su yüzüne çıkar..

    filmin en can alıcı yeri ise sniper kullanarak 2 kişiyi haklayan vietnamlı bayan askerin vurulduktan sonra amerikan askerlerine duasını ettikten sonra bozuk aksanı ile "shoot me" diye yakarmasıdır.. yaralı bir bayan ve karşısında amerikan askerkeri.. kadın soluk aldıkca aslında yaptıkları kavganın anlamsızlıgını anlayan seyirciye kubrick sadistce eziyet eder.. düşünmeye zorlar.. sorumluluk yükletir.. savasın ve acı cekmenin kararını vermenin medya bazında aksettirilenden çok daha başka oldugunu omuzlarınıza yükler..
  • militarizmi ve sava$i hakikaten enfes anlatan bir kubrick filmi.

    bir de du$unuyorum, bu film turkiye'de cekilse neler olurdu acaba? muhtemelen oncelikle filmin yonetmeni, acemi egitimini anlatimindan oturu "halki askerlikten sogutma" sucundan yargilanirdi. genelkurmay ba$kani katildigi bir konferansta yaptigi konu$mada, turk silahli kuvvetleri'nin manevi $ahsiyetini yipratma cabasinda olan cevreler bulundugunu, bunlarin turkiye cumhuriyeti'nin du$manlari oldugunu ve halkla ordunun arasinin bozulmasinin mumkun olmadigini soylerdi.

    hele hele bir de filmin ikinci kisminda, turkiye'nin yer aldigi bir sava$in ya da askeri harekatin haksizligi, anlamsizligi yogunca i$lenirse... milliyetci ve ulusalci cevreler ayaga kalkar, yonetmen vatan haini ilan edilir, hatta repliklerin sertligine gore hakkinda 301'den dava acilirdi. ismail turut "vatan satsa bir ki$i, aninda biter i$i" turkusunu soylemeye tekrardan ba$lar, kim oldugu belli olmayan i$siz gucsuz ocak gencleri yonetmene "akilli olsun!" tehditleri savururdu.

    hele bir de film oscar falan alsa, butun ulkede eserin sanatsal degeri sebebiyle mi yoksa vatan hainligi yaptigi icin mi odul aldigini konu$urduk uzun bir sure.

    bu filmi iyi ki stanley kubrick yapmi$ ve "dahi" olmu$.
  • orospu cocugu olsa da insani yaran bir espri anlayi$ina sahip olan cavu$ hartman'in bulundugu film..

    cavu$: "how tall are you, private?"
    er: "sir, 5 foot 9, sir!"
    cavu$: "5 foot 9. i didn't know they stacked shit that high!"
  • eğer gözlerimde glokom başlangıcı yoksa yahut halüsinatif bir maddenin etkisi altında değilsem hakkında berbat film denildiğini gördüğüm eser. bir daha baktım, evet; berbat film denilmiş. vay!

    fmj savaşın acı yüzünü falan göstermez (ki evet bununla alakalı zibilyar adet film vardır), aksine izleyeni bir malibu terlikli er simülasyonuna alır; olayların akışı savaş kadar saçma ve anlamsızdır. sana sadece emirler verilir ve sen sadece bunları yaparsın, arada arkadaşın kumandanını mıhlayıp kendi beynini dağıtır fakat olayın sabahı yine don atletle içtimaya kalkarsın. film, askerlik eğitimi ve savaş psikolojisi parantezlerinde insanların nasıl insanlıktan çıkarıldığını, duygusuz birer makinaya dönüştürüldüğünü anlatır. silahın olmadıkça "bir hiç" olduğunu; öğretmenmişsin, gazeteciymişsin, fotoğrafçıymışsın, komedyenmişsin, vidanjör operatörüymüşsün hiçbir anlamı olmadığını söyler. savaşın absürdizmine izleyeni dobi misket gibi sallar, yiyeceğin bir tabak rengarenk mısır gevreğine demir pası rendeler.

    işbu nedenlerle kimilerinin damak tadına uygun olmayabilir. ama berbat film diyenin kulağına rahmetli kübrik mezarından kalkıp fiske vursa yeridir.
  • film aslinda 3 tane kisa film + epilogue'dan olusmaktadir.

    1- the bootcamp (baslangictan "these boots are made for walking" calana kadar)
    2- vietnam ("each of you fifteen dolla" 'dan "i won't be long, i'll skip the foreplay" 'e kadar)
    3- the sniper (grubun yanlis yonde olduklarini fark edislerinden kizin olumune kadar)

    4- epilogue (filmin sonundaki yuruyus**)

    dikkat ederseniz vietnam kismi, afedersiniz sikisle baslayip sikisle bitiyor. kanimca vietnam savasini ve amerikan askerlerinin "savas zihniyetini" guzelcene ozetliyor bu.
  • hue cityde askerler kameraya konusurken
    private joker: i wanted to see exotic vietnam, the jewel of southeast asia. i wanted to meet interesting and stimulating people of an ancient culture and kill them. i wanted to be the first kid on my block to get a confirmed kill.
  • gerek soundtracki gerek oyunculuğu ile mükemmel film. bu filmi usta birliğinde nöbetçi astsubay ve subay dahil 20 askerle izlemiştim. film sonunda izleyiciye verdiği mesajı anlayabilen sadece mühendis arkadaşla ben vardım. ne denli bir ortamda askerlik yaptığımı düşünün artık. bir de filmin başındaki çavuş yatakhanede elemanları sual sorguya çekerken bizim nöbetçi astsubay "biz size böyle yapmıyoruz ondan tepemize çıktınız pezevenkler" diye söylendiydi.
  • amerika'nın bir zamanlar problem olarak gördüğü zencileri nasıl topluma kazandırdığını tekrardan hatırlatan filmdir.

    +5 zencinin 1 beyaz kadına tecavüz etmemesi için ne yaparsın?
    - onlara bir basket topu veririm.
hesabın var mı? giriş yap