8 entry daha
  • şapka devriminin tarihsel yansımalarına bakıldığında ii.mahmut döneminde aynı zamanda toplumsal statü belirleyicisi olan sarıktan fese geçilmesi yönünde bir modernleşme çabasıyla başlar.bu yenilik ii.mahmut'a kafir sultan denmesine de sebep olmuştur.lakin ii.abdülhamit döneminde fesin islam kültürüyle özdeşleşmiş olması osmanlı modernizasyon çabaları sürecinin çelişkilerden uzak olmadığına da bir göstergedir.daha sonra karşımıza atatürkün kastamonuda fiiliyata geçirdiği şapka devrimi vardır.bu devrim de toplumu genelde şekillendirmiş olan islami geleneğe ters düşmüştür.zira artık ne sarık ne fes takılabilmekte ve atatürk'ün gösterdiği havana tipi şapka kenarlıklı olduğundan dolayı namazı bile engelleyebilen bir faktör olarak görülebilmektedir(kenarlıklar namazda secde mevzuunu zorlaştırır zira.)daha sonrasındaysa yine bir kastamonu vakası vardır ki o da ecevitin 1973 yılında kastamonu'da kasketiyle yaptığı konuşmadır.bu konuşmayı dinleyen kitlenin de kasketli olması bir noktada lider halk uyumu olarak algılanabilir belki de.daha bugüne gelecek olursak demirelin şapkası vardır ki o tamamen ayrı bir fenomendir türk tarihinde.

    bugüne geldiğimizde ise hala devam etmekte olan türban konusu da bir başlık sorunu olarak görülebilir.
    bir noktada türkiye'de iktidar ve ileriye ya da geriye yönelik yapılmak istenen değişiklikler bir noktada kafada bitmektedir.
    atatürkün şapka devrimi bu bağlamda incelendiğinde enteresan bir konu olarak varlığını sürdürür(her ne kadar fiilen olmasa da...) *
138 entry daha
hesabın var mı? giriş yap