8 entry daha
  • hocası anaximandros'un ilk maddeye apeiron demesinden sonra dedi ki ya hocam tamam apeiron diyorsun, sonsuz, sınırsız diyorsun ama bu nedir? bunu anlayabilecek bir durumumuz var mı?
    burada tıkandıkları için somuttan soyuta yükselen düşünme biçimi tekrar soyuttan somuta döndü. nitekim anaximenes arkhe problemini devam ettirerek diyor ki her şeyin kendinden çıktığı ilk madde, aer* olabilir. aer yunanca'da soluk ya da nefes demek. o şöyle görüyor: bir insanı, bir canlıyı, bir hayvanı ayakta tutan soluktur. mesela “son nefesini verdi” deriz ya ona göre alemin bir aer'i, canlılığı vardır. bu aer'i hava gibi düşünebiliriz. o hava dediğimiz şey gökyüzünde, sonsuz ve sınırsız. bir öncekinin* ihtiyacını daha somut olarak karşılıyor. tutulabiliyor mu? hayır ama hangisi daha anlaşılır diye sorulacak olursa anaximenes'in. işbu antik yunan'da bizlerin anladığı gibi bir tanrı yok.
1 entry daha
hesabın var mı? giriş yap