• --- spoiler ---

    (bkz: yalnızlık)

    wiesler bir gece önce yatakta sevişmelerini dinlediği çiftimizin evine girer ertesi gün ikisi de dışarı çıktıktan sonra. yatak odalarına yönelir, yatağa bakar. örtüye, sanki bir gece önce dinlediği sıcaklığa, yakınlığa dokunmak ister gibi dokunur. ben çok acıklı bir imrenme görmüştüm o dokunuşta ki muhtemelen wiesler’deki ilk kırılma noktası da tam olarak o dokunuş anıdır, kendini işine adamışlığın; sisteme olan sarsılmaz bir inancın uğruna hayata dair kaçırdıklarının, sevgiden ve insana ait ne varsa her şeyden kopuk geçmiş bir yaşamın o yatağa dokunma anında yarattığı aniden fark ediş duygusudur.

    aynı akşam bir fahişe çağırır evine wiesler ve onunla sevişir, bir kadınla hiç olmazsa bir parça benzer bir yakınlık duygusu arayışıyla. işte bana göre yalnızlığın sinemada anlatılabilmiş en sade ama en çıplak karelerinden bir tanesidir o fahişenin kalkıp başka bir müşteriye gitmek üzere evden çıkarken wiesler’in çiğ oda ışığının altında kapanan kapıya bakarak kalakalışı.

    --- spoiler ---
  • içinde geçen bir tek cümle ile hep hatırlanacak olan film:
    "bu müziği bir kereliğine bile bütün kalbiyle dinleyen birisi artık kötü bir insan olamaz."
    (peline'e düzeltme için teşekkürler.)
  • --- spoiler ---
    ulan kitabı armağan edeceğine işe falan alsaydın ya da sıkıştırsaydın iki kuruş eline o yaşta adam yorulur öyle yeni işinde, yürü yürü.. zaten sistem vurmuş sen bari kayıtsız kalma lan.. bohem oldun da adam mı oldun. hıyar.
    --- spoiler ---

    (bkz: düz adam)
  • orwell'ın 84'ünün bittiği kasım 1984'te başlamasıyla, insani ideallerle kurulmuş bir rejimin nasıl bir çılgınlığa dönüştüğünü göstermesiyle, "doğruluk bakanlığı"na benzer "kültür bakanlığı"yla, "daha eşit"leriyle, kadının hemen hiç düşünmeden itiraf edebilmesiyle "a tribute to 1984" özelliği olan, ayrıca iyi bir insana dair inancını yitirmemesiyle orwell'in kirli dünyasının üzerine yeni bir şeyler koyabilen ve hiçbir rejimin "insan"dan üstün olmadığını, "insan"a rağmen yürüyemeyeceğini vurgulayan muhteşem bir film. "iyi insanlar" için iyi bir film.
  • bazi filmler vardır,seyrettikten sonra yatarsınız ve o fillmi,sahnelerini,repliklerini verilmeye çalışılan mesajları düşünürsünüz,kalktığınızda hala o film aklınızdadır ve düşünmeye devam edersiniz," vay anasını,ne filmdi" dersiniz,sinema severler için çok enderdir böyle filmler,işte bu film böyle bir film.

    --- spoiler ---

    bundan önce bana yukarıda anlattığım gibi hissettiren film,saving private ryan olmuştur. seyrettikten çıkartma sahnelerinin gerçekliğini ve yahudi askerin bir alman askeri tarafından bıçakla öldürülürken arkadaşının hiç bir şey yapmamasını,alman askerin öldürürken çıkarttığı "şşşşşşş,sakin ol,birazdan bitecek" anlamındaki sesi ve yahudi askerin çaresizlik içinde son nefesini verene kadar geçen süreyi,öldürdükten sonra diğer askere hiçbir şey yapmadan gidişini uykuya dalana kadar düşünmüştüm,kalktığımda bütün bu sahneler gene aklımdaydı. bu film ise konu ve olaylar olarak aklımda kaldı ve etkisi bir kaç gün daha sürecek gibi görünüyor.

    en güzel kapanış diyaloğuna sahip film oldu benim için.

    -hediye paketi mi olacak?

    +hayır, bu benim için.

    --- spoiler ---
  • her turlu ideolojinin, milliyetin, dinin, vesairenin otesinde ve oncesinde, "adam olmak" diye bir seyin varoldugunu bize hatirlatan, klise tabirle hem akla, hem kalbe hitap eden, cok iyi film. teknik ekibinden senaristine, oyuncularindan yonetmenine, emegi gecen herkese $ukela'larimi yolluyorum buradan...

    --- spoiler ---

    son sahnede kitapciya "nein, es ist für mich" diyen gerd wiesler'in yuzundeki mahcup ve mutevazi gurur, uzun sure aklimdan cikmayacak.

    --- spoiler ---
  • benim için filmin özeti son sahnesidir;

    spoiler--

    - hediye paketi mi?

    + hayır.. bu benim için.

    ismi başkalarının hayatı anlamına gelen bir film için en iyi son. hiçbir zaman kendi hayatı olamamış bir adamın; 'allahım beni neden yarattın?' sorusuna en iyi cevap. hayata neden geldiğinin yanıtı olan bir kitap; iyi bir adam için sonat ve önündeki teşekkür yazısı; “hgw xx/7'ye adanmıştır. teşekkürlerimle.”

    her zaman savunduğum bir düşünce vardır; bazı insanlar diğer insanların hayatlarını yoluna koymak için yaşarlar. wiesler'ın bir hayatı yoktu, arkadaşı yoktu, sevgilisi-dostu-çocuğu-neşesi- inandığı bir değer yargısı, hiçbir şeyi yoktu. dreyman bunun aksine hepsine sahipti; arkasından ağlanacak dostlara, tutkuyla sevdiği bir kadına, büyük başarılara ve uğrunda ölebileceği bir düşünceye... ama dreyman'ın başarıya ulaşması tek bir kişi sayesinde oldu; wiesler.

    wiesler hayata dreyman'ın hayatını kurtarmak için gelmiş, ve koskoca hayatından geriye kalan; 'bu benim için' diyeceği bir kitap teşekkürü olmuş.

    spoiler--
  • film hakkında yazılabilecek bütün ayrıntılar yazılmış. ancak bir tanesi hariç

    --- spoiler ---

    filmin sonunda bodrumda mektup açarken arkasında oturan ve duvarın yıkıldığı haberini ona veren kişi filmin başında fıkra anlatan gençtir. hatta bu gence sözde şaka yapılmıştır ismin ve birimin nedir diye. işte ne kadar şaka olduğu görülmüştür. ikisi de aynı kişi tarafından bu göreve sürgün edilmiştir aslında.

    ve duvarın yıkılmasıyla yaptıkları işi bırakıp bir anda gitmeleri filmin en vurucu sahnelerinden biridir.

    --- spoiler ---
  • 1984'ü okuduktan sonra izlenilmesini tavsiye ettiğim film. aydınlanmak isteyen için çok çeşitli güzellikleri var, konu hakkında spoiler vermeyi pek istemiyorum ama filmin başladığı sahnedeki açıklamalar beni derinden etkileyip izlediğimden beri bu açıklamalara göre hareket etmek bana çok şey kazandırdı.
    işte o enfes açıklamalar:

    --- spoiler ---

    masum bir tutuklu, uğradığı haksızlıktan dolayı, gittikçe daha çok öfkelenir. bağırır ve asabileşir. suçlu biri ise, saatler geçtikçe sakinleşir ve konuşmaz ya da ağlar. çünkü neden orada olduğunun bilincindedir. birinin suçlu olup olmadığını öğrenmenin en iyi yolu, gücü tükenene kadar sorguya çekmektir. doğru söyleyen biri sözlerini değiştirebilir. değiştirir. yalancı biri ise, baskı altında kaldığında hazırladığı cümleleri sürekli tekrar eder.

    --- spoiler ---
  • belki dünyanın en yüzeysel adamı yorumu olacak ama, benim için filmle ilgili en güzel şey casus abimizin montudur. çok aradım ama bulamadım o tarz bir şey.
hesabın var mı? giriş yap