• dünyanın en zeki, en iyi oyun firması.

    efendim malumunuz wow'da herkes icc'nin çok kolay olmasından şikayetçi. buff'ı 30%'a çıkardılar ve doğal olarak faceroll oldu oyun. amaaaaa, patch'in gelmesinden 5 gün sonra starcraft 2 çıkıyor. wow'dan soğuyan herkes sc2 alacak ve oynayacak. muhtemelen 8 milyon civarı satış yakalanır ilk bir haftada.

    sc2 hafiften baymaya başladığında (haşa) wow expension'ı cataclysm çıkacak ve muhtemelen mmo tarihinin en iyi oyunu olacak bu ek paket. hooop 12 milyon kişi wow'a dönecek. cataclysm baymaya başladığında da (haşa) fatality yaparak diablo iii çıkacak ve dünyanın en çok satan oyunu olacak rekor üstüne rekor kıracak. binlerce kişi bu oyun yüzünden ya ölecek ya da hastanelik olacak.

    adamlar işini biliyor hacı. hem kaliteli oyun hem de süper vizyon.
  • esprili representative'leri bünyesinde barındıran oyun firması. live chat servislerini her kullanışımda farklı, özgün ve yaratıcı gm esprileriyle beni benden alıyorlar. az önceki live chat'te aramızda şöyle bir diyalog geçti:

    ---world of warcraft---

    -how about a gm joke?
    +shoot!
    -why didn't the warrior cross the road?
    +he simply used heroic leap?
    -close enough, because he got the error "no path available."
    +haha

    ---world of warcraft---

    bonus olarak da şöyle bir tavsiyede bulundu:

    which character should you play in wow? here's a friendly game master tip!

    like nature? - play druid!
    like pets? - play hunter!
    like to pray? - play priest!
    like to pray and like iron? - play paladin!
    hate everything? - play warlock!
    wut? - play warrior!
  • şu piyasadan güzel ekmek yemesinin sebebi. az, öz ve adam gibi oyun yapmalarıdır.

    her yaptıkları oyun bu kadar güzel olacaksa hiç yeni oyun yapmasalar da, yeni starcraft, warcraft, diablo'lar için yıllarca beklemeye razıyız.

    electronic arts gibi her yıl her türde onlarca oyun çıkaran firmaların varlığına rağmen blizzard'ın çoğu oyunseverin favorisi olmasının sebebi budur.

    keşke tüm oyun firmaları onlar gibi olsa.

    ayrıca starcraft 2'yi beğenmeyenler için söyleyecek söz bulamıyorum. aman koreliler duymasın.
  • neden hala film/animasyon sektorune girmedigi merak konusu olan firma. soyle ki; insanlık dışı sinematik'ler yapabilecek sanatci ve teknolojileri var, her oyunlarinda ortalama 2-3 saatlik sinematik cutscene barindiriyorlar, parmak isirtacak sinematik kaliteye ulasiyorlar, e ne duruyorsun?

    bir aciklama getireyim, cok guzel sinematikli oyunlar yapan baska firmalar da var, ama bu tarz sinematikler eger gercekten cok kaliteliyse blur firmasi basta olmak uzere sadece bu is uzerine uzmanlasmis bagimsiz firmalar tarafindan yapilir ve oyun firmasina hazir gonderilir. yani bu kadar yuksek kaliteli sinematikleri studyo icinde yapabilen oyun firmasi cok azdir. bu alanin tartismasiz lideri blur firmasidir.

    blizzard'in ise kendi ekibi var bu is icin, ve youtube'da birkac sinematik aramasiyla da gorebileceginiz uzere cilgin sonuclar elde ediyorlar blizzard'in cilgin sinematikcileri.

    eger merak ediyorsaniz, ortalama bir sinematik icin harcanan efor/zaman/parayi su asagidaki youtube link'inden zaman ayirip ogrenebilirsiniz:

    https://www.youtube.com/watch?v=n-gnsbl6bma

    not: yillardir blizzard oyunu oynamadigim icin firmanin gidisati, oyunlari vesaire hakkinda yorum yapmiyorum. galiba en son diablo 2'yi oynamistim bu firmadan, sen dusun gerisini.
  • onu bunu bilmem ama support departmani son derece iyi calisan sirket. wrath of the lich king aldik eve geldik key'i girip oyunu aktif hale getirmek istedigimizde ''bu key daha once girilmis ve kullaniliyor" hatasi ile mavi ekran verdik. d&r ve aral ithalat bir cozum uretemeyince bu adamlara konuyu aciklayan bir e-mail gonderdim ve hemen ertesi gun cevap geldi. faturanin fotografini ve kutunun icindeki cd key resmini cekip gondermemi istediler ve aksamina yeni cd key geldi, sorun cozuldu. sonucta milyonlarca kullanicisi var bunlarin ve bu tarz sorunlar eminim ki surekli geliyordur bunlarin arasinda bu kadar kisa surede olayi cozmeleri ile takdirimi kazanan sirkettir blizzard.
  • bu çığ gibi büyüyen ve dinmek bilmeyen tepkinin altnda yatan bazı blizzard gerçekleri var. mehmet ali alabora'nın mesele birkaç tane ağaç değil demesi gibi. mesele diablonun mobil oyunu olması değil sayın blizzard. fanları çıldırtan şey, blizzardın kendi oyuncu profili hakkında hiç fikri olmaması. daha iyi anlamak için blizzcon öncesi, blizzcon esnası ve blizzcon sonrası yaşananları bir düşünelim.

    bakın biraz geriye gidiyorum, blizzard diablo 3'ü çıkartırken, fanların çoğu diablo 2 gibi olmayacağının farkındaydı. ama çıkınca bundan daha fazlası olduğunu gördük: 3. gerek hikayesi, gerek oynanış tarzı, gerekse oyun motoruyla tam bir faciaydı. fanlar kızdı ama sineye çekti, zaten beklentileri yoktu çünkü sizden, ne acı değil mi? sonra oyunun başına yanlış hatırlamıyorsam başka bir ekip getirdiler, ve allah var, diablo 2'ye tarz ve oynanabilirlik olarak yaklaşamasa da oynanabilir "bişey" oldu. reaper of soulstan sonra da iyice salıp yüzüne bakmaz oldunuz. yıllar sonra ilk kez diablo 3ü blizzcon'a ilk sıraya koyunca da doğal olarak fanlar heyecanlandı. bunun öncesinde bir de "multiple diablo projects on the way" veya "diablonun netflixte dizisi mi çekilebilir miymiş acaba ne :)))" tarzı hypebuilding odaklı açıklamalarla gazı köklediniz. yani son anda "arkadaşlar önemli bişi beklemeyin yauv" diyerek bu gelen devasa çığın önüne geçebileceğinizi sanmanız içler acısı, burada bir kere topluluğun nabızını hiç ama hiç tutmadığınız belli oluyor. amerikada dediğimiz gibi, you had it coming. ya da daha güzel bir deyişle, like watching a train wreck.

    blizzcon sunumuna geçelim. yani bunu uzun uzun anlatacak kadar kelime dağarcığım yok, şunu izleyin yeter: tık!

    hahahahahaha. nasıl da coşkulu konuşmanın başında caponum benim. yani bu noktaya gelene kadar, en azından diabloya ait bir mobil oyunun o kadar güzel bir şey olmadığını anlamış olmanız gerekirdi. ama hayır, ciddi ciddi alienizle birlikte salonda diablo 3 oynayacaksınız yeeey falan diyor. tavırlar da sanki evin köpeğiyle konuşuyor gibi göt... "whoooos o good dooog, yos yo ooor! yooos yo ooor!"

    (devam etmeden önce bir parantez... açtım bile. blizzard 90larda warcraft'a ait bir adventure oyununu, 2010 civarı da titan kod adlı bir oyunu onca emekten sonra "bu tam olmadı ya fanlar sevmez :/" deyip iptal etmiş bir şirkettir. kapa parantez)

    gelelim blizzcon sonrası yedikleri nanelere. öncelikle diablo immortal tanıtım videosunu yükledikleri gün, aşırı dislike yüzünden silip 3 kez reupload yaptılar. reddit'te modlara yorum sildirttiler. bu iki şey iyice fanların zıvanadan çıkmasına sebep oldu. sonra zıpçıktı bir gamer bloguna saçma sapan "aslında başka şeyler duyuracaklarmış da son anda şeyolmuş eheh..." tarzı bir haber ısmarlattılar. anladık ki, blizzard kendi oyuncu kitlesini hiç ama hiç tanıyamamış. cidden oyuncu kitlesinin sırf title yüzünden önüne konan her şeyi yiyeceğini mi düşünmüştünüz? remake, yeni pc oyunu ya da hepsini geçtim, en azından diablo 3'e yeni class falan bekleyen fan kitlesinin, o kadar hypedan sonra mobil oyunu sanki hint kumaşı gibi tanıtmanızı affedeceğini mi düşünmüştünüz? bundan sonra kara kara düşünürsünüz o zaman, gamescon'da da diablo 3 singleplayer özelliğini duyurur çekilirsiniz.

    tabii bu tepki diablo ile de bitmiyor. blizzard'ın bütün eforunu "tribünlere yönelik çalışmaları" olan overwatch ve heroes of the storm gibi oyunlara kaydırmaları, eski fanların kendilerini üvey evlat gibi hissetmelerine sebep oldu. buna bir de wowun en kötü zamanlarını geçirmesi eklenince bir noktada blizzard balonunun patlaması kaçınılmazdı.

    bu olayın iyi bir tarafı varsa; blizzard'da pek çok platform ve departman çok temiz elden geçirilecektir artık. tabii bu patlamayı blizz farketti mi bilinmez ama, diablocu capon abinin silicon valley dizisindeki gavin belson gibi dolaşıp yeni fikirler aradığına adım gibi eminim.

    not: olayın mobilden ziyade blizzin yanlış community yönetimininden kaynaklandığını anlamanız için aynı diablo gibi eski bir efsane olan fakat yeni nesil oyunları tıpkı diablo gibi beğenilmeyen, en sonunda da çıka çıka mobil oyunu çıkan fallout ile karşılaştırmanızı öneririm.

    edit: içerden bildiriyorum. blizzcon öncesi online sayısıyla şu anda baktığım online sayısı arasında 5 kat fark var. 5te 1ine düşmüş oyuncu sayısı.

    edit 2: entry biraz "hadi lince devam edelim" der gibi olmuş sanırsam. her türlü toplu/histerik linç girişimlerine ve çalışanlara hakarete karşıyım fakat ateş olmayan yerden duman çıkmaz derler ya, ben de bu tepkinin sebebini analiz etmek istedim kendimce sadece. fanlar bokunu çıkarmış olabilir, lakin altında yatan sebepler haklı.
  • sanırım dünyanın amına koymak için starcraft ii, diablo iii ve wow: cataclysm'i aynı anda piyasaya çıkartacak bunlar ondan korkuyorum. elimizde ne starcraft ii/diablo iii demosu var ne de cata için ptr var. kapalı kutu kimse bilmiyor sadece screenshotlarla idare ediyor.

    tanesi 50 lira olsa bu oyunların 150'yi anında kapar benden çıktığı an. tabi collector's edition falan 300-400 domalırım. feda olsun erik gibi götüm blizzard'a.
  • doğrusu activision blizzard olan dev bir oyun şirketidir ve sıçış süreci de wow ile falan değil, 2008'deki activision ile birleşme sonrasında başlamıştır. oyundan, wow'dan pek haberi olmayanlara şöyle anlatabilirim:

    activision öncesi blizzard, kanzuk öncesi ssg'li ekşisözlük gibiydi. belli bir kalite standartı, formatı, yolu vardı, ticari başarı (maddi çıkar) ve kalite el ele giderdi. ne zaman ki activison blizzard'ı satın aldı, tek amaç mevcut ürünleri suistimal edip tüketerek paraya dönüştürmek oldu. bunun için de hedef kitle yeni yetme, ergen/ergenlik öncesi kitle olarak yeniden belirlendi (bkz. sözlükteki kitlesel kalitesiz insan alımı, bu alınanların tek derdi am-göt-kadın erkek ilişkisi olan ve dil bilgisinden yoksun cahil ergenler olması). bu arada akıllı telefonların ucuzlayıp yaygınlaşması (wow 2004'de çıkmıştı, o zamanlar hala tuşlu telefonlar vardı), ergenlerin kendilerini sanal ortamda var etme zorunluluğu, çocukların her istediği yapılması gereken şımarık birer prens/prensese dönüşmesi de üst üste gelince, activision'ın bu kitleyi memnun edip oyuna aylık para ödemeye devam etmelerini sağlamak için saçma sapan istekleri yerine getirmesi gerekti. wow için en aklımda kalanları: oyunun aşırı basitleşmesi, her yere ışınlanma, her yerde uçma özellikleri ile sosyal etkileşime ihtiyaç kalmaması, grup olarak iyi olmanın öneminin kalmaması, bireysel başarının öne çıkması, gerçek para ile oyun içi eşya alınabilmesi. haliyle wow'u wow yapan her şey gitti, ortaya yarrak gibi bir oyun çıktı sonunda. şimdi angut ergen kesim her şeyi yaptığı gibi bunu da hızla tüketip sıkıldı ve oyunu bırakmaya başladılar. activision son bir can havliyle classic wow serverları açıp oyunun yeni halinden iğrenip giden eski müdavimlerini yeniden getirmeye çalışıyor. düşünün yani, son 12 yılda yaptığı bütün içeriği silip eski halinden medet umuyor. ama o insanlar da iş güç çoluk çocuk sahibi oldu şimdi, başka bir hayatları var. tutar mı? eskisi gibi asla.
  • warcraft, diablo güsel oyunlardır, ama westwood'unkiler daha iyidirler bence...

    yillar sonraki edit: yedirdi efendim blizz bu sözleri, kaç yildir veriyorum wowa parayi...
  • bu şirketin başına gelmiş en bahtsız olay world of warcraft'tır. artık wow'da öyle bir kendine has tarz tutturdu ki blizzard ve bu tarz öyle bir başarılı oldu ki, starcraft 2 ve gördüğüm kadarıyla diablo 3'e de bulaştırdı bu tarzı. her çıkan yeni demo/tanıtım vs ile blizzard'ın bütün oyunları atmosfer olarak birbirine benzemeye başladı. yani warcraft 3 ile başlayan, world of warcraft'a da sıçrayan o çok renkli, biraz karikatürize evren diğer oyunlarına da sıçramaya başladı. oysa eskiden nerede starcraft'ın evreni, nerede warcraft evreni, nerede diablo evreni derdik. hepsi birbirinden keskin çizgilerle ayrılırdı. şimdi maşallah basit ayrıntılar da olsa, bütün oyunlarında kullanıyor bazı şeyleri.

    ha çıktığı gün almadım mı starcraft 2'yi aldım tabi. diablo 3 çıktığı gün de, fazla düşünmeden alacağım. ama bu blizzard'ın eski oyunları ile yeni oyunları arasındaki farkı görmediğim veya kabul etmediğim, hatta birazcık da şikayetçi olmadığım anlamına gelmez. uzun lafın kısası; karanlık diablo evreni, aşırı ciddi starcraft evreni, (sc2'deki firefly esintisi gereksizdi bence, işleniş tarzı açısından sc1 ile kopukluk yarattı) renki warcraft evreni verin bize ibneler.

    edit: bi de özellikle oyun optimizasyonu konusunda hastasıyım bu şirketin, umuyorum diablo 3'ü de şimdinin ortalama bir makinesinde sorunsuz çalışacak şekilde yaparlar da, upgrade gereksinimine düşmeyiz.
hesabın var mı? giriş yap