• mekkeden medineye göç etmiş müslümanların, geride bıraktıkları mallarının mekkedeki müşriklerce kervan yapılıp şam a doğru götürülmesini engellemek yani mallarını kurtarmak için bedir kuyuları civarında mekkeli müşriklerle yaptıkları küçük çaplı çatışmadır. evrensel hümanizmayı savunan bir peygamberin ( hele de o dönemde en ateşli savunucusu iken kendisi ) maddi menfaatler için insan öldürmeyi göze alması gerçekten manidardır.

    zöe: sevgili dinci tayfa, eğer yukarıdaki paragrafta tek bir yanlış tanım bulun ve kanıtlayın , bu entryi silip paşalar gibi özür dileyecem ; ama eğer ispat edemezseniz hepinizin götüne rulo papirüs soksunlar...
  • tarihte nice 300-500 kişilik pusular, yol kesmeler, baskınlar yapıldı ama hepsi unutuldu gitti. belki de tarih kitaplarına bile kaydedilmediler. hiçbirinin lideri asırlar boyunca milyarları etkilemedi.

    çok basit bir mantık... demek işin içinde, başka bir iş var.
  • kisaca anlatmak gerekirse;

    bir kervan var ve mekkelilerin kervani yagmalamak istedigini dusunuyor muhammed. kervan yoluna 70 deve ve ustune sigabilecek kadar adamla revan oluyor ama mekkeliler baya gecikiyor gelmekte. neyse bir sekilde adamlar geliyor ve savasmak istemediklerini ve muhammed'in kervana yaklasmamasini belirtiyorlar. 3'e 3 kapisalim diyor muhammed de buna karsilik. kim kazanirsa onun istedigi olsun. iki taraf da kabul ediyor ve 3 musluman 3 mekkeliyi kitir kitir kesiyor yuzlerce insanin onunde. hz. ali bu 3 kisiden biri ve bu kestigi adamin ardindan kalabaliga dalip 17 tane daha kesiyor. (counter strike gibi serefsizim. (bkz: killing spree))
    akabinde muslumanlar oklari bitene kadar atiyorlar mekkelilere. sonra cakil tasi atmaya baslayip ustlerine dogru kosuyorlar. iyi kosan mekkeliler kaciyor, kosamayan esir dusuyor ve dolayisiyla seve seve musluman oluyor.
    aslinda iki tarafin da savasmak gibi bir niyeti yokken 90'a yakin insan hayatini kaybediyor.
    bu savas/arbede'nin onemli olmasinin uc nedeni var;
    1- mekkeden kovulmus muhammed artik savasci olarak biliniyor ve korkuluyor.
    2- muhammed 6 sene sonra kureyslilere tekrar saldirmaya gittiginde kureys lideri abu sufyan kan dokulmeden teslim oluyor. sufyan zaten musluman da oluyor.
    3- kureyslilerden korkan diger asiretler muhammed'e katiliyor ve arap topraklarinda muslumanlardan daha zengin ve guclusu kalmiyor. ki ustunden 1500 sene gecti hala daha zengini yok.
  • öncelikle savaş değildir. kervan baskını, soygun veya yağmalama girişimi, çatışma demek daha doğrudur. ayrıca tarihsel açıdan, eğer mekke'den medine'ye sığınmış müslüman topluluğunu bir devlet sayarsak, ki islam geleneğinde islam devleti denir; islam devleti'nin saldırganlığının kanıtıdır. çoğu zaman meşru müdafaa gibi gösterilmesine rağmen objektif bakışla bu ilk ciddi çatışma, medine'deki müslüman topluluğun saldırganlığının kanıtıdır. "kureyş liderlerinin mekke'deki müslümanların mallarına el koyması ve suriye kervanına katması üzerine müslümanlar kendilerini savunmak amacıyla bedir kuyularını tutup kervanı durdurmak istedi" denir.

    bunu kendilerini savunmak, haklarını aramak kılıfına sokmak yanlıştır. konuya mekkeli tüccarların, yöneticilerin gözünden bakarsak; islam, müslümanlar ve hz. muhammed kentin yönetimine, sosyal yapısına, siyasete, ekonomik sisteme, bir kentte üzerinde değişiklik yapılması halinde düzenin bozulacağı neredeyse her şeye karşı itaatsizlik ilan eden, isyan eden, huzur bozucu bir hareketin unsurlarıdır. müslümanların ilahi aydınlanma olarak gördüğü şey, mekkeli yöneticilerin gözünde bir iktidara el koyma, bir darbe girişimidir. normal bir kent yönetiminin yapacağı şey de başa çıkamadığı bu oluşumu kentten sürmek ve söz konusu oluşumun kent üzerindeki varlıklarına el koymaktır.

    bütün bu anlaşılır sürecin sonunda ise "sizinle savaşanlar ile hak yolunda savaşın" mealinde bir vahiy üzerinde kervan yağmalanır. halbu ki ortada bir savaş yoktur. mekkeli tüccarlar kentlerinden sürdükleri isyancıların mallarına el koymuştur. ancak iktidarı ele almak için siyasi güce ve paraya ihtiyaç duyan yeni islam topluluğu, bunları sağlamak maksadıyla saldırgan olmak zorundadır. yani bedir savaşı bir meşru müdafaa değil, açık seçik saldırgan bir tutumun ürünü, bir kervan soygunudur.
  • şu biliniyor ki ilk müslümanların içinde varlıklı çok az adam vardı.

    üstüne bir de medine'ye göç edince müslümanlar için geçim sıkıntısı daha da büyük bir problem olmaya başladı. medineliler mekkelileri misafir ediyorlardı ama bunun da bir sınırı vardı elbette.

    dolayısıyla müslümanlardan sermayesi olan küçük bir zümre ticaretle geçinse de büyük çoğunluğu ayak takımı olan müslümanların yapabilecekleri tek şey vardı. yağma. bunu meşrulaştıracak nedenleri de yok değildi.

    mekke'de gördükleri baskının anısı hala sıcaktı. üstüne arkalarında bıraktıkları varsa gayrı menkul ve taşıyamadıkları eşyalar da mekkelilerin elinde kalmıştı.

    neticede müslümanların saldırıya geçmesi için nedenleri vardı. ancak saldırdıkları gerçeğini ortadan kaldırmıyor bunlar. muhtemelen müslümanlar mekkelilere saldırmasaydı ne uhud ne hendek savaşı olurdu.

    belli ki mekkeliler müslümanlar şehirden ayrıldıktan sonra artık başlarına bela olmayacaklarını düşünüyorlardı. öyle olmasa mekke şam ticaret yoluna yakın medine şehrinin dibinden kervan geçirmezlerdi herhalde. en azından kervana silahlı bir birlik refakat ederdi. kervanın öncüleri müslümanların saldıracağını anlayınca ve mekke'ye bu durumu haber verince silahlı bir birlik teşkil ediliyor. görülüyor ki mekke ahalisi müslümanlardan böyle bir agresyon beklemiyordu.

    aynı şekilde medineli yahudiler de müslümanların kendilerine musallat olacağını düşünmüyordu. hatta peygamberi alenen eleştirdikleri de biliniyor. en azından mevcut dinlerinde kaldıkları kesin. böyle bir endişeleri olsa en azından yahudi kabileleri aralarındaki problemleri bir tarafa koyarak güçlerini birleştirmeye çalışırdı. böyle bir emare görünmüyor. olaya uyandıklarında ise artık çok geçti. müslümanlar ne zaman mekkelilerle savaşsa, dönüşünde bir yahudi kabilesinin malına el koyuyor ve medine'den sürüyordu. bedir, uhud, hendek. istisnası yok.

    tarihçilerin objektif olarak araştırması gereken bir dönem olduğunu düşünüyorum. dini duygularla "islam barış dinidir" falan demek iyi güzel de. tarihi gerçekler bunu doğruluyor mu?

    biraz şüpheli sanıyorum.

    batın-i nahle
  • dan gibson'a göre bugün bildiğimiz arabistan sınırları içinde değil de ürdün'de al qastal adlı yerde gerçekleşmiş olan olay.

    dan gibson özetle diyor ki;

    --- spoiler ---

    bedir savaşı ile ilgili bilgiler taberi'den geliyor. taberi'den öncesi ise ibn hişam ve ondan öncesi de ibn ishak'ta bahsedilmiş bu olaydan. ancak taberi'ye kadar herhangi bir coğrafi bilgi ya da olayın nasıl gerçekleştiği yazılmamış. (yazıldıysa bile o bölümler çıkarılmış) sadece olaya karışan kişilerin ismi ve ölenlerin isimleri var diyor.

    taberi'de ise coğrafi konumlar anlatılmaya başlanmış. ancak taberi hicri 300'lü yıllarda yaşamış. yani olay hakkındaki bilgileri bir yerlerden almış olmalı. aldığı yer ise abdülmelik'in bir mektubu imiş.

    neyse, dan gibson "asıl mekke petra teorisine göre petralıların kervanları şam'dan döndüğü sırada medineliler bu kervana saldırmışsa bu olay petra'nın kuzeyinde bir yerde gerçekleşmiş olmalı" diyor.

    buna uygun olarak da ürdün'deki al qastal olan yeri gösteriyor. teorisine kanıt olarak da al qastal'daki en eski camilerden birinin yakınlarındaki mezarlıktan bahsediyor. iki tane eski mezarlık var. eski derken gerçekten de eski. birinde 13 kişinin mezarı var. diğeri ise baska bir mezarlık. 13 kişinin olduğu mezarlar tıpkı bugün biz(biz derken biz müslümanlar) nasıl kıbleye doğru sağ tarafımıza dönük gömülmüşsek onlar da aynı şekilde ama petra'ya doğru gömülmüş diyor.

    ibn hişam'a göre bedir olayında 14 kişi ölmüş. peki neden 13 mezarlık var diyor ve yanıtı kendi veriyor. hişam'a göre 14 kişi ölmüş ama 13'ü olayın gerçekleştiği yerde 1 kişi ise medine'ye giderken yolda ölmüş diyor.

    izlemek isteyenler dan gibson'un ingilizce videosunu şuradan izleyebilirler.
    https://www.youtube.com/watch?v=elh-uihjpbc
    --- spoiler ---
  • müslümanlarla mekke gayrımüslimleri arasındaki ilk sava$ olan bedir sava$ı, müslümanların, $am' dan dönmekte olan bir mekke ticaret kervanını yağmalamak isteyip, ortalama 300 kişilik bir asker birliğini de bu iş için medine' den yola çıkarmasıyla patlak vermi$tir. haberi alan mekke gayrımüslimleri de doğal olarak askeri bir birlik hazırlayıp kervanlarını korumak istemi$tir. iki birlik mekke-medine arasındaki bedir denilen bir bölgede vuru$maya ba$lamı$ ve müslümanlar kazanmı$tır. yaklaşık 70 mekkeli gayrımüslim bu sava$ta öldürülmü$ ve muhammed'in talimatıyla hepsinin de cesedi bölgedeki bir kuyuya balık istifi gibi atılmı$tır.
  • ebu cehil'in öldürüldüğü, hz ali'nin savaş ganimeti olarak zülfikar'a sahip olduğu savaştır.
  • sina akşin'e göre büyük çaplı bir mahalle kavgası olarak değerlendirilebilir. büyük çaplı mahalle kavgasının insanlık tarihini böylesine derinden etkilemesi çok çarpıcıdır.
hesabın var mı? giriş yap