hesabın var mı? giriş yap

  • paleontolojist "darren naish" gerçek hayatta bu savaşı kimin kazanması gerektiğini (filmden bağımsız olarak) gerçek dünyadaki primat ve sürüngenler hakkında bildiklerimizi kullanarak ortaya koymuş onu paylaşmak istedim.

    öncelikle godzilla ve kong'un gerçek olamayacaklarını söyleyerek başlamak gerekir. benzerleri günümüzde olmadığı gibi geçmiş zamanlarda da yaşamış olmaları mümkün değildir.

    godzilla'nın “the godzilla vs. kong” versiyonu 177 metre uzunluğunda ve 90.000 tonun üzerindedir. kong ise 103 metre boyunda ve 50.000 tonun üzerinde ağırlığa sahiptir. karada yaşayan hayvanların bu büyüklüğe ulaşması imkansızdır. kilolarını desteklemeleri, vücutlarına yeterli miktar kan pompalamaları, sinirleri boyunca etkili hızda sinyal göndermeleri ve ölümcül seviyeye ulaşacak vücut sıcaklığını önlemeleri mümkün değildir.

    bu gibi nedenlerden dolayı dinozorların en büyük örneklerinin çıktığı sauropod dinozorları maksimum 100 ton ağırlığa ulaşabilmiştir. ek olarak bu devler vücutlarını desteklemek için dört ayağa sahiplerdir. iki ayaklı hayvanlar için boyut sınırı daha düşüktür. (muhtemelen 20 ton ya da daha az.)

    biyolojik gerçekliğin bu "önemsiz" detaylarını bir kenara bırakarak eğlenceli spekülasyonlara dalabilir ve godzilla ile kong savaşını kimin kazanacağını bilimi kullanarak öngörebiliriz.

    godzilla vs. kong - resmi fragman

    kırmızı köşe: godzilla

    zırhla kaplanmış dış yüzeyi komodo ejderi gibi kertenkeleleri ve ankylosaurus gibi dinozorları hatırlatır. her ikisinde de derisine gömülü kemikli plakalar vardır. ankylosaurus plakaları, dişlerin nüfuz etmesini önleyecek kevlar benzeri çapraz geçişli liflerden oluşan bir yapıya sahiptir.

    godzilla ayrıca, metali dilimlemeye yetecek kadar sert, sivri kenarlı sırt plakalarına sahiptir. yukarıdan gelecek saldırılar rakibinin paramparça olması ile sonuçlanır.

    godzilla’nın boyutu, konik dişleri ve kalın çenesi olağanüstü bir ısırma gücü anlamına gelir. t-rex için hesaplanan 57.000 newton'luk ısırma gücünden onlarca veya yüzlerce kat daha büyük ısırma kuvveti oluşturabilir. bu kuvvet vücut parçalarını ayırmak ve kemikleri kırmak için yeterli olan santimetre kare başına 900 kg'dan fazladır.

    godzilla'nın devasa, tırtıklı kuyruğu uzun menzilli bir silah görevi görmektedir. önceki savaşlardan godzilla'nın kuyruğunun kamçı gibi kullanılabileceğini biliyoruz. kuyruğunu bu şekilde kullanabilen dinozorlar hakkında yapılan çalışmaları ölçeklendirerek godzilla'nın kuyruğuyla 550 kiloton gibi astronomik bir kuvvetten daha fazla kuvvetle vurabileceğini tahmin edebiliriz. bu, büyük bir nükleer patlama ile ortaya çıkan enerjiye benzer bir kuvvettir. kuyruğunun 100 metreden uzun olması bu kuvvete maruz kalmadan ona yaklaşmayı oldukça zorlaştırmaktadır.

    godzilla’nın nihai silahı, ona büyük avantaj sağlamaktadır: radyoaktiftir ve düşmanlarını 500.000 °c'yi aşan bir atomik nefes ile patlatır. bu tür yetenekler gerçek dünyada mevcut değildir. doğadaki en yakın örneği bombardıman böceği (bombardier beetle)'dir. bu böcekler 100 °c bulan kimyasal bir sprey ile avlarına saldırır ve benzer boyutlardaki canlılar için ölümcüldür.

    mavi köşe: kong

    kong'un dev bir goril olması, yeteneklerinin gücü hakkında bazı tahminler yapmamızı sağlar. yine de bir uyarı, gerçek dünyadaki primatların gücüne dair güvenilir verilerin elde edilmesi oldukça zordur ve pek çok tanıdık ifade (örneğin: goriller insanlardan 10 kat daha güçlüdür.) dikkatli araştırma sonuçlardan ziyade tahminlere dayanır.

    bunu akılda tutarak yine de kong'un olağanüstü derecede güçlü olduğunu söyleyebiliriz. en az kendisi kadar ağır olan nesneleri kaldırabilmekte ve devasa yumruklar atabilmektedir. atacağı bir yumruk ya da tokat bile kiloton cinsinden ölçülebilir bir kuvvet oluşturabilir. kollarının her birinin 70 metreden uzun olması onu daha da tehlikeli kılar. aynı zamanda hızlı ve çeviktir. sıçrayabilir ve koşabilir.

    kong'un da güçlü bir ısırığı vardır. goriller, santimetre kare başına yaklaşık 91 kg ısırma kuvveti uygulayabilirler. kong’un devasa boyutu bu kuvvetten 100 kattan daha büyük bir ısırma kuvvetine sahip olduğu anlamına gelir.

    tüm bu kaba kuvvet ve güce karşın kong’un en büyük avantajı zekasıdır. bir primat ve özellikle büyük bir goril olarak plan yapabilir, davranışlarını değiştirebilir ve alışılmadık durumları hayvanlar için tipik olandan daha fazla anlayabilir. gerçek dünyadaki maymunlar gibi gelişmiş bir zihin teorisine (theory of mind) sahiptir.

    bu özelliği, godzilla'nın dövüş sırasındaki muhtemel hareketlerini tahmin etmede çok önemli olabilir ve hatta godzilla'ya karşı üstün gelmesini de sağlayabilir.

    kong’un zekası, alet kullanabilmesi ya da alet üretebilmesi ile de ortaya konmaktadır. kong skull island filminde ağaçlardan sopalar yapabildiğini, rakiplerini yenmek için zincir, pervane gibi insan yapımı nesneleri silah olarak kullanabildiğini biliyoruz.

    karar: godzilla kazanır!

    her ikisinin de önemli güçlere sahip olduğu açıktır ve bunlardan herhangi biri, bir kavga durumunda kazanan hamleyi yapmalarını sağlayabilir. kong'un şanslı bir yumruk atma olasılığını ya da godzilla'yı bir tür tuzağa düşürmek için zekasını kullanabileceğini, onu alt edecek bir silahı oldukça uzak bir mesafeden fırlatabileceğini göz ardı edemeyiz.

    ancak nükleer enerjiye sahip, süper ısıtılmış atomik nefesi ve 100 metreden uzun, oldukça kaslı ve tırtıklı kuyruğu olan zırhlı bir sürüngen neredeyse yenilemez bir rakiptir. aletleri kullanmakta ne kadar iyi olursanız olun, makul bir mesafede bile nefesi ile kızartılma veya kuyruğu ile vurulma tehlikesiyle karşı karşıya olursunuz.

    kazanan godzilla olmalı. üzgünüm kong...

    kaynak: bbc - science focus

    edit: izledim de geldim...

    --- spoiler ---

    --- spoiler ---

    --- spoiler ---

    aklın yolu bir...

    --- spoiler ---
    --- spoiler ---
    --- spoiler ---

  • anasınısatıym. var böyle bişey. başıma gelen durum. olay. olaylı durum.

    bugün eve gelir gelmez hiçbir şeye dokunmayıp salonumuzdaki saatin karşısına geçtim. çok sürmedi. yaklaşık 6:22 gibi saat aniden 10:00 oldu. yanlış anlaşılmasın pm olan 10. şimdilik elimde olayın sadece ses kaydı bulunmakta. çok acayip.

  • öğretmene değil devlete atılan dayaktır.

    bakanlık şapkasını önüne koyup öğrenciden veliye gelinen bu noktayı sorgulamalıdır.

  • virüsle, pandemiyle alakası olmayan ve tamamen insanların yaşam tarzına müdahale etmek amacıyla alınmış olan karardır. rüzgar ekmekten başka bir şey değildir.

  • arkadaş (sataus) : benim hayatim su sorularla geçti hep niye? nicin? nasil? neden?....

    bi arkadaşından gelen yorum : niye niçin ve neden aynı sorular nerdeyse :d hayatının 4te3ü boşa gitmiş yawrum..

    ( arkadaş oturtmuş lafı yahu )

  • çocuğa zaten istemediği şey yaptırılmış.haber yapıp milyonlarca kişiye bunu yaymak sosyal zorbalıktır. bilin istedim.

  • amaçlarının olmaması.

    büyümeyi bekliyorlar resmen, saçma sapan şeylere ilgi göstermeler falan. geçen bir bebek gördüm mesela sırt üstü yere uzanmış tavana bakıp gülüyor. korktum lan resmen kime gülüyor bu diye. hemen uzaklaştım oradan. kaç aylık insan sonuçta, kendi başının çaresine baksın az.

  • öğrenmek için kafayı yemeden önce umarım buraya bakarlar. zira kafe sahipleri sundukları oyunu asla anlatamaz.

    nasıl oynanır
    öncelikle malzemeleri anlatayım, 6 kişi oynadığınızı varsayalım, herkeste 6 tane kart ve 1'den 6'ya kadar numaraların yazılı olduğu şeylerden* olur. kartlar görüldüğü üzere her yoruma uyabilecek kadar absürt görsellerdir. oyunda bu noktada döner zaten. oyuna başlayan kişi elindeki kartlardan birini seçer ve diğer oyunculara göstermeden kartı tasvir eder (tasvir konusuna ve puanlamaya geleceğim) diğer oyuncular da elindeki kartlardan bu tasvire en uyumlu kartı yine kimseye göstermeden tasvir eden oyuncuya verir. tasvir eden oyuncu da tüm kartları topladıktan sonra yere açar ve herkes kartları görür. fakat herkes kendi kartı dışında hiçbir kartın sahibini bilmez. amaç da budur, tasvir edenin kartını bulmak. peki bunu nasıl yapıyoruz? en üstte söylediğim, üzerinde numaraların yazılı olduğu şeyleri kullanacağız. şimdi kartlar ortaya açıldı ve biz tasvir edenin kartının 3. sıradaki kart olduğunu düşünüyorsak 3 numaralı şeyi tasvir edene kimseye göstermeden vereceğiz. kimse kimsenin tahminini görmemeli, bunu açıklamaya gerek yok. tasvir eden tüm numaraları topladıktan sonra numaraları açar ve puanlamaya geçilir. puanlama aşağıda.

    şimdi örnek oyun kurgulayalım.
    ben tasvir edenim. elimdeki kart örneğin kuş görseli olsun. ben çıkıp "kanat çırpmak" "özgürlük" falan dersem kartlar ortaya açıldığında herkes benim kartımı rahatlıkla tahmin eder. haliyle bariz tasvirler, herkes doğru bildiği için tasvir edene puan kazandırmaz. aşırı kapalı ya da alakasız anlatımlar da diğer oyuncuların kartına tahminleri kaydırabilir bu sefer kimse bilemez yine puan kazanamam.

    ben tahmin edenim. tasvir eden bir şeyler söyledi. elimdeki kartlara bakıp diğer oyuncuların aklını çelebilecek, benim kartıma tahmin oynayabilecekleri şekilde bir kart koyup puan almam lazım. en alakalı kartımı seçip tasvir edene veriyorum.

    puanlama
    tasvir eden: herkes doğru bilirse veya kimse bilemezse 0 puan. aksi halde 3 puan.
    doğru tahmin etmek : 2 puan
    ortaya koyduğunuz karta tahmin koyulursa: her tahmin +2 puan

    *numaratörlere "şeyler" diyip durdum, çünkü her kafede numaratörler kaybolur. artık sizin oynadığınız yerde ne varsa onlarla oynarsınız.

  • çalın. iyi çalamayacaksanız da, virtüoz olamayacaksanız da, küçük yaşta başlamadıysanız da, günün birinde adınız gitarla birlikte anılmayacaksa da çalın. çalmak istiyorsanız, çalın.

    "gitar ayağa düştü hacı." diyenlere takılmayın. neymiş, vay efendim, herkes gitar çalmaya heves ediyormuş. bir toplum düşünün ki her bir ferdi bir enstrümanla az buçuk uğraşmış, bir enstrümandan üç beş ses çıkarmasını biliyor. ne büyük felaket, değil mi?

    güzeldir kardeşim. al gitarını, istersen iki tıngırdat bırak. istersen uğraş, çalış, öğren çalmasını. kimseye borcun yok, virtüoz falan olmak zorunda değilsin. çal gitsin.