• 2 bin yıl sonra bulunduğunda arkeologların kafasını karıştıracaktır:

    "4600 yıllık frig anıtında 2000 yıllık olduğu düşünülen türkçe kelimelere rastlandı. arkeologlar yazılara net bir anlam veremedi. anadolu çomarları'na ait yöresel ve dönemine özgü yerel bir deyim olduğu düşünülüyor"
  • bir arkeolog olarak bildiklerimi, okuduğum raporları ve bizzat gördüğüm tahribatları buraya yazsam bu yazının ne kadar masum olduğunu düşünürsünüz sevgili suserlar. mağara kilisesi frekslerini sırf kilise olduğu için parçayalan insanlardan, paleolitik dönemden kalma mağara resimlerini 3 km patika yoldan yukarıya koca bir teneke gres yağı taşıyıp resimlerin üzerini kapatan yada hitit kaya kabarması arkasında altın olabilir diyip kabartmayı orta yerinden parçalayanlara kadar her gün sayısız bilinçli tahribat yaşanıyor.

    20 yıl önceye kadar sağlam olan fresklerin bölge halkı tarafından getirildiği durum bu. tahrip edemedikleri yerleri de çalı çırpı doldurarak yakmışlar, mağaranın içi kömür karası.

    devletin taşınabilir ve taşınamaz eserleri koruma altına alması için ayrı bir birim ve yüz binlerce personel çalıştırması gerekiyor, anadolu ve trakya'nın her yeri hatta her karışında taşınabilir veya taşınamaz kültür varlıkları ile karşılaşmak mümkün. devletin işi bu taşıması ve koruması gerekir ama maalesef ne müze depoları ne kazı evleri ne de bütçeler buna yeterli değil. üstelik köstebek gibi her yeri kazıyorlar, daha bakırın bile eritilemediği bir çağdan kalma höyüklerde altın arayan, tahribatın dibine vuran aç gözlü insanlar ile güvenlik görevlileri yada korumalar ile baş edemeyiz. dikenli teller ile çevrilmiş, özel bir kuruluş tarafından korunan bir antik kent içerisinde biz çalışma yaparken arka tepede gündüz vakti kaçak kazı yapıldı bu kadar da gözü kara insanlardan bahsediyoruz. üç kuruş için her şeyi patlatmayı, kazma ile yarmayı göze almış kişiler bunlar. bunların tek çaresi ihbardır ve bilinçli toplumdur.

    devlette olmayan bir bilinci halkta oluşturamayız. şahsi görüşüm okullarda arkeoloji ve sanat tarihi dersleri verilmeli ve bir bilinç oluşturulmalı ama felsefe derslerinin bile tartışıldığı bu ülkede böyle bir istekte bulunmak hem hadsizlik hem de ahmaklık olur. üstelik bu vandalizm sadece antik ve prehistorik dönemlere değil selçuklu ve kısmen osmanlı dönemlerinden kalma eserleri de kapsıyor.

    ama antik dönemden kalan kültür varlıklarına yabancı gözü ile bakma olayına ayrı bir parantez açmak gerekiyor. o mezarlarda yatanlar, heykelleri yapanlar, şehirleri inşa edenler bizim atalarımız, anadolunun yerli halkları. orta asya'dan göçler başladığı zaman anadolu'da zaten yoğun bir nüfus vardı. bu insanlar ile karışıldı, orta asya genleri kadar hatta zaman zaman daha baskın anadolu halklarının genlerini taşıyoruz. yunanca konuşmaları onları yunan yapmaz, kendi yerel giysileri, dinleri, tapınakları, tanrıları, adetleri olan bir medeniyetler topluluğundan söz ediyorum. bu bilincinde topluma aşılanması gerekiyor.

    bu kadar şey yazdım her şeyi eğitime bağladım ama bu toplum yapısı ile bu eğitim ve bilinç zor. bu sebeple arkeologlar ve sanat tarihçiler olarak bu halka rağmen halkın değerlerini gelecek nesiller ve insanlık mirası adına koruyabildiğimiz kadar korumaya çalışıyoruz. bu konuda da bize en çok yardımcı olacak kişiler bilinçli suserlar olacaktır, bildiğiniz gördüğünüz duyduğunuz tahribatları, define arayanları hiç çekinmeden ihbar edin.
  • dünkü başlık (antakya'da bulunan ilginç mozaik) aklıma geldi görünce, "arkadaş, hakikaten yazılmış olabilir mi lan? nasıl çevirdiler ki olum bunu? o zamanlar dumana nasıl vuruyorlarmış acaba?" falan diye düşünüp duruyordum içeriği okuyana kadar..

    sonra anladım ki, antikler degil, bizim angutlarmış yazanlar..

    ulan amınıza koyayım ya*, valla..
  • afyon gibi modern bir şehre ve o şehrin halkına yakışmamıştır.
    ne içki içene karışırlar ne de milletin karısına kızına laf atarlar.
  • bunun gibi yüzlerce örnek nedeniyle her zaman derim ki iyi ki yabancı arkeologlar tarihi eserleri bizden kaçırıyorlar, keşke daha çok götürseler.

    iyi ki osmanlı zamanında yöneticilerle anlaşıp ya da kaçırma biçiminde iyi kötü bir şeyler götürmüşler ki pergamon müzesi'ne falan gidip görme şansına sahibiz ya da eminiz ki güzelce korunup diğer nesillere aktarılacaklar. binlerce yıllık anadolu medeniyetlerinin kalan izleri orospu çocuklarınca yok edileceğine alırız bir uçak bileti gider başka ülkede inceleriz, "orospu çocukları bizden kaçırmış" diyen malların aksine, "helal olsun, orospu çocuklarının elinden kurtarmışlar" derim.

    makineyle tarihi eser tıraşlayıp yok etmek, kırmak, parçalamak nedir ya? hem de münferit olaylar değil, çok yaygın. nasıl mahluklarla aynı nüfus cüzdanını taşıyoruz aklım almıyor.
  • yanlış anlaşılmasın ama; sen koruma altına almazsan yaparlar bunu. 80 milyonluk ülke suriyeliler, işidliler, pkk, ekşi sözlük teröristleri ne ararsan var, çok önemli bir eserse dağda çayırda bırakmayacaksın. taşıyabileceğini alacaksın bir depoya koyacaksın. bu ülkede millet daha canlıya değer vermiyor kaldı tarihi eser.
  • anadolu çomarının yapmış olduğu eylem değildir.

    anadolu çomarı eskiyi korur.

    arap sevici orospu çocukları yapmıştır efendim.

    fakat anadolu çomarı yapı itibari ile arap sevicidir derseniz ona bir şey diyemem, zoolog değilim sonuçta.
  • ölü çok tanrılı dinlere artık kimsenin inanmadığı anadolu'da, artık var olmayan bir medeniyete karşı bile saldırgan davranan götü sikik orospu çocuklarının yaptığı vandalizmdir.
  • bu çomarların eğitilmesini beklemek çok fazla iyimserlik olur. bir o kadar da mantıksız. hükümetler, yegane amacını bir sonraki seçime indirgediği müddetçe eğitilmeyecek bu adamlar. zaten annesi, babası kur'an dışında bir kitap da okumamıştır. ne verebilir ki çocuğa. çocuk da hazır zaten gerzekçe tekdüze bir yaşantıya. dolayısı ile aile memnun, devlet memnun, birey memnun. oh amk.

    kültür ve tabiatın, tıpkı bir organizma gibi canlı olduğunu kavrayamıyoruz. ona verilen en ufak bir zarar, bir insana verdiğin zarardan farksız. hatta bu eylemi yapan embesile zarar verilse, kültür eserinden daha değersiz bir suç teşkil etmelidir. dolayısı ile çomar, kendisinden değerli bir yapıta zarar verme cüretinde bulunarak yerini belli etmiştir.
hesabın var mı? giriş yap