• az önce şehrimi hayalet şehre döndürdüğüm oyun.

    masraflar fazla, geçici olarak üniversiteyi kapatayım, dedim. biraz fazla kaçırmış olacağım ki nükleer santrale aptal herifler doldu. öyle olunca reaktörlerden ikisinde patlama meydana geldi ve şehir radyasyona boğuldu.

    haritanın santrale yakın yarısına bir şey inşa etsen de insanlar terk ediyor.

    siz siz olun, halkı bilinçlendirin. eğitim şart.
  • oynamayı beceremediğim oyun.
    sürekli bişiler istiyor orospu evlatları.
  • indirip en fazla yedi saat dayanabildiğim oyun.
    başlangıçta her şey çok güzeldi. büyük bir hevesle yolları döşüyor, yolların etrafına simetrik bir şekilde evleri yerleştiriyordum. fabrikaları da yerleşim bölgelerinden uzağa kuruyordum ki göze batmasın, gerçekçi olsun. şehir yavaş yavaş bir şeye benziyordu.

    derken maalesef evlerin, fabrikaların sayısı arttıkça, şehrim güzelleştikçe benim mal halkıma rahat battı. salaklar durduk yere kibritle oynayıp evleri yakmaya başladılar. tamam dedim, ben hallederim. lakin geniş alanları kapsayacak şekilde iki adet küçük itfaiye gözlem noktası yerleştirmeme rağmen sorunu çözemedim. amk salakları evleri yakıp yakıp durdular. bir itfaiye istasyonu açmak farz olmuştu ama gel gör ki paralar da suyunu çekmişti.

    hemen ardından kanalizasyon sorunu baş gösterdi. 5 adet küçük kanalizasyon çıkış borusu koymama rağmen artık ne yeyip ne içtilerse, yetmedi.
    "başkan! ya bir kanalizasyon sistemi kur ya da pompayla evime uğra!" diye laf sokmaya başladılar. bu şikayet üzerine kalan son paraya kıyıp bir kanalizasyon borusu daha döşedim ve "pompayla evime uğra!" diyen eleman bu sefer şöyle dedi: "berbat bir belediye başkanısınız. o kadar yer varken, kanalizasyon için burayı mı buldunuz?" işte o an gözüm köşede bir yerde "senin ağzını yüzünü sikerim siktir git lan şehrimden!" butonu aradı ancak yoktu...

    bütün memnuniyetsizliklere, mırmırlanmalara göğüs gerdim fakat bir tanesi var ki, gözlerimi doldurdu, sigara yaktırdı: "annem kaymaya gidemeyeceğimizi, çünkü başkanın kötü bir insan olduğunu ve bir park yapmak istemediğini söylüyor." bunu görünce kendimi malum şahıs gibi hissettim ve zalim bir diktatör olup halkıma kan ağlatacağıma çekip gitmeyi tercih ettim... oynayan bütün arkadaşlara sabır diliyorum.
  • güzel oyun fakat fazlasıyla insanın zamanını çalıyor.

    benim bu oyunla ilgili planım şudur. bizim i melih başgana bu oyunu kursak ankara'dan vazgeçer mi? ne bileyim orda da halk ayaklanıyor falan ya bizimki de çok seviyor böyle şeyleri, tüm halkı ölesiye dövdürür falan hani hırsını böyle alsa hergün bir klavye,tablet kırsın sorun değil alırız. hani diyorum ki şu gençlerden bir uzak dursun sadece. bi oyalanma kapısı bulalım. en mantıklısı bu oyun. vergi mergi de kaçırıyorsun. dalavere yaptığında başına çörekleniyorlar ama olsun melih oyunu yazanı bulur parayı bastırır kurtarır kendini..böylelikle unutur belki ankara'yı.
  • dün abartmıyorum 12 saatten fazla aralıksız oynadım. hem oyun güzel diye, hemde ayağım sakatlandı bütün gün evdeydim o yüzden.

    sabaha karşı yatağa yattığımda kafamda buraya yazacak onlarca şey vardı. ama şu an sinirim geçince sakin ve kısaca biraz hakkında yazı yazmak istiyorum.

    bu oyun olmuş ile olmamış arasında bir yerlerde. olmamışlara çok fazla taktığım için önce olmuşlar;

    + binalar, modellemeler, grafikler şahane. üç boyuta geçişte çok güzel bir noktaya gelmiş simcity.
    + rezidansları öyle önce 1,2,3 diye ayırmamışlar şahane olmuş. evse ev, ofisse ofis diyip yerleştiriyorsunuz, o ilerleyen zamanlardaki gelişime göre sadece bir yol yükseltmesi isteyerek kendi büyüyor yada küçülüyor.
    - elektrik, su ve diğer gereksinimlerin dağıtılma olayı harika. yol çekiyorsun, o otomatik iletiyor. boruydu, hattı uğraşmıyorsun.
    + turist, casino, madencilik, devasa yapılar... gibi acayip güzel geliştirmeler var. mesela stadyum yapıyorsunuz ama oradan çok ciddi gelir elde ediyorsunuz yerine göre konser veya maç düzenleyerek. turist çekme açısından muazzam.
    + esneklik epey artmış. kafanıza göre şekil yapabiliyorsunuz ve oyun buna engel değil hatta ön ayak oluyor.
    + yardım baya artmış. mesela ben petrol imparatoru olmak istiyorum ama bana yardım et oyun dediğinizde "guide me" özelliği sayesinde size görev vere vere o konuda başarılı olmak için hangi yolu izlemeniz gerektiği gösteriliyor.
    + bina yükseltme olayı çok şahane düşünülmüş.

    daha var birkaç olumlu özellik, olumsuzlara geçmek istiyorum ama ben. çünkü tüm bu güzelliğin içine nasıl edilir onu da çok iyi becermişler.

    -bir kere haritalar küçük!!! çok küçük!!!! simcity 4'te ki bölge* neree bu oyundaki nere. bir öncekinde cidden istanbul'un tüm semtlerini bir bir yapabileceğiniz kadar büyükken şu an mersin'i bırak tarsus'u yapamazsınız. tam parayı buluyorsunuz abuk gubuk bir sürü ihtiyaç beliriyor... ama bir bakıyorsunuz yer yok. bu inanılmaz can sıkıcı bir durum.
    - deniyor ki tamam her şehre ki bana sorarsan cidden mahalleye bir görev ver, mesela burası petrol olsun diğer yer madencilik. yok imkanı yok. illa o şehirde çöp toplanmayacak mı, geri dönüşüm yapılmayacak mı? dükkan açmayacak mısın? itfaiye, polis gücünü büyütüp, bir iki güzel bina yapmayacak mısın? işte bu oyunda yapamıyorsun.
    - ayrıca oyunun giriş gelişme süreçleri hep aynı. 3 şehir kurdum. hepsi aynı akıbette ilerliyor ki seçimlerim hep farklı yöndeydi ama gel gelelim aynı yerde tıkanıp kaldım. insan lazım. ok. iş lazım ok. endüstri lazım. ok. işçi lazım. ok. okul lazım ok. para lazım. ok. endüstri ok. işçi lazım... yollar tıkandı bize raylı sistem yap başkan. turist gelsin havaalanı yap. e ebesi. yer mi kaldı. üç kuruşluk yerde neler yapmaya çalışıyorum. kısır bir döngü.
    - o "streetcar" mevzunu boşa koymuşlar. hiç gerek kalmıyor ki. bi bakıyorum limitlere ulaşmışım şehrin büyüklük açısından ama daha bir tane ev koyacak yeri bırak yaptığım binaları güncelleyemiyorum.
    - metro yok bu oyunda. büyük eksik. şehir bağlantıları bana sorarsanız güzel planlanmış ama pratikte işe yaradığını görmedim. ama şehirler arası mal, para bağışlayabilmemiz ve hatta bunu online kişilerle yapabilmemiz harika olmuş.
    - illa online oynama zorunluluğu büyük eksi. tamam save olayını bitirmişler ama illa internet mi lazım kardeşim.
    - metropol yapma oyunu değil yani. güdük güdük birbirini tamamlayan projeler yapmalısınız anladığım. bende öyle bir beceri yok. ben isterim ki tüm o region'u yani bölgeyi beni kısıtlamadan baştan sona yavaş yavaş öreyim. mahalleleri ben tasarlayayım.

    üzüldüm açıkçası. bu kadar güzel oyun. bu kadar kısıtlandırılır.
  • ea bile büyük fiyaskonun farkında, adamlar oyun hediye etme ve benzeri şeylerle telafi etmeye çalışıyor. her yerde aynı saçmalık konuşuluyor, oyunu oynamak işkenceye dönüşüyor çoğu zaman.

    fakat hala olayı "burda aman baglanmiyor, aman amazon satisini durdurdu filan bunlar cok olagandisi seyler. sen gidip oyunun ciktigi ilk saat indirip oynayayim dersen tabi ki giremezsin." bazında düşünen tipler var.

    bilader, kusura bakmayın ama ea bile bu yorumunuza kıçıyla güler.

    (bkz: salaklığın bir sınırının olması gerekliliği)
  • yüzbinlerce kişilik bir şehri trafik sıkışıklığı olmadan inşaa etmek mümkün bu oyunda. yapımcılar elbet böyle bir oyun yapıp pratikte en çok karşılaşılan durumu görmemiş olamazlar. size birkaç tüyo;

    - şehirde trafiği oluşturan araçların beklemeleridir. bu yüzden avenuelara hiç bir şekilde ev inşa etmiyoruz. evlerden çıkan giren araçlar trafiği durduruyor. ayrıca hiçbir şekilde köşe yollar yapmıyoruz. burada da araçlar bekliyor. bunun yerine köşe olacak yolları kıvrımlarla köşesiz bağlıyoruz tıpkı kenarları yuvarlatılmış dikdörtgenler gibi.

    - bomboş şehrimize otobandan bir bulvar (avenue) çekiyoruz tahmini bir apartman boyu kadar sadece. sonrasında bir tarafından bu bulvara değecek şekilde yuvarlak bir bulvar oluşturuyoruz haritanın dört tarafına da yakın olacak şekilde. burayı ileride upgrade edip streetcar sistemimizi dahil edeceğiz.
    http://s.pro-gmedia.com/…ity/screens/simcity_31.jpg
    burada eleman güzel başlayıp yanlış bitirmiş. ileride trafik duracaktır burada. sadece bir halka oluşturup bırakın. halka ile başa çıkmak zordur yeni başlayanlar için. bu yüzden dikdörtgen yapıp kenarlarını yuvarlatabilirsiniz.

    - burada şehrimiz çok büyükse bir bulvar halkası daha ekleyebiliriz ancak ben eklemiyorum. bu halkanın ortasına high density road ile dikdörtgen yapıp kenarlarını yumuşatıyoruz yine. bu yol ile çevresindeki avenue arasında evlerimiz yükselecek. en merkezde de okullar hastaneler vs olacak ki tek kamu binası ile en fazla evi kapsayalım.

    - iç yol ile avenue arasının aralığı çok önemli. parklardan nature seçeneğini açıp ince uzun parklara göz atın. buradaki bazı parklar maksimum density evlerin ihtiyaç duyduğu alan ile aynı. bu parktan bir tanesini bulvara yaslayıp dikine koyun. sonrasında parkın bittiği yerden yolu çekin. evleri ise sadece iç yola bakacak şekilde konumlandırın. bulvara bakan kısmı boş kalsın. orta boşlukta hastane okul vs arasında kalan boşluklara ise mavi olan alışveriş binalarını koyun aynı ölçüm yöntemi ile. bu parklarla maksimum ölçüyü almazsanız ileride gelişecekken evler yeterli alan yok diye gecekondu kalır. tek evden yüzlerce insan kaybedersiniz. iç yolu bulvara bağlarken 4 yol oluşturmayın, t şeklinde kurun yolları.

    - bu ana bulvarı petrol kömür vs nerede çıkıyorsa onun zıttı tarafa yakın kurabilirsiniz. böyle yaparsanız yuvarlak bulvar haritanın bir kısmına erişemeyecek, boş bırakacak. bu boşluğu sanayi için kullanırız ki yerleşim yerlerinden uzak tutmazsak insanların zevkini bozarız, gelişmezler.

    - toplu taşıma çok önemli ama kapladığı yer gereksiz. tren yolundan bir ray çekip yerleşim yerlerine geldiğinde "n" tuşuna basın. yukarı kaldırmak için de m tuşu. birkaç kere basınca yeraltına inecek. sadece belli noktalarda yeryüzüne çıksın ve oralara tren istasyonu koyalım. yine evlerin altından geçen yeraltı bulvarları ekleyip sadece streetcar duraklarının olduğu yerlerde yerüstüne çıkarabiliriz. biraz alıştıktan sonra hemen her yolu tünel haline getirmeye başlıyor insan. yerüstünde deli gibi boş alan kalıyor bize de.

    - çok gelişince yapacağınız şey polis itfaiye ve hastanenin büyüklerinden koyup birer helikopter kondurmak olsun. garaj koymanıza gerek olmaz hem de direk ulaşırlar probleme. trade hq gibi sanayi unsuru olup kirlilik yaratmayan binaları sanayi ile yerleşim yeri arasına tampon bölge yapıyorum.

    - suyumuz çok çabuk bitiyorsa kanalizasyon arıtma binasını koyun bir köşeye. hemen dibine, santim bırakmadan su santralini koyup kanalizasyon depoları ile arıtıp yollayan 60 binlik depoları dip dibe koyun. böylece su iki kat fazla gidiyor. hatta sınırsız olabiliyor.

    ek: sanayisi yoğun br şehirle uğraşıyorsanız hava kirlenir. o yüzden para buldukça nature sekmesinin sonundaki yol kenarı ağaçları dikin. onlar havayı az da olsa temizliyorlar zamanla da ölüyorlar. acımayın donatın tüm sokakları.
  • harita problemi gerçekten can sıkıcı olmanın da ötesine geçen bir oyun.

    90 küsür milyon simeleon para var, bir şey yapacak yer yok. iki yer yıkayım desen nüfus tepetaklak oluyor.
  • yine internetin karanlık dehlizlerinde gezerken şöyle bir videoya rastladım.

    sim city 3000'de 6 milyon nüfuslu hiç yol ve arabanın olmadığı, tüm ulaşımın metro ağı ile sağlandığı, görsel suç, çevre kirliliği gibi olayların minimum olduğu, 3 sene üzerinde kafa patlatılarak tasarlanıp görselgörsel hayata geçirilmiş her şeyin muntazam ve planlı olduğu ama son derece distopik bir şehir ortaya çıkmış. eğitim için okul yok sadece kütüphaneler var. park yok, yol yok, araba yok, enerji üretimi ve su yer tasarrufu için komşu şehirlerden temin ediliyor. her şey simetri ve düzen hastalarını tatmin edecek muntazamlıkta. görselgörselgörselgörselgörsel

    magnasanti adını verdikleri bu şehri dolaşmak için videoyu izleybilirsiniz.
    adettendir videonun devamında deprem hortum gibi felaketlerle şehrimize yıkım ve kaos da getiriyoruz.
    videolarda da ayrıca şu fantastik yorumlar mevcut:

    "this guy has seen the future and this video is a warning. "
    bu eleman geleceği gördü ve bu video bizler için bir uyarı

    "sims don’t need to travel long distances, because their workplace is just within walking distance. ın fact they do not even need to leave their own block. wherever they go it’s like going to the same place."
    simslerin uzak yerlere seyahat etmelerine gerek yok çünkü hepsinin işyerleri yürüme mesafesinde. kendi mahallelerinden dışarı çıkmaları anlamsız çünkü her yer birbirinin tıpatıp aynısı

    " simcity managed to hold another serial killer off the market for 3 years, but couldn't keep him off forever."
    simcity bir seri katili 3 sene toplumdan uzak tutmayı başarmış ancak bunu ilelebet sürdüremez.

    "here's our jailhouse where we have precisely zero inmates just like the other 3000 jailhouses in the city. it makes the citizens feel safe until their 50th birthday at which point they will be recycled for organic materials "
    burası şehrimizdeki 3000 hapishaneden bir diğeri. hapishanelerimizde hiç mahkum yok ancak yine de varlıkları vatandaşlarımızı, 50 yaşına gelip de organik malzeme olarak geri kazandırılana değin, güvende hissettiriyor.
  • türkiyenin gerçeklerine uymayan oyun.

    her tarafa avm dikiyorum, sürekli yollar yapıyorum ama halk yine mutsuz, yine öfkeli. hele o danışman olacak cibiliyetsizler yok mu? öfkeden kıpkırmızı olmuş, ellerini kollarını sallayarak bana, halkın oyuyla seçilmiş belediye başkanına saydırıyorlar. siz kimsiniz yaa? biz bu yola kefenimizi giydik de geldik. sizin gibi üç beş kendini bilmez danışmandan korkacak değiliz, bunu da böyle bilesiniz. yakında fetöden attırıcam hepinizi içeri, az kaldı.

    neyse efendim. bakıyorum millet neden mutsuzmuş diye. vay efendim park yokmuş, hastane şehre uzakmış, okullar yetersizmiş. benden önce oralar hep dutluktu bee. bir sokak yolu bile yoktu, vahşi hayvanlar geziyordu şimdi meydanın olduğu yerde,nankör çapulcular sizi.
hesabın var mı? giriş yap