• çok kolay bir albüm değil, üçüncü dinleyişten sonra şarkılar ayrışmaya ve farkındalıklarını arttırmaya başladı. duman'ın sıkı bir takipçisi olmasaydım belki dördüncü dinleyişe geçmeden ümidimi kaybedip bir köşeye atabilirdim ki ikinci şanşı yakalayamayıp tarihin tozlu raflarında yerini alan bir çok albüm vardır arşivimde.

    özgürlüğün ülkesi: duman'ın her albümde tavır gösteren bir şarkı koyma prensibinin sonucu. eski köprünün altında'daki dönek, belki alışman lazım'daki masal gibi. ama bu sefer sevmedim. neden bilmiyorum, ilk "petrol" kelimesini duyduğumda ne kadar dinlersem dinleyeyim sevmeyeceğimi anlamıştım, amerika'nın köpeği filan da değilim.

    sayın bayan: gerçek açılış şarkısı bence bu. kıpır kıpır, heyecanlı. evet, bu akşam gibi başlayabilir, davullar onun gibi çalınmış olabilir, gitarlar öyle girmiş böyle çıkmış olabilir fark etmez. bu şarkı bize, diğeri gibi, ari'nin müzikal kabiliyetini göstermesi açısından gayet başarılı. sözünde durdun mu hiç? sen sözünde durdun mu? sevdim işte be!

    yanıbaşımdan: bir kaan ağıtı yine. yine konserde yüreğinin söylemeyi kaldıramayabileceği mükemmellikte iç parçalayan bir şarkı. sakin sakin giderken en sonra şarkının sessizlikten sonraki fırtına gibi patlaması. şoke edici ve tadı damakta kalan kısa bir nakarat. sondaki gitar solo. kaan'ın çığlıkları. büyüleyici.

    seni kendime sakladım: beste olarak mükemmel bir ballad. sözlerin çok samimi, sıcak ve içten olduğuna hemfikirim yalnız her seferinde biraz daha derin yazılsa olmaz mıydı diye düşünmekten kendimi alamıyorum. yine de kaan "kim ne derse desin lan, işte meydan işte can" diyerek farkını ve delikanlılığını ortaya koydu, tam puanı aldı. helal olsun.

    sen ben: kaan'ın üçüncü kişiymiş gibi belki kendi hikayesini, son 3-4 senesini anlattığı, bizimle rehabilitasyon, hayata dönme aşamalarını ve tekrar nasıl aşık olduğunu paylaştığı yine samimi bir şarkı.

    melek: melek-gerek ve aldırmak-kandırmak kafiyesiyle ilerleyen akılda kalıcı anlamlı sözler, güzel beste, bana göre kaan'ın kendisine söylediği bir şarkı. ara sıra "kanmaması, aldırması ve fark etmesi" için kendine yaptığı uyarı. ondan daha melek.

    en güzel günüm gecem: albümün en samimi ve gaz şarkısı. duman'ın onu yalnız bırakmayan hayranlarına teşekkürü gibi. konserde bağıra çağıra zıplayıp söylenince çok daha anlamlı olacak gibi gelen süper motivasyon şarkısı. bu albümün bu gece'si gibi. "içerim ben bu akşam, sahnelere çıkıp içtim oynadım".

    yürekten: ne denir ki bu şarkıya? batu her seferinde nakaratın gelişini haber veriyor gitarıyla, kaan da yanık yanık çıkıp söylüyor meşrebince. "sorma ne halde, sorulmaz bu kimseye" kısmının iç acıtıcı olduğunu kim inkar edebilir? ya şarkının bitişine, son bir buçuk dakikaya ne denir? her saniye her şeyi yak'a geçecekmiş gibi duran mükemmel bölüme? konserde kesinlikle böyle bir geçiş yapılmalı bence. her şeyiyle harika.

    aman aman: başka bir grup/solist yapsa "olmaz" derdik. "bu ne" derdik. ari kaan'ın sırrını çözmüş bu şarkıda. aman aman aman! arabeskse arabesk, alaturkaysa alaturka. aman aman aman! incecik dizilen bir şarkı, albümün en kolay akılda kalan parçası. aman aman aman! belki canlı dinlemesi, eşlik etmesi en zevkli olacak şarkı. aman aman aman! fade out'taki vokale dikiz. aman aman aman!

    sadece koklayacaktım: sadece koklaaaacaktım diye söylenen deneysel bir duman türküsü. son dörtlükte "sevenin gönlü dumandır" geçmesinden de bunun gerçek bir halk türküsü olduğunu anlıyoruz, ozanın adı da geçiyor işte. yanıbaşımdan'ın sonunda kaan inancım yok benim demişti. şimdi onun aslında bir anlık tepki olduğunu anlıyoruz. aşık kaan burada günah çıkarıyor, özür diliyor, bahaneler ileri sürüyor, mahşer gününde hesap verir gibi. inancı olmayan yapmaz bunu.

    rüyanda görsen inanma: defalarca dinledim, alışamadım, sevemedim. üzgünüm. belki de ruhunu anlayamadım bir türlü. çok karanlık.

    geçmiş olsun: konserin açılış şarkısı olmaya aday mükemmellikte şarkı. insanların suratlarına rahat rahat söylenemeyen bir dörtlüğün bağıra çağıra dışa vurumu. oryantal mi? evet. eee noolmuş? uzak dur yakınıma!

    yer yer vokal detone olup çatlasa da, duymak için bazen sesini açmak zorunda kalsak da, çok anlamam da, gitarlarda bazen bir-iki nota yanlış basılmış gibi kulağa gelse de, bazen sözler müziği anlatmakta yetersiz kalsa da, seviyoruz kardeşim, böyle seviyoruz. değişsin, "düzelsin", "iyileşsin" istemem. en cool basçıyı, en "keş" vokalisti, -ikisi yanında bana her zaman biraz daha sönük kalıyor gibi gelen batuhan'ı- albümde cengiz'i, konserde alen'in coşkusunu ve delirmesini seviyorum kardeşim.
  • - seni kendime sakladım ayşe.. seni kendime sakladım..
    - hilmi abi sen bu oyunu çok ciddiye alıyosun, altı üstü saklambaç?!
    - hepsini hesapladım hüseyin, bildiğin gibi değil. niyazi şuraya koşacak, ayşe de kamyonun tekerinin arkasına saklanacak..
    - abi?!
    - hüseyin önüm arkam hüseyin anlıyo musun.. sonra niyaziyi sobelicem ama ayşeye çay içiricem hüseyin. gelir mi sence benle çamlıcaya?
    - ...
    - ühühü ne buluyo bu niyazi denen lavukta ya.. ühühü
  • dedem vefat ettiğinde, toprağa verdikten sonra ilk kez şöyle bir cümle duydum "dedeyi de sakladık".

    saklamak başka bir anlama büründü gözümde birden.

    bu şarkı da öyle...
  • üzerinden tam bir sene geçmesine rağmen hala ilk dinlendiğindeki duyguları yaşatabilen, hepsi ayrı bi klasik olmaya aday birbirinden sağlam 12 şarkı barındıran, illa ki unutulmazlar arasına girecek, kelimelerin kifayetsiz kalacağı türden bir albüm bu...

    bir insan aynı şarkıyı* albümü aldıktan sonra her gün mutlaka en az birkaç kez dinleyip, klibi televizyonlarda dönmeye başladıktan sonra ise yine gün içinde defalarca dinleyip sıkılmaz mı? bu albümde sıkılmıyor işte, en ufak bi sıkılma belirtisi bile göstermiyor... farklı bu albüm, çok farklı piyasadaki diğer albümlerden... farkı ise albümdeki tüm şarkıların en içten duygularla, yürek koyularak yapıldığını hisettirmesi ve ticari olmayışı. zaten ortada ticari bir amaç olsa tüm şarkıları kliplendirilebilecek potansiyele sahip, bu kalitedeki bir albümün ilk video klibi albüm piyasaya çıktıktan yaklaşık üç ay sonra çekilip gösterilmeye başlanmaz, ikinci klibi de yine yaklaşık bir sene sonra bizlerle buluşmazdı, grup üyeleri bi gün başka kanalda, öbür gün başka kanalda karşımıza çıkardı...

    dumanduman yapan da bu değil mi zaten? her şeyi ölçüp tartmadan içlerinden geldiği gibi yapmak, sadece müzikleriyle var olmak.

    bir grup üç tane albüm yapıp da arada hiç mi boş bi şarkı yapmaz? yapmıyor işte... hepsi ayrı güzellikte, ayrı kalitede, hepsinde farklı bir şeyler var.

    duman da bu yüzden duman işte...

    neyse, madem albüm başlığındayız, daha önce verilmemiş olan abüm tracklistini de vererek entryi kapatalım. daha sonra duman başlığı altına yazacak çok şey var ne de olsa...

    * özgürlüğün ülkesi
    * sayın bayan
    * yanıbaşımdan
    * seni kendime sakladım
    * sen ben
    * melek
    * en güzel günüm gecem
    * yürekten
    * aman aman
    * sadece koklayacaktım
    * rüyanda görsen inanma
    * geçmiş olsun

    ve son olarak;

    "iyi ki varsın duman"...
  • lan sozcugunu turk rockinda hak ettigi tahtina oturtan guzel sarki.
  • tabir-i caizse it gibi sevilen fakat karşı tarafı en içten duygularla dost olarak görülen erkekler için yazılmış şarkı.*

    "kızı deli gibi sevdiğinizden,onu kaybetmekten korktuğuzdan,normal zamanda "aman denerim olmassa olmasın" dediğiniz fakat ona gelince akan sular durduğu için bi türlü söylenemez ona olan sevgi.zamanla mesajlaşmalarda görülürki kızda sana boş değil fakat ne zaman damardan aşk mevzusu girmeye çalışsan sallamıyor gibi görünür,aslında bilir karşısındakinin onu nasıl sevdigini..bir nevi erkekle oynar.zamanla erkek tarafından anlaşılır ki bu kız onu dost olarak görür.sevgiden vazgeçilemeyeceği için uygun fırsatlarda kıza ayar verilir*.kız sizi en yakın dostu gördüğü için evlilik,erkekler,sevgililer gibi her türlü konuyu rahatça konuşabilmektedir.kızın hoşlandığı her erkek bir türlü kıza kötü gösterilir.kızın hep yalnız kalması sağlanır.kızın yalnızlıktan bıktığı birgünde kızların konuşmaktan hoşlandığı evlilik mevzusu açılınca;erkek ayar verme yeteneğini kullanarak kıza gerekli ayarı verdiği taktir de onu kız arkadaşı olarak görebilir.kızı kendine saklamış olur.* *"

    bu $arkıyı dinlerken bunları hissettim.* *
  • bir eski kopru vardi onun altinda bulusulunulurdu pek bi guzeldi be ahh ahh demistim ben de ikinci albumu aldiktan sonra ugradigim hayal kirikligiyla..cunku birinci albumun yeri baskaydi, ilk dinleyiste tapilmisti, iste bu denilmisti, tek gecilen turk grubuydu, bi kere bir tatli huzur vardi seattle dan daha ne istenilirdi ki..ama sonra bi kac kez daha dinlenildi ikinci album..allah allah denildi, daha bir damardi, nerdeydi o ilk albumdeki hava yoktu ama baska birsey vardi sozlerinde, muziginde, kaan in sesinde, daha derin, daha garip, daha alisilmamis bugulu bir guzelligi olan..sonra bir bakildi ki cikmiyor belki alisman lazim adli pek bi guzel cd discmanden bir turlu.
    ama o ikinci album cok sey ogretmisti bana duman hakkinda, her ne kadar birinci albumun yerini hicbir sey dolduramayacak kadar mukemmel olsa da bu adamlarin bir de bu yonu vardi: arabesk. ilk albumde o kadar batmiyordu grunge gitarlarin arasinda kayboluyordu, tatli geliyordu kulaga belki rahatsiz etmiyordu hicbir bunyeyi.. ama sonra sonra bir kasik, bir kasik daha fazla attilar arabesk, bazi bunye kaldiramadi bunu belki de yakistiramadi, kafasindaki dumanla bagdastiramadi, kabullenemedi.
    iste ben seni kendime sakladim albumunu bu yuzden sevdim, sevmenin otesinde saygi duydum. kaan tangoze artik icinde her zaman, memleketten uzak seattle gunlerinde hatim ettigi muslum baba, orhan abiler den kalma, buram buram yanan bir arabesk atesini tam anlamiyla aciga cikarmaya cesaret edebilmisti. kasik kasik caktirmadan gostermeye calismisti bunu zaten.
    ben ki dumanla tanismadan once arabesk i cogu zaman gulunc bulan insan bile artik "aman aman", "sadece koklayacaktim" "ruyanda gorsen inanma" gibi buram buram arabesk kokan sarkilara tapar oldum.muslum baba konserine gidip jilet atar oldum desem de yalan olur, gerek yok, o ayri. ama sozlere bakip "ayy bu de ne ya arabesk resmenn" demek yerine kaan in o yorumuyla dinlenilince insanin icine isleyen sozlere onyargisiz yaklasabilinse,hayat bayram olsa istedim mi? evet istedim. pollyana miyim? bir bakima..(bkz: maybe just happy)
  • ilk parça ve münasebetsiz fadeoutları haricinde türkiyede yapılmış en iyi albümlerden biri.gerçekten seviyorum ben bu adamların yaptıkları işleri.
  • ağır abi...
    10-15 sene sonra rakının yanında iyi gidecek albümlerden biri olacak bu. zeki muren, muzeyyen senar albümlerinin yanına bir de duman koyacagiz. duman altı çilingir sofralarında damardan demleneceğiz.
  • özetle : kim ne derse desin lan.
hesabın var mı? giriş yap