• ön siparişle almıştım bir süredir kullanıyorum. özetle cihazın görüntü kalitesi ve tepki süresi beklentilerimi aştı. son vr/ar deneyimi kinect'le olmuş biri için gecikmesiz tepki tecrübesi algı değiştiren cinsten.

    oculus bilgisayarıma "rift'e yetmez" demesine rağmen sipariş ettim. cpu'ma eski kuşak core i7 diye laf ediyor ama 4.2ghz'e overclocked olduğunu hesaba katmıyor. 2009'da topladığım 8gb ram'li makinaya en son gtx 970 kart takmıştım. bu konfigürasyonla beta olmayan oyunlarla hiç sıkıntı yaşamadım.

    alet çok şık bir kutuda geldi. tüm kurulum tecrübesinde tek sıkıntı olan uzaktan kumandasına sıkıştırılan plastiği çekip çıkarmanın zorluğu. o kapak kaydırmalıymış onu keşfedince zar zor çıkarabildik. rahat beş dakika onunla uğraşmışızdır ama.

    kablolu olmasına rağmen konum ve yön algılayabildiğinden oda içinde ayağa kalkıp hareket edebiliyorsunuz. kablosu 3-4 metreye uzuyor. konum olarak da ayağa en az dolanacak şekilde sırtınızdan inecek şekilde yapılmış. iki usb 3.0 portunu işgal ediyor. biri kask biri sensör. kutudan çıkan xbox one controller için de ek bir receiver takmalık usb 2.0 portu gereliyor.

    kurulumunu yaptıktan sonra takar takmaz bambaşka bir şey olduğunu anlıyorsunuz. gerçekten yeni bir dünyaya adım atmış gibi. google cardboard ya da 360 derece filmlerden de ötede.

    steam'de yüklü ve vr destekleyen oyunları oculus'la steamvr aracılığıyla oynayabiliyorsunuz. oculus'le yaşadığım en iyi tecrübe elite dangerous horizons ile oldu. hem grafik kalitesi, hem kokpitte geçen bir oyun olduğundan doğallığı müthiş. hele bir hotas sisteminiz varsa joystick'i oynattığınızda vr'da da oynadığını görüyorsunuz. eğilip kokpit koltuğunuzun altında ne var, şuranın arkasında ne var diye bakabiliyorsunuz. kalkıp kokpitte dolaşabiliyorsunuz. o kadar güzel.

    oculus store'da beleşe gelen lucky's tale diye bir platform oyunu var. karakteri dışardan görmenize rağmen oyunun içinde yaşadığınızdan etkileyici bir tecrübe.

    geri kalan beleş ürünlerin çoğu hayal kırıklığı. bir kısmı 360 derece video. onlar da vr kadar ilginç değil. etrafa bakıyorsun falan da "içindeymiş" gibi hissetmiyorsun. vr'da mesela uçurum kıyısından eğilip aşağıya bakabiliyorsun. bambaşka bir tecrübe. o konuda en etkileyici uygulama da oculus'ün demo amaçlı kısa vr sahneleri gösterdiği dreamscape. bir gökdelenin tepesindesiniz. sandalyenizden kalkıyorsunuz gökdelenin kenarına yürüyüp aşağı bakabiliyorsunuz. ya da bir müzede bir dinozor üstünüze koşuyor ayakta geri geri kaçasınız geliyor. abe vr diye bir korku hikayesi var. o da vr'ın yaratıcı kullanımına bir örnek olmuş.

    neyse ki oculus store'un yetmediği yerde steam yardıma yetişiyor. steam'de ücretsiz realities diye bir uygulama var dünyada belli noktalara ışınlanmanızı sağlıyor. o muhteşem mesela. alcatraz'da bir hücre içinde volta atabiliyor, almanya'da heidelberg sarayı'nın surlarında durabiliyor, fransa'da bir mağarayı gezebiliyorsunuz. çok etkileyici ve evet mağara soğuktu kardeş.

    yine aynı tarz ücretsiz the night cafe diye bir uygulama daha var. van gogh resimlerinin içinde gezebiliyorsunuz. o da mütemadiyen yapılabilecek bir şey değil ama tek seferlik güzel iş.

    ama bu kadar. mesela eve valkyrie'yi satın almam gerekse almazdım. bir heyecanla summer sale'den istifade euro truck simulator 2 aldım. beta olarak yarım yamalak oculus destekliyor ama bence vr'da yeterince gerçekçi değil grafikler oyuncak gibi.

    etkileyici ürün sayısı azlığına rağmen tecrübe müthiş. daha kurulum sonrası menü ortamında ("ekranında" diyemiyorum) bile başka bir şey olduğunu anlıyorsunuz. bunun daha yolun başı olduğunu bilmek de yeterince heyecan verici. ilerde burun kıvırarak bakacağımız şeyler ama şimdi muhteşem.

    ayağa kalkıp özgürce takılma isteği çok fazla. o açıdan htc vive'cılar daha iyi bir tecrübe elde edebilirler. muhtemelen oculus'un sonraki jenerasyonunda da kablosuz bir şeyler düşünülür. ama kokpit tarzı oyunlarda rift'in daha iyi sonuç verdiği söyleniyor. vive kullanmadığımdan ben kıyaslayamıyorum.

    cihaz genel olarak çok konforlu. kolay ayarlanabilir. görünüşüne göre hafif kalıyor. kulaklık ses kalitesi çok iyi ve ortamın içine girmede önemli bir unsur.

    çözünürlük tatminkar. mesela yazılar bulanık ama lens yapısından olsa gerek alıştığınız tarzda bir pikselleşme görmüyorsunuz. daha çok petekleşiyor gibi. o da piksel kadar rahatsız etmiyor. mesela merceklerden kaynaklanan god rays efekti daha rahatsız edici ama o da sadece karanlık arka planda yüksek kontrastta fark ediliyor.

    eve valkyrie ve euro truck simulator midemi çok bulandırdı sanırım sürekli kafa çevirme gerekliliğinden. elite dangerous'ta hiç sıkıntı yaşamadım beni tüm bunların içinde en çok mutlu eden de o sanırım. bu arada ben entry'yi kenarda tuta tuta yazarken oculus store'a star trek bridge'ın çıkacağı müjdesi geldi. bak o da enfes olabilir.

    velhasıl teknolojinin henüz yolun en başında olduğunu bilmeme rağmen resmen kafayı yemiş vaziyetteyim. üstelik bu tecrübenin ne fotoğrafını ne videosunu paylaşabiliyorum. fantastik zamanlara doğru gidiyoruz.
  • hactan gelen kâbe fotoğrafı gösteren dürbün ilham alınarak yapılmış alet.
  • 50 yıl içinde çok ucuzlayacaktır.

    merak edenler televizyonların ilk çıkış fiyatlarına bakabilir.
  • facebook tarafından alındıktan sonra mark zuckerberg'ün hakkında yaptığı açıklamadan bir alıntı şöyledir:

    "imagine enjoying a court side seat at a game, studying in a classroom of students and teachers all over the world or consulting with a doctor face-to-face — just by putting on goggles in your home."

    karamsar bir bilim kurgu filmi çeksem, açılıştaki kötü şirketin reklamında konuşan dış ses de aynen bu cümleleri kullanırdı.

    bu temayı da işleyen kararmsar bilimkurgu için:
    (bkz: fifteen million merits) (bkz: black mirror)

    1 yıl sonra gelen edit: aha bu da açılış montajındaki ikinci kare; https://metrouk2.files.wordpress.com/…all&strip=all
  • the matrix'in gerçekleşmesine sebep olacak alet midir bilemem ama buna öncülük edenlerden biri olacağına eminim.

    teknoloji adına beni hem en çok heyecanlandıran, hem de en çok korkutan buluş/alet budur çünkü yapılabileceklerin bir limiti yok gibi görünüyor. #53881845 şu entry'de de bahsedildiği gibi, virtual reality yani sanal gerçeklik dediğimiz nane yavaş yavaş hayatlarımıza girmeye başlıyor ve bu teknoloji kesinlikle oyunlarla sınırlı kalmayacak, the matrix filmindeki gibi sanal bir dünya eninde sonunda yapılacak, ilk başlarda merak edip deneyeceğiz ve sonra fark etmeden bağımlısı olacağız. neden mi ?

    yapılabileceklerin bir limiti olmadığı için, bahama adalarında candice swanepoel'la güneşlenmek varken hiç kimse akşam evine geldiğinde haberleri, saçma sapan dizileri izlemek istemeyecek. michael jackson konserini en ön sıradan izlemek varken kimse kalkıp da mustafa ceceli konserine gitmek istemeyecek. the avengers ile beraber ulton'a karşı savaşmak varken, solid snake ile beraber shadow moses'a sızmak varken vesaire vesaire. bunlar yapılabilir mi ? er yada geç yapılacak, daha da korkutucu olanı ise sanal gerçekliğin artificial intelligence * ile birleşmesi. tony stark'ın jarvis'ine bir sanal gerçeklik dünyasında sahip olduğunuzu hayal edin, ne kadar harika değil mi ? sadece komut vererek bir sanal dünyadan diğerine geçmek falan. öyle bir dünyada yaşamak (!) varken kim ne yapsın binbir dertle, sıkıntıyla uğraştığımız gerçek hayatı değil mi ?

    ciddi anlamda hem korkutucu, hem de heyecanlandıran buluşlar bunlar, merakla izliyoruz gelişmesini.
  • geçen hafta ofise developer kit'i geldi, ancak bugün açıp inceleme şansı buldum.

    alet öncelikle oldukça kolay kuruluyor, hiçbir driver veya software gerekmeden dvi veya hdmi üstünden görüntüyü alıp usb üstünden pc'ye takıyorsunuz.

    kit ile 3 adet lens geliyor. a, b, c isimli lensler uzağı göremeyen, normal gören ve yakını göremeyenler için optimize edilmiş standart lensler. vr headset ile gözlük takma hayalinden hemen vazgeçin böyle birşey pek mümkün degil. eğer içinden çıkan standart lensler sizi kesmiyor ise üzerine kontak lensleri takmanız gerekecek.

    ilk düşüncem 720p versiyonunun oldukça pikselize gözükmesi, öyle pikselize oluyor ki yazıları okumak oldukça zorlaşıyor. consumer sürümleri 1080 olarak çıkacağı için belki bu sorunlar o sürümde yaşanmaz.

    halflife 2 oculus'u tamamen destekliyor, bu neden ile hemen onu açıp bir test sürüşüne çıktım. düz açınca hiçbir halt olmadı sonradan ögrendim ki vr modunda açmak için -vr komutu ile açmak gerekyormuş.

    bundan sonra hem 3d sterio hemde vr set'in konumuna göre kamera açısını değiştirmeye başladı. yani oyun içinde hem mouse ile sağa sola dönebiliyor hemde vr set ile başınızı her tarafa döndürüp bakabiliyorsunuz. burada ufak bir delay sorunu var, bu da belki bir takım delay ayarları ile oynuyarak çözülebilir.

    ne yazıkki hl2'nin şu an bir vr ayar arayüzü yok, bu yüzden tüm ayarları konsoldan yapmak gerekiyor. pek ayar yapmadan 5 dakika oyunu oynamaya çalıştım, fakat 5 dakika sonunda feci bir şekilde midem bulandı (normalde oyun oynarken midem bulanmaz).

    mide bulantısı konusunda araştırmalarım devam edecek, nedeni lens kaynaklı da olabilir diye düşünüyorum.

    bu alet vr sektörünün geleceği olabilir ama şu ana kadar gördüğüm eksileri şunlar:
    *3d'e dolayı mide bulanması ( yogun 3d etkisine rağmen vucüt sabit kaldığı için ulan ben zehirlendim mi ne oluyor mantıgına girip, yediğim bir şey mü dokundu en iyisi kusayım moduna girmesi )
    *video delay
    *düşük çözünürlük
    *gözlüklü kullanmanın mümkün olmaması
  • kendisi için ben de oyun geliştiriyorum;

    http://nebuch.itch.io/gwtf
  • denemiş olduğum üründür. optimum avm'de media markt'ın karşısında bir stand açmışlardı. görünce hemen gittim tabi. 10 tl karşılığında bir tur roller coaster bir tur da lunapark'lardaki gondol tipi bir şeye bindim. bindim dediğim bana o simülasyonları açtılar, yoksa durduğum yerde duruyorum ayakta.

    ne hissettim, bir kere gerçekten insanın feleği şaşıyor. başta gerçekçi olmayacak zannetsem de hızlandıkça denge menge kalmıyor, normal roller coaster'a binmekten hiç bir farkı yok, yüreğin ağzına geliyor, dengen bozuluyor, ruhun vücudundan ayrılıp tekrar içine düşüyor falan. durduğu yerde denge bozuluyor, hatta düşüyorsun, ben düşmemek için kendimi zor tuttum, adamlar arkanda, korkma düşersen biz tutarız diyorlar. düşen olmuş yani. oysa aslında kafanda siyah bi gözlük mal mal ayakta duruyorsun.

    gondol benzeri alette de zaten bir yerden sonra dengem bozuldu, yana eğilir gibi oldum o sırada gondoldan düştüm ve yerde salça oldum. gerçekte sadece biraz yana mı eğildim ne, ama işte gerçek gondoldan düşmeye yetecek kadarmış.
  • ne ps4, ne kinect, ne başka bir şey. son yıllarda gelen hiç bir oyun gadget'i bunun kadar heyecanlandırıcı ve inovatif değil.
  • developer kit fiyatı 300 dolar olan vr gözlüğü. consumer hali piyasaya sürüldüğünde daha da ucuz olacağı söylenmekte; o kadar da lüks bir aygıt değil yani.
hesabın var mı? giriş yap