nihavent makamından damar şarkı çıkmaz
-
batı müziğinde nihavent makamının birebir karşılığı vardır. dolayısıyla batı müziğine alışkın kulaklar bu tonu yadırgamazlar. nihavent şarkılar, koma seslerin çıkarılamadığı piyano gibi batı sazlarıyla problemsiz olarak çalınabilir. nihavent eserler, dinleyende genellikle hafif, havai, avrupai, hoş bir etki bırakır. örneğin, mehveş hanımın "kaçsam bırakıp, senden uzak yollara gitsem" şarkısının son derece batılı bir havası vardır. şu kadar ki, türk müziği bestesi demeye şahit ister. nihavent şarkılar; hüzzam, uşşak, hicaz şarkılar gibi, insanın içini acıtan, hüzünlendiren, efkârlandıran "agghhhh ulan ahhhh, yaktın beni" dedirten şarkılar değildir. amma ve lakiiiiiiiiiin... istisnai öyle nihavent eserler vardır ki, onları ayrıca mütalaa etmek gerekir. bu eserlerin meyan kısımlarında adeta oya gibi işlenmiş kromatik geçkiler vardır. saadettin kaynak'ın ne dert kalır ne hüzün, bir sudur akar zaman ve bahar bitti güz bitti, artık bülbül ötmüyor adlı eserleri, avni anıl'ın biraz kül, biraz duman o benim işte ve bir kerre bakanlar unutur; derdi, günahı adlı eserleri, şekip ayhan özışık'a ait yine hazan mevsimi geldi adlı eser "damar şarkı" değilse, ben de şimendiferimdir.
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap