1 entry daha
  • eski yunanlı filozof speusippos, bütün bilimlerin belli bir konuda birleşebileceği görüşünü savunmuştur. platon’un yegeniydi. platon’un yönettiği akademi’de felsefe okudu, onun ölümünden sonra sekiz yıl okulun başında bulundu. speusippos, ayrı bir yaşama görüşünü benimsemesine karşın platon’un öğretisini, onun kurduğu okulun felsefe geleneğini sürdürmeye çalıştı.

    kaynaklardan anlaşıldığına göre eğlenceye, varlıklı olmaya, aşırı tutkularını doyurmak için elinden geleni yapmaya eğilimli bir kişiydi. speusippos için felsefenin görevi, büyük bilimleri bir odakta birleştirmek, sorunlara herkesin üzerinde anlaşabileceği yöntemle çözüm aramaktır. bu çözüm yönetiminde yalnız platon’dan değil, pyhagoras’ın sayılarla ilgili kuramından yararlanmak gerekir. çünkü güvenilir bilginin sağlanması için bilimlerin hepsinde ortak olan yan bulunmalıdır.

    bilgiyi kesin olarak tanımlamak, içerdiği konuyu bütün ayrıntılarıyla bilmeye bağlıdır. çünkü nesnenin tanımı bütün öteki nesnelerin tanımından yararlanılarak yapılabilir. ona göre bilginin iki kaynağı vardır. bunlar bilimsel nitelik taşıyan algı verileri olan duyumlar ve bilimsel ustur. duyumlar, duyularla ilgili nesneleri, somut varlıkları, us ise anlık bağlantılı olanları bilmeyi sağlar.

    speusippos, pythagoras öğretisinden esinlenerek sayının nicelikten ayrı, deney üstü özellik taşıdığı kanısına varmıştır. ona göre evrenle ilgili gerçeklikler sayıyı ortaya koyan ilkelerden ayrı bir yapıdadır, bunlar, kendi aralarında yeni bir "ikili birlik" oluşturur. sayı bir’le çokluğun birleşmesinden doğar, matematikteki nicelikler de "bölünemez" olanla "belirlenmiş" olan uzayın birbiriyle karışmasından ortaya çıkar.

    değişik gerçekliklerin birbirinden türeme olanağı yoktur, çünkü her birinin özel ilkeleri bulunur, ilkeler özdeş değildir. varlık bir takım ikileşmelerden oluşur, bu ikileşmeler arasında da aşama değişikliği vardır, bunlar birbiri ardından gelir, birbirini andırır, birbiriyle benzerlik gösterir. sözgelişi evrensel tin vardır, bu tinde birleşme ilkesi anlıktır. platon’un "idea" kavramı yerine pythagoras’ın "sayılar"ını koyan speusippos’un geliştirdiği yeni öğretinin temelini philoloas ile pythagoras’ın görüşlerini uzlaştırma oluşturur.
2 entry daha
hesabın var mı? giriş yap