dinah washington
-
super ses, super yorum. ozellikle mad about the boy albumu olaganustudur.
-
tuscaloosa, alabama; doğumlu ama şikago'da büyümüş. o da birçok afro amerikan kadın sesi gibi gibi gospel geleneğinden yetişmiş. sonny cohn, johnny hartman. nat colegibi müzisyenler yetiştiren dusable lises walter dyett music programında eğitim almış. ruth jones olarak okul korosunu yönetip piyano çalarken dinah washington olarak garrick stage bar'da çalışmaya başlamış (ama lionel hampton'a bakarsak dinah adını kendi verdiğini söylemiş). regal theatre’da kazanılan bir yarışmayla başlayan kariyeri boyunca sanatını ticarileştirip alçalttığı iddiası yaşamından eksik olmamış. on sekizinde menejer joe glaser tarafından götürüldüğü lionel hampton tarafından keşfedilmiş. 1943 - 1946 arasi onunla çalişmiş. liste hakimiyeti özellikle 40’lı yılların sonuyla 50’lilerin sonu arasındaki dönemde çok güçlü. ilk single 1943’e tarihlenen ‘evil gal blues’. pop kaynaklı ‘what a difference a day makes’ (ki aslı ‘made’li iken o ‘makes’ yapıvermiş başlığı) en büyüğü. buna rağmen brook benton’lu neşeli düet ‘baby, you ve got what it takes’i es geçmemek gerek. ‘a rockin' good way to mess around’ ve ‘fall in love’ da aynı ölçüde saygı görmeli.
ama istese cazın de en iyisini yapabileceğini biliyoruz; clifford brown, clark terry, maynard ferguson, wynton kelly ve max roach gibi adlarla bol bol standart yorumlamış. (bkz: dinah jams)
perdesi yüksek hafif gırtlaklı kıvrımlı yer yer çığlıklı vokali ve bıçkın bir yorumu var. temiz cümleleri ve şarkılarda nüans keşfetme yetisiyle aretha franklin, ester phillips ve nancy wilson gibi adlara örnek olmuş. keşfettiği nüansı teatral bir yetiyle yorumuna aktarmayı başardığı arthur hamilton bestesi julie london hit'i cry me a river'ın her iki yorumla da dinlenmesi ilginç bir deneyim olur.
son dönemlerinde köşeli sesiyle duygusuz anonim orkestraların önünde genellikle balat ağırlıklı belford hendricks aranjmanları yorumlar olmuş. ‘unforgettable’ ile ‘this bitter earth’ bu yıllardan kalan ve tarihe adlarını çeşitli puntolarla yazdıranlardan.
dinah washington’ın ünü 1959 yılındaki ‘what a diff’rence a day makes’e dek sassy, billie holiday ve ella fitzgerald gölgesinde kalsa da amerika'da pulların üzerine resmini baştıracak kadar unutulmazlar arasına girmeye başardı. şu 1993 yılı puluna bir göz atın :
http://www.wolfgang-s.com/…r/razno/dwashgtnpost.gif
seçilmiş diskografi:
what a diff’rence a day makes (1959) mercury
back to the blues (1962) roulette
the swingin’ miss d (1956) emarcy
dinah washington sings bessie smith (1957) emarcy
dinah jams (1954) psm
http://www.cazci.com/kecelikalem/kk02.php?id=3
http://www.alamhof.org/washingd.htm
http://www.wordiq.com/definition/dinah_washington
http://www.marvinstamm.com/tradition.html
http://www.vh1.com/…s/az/washington_dinah/bio.jhtml -
ella fitzgerald, sarah vaughan ve billie holiday ile beraber jazz muziginin 4 divasindan birisi. olaganustu bir yorumu vardir, kimse ona benzeyememis ve o kimsenin taklitcisi olmamistir.
-
bırakın dağınık kalsın tarzında söyleyen jaz ecesidir. kapısının önündeki paspasta come rain or come shine yazdığı söylenir...
-
gelmis gecmis en iyi bayan caz vokalisti
-
dinah'ın dramatik yapısı üstündür
sesi ve yorumu kendine hastır
her zaman avangarde olmuştur.
en önemli albümü what a diff'rence a day makes'in kaydında olsa gerek (1959)sanırım aranjör by belford hendricks'le dalga geçiyor.
meşhur cry me a river'ın başında:
"nattie (herhalde nat kin cole ya da julie london gibi de söylerim" diyor
yapımcı ise ona :
"hayır" diyor "ben senin dinah washington gibi söylemeni istiyorum"
işte dinah washington odur
ella gibi söylese, ella gibi olmayacağını bilir aslında
ama sunduğu lezzet apayrıdır zekasıyla harmanladığı üstün yeteneği sayesinde.
http://www.squidoo.com/dinahwashington
http://en.wikipedia.org/…_a_diff'rence_a_day_makes! -
ozymandias10 sayesinde max richter'li this bitter earth ile bir kez daha etkilendiğim caz vokali. birsen tezer'in sesini kendisinin sesine benzetmemin birsen tezer'e duyduğum hayranlıkla bir alakası olduğunu düşünüyorum. insanın içine işleyen muhteşem ses.
-
nasıl bugüne kadar bu kadar uzak kalmışım kendisinden inanamıyorum. olağanüstü bir vokali var, hem sesinin rengi hem de şarkıyı okuma biçimi çok etkileyici. saymakla bitmez ama az önce dinledim, kendisinden bir everytime we say goodbye dinlemenizi tavsiye ediyorum. muhteşem.
-
benim jazz divam olan kadın. bu dünyadan bir dinah washington gelmiş ve geçmiş demek istiyorum. sesi içinizi kabartır tüylerinizi diken diken eder. uslu bir teyze değilmiş bu hanım. hafif bıçkın edalı , serseri ruhlu mahallemizin sert ablası kıvamındaymış. ama onu, o yapan da tüm bu etkenler aslında. insan keşke diyor , keşke biraz daha değer verseymiş kendisine de bu kadar erken terk etmeseymiş bu diyarları... huzur içinde yat sevgili ablam. ama oralarda da rahat durmayacağından eminim...
-
apayrı sevdiğimdir. o kadar karakteristik o kadar kendine has bir yorumu var ki. şarkı söylemekten haz aldığını hissettiriyor.
son zamanlarda işe gidip gelirken onu mu dinlesem bunu mu dinlesem derken sürekli onun albümlerini seçer oldum. sayesinde "sanki metrobüste değilim, evimdeyim; elimde kahve, dünyaya biganeyim" gibi bir ilüzyon içinde geçiyor yolculuk.
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap