deli
-
şarkıyı bir kez dinledikten sonraki izlenimim şudur ki türkiye'nin eurovision'a gönderdiği maymunluk ve soytarılık içermeyen ender şarkılardandır. şarkı gibi şarkıdır yani. yarışmada birinci veya sonuncu olması ise beni hiç ilgilendirmeyecektir.
-
"deliler, anlayamadığımız ve kabul edilmez davranışlar sergileyen, dolayısıyla da bizi tehlikeye atan ya da kendimizi tehlikede hissetmemize sebep olan insanlardır.
insanları anlamaya ne denli büyük bir kültürel yatırım yaptığımızı ortaya koyarlar.
neredeyse diyebiliriz ki delilik, birbirimizi anlamamızı idealize etmemize ve birbirimizi anladığımıza inanmak istememize sebep olan şeydir."
adam phillips - missing out in praise of the unlived life -
e cillop gibi parca iste kardesim.
bildigim kadariyla soz konusu yarismaya katilan ilk gercek "rock" parcasi olacak (yok anam, hardrak*haleluya'yi falan unutmadim, bi sabret, aciklik getiriciimmm).
evet parcada "solo" yok belki ama, "lick" var, "mute" var, "tremolo" var, ayri ayri duyulan iki gitar, saglam bas temeli ve dinamik tempolu gumbur gumbur davul var.
kompozisyon acisindan bakarsak, giris melodik ve tempolu. ilk kitada "palm muted" (4/4'luk ama) dinamik zamanli bir "riff", kopru sirasinda temiz sesli melodik gitar, nakaratta da (sanirim) "phaser" efektli bir melodi var. arti nurtopu gibi "interlude" var, sonrasinda davul atagi ardindan davul susu ve tek gitar ile son kez girilen nakarati takiben cikis melodisi var. var oglu var!
acacak olursak:
giris:
on gitar: ana melodi (tek sefer), incelerek "fade out"
[bu "lead guitar" lafinin turkcesi ne ki?]
[solo gitar deme, kalbini kirarim!]
ritim gitar: temel ritmin seyreltilmis hali
bas: seyreltilmis temel ritmin bosluklarini dolduruyor
davul: standart 4/4'luk giderken zil basip giris sonunda atak yapiyor
kita:
aranıyor sahibi ruhumun
tam yerine mi düştüm?
direniyor faili tutkunun
kızmış ve küçülmüş
on gitar: palm mute takiliyoruz
ritim gitar: vokalle kolay gidecek sekilde akor basiyor
bas gitar: palm muted gitari takip et, camiden sola don
davul: giristeki vuruslari az seyreltiyor ki vokal bogulmasin
kopru:
(kopruye girerken on gitar avcunu kaldiriyor, cazir cazir...)
(tam on gitar susacakken, davul mini atak yapiyor)
aranıyor sahibi ruhumun
tam yerine mi düştüm?
direniyor, direniyor, direniyor
on gitar: cozurdayarak gecis yaptiktan sonra temiz tona geciyor
digerleri: hemen hemen ayni, davul kita girisinde yine atak yapiyor
nakarat:
beni büyütün, ağlatmayın
sevginiz nerde, övündüğünüz?
(davul, "ovundugunuz" sirasinda atak yapiyor)
beni büyütün, aldatmayın
sahte düşlerle oyalamayın.
on gitar: sanirim phaser onun cuzdanini aldi... sanirim cuzdanini aldi!
ritim gitar: akora devam
bas ve davul: gaz veriyorlar (daha cok vurus!)
(nakarat sonunda davul susu ustune "wah" ya da "phaser" akor jınjını biniyor)
kita:
aranıyor sahibi ruhumun
tam yerine mi düştüm?
direniyor faili tutkunun
kızmış ve küçülmüş
ritim gitar: nakaratta dinleyici yorulmus olabilir diye sustu burada
on gitar: ilk yarisinda palm mute ama sonra "hammer"-"pull off"
(turkce konus hayvan!)
kopru:
(kopruye girerken on gitar yine cazir, davul yine atak)
aranıyor sahibi ruhumun
tam yerine mi düştüm?
direniyor, direniyor, direniyor
on gitar: nah temiz ton size bu sefer, az onceki tek gitara sayin!
(ayrica ilk "direniyor" sirasinda "alternate palm mute picking" yapacak)
digerleri: hemen hemen ayni
nakarat:
beni büyütün, ağlatmayın
sevginiz nerde, övündüğünüz?
beni büyütün, aldatmayın
sahte düşlerleeee...
hepsi: tam gaz, cumbur cemaat
ara kisim (yahut silistre'de "interlude" dedikleri):
bir yarım akıllı, bir yarım deli
dört yanım akıllı, bir yanım deli
ritim: susar
on gitar: lets the chord ring baby! (tdk topsun olm!)
davul: "white man came, across the sea!"
(misra aralarinda gitar "bend"ini cigner asar!)
herkes akıllı, bir ben deli
gitar: evet evet, giristeki melodi bu! ay ne heyecanli!
davul: vur anam vur, sonra sus (es)...
(davul susunda gitar miyut*suz ve miyut*lu akor basar)
yeniden nakarat:
beni büyütün, ağlatmayın
sevginiz nerde, övündüğünüz?
beni büyütün, aldatmayın
sahte düşlerle oyalamayın.
cikista vokal uzar, teknisyen iron maiden'in dinlemekte oldugu the x factor albumunu yanlislikla miksere verir, the aftermath parcasi otuzuncu saniyesinden itibaren parcamiza karisir. on planda hala mor ve otesi'ni, ozellikle de "funky" gitarini duymaya devam ederiz. yonetmen panikle "kesin kesin!" diye bagirir, cocuklar calmayi birakir, "noldu lan?" diye birbirlerine bakarlar...
onun dışında; tam bir mor ve ötesi şarkısı*, güzel olmuş! -
ozgurluk kavramini ozgur birakmi$ ki$iler
-
gün itibariyle sözlerini anladığım* şarkıdır.
klibini de izledikten sonra anladım ki; şarkı mor ve ötesinden(sadece müzigini icra eden bi müzisyen de olabilir genel anlamda)dinleyicisine hitaben yazılmış..
daha anlasılır kılmak için;
*klipte eski türk müzisyenler büyükleştirilmiş,putlaştırılmıştı.ama mor ve ötesi ve diğer genç amatör grup küçüktüler
*bence putlaştırılmış müzisyenler ve mor ve ötesinin sahne aldığı hol piyasayı* temsil ediyor,zira mor ve ötesinden sonrada yeni yetme genc bi müzisyenler yine aynı yere geliyorlar. hatta şarkıda "...tam yerine mi düştüm??" derken bu piyasayı eleştiriyor* olabilir.
*piyasa denen ortamda direnmeye calisiyorlar..herşeye rağmen müzik icra etmeye..kendilerini böylesi bi piyasanın içinde oldukları için küçülmüş olarak algılıyorlar
*böylesi bi küçülmüşlük ve kızgınlık duygusu içerisindeyken.. "beni büyütün,ağlatmayın" diyorlar türk dinleyicisine,tıpkı klipteki o büyük müzisyenlere yapılan gibi.. yani bi şekilde verdikleri emeğin karşılığını o piyasadaki sahte düşlerle değil de.. izleyicinin onları ve sanatlarını büyütüşüyle alacaklarını düşünüyorlar.
*"sevginiz nerde övündüğünüz" "sahte düşlerle oyalamayın" derken de.. bence biraz türk dinleyicisini eleştirmiş.hani bizim toplumda klasik olarak; bi müzisyen,bi sanatçı üreten olduğu dönemlerde zirvededir. halk tarafından sürekli poh pohlanır ,tüketildikten sonra da bi kenara atılır ya* (üretmeye devam etse bile).. bu populizm anlayışını eleştirmiş olsa gerek..
*sahte düşlerle oyalanmak; ışıklar ve alkışlar altında bi popülizm unsuru olarak tüketilmek,bi kenara atılmak istemiyorlar
*"bir yarım akıllı,bunların farkında olacak kadar.. ama bir yanım deli.."
*"herkes akıllı bir ben deli" diyerekte anlaşılamamalarını ironi kullanarak açıklamaya calışmışlar aynı zamanda da dört bi yanlarına da*gönderme yapmışlar* -
eurovision 2008 için hazırlanmış mor ve ötesi şarkısı. **
aranıyor sahibi ruhumun,
tam yerine mi düştüm?
direniyor faili tutkunun,
kızmış ve küçülmüş.
aranıyor sahibi ruhumun,
tam yerine mi düştüm?
direniyor, direniyor, direniyor...
beni büyütün, ağlatmayın,
sevginiz nerde, övündüğünüz?
beni büyütün, aldatmayın,
sahte düşlerle oyalamayın.
aranıyor sahibi ruhumun,
tam yerine mi düştüm?
direniyor faili tutkunun,
kızmış ve küçülmüş.
aranıyor sahibi ruhumun,
tam yerine mi düştüm?
direniyor, direniyor, direniyor...
beni büyütün, ağlatmayın,
sevginiz nerde, övündüğünüz?
beni büyütün, aldatmayın,
sahte düşlerle oyalamayın.
bir yarım akıllı, bir yarım deli
dört yanım akıllı, bir yanım deli
herkes akıllı, bir ben deli
bir ben deli, bir ben deli...
beni büyütün, ağlatmayın,
sevginiz nerde, övündüğünüz?
beni büyütün, aldatmayın,
sahte düşlerle oyalamayın. -
-
düşünen insanlara düşünmeyenler tarafından takılan genel ad...
-
neşe palamudu.
-
"bir deli kaçıyor kalbinden durmaksızın
bir delik açıyor kalbinde durmaz sızın." *
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap