• yahya peygamber'in annesinin adının elizabeth'tir.

    elizabeth (ya da arapçada telaffuz edildiği şekli ile, ilizabith) zekeriya peygamber ile evlidir. dolayısıyla, kuran'a göre, elizabeth'in hem kocası hem de oğlu peygamberdir.

    elizabeth'in adının kuran'da geçmiyor. ama geçmesi durumunda, bu isme (ya da, bu ismin arapça formuna) islam dünyasında (tıpkı "meryem" gibi) yaygın olarak rastlanmasının gayet muhtemel olacağını söylemek mümkün gibi. ancak işin içine milliyetçilik girdiğinde, bu durum biraz ilginç bir hal alıyor.

    şöyle ki, bugün elizabeth adında batılı bir kadın türkiye'ye gelmişken hasbelkader müslüman olsa, kendisine ismini değiştirmesi ve bir müslüman ismi alması yönünde telkinlerde bulunulacak olması kesin gibidir. ancak bu kişinin alacağı yeni isim, islam dini ile hiçbir alakası olmayan türkçe bir isim olsa bile, bu durum hiç kimsenin tuhafına gitmez. bu noktada, "türkçe bir isim mi daha islamidir, yoksa elizabeth mi?" sorusu, (üzerinde düşünecek çok fazla şey olmasa da) dile getirilmeye değer bir soru gibidir.

    kaldı ki, kuran'ın hz. isa ve musa'yı "müslüman" olarak nitelendirmesinden hareketle, elizabeth'in de (bu manada) müslüman olduğu sonucuna varmak mümkün. elizabeth'in tasvirlerine bakılırsa, bunda şaşırılacak pek bir şey de yok gibi. kültür, aynı ibrahimi kültür. en azından "çağdaş türk kültürü"nden farklı bir kültür olduğu kesin.

    ana tema:
    (bkz: islam/@derinsular)

    diğer ilgili tema:
    (bkz: milliyetçilik/@derinsular)
  • leonardo da vinci'nin son eseri. görebileceğiniz en tehlikeli sanat eserlerindendir. bana sorarsanız leonardo'nun en güzel ve üstün işi. inanılmaz dengeli bir kompozisyonu ve gölgelemeden kaynaklı esrarengizlik var. cenneti gösteriyor resimde. orayı gösterirken yüzündeki ifadede inanılmaz bir sükunet var. yani hakikaten bütün endişelerden arındığımız bir yer olduğunu bize gösteren bir yüzü var. ama aynı zamanda şeytani, 'önce ben gireceğim' der gibi bir ifadesi de var. çok tehlikeli, anlatmakla bitmez. ekmek gibi, su gibi belli aralıklarla gözlerimi ona çevirir, onları doyururum.
  • ben sizi suyla vaftiz ediyorum,benden sonra gelen -isa- ateşle vaftiz edecektir ve ben onun ayağının çarığı bile olamam diyen şahıs.
  • kuran'da 10 farklı ayette bahsi geçen yahya peygamber ile aynı kişidir.

    zekeriya peygamberin oğludur. annesinin adı elizabeth'tir. (arapçası, ilizabith)

    mezarı, şam'daki emevi camii'nin içindeki bir türbe içindedir.

    --- alıntı ---

    ilgili ayetler:

    "orada zekeriyya, rabbine dua etti: "rabbim! bana katından hayırlı bir nesil ver. şüphesiz sen, duayı hakkıyle işitensin" dedi. zekeriyya mabedde namaz kılarken melekler ona: "allah sana, allah'dan bir kelimeyi doğrulayıcı, efendi, nefsine hakim ve iyilerden bir peygamber olarak yahya'yı müjdeler." diye ünlediler." (3:38-39)

    "zekeriyya, yahya, isa ve ilyas'a da (hidayet ettik). hepsi de salih kullarımızdandı." (6:85)

    "ki bana da mirasçı olsun, yakub ailesine de mirascı olsun. rabbim, onu sen rızana kavuştur." (19:6)

    "(allah şöyle buyurdu): "ey zekeriyya! şüphesiz biz sana yahya isminde bir oğlanı müjdeliyoruz. bundan önce ona hiçbir adaş yapmadık." (19:7)

    "ey yahya! kitaba kuvvetle sarıl" (dedik) ve daha çocukken ona hikmet verdik. hem de katımızdan bir merhamet ve (günahlardan) paklık verdik, o çok takva sahibi idi. anne ve babasına karşı iyi davranan bir kimse idi, zorba ve isyankâr değildi. doğduğu gün, öleceği gün ve dirileceği gün ona selam olsun." (19:12-15)

    "biz de duasını kabul ile icabet ettik de kendisine yahya'yı ihsan ettik. ve eşini (doğum yapmaya) elverişli hale getirdik. doğrusu onlar iyiliklerde yarışıyorlar, umarak ve korkarak bize yalvarıyorlardı. bize karşı derin saygı duyuyorlardı." (21:90)

    --- alıntı sonu ---

    ana tema:
    (bkz: islam/@derinsular)
  • kemiklerinin bir kısmını topkapı sarayında görmek mümkündür.
  • dogu hristiyan aleminde yahya mujdeci, haber veren anlamina gelen prodromos lakabi ile anilir. incil'e gore allah'in elcisidir. isa'nin gelecegini onceden haber vermek uzere yeryuzune gonderilmistir. ayrica isa'yi ve kendisine gelenleri seria irmaginda vaftiz ettigi icin, bati hristiyanlik aleminde vaftizci lakabi verilmistir. yillarca collerde dolasmis ve vaazlar vermistir. hatta bu yuzden bir cok ikonada yalniz basina, culdan giysili, saci basi dagitmis, zayif ve uzun yuzlu tasvir edilmistir.
  • leonardo da vinci'nin çalışmalarında özel anlamlar yükleyip isa'dan üstün olarak resmettiği aziz. yaşarken sipariş üzerine yaptığı bütün kutsal temalı resimlerde, da vinci, vaftizci yahya'yı isa'dan üstün göstermeye çalışmıştır. da vinci'nin 1519 yılında ölmeden önce üzerinde çalışmış olduğu, hiç kimse tarafından sipariş edilmemiş, dahinin kendi isteği ile çizdiği son resim de vaftizci yahya üzerineydi.

    (bkz: vaftizci john)
  • vaftizci yahya, şeria irmağı kıyılarında vaazlar verir ve yahudiler'in beklediği kurtarıcının (mesih'in) gelmesinin yakın olduğunu anlatırdı. bu nedenle yahya, çoğunlukla isa'nın "müjdecisi" olarak nitelenir. yahya, tövbe ederek, mesih'in gelişini bekleyenleri şeria irmağı'nın sularıyla vaftiz eder, ruhlarını arındırırdı. bu nedenle, vaftizci yahya olarak anılagelmiştir. isa da vaftizci yahya tarafından şeria irmağı'nda vaftiz edildi.
  • ilginç bir kişiliktir. isa'yla akrabadır, isa'nın annesi meryem ile yahya'nın annesi elizabeth yakın akrabadırlar. isa'nın yolunu açan kişidir.

    yahya nezirdir. matta'da kendisi hakkında söyle der. "yahya’nın deve tüyünden giysisi, belinde deri kuşağı vardı. yediği, çekirge ve yaban balıydı." yani bir nevi dünyevi zevkleri bir kenara bırakmış, insanlara vaaz vermeye başlamıştır. insanları vaftiz etmiştir, hatta isa'nın havarilerinden olan bazıları (sanırım birisi filipus diğeri de andreas) yahya'nın yönlendirmesiyle isa'nın öğrencileri olmuştur.

    vaazlarının bir kısmı luka incili'nde kayıtlıdır. şöyle der: “iki mintanı olan birini mintanı olmayana versin; yiyeceği olan yiyeceği olmayanla paylaşsın.” öğretiş tarızını seven halk onun mesih olduğunu düşünür ama o bunları reddeder. "ben o’nun çarıklarının bağını çözmeye bile layık değilim."

    daha sonraları, isa onun yanına gelir ve isa'yı bizzat yahya vaftiz eder. beklenen mesih o'dur. o zamanlarda kral olan hirodes kardeşi filipos'un eşi herodias evlenir. yahya bunu ahlaksızca bulur ve vaazlarında bu durumu sert şekilde eleştirir ve hapse atılır. günler geçer beklediği mesih onu kurtarmaya gelmez. en son öğrencileri aracılığyla dayanamayıp mesaj gönderir; "beklediğimiz sen misin yoksa başkasını mı bekleyeceğiz?" artık yahya'ya yaşadıkları ağır gelir ve isa'nın mesihliğini sorgulayacak kadar hayal kırıklığına uğrar. bu sırada incil onun imansız olduğunu asla iddia etmez ama yaşadıklarından dolayı artık tahammül edemez bu yüzden bir şeyler duymak ister isa'dan. iyi sözler, güvence her ne olursa...

    yahya'nın bu sorusuna isa'nın verdiği cevap hayli ilginçtir. “gidin, işitip gördüklerinizi yahya’ya bildirin. körlerin gözleri açılıyor, kötürümler yürüyor, cüzamlılar temiz kılınıyor, sağırlar işitiyor, ölüler diriliyor ve müjde yoksullara duyuruluyor. benden ötürü sendeleyip düşmeyene ne mutlu!” kısacası" benden bir şeyler bekleme, seni kurtarmayacağım, benden şüphelenmen için hiçbir neden yok" der.

    sonra isa, yahya hakkında vaaz edip onun peygamberlerden üstün olduğunu söyler çünkü yolu o açmıştır ama diye ekler isa " göklerin egemenliği’nde en küçük olan ondan üstündür."

    zaman geçer, incil ne kadar süre hapsolduğunu söylemez ama belli ki iki yıla yakın zaman hapiste geçirir. yahya artık ümitsizdir. hirodes onu öldürmeye niyetledir ama halkın onun "peygamber" olduğundan şüphesi olmadığı için bundan korkar.

    hirodes'in doğum günü geldiğinde eşinin ilk evliliğinden olan kızı salome onun önünde dans eder. hirodes bundan etkilenir (üvey kızının dansından etkilenecek kadar ahlaksız ve akılsız bir erkektir hirodes) ve ona "dile benden ne dilersen, krallığın yarısını bile veririm." der. salome fırsat bu fırsat dileğini söyler; vaftizci yahya'nın kafasını bir tepsinin üzerinde ister.

    hirodes bunu duyunca yıkılır ve inanılmaz pişman olur ama iş işten geçmiştir. bir kere söz vermiş ve bunu herkesin önünde yapmıştır. yahya'nın peygamber olduğunu düşünse de onun kafasını kestirir ve tepsinin üzerinde salome'ye servis ettirir. ve yahya bu şekilde öldürülür.

    hirodes bu duruma çok içerlendiği için yahya'yı bir türlü unutamaz, isa'yı duyunca isa'nın dirilmiş yahya olabileceğini umut eder ve tutuklanışı sırasında ona bunları sorar. ayette de dendiği gibi "hirodes isa’yı görünce çok sevindi. o’na ilişkin haberleri duyduğu için çoktandır o’nu görmek istiyor, gerçekleştireceği bir belirtiye tanık olmayı umuyordu. o’na birçok soru sordu, ama o hiç karşılık vermedi. " iyice sinirlenen hirodes ve askerleri isa'yla alay etmeye başlar. hirodes onu vali pilatus'a geri gönderir.
  • isayi vaftiz edip her seyi ogreten, hatta abartip onune katip surukleyen kisi.
hesabın var mı? giriş yap