• darius milhaudnun 20 dk kadar süren ve güney amerika ezgileri üzerine yazılmış bir sinema-senfonisi *.. söyledikleinden anlaşılıyor ki brezilyaya ait bir halk şarkısının ismi imiş..arkadaşı jean cocteau ile beraber çalışmıştır bu eserde milhaud. cocteaunun yazdığı senaryo "the nothing doing bar" başlığını taşır..1920 tarihli yanılmıyorsam bu farsvari bale.
    milhaud şunları demiş alakalı olarak:

    "still haunted by my memories of brazil, i assembled a few popular melodies, tangos, maxixes, sambas and even a portuguese fado and transcribed them with a rondo-like theme recurring between each successive pair. i called this fantasia le boeuf sur le toit, which was the title of a brazilian popular song. i thought that the character of this music might make it suitable for an accompaniment to one of charlie chaplin's films."

    balede milhaud'nun kullandığı politonal deyişle ilgili olarak dönemin panayırları kaynak gösterilebilir; satıcı reyonlarının, sirk oyunlarının ve dış mekanda gerçekleştirilen diğer gösterilerin bir karışımını sunan ve her sosyal sınıftan insan için baştan çıkarıcı bir festival niteliğinde olan bu panayırlardaki gürültü ve velvele ortamını, orkestraların ve bakır nefesli seslerinin, atlı karıncalarından gelen müziklerin, atış galerilerinden gelen silah patlamalarının, turnike gıcırtıları-satıcıların bağırışları ve kalabalığın seslerinin hep beraber oluşturuğu bu pek şamatalı/ karman çorman eşzamanlılığı, politonalite* ** yoluyla taklit etmiştir milhaud bi bakıma..

    *ayrıca fransız altılarıve bu çevredeki insanların takıldıkları bir mekan olan gayanın yerine daha geniş bir yer arayışı içerisindeyken açılan yeni mekan da ismini bu baleden almıştır.. burası yeni buluşma noktası olmuştur pariste yaşayan güzel kadınlar!, şairler, müzisyenler, yayıncılar vs için. eleştirmen ve sanatçıların yaptıkları yorumlar, le boeuf sur le toit’in ** * paris müzikal ve sosyal yaşantısındaki belirleyici ve önemli rolüne işaret eder. misal amerikalı eleştirmen edmund wilson le boeuf’u fransa’daki müzikal devrimin başlıca merkezlerinden biri olarak anmıştır.
  • dinlemesi zor olduğu kadar keyif vericidir de. özellikle bilerek yerleştirilmiş detone notalar, zaman hataları ilk dinleyişte rahatsız etse de sonradan bağımlılık yapar.
  • bir bütün olarak da güzeldir yalnız girişte bizi karşılayan ve birçok defa geçen melodisi bir başka güzeldir.

    buyrun piyano yorumu:

    ilk kısmı: http://www.youtube.com/watch?v=jeva0mwdwne
    ikinci ve son kısmı: http://www.youtube.com/watch?v=8sgrb5g60fu
  • gerek çalması gerekse dinlemesi müthiş keyifli eserlerdendir ve klasik müziğin değerini yeteri kadar bulamamış başyapıtlarından biridir. bu eseri çalarken yerinde oynamadan duran orkestra bulmak -neredeyse bile değil- imkânsızdır. ana temanın bütün tonlarda kendini duyurması ise ayrıca takdire şayandır. daha önceden değinildiği üzere, uyumsuz duyulan notalar ve ritmler de eserin esas özüdür. gerçekten bağımlılık yapar.
hesabın var mı? giriş yap