• konunun boyutlarının ekonomik ya da toplumsal parametrelerle ya da içerikle sınırlı olmadığını ve de hatta aslen kürt, kürtlük, kürt kimliği, kürt ırkı gibi "etnik vurgularla"(türk solu yazılarını fazlasıyla hatırlatacak biçimde) asıl mecrasını bulduğunu göstermek adına, şevket süreyya aydemir'in şu tespitlerini ve kürt feodalizmi vurgusunu buraya aktarmak gerekiyor:

    "van ve diyarbekir vilayetleri, eski osmanlı imparatorluğun'ca hiçbir zaman tam teshir olmamıştır. tanzimat'tan ve bilhassa meşrutiyet'ten sonra bu mıntıkada yapılmak istenen ıslahat, hiçbir zaman tam inkiyat altına alınamayan ve içtimai temeli esasından tasfiye olunamayan derebeyinin daima mukavemetine maruz kaldı. yeni türkiye'nin bu yerlerde eski osmanlı imparatorluğu'ndan miras aldığı şey, zaptolunamamış, egemenlik altına alınamamış bir toprak parçası üstünde, tecanüsünü bulmamış bir iptidai cemiyettir. bu cemiyetin dahili ve iktisadi münasebetlerine hakim olan unsurlar ve şekiller, geri ve menfur bir derebeyliğin vahşi usulleri ve şekilleri idi..."

    "osmanlı tarihinin bütün devirleri, van ve diyarbekir vilayetlerinde iktisaden ve hukuken serbest türk köylü ve şehirlisiyle, ferdin, iktisadi ve hukuki esaretine ve sıkı bir toprakbentliğe istinad eden kürt feodalizmi arasındaki mücadele ile geçer..."

    "eski türk hukuku her türkün ocağına, sürüsüne ve toprağına tasarrufuna dayanır. bunun içindir ki, biz gittiğimiz yerlere, hiç olmazsa kendi ırkımızdan olanlar için, daima şahsi mülkiyeti ve küçük çiftçiliği götürdük... fakat kürtlük bir iktisadi rejimdir ki, esasında her şeyden evvel koyu bir toprak köleliği, yani müstahsilin yurtsuzluğu ve topraksızlığı yatar..."

    "türk serbest iktisat ve cemiyet nizamıyla, kürt feodalizminin mücadele ettiği yerlerde, tekke bu feodalizmin vahşi bir teşkilatıdır... eski türklerde din bir gönül rabıtası idi. halbuki, kürt tekkesinde aslolan koyu bir dinsizliktir. "

    (şevket süreyya aydemir, 1932, "derebeyi ve dersim", kadro dergisi, sayı:6, s.42-43.)

    gene aydemir'e ait diğer ilginç tespitler için:

    "fakat tekkenin ve şeyhin manevi silahları olmazsa, kürt toprakbentliği derhal müttekasız ve mukavemetsiz kalır. derebeyi ve şeyh, her ikisi de gıdasını toprak köleliğinden alan, biri cismani diğeri ruhani iki müteaddi iktidar ki bu kudretleri ekseriya aynı şahısta tecemmü etmiş buluruz."

    "kürt beyi her zaman asidir. yeni tebanın da beyin isyanına iştirak etmesi, onun cinayetlerine şerik olması lazımdır..."

    "dersim, kürt aşiret feodalizminin vatanıdır derler. halbuki dersim'de biz, ta dokuzuncu asırdan beri anadolu'da yerleşen ilk oğuz türklüğünün en halis lisan ve teşekkülat unsurlarını buluruz. dersim'i görmemişseniz bile, tafsilatlı bir dersim haritasına göz gezdiriniz. bu haritada yer, köy ve geçit isimleriyle, aşiret isimlerinin %70'i halis türkçedir."

    "kürt geçinen, fakat ahalisi kürtçe bilmeyen köyleri hatırlıyorum. ahalisi türkçe'yi unutan, fakat henüz kürtçe'yi de bellemeyen, ihtiyarları türkçe konuşan, fakat gençleri türkçe bilmeyen ve türkçe'yi bırakmalarının tarihi, daha ancak elli, otuz, yirmi, hatta beş on sene evveline irca edilen kürt köyleri hatırlıyorum. ermeni unsurunun çekilişi, fakat bırakılan boş yerlerin türk muhacirleri tarafından doldurulmayışı, birçok yerlerde yayla ve dağ unsuru olan derebeyini ova ve geçit köylerine indirmiştir. yeni türkiye'nin nizamı ve disiplini işe müdahale etmemiş olsaydı, bedeli sekiz senede ödenmek üzere yüz, yüz elli liraya satılan köyler üzerinden korkunç bir derebeyliğin, şark vilayetlerindeki şehirlerimizin kapularına kadar sokulduğunu görecektik..."
  • "işte mardin'deki katliamın nedeni!

    mardin'in mazıdağı ilçesine bağlı bilge köyünde yaşanan saldırı olayının ardından yapılan araştırmada, ''feodal aile mülkiyeti'' ve buna bağlı olarak ortaya çıkan ''çok çocuk sahibi olma ve akraba evliliği''nin bölgedeki sorunların temelini teşkil ettiği belirtildi...."

    http://www.sabah.com.tr/…ardindeki_katliamin_nedeni
  • http://www.hurriyet.com.tr/…2716362.asp?yazarid=218

    "... kavramsal tartışmalara girerek kafa karışıklığı yaratmak istemem ama, tarihsel sürece baktığınızda milliyetçilik ilerici bir düşünce olarak doğmuştur. anımsayınız ki feodalizmi tasfiye etmiştir. kürt aydını bu noktadan daha geridedir.

    bölgedeki feodalizmle iç içedir; birbirini beslemektedirler. ..."
  • soner yalçın gibi bir adamın peşine takılarak tarih anlamaya çalışacak kadar zavallı durumda olanların kavrayamayacağı bir meseledir.

    şimdi kürt hareketinin, feodalizm ile olan ilişkisine mi bakacaksınız? hem de sosyalist kürt hareketinin? buyrun başlayalım. sizi temin ederim, kürt hareketi ile feodalizm arasındkai korelasyon incelememiz sonucunda eksi 0.9 civarında çıkacaktır:

    70'li yılların ortasında kitleselleşmeye anti-sömürgecilik teziyle başlayan kürt hareketi'nin feodalizme karşı bakış açısı çok netti; bu sınıf/zümre kürdistan'da devletin işbirlikçileridir. gidip soner yalçın'a bir sorun bakalım; 70-80 arasında kürt bolgesin'de yapılan en kitlesel eylemlerin teması neydi?

    tarihsel değeri olan hiçbir şeyi bilmediği gibi bunu da bilmeyecektir: 77- ve 78 yıllarında ddkd'nin düzenlediği siverek ve bismil mitinglerindeki ağalık karşıtı eylemler. 10 binler katıldı, resimlerini gormesem ben de inanmazdım. ve açın kürt dergilerine (özgürlük yolu, rizgari, devrimci demokrat vs) bakın, tamamı ile kürt feodalitesi karşıtı haberler ile dolu. her sayıda yoğun biçimde hem de.. sonra sene 1978. pkk'nin silahlı propagandayı esas olarak eyleme başladığı tarih..

    ve ilk eylemler.. hem de kimlere? urfa'da milletvekilliği yapan bucak aşiretine ve aynı zamanda batman'daki ramanlar aşireti'ne karşı. onlarca hatta yüzlerce kişi öldü bu çatışmalarda her iki tarftan da. köşe yazısı değil bu, insandan bahsediyoruz. sonra 12 eylül darbesi ve diyarbakır askeri cezaevi süreci.. ve pkk 1984 senesi. artık silahlı mücadele ve gerilla savaşı zamanı.. bundan sonra pkk bölgede harekete karşı olan tüm feodal etmenlere karşı çetin bir mücadele verdi. 85-97 sürecine hiç girmiyorum, şundan ötürü gerek yok; gidin bir bakalım kürt bölgesi'nde şu anda... kürt feodalizmi kimin kollarında? devletin kürt hareketine karşı yürüttüğü krili savaş sürecinde feodal kalıntıları barındıran yegane sosyolojik birim, korucu aşiretleridir. hepsi de devletin pkk'ye karşı kullandığı ve boylece feodalizmi bölgede yeniden kurumsallaştırdığı ailelerdir. ha, devlet ile işbirliğinde olanların bilge köyü katliamı'na imza attıklarını da belirtelim ki, akıllarda örnek oluşssun.

    ha, kürt hareketine destek veren ağalar yok mudur hiç? ahmet türk haricinde sayıları pek az olmakla birlikte, koruculuğu reddeden yaklaşık 2 milyon insanın 89-98 sürecinde zorla göç ettirildiğini, köylerinin yakıldığını hatırlatmak gerekiyor.

    şimdi çıkmışlar, 71 mudahalesi sonra siyaseti bırakan canip yıldırım, 12 eylül'den sonra hiçbir kayda değer siyasi girişimi olmayan mehdi zana, ve zaten "feodal bir evlilik" (ne demekse) yapmayan musa anter üzerinden saçma sapan pseudo-tarihsel yalan üretimi yapıyorlar. al abkalım kürt siyasetindeki simaların hepsinin evliliklerini. kemal burkay mı? abdullah öcalan mı? soner yalçın ve aktarıcıları da gayet iyi biliyorlar ki, kürt feodalizmi türk devletinin en büyük işbirlikçisi olmuştur hep... kürt hareketi de feodalist işbirlikçilerinin karşısında.

    soner yalçın da çıkmış sosyalist kürtleri toprak reformu peşinde koşmamakla suçluyor. böyle bir yalanı ömrüm boyunca duymamıştım herhalde. aç bak bakalım tarık ziya ekinci ne demiş türkiye işçi partisi ile 60'larda seçimlere girerken, milletvekili seçilirken, radyoda konuşurken? aç bak mehdi zana silvan'da, diyarbakır'da mitinglerde nasıl bas bas bağırmış toprak reformu diye? yeter anasını satayım, bu kadar da yalan olmaz ki... olur da, çanak tutanları da bu kadar cahil olmaz ki.

    gidin kan dökmeleri için kendi beslediğiniz ağaları kucağınızdan indirin devletlüler olarak. sonra sosyalist kürtler hakkında konuşmaya hakkınız olsun.

    edit: kürdün sosyalisti, feodalizm karşıtı takılanı bile olamaz değil mi? en modern siz, en ilerici siz. bi siktirin gidin allah aşkına ırkçılar sizi.
  • kürtler hep haklıdır türkler haksızdır. böyle bir feodalizmdir bu.
  • bir ırkçı olarak desteklediğim feodalizmdir. çünkü türkler feodal düzenden o kadar faydalandılar ki aman diyim şu an çok zenginler. yaşasın türkler. oh oh. aman anlaşılmadık aman dinlenmedik aman ne gayretler ne eforlar döktük edebiyatı. aman çok kötü durumdayız edebiyatı. edebiyattan soğudum yahu.
  • ulan yaşım 23 bana hiç bir sikim faydası olmayan feodalizm bu. sorsan ben kanımla bedelini ödüyorum. yok 60 ta amcaoğlum böyle dedi, yok 70 te eniştem bunu demişti. e amına koyim 86 yılında doğdum. 86000 kurşun sıkıldı bana. öyle bir kar sağladık biz bu feodalizmden. amımı sikin, öyle bir ırkçılık benim ki.
  • devlet o kadar besledi ki aşiretleri öyle ayakta durdu bu feodalizm. ve takdir edersiniz ki insanlara öldürmekten başka bir seçenek kalmadı. çok kötü zamanlar geçirdik. tatatatatata öldürün.
  • hayır hayır, bütün türkler bu feodalizme bayılır. çünkü devlet öyle istemiştir. o zaman bütün türkler böyle istemiştir. devlet istemiş ya. nasıl bir feodalizm olduğunu siz tasavvur edin. böyle bir feodalizm. öldürün.
  • ulan benim kanım akmış bu ekran kadar. satırı yok ekranı kırmızı görüyorum. çok istedim bu feodalizmi ve bedelini ağır bir şekilde ödedim bunun. ben bir gizli faşistim. gerçekleri saptırıyorum. ama kan kaybından ölüyorum. işte zatı muhteremimde bu feodalizm bu etkileri bırakmıştır. böyle bir feodalizmdir.

    3. satır: beynim biraz kıttır. bu yüzden ölmeyi hakediyorum.
hesabın var mı? giriş yap