• bu filmlerden birinde, zannedersem sahte kabadayı da şu ana kadar duyduğum en komik lakap mevcuttu; komodin bahattin. bana göre komik *
  • bu filmlerde bir de "kemal sunal filmlerinin şaşırma formatı" diyebileceğimiz bir tarz vardır... ortamda birden çok kişi vardır ve aniden şaşırılacak bir durumla karşı karşıya kalınır... ortama kemal sunal girer, birilerine dayılanır, silah çeker, bomba atar vesaire... herkesin bu duruma şaşırdığını anlatabilmek için yönetmen herkesin suratını ayrı ayrı çeker... ama öyleki, şaşıran kişiler tam olayın olduğu anda değilde kamera kendilerini çektiği (dolayısıyla yüzlerinin ekranda gözüktüğü) anda şaşırırlar... yani benzer şaşkınlık mimiklerini ortamdaki kişi sayısı kadar izleriz..

    belki de bu kişilerin idrak sıraları böyledir ve olayları anlayış sırasına göre zekiden gerizekalıya doğru dizmiştir yönetmen, ondan öyle gözüküyordur... ne bileyim ben yahu.. bana mı kalmış türk sinemasına bir dönem damgasını vurmuş ve hala televizyonda oynadıkça herkesin (ben de dahil) izlediği filmleri eleştirmek...
  • avanak abdi'de; abdi, barut osman'i ikinci kez madara ettigi mavi saray gazinosunda tesadufen orada bulunan trt ekibi bu olayi haber yapar. ciddiyetiyle bildigimiz trt, bakiniz bu haberi nasil da aktariyor izleyicilerine;

    "sayin seyirciler urfali abdi, meshur kabadayi barut osman rezil etti. evet kiymetli ve muhterem seyirciler, urfali abdi bundan sonra hatiralarimizdan silinmeyecek bir resim oldu. sanat cevrelerinde bu gece aklin ve mantigin almayacagi, enteresan deyiminin bile ufak kalacagi sahneler yasadi. meshur kabadayi osman barut'la iste hafizalarinizdan silinmeyecek urfali abdi adinda bir kabadayi, sahnelerimizin erisilmez, guclu, buyuk, cici ses sanatcisi nevin senses icin kapistilar. bu bir sanat olayi falan degil, basbaya buyuk bir skandal! boyle bir olayi kiymetli televizyon izleyicilerine aninda vermekten buyuk bir mutluluk ve kivanc duymaktayiz. bir kabadayidan cok jokeye benzeyen bu urfali apdi adindaki serseri, butun sanat cevresini rezil ettigi yetmiyormus gibi, nevin senses gibi buyuk bir artisti de herkesin icinde kucuk dusurdu. urfali abdi nerden cikmisti, nerden gelmisti? bu buyuk bir sorundu. bakildiginda hic ihtimal verilmeyen bir tipti. urfalı abdi hatırlandigi gibi barut osman'i bir kere daha madara etmis, yerin dibine sokup sokup cikarmisti. evet; urfali abdi, barut osman’i herkesin icinde kocekler gibi oynatti ve barut osman sesini cikarip "gik" bile diyemedi, urfali abdi ne söylediyse onu yapti. sayin seyirciler, acaba yeni bir kabadayi mi doguyor? bunun cevabini onumuzdeki gunlerde..."
  • kesinlikle absürd mizahın şaheserleridir. bu ekolün en önemli unsurları pekçok tarihi aksiyon filmindede kamera çekimleri inanılmaz olan yönetmen natuk baytan, allahın komedi için yaratıp aramıza gönderdiği aktör kemal sunal ise aslında çoğu espriyi bulan, senaryoları yazan mizah yazarı suavi süalp ustadır.
  • tokatçı, tarzan rıfkı, yedi bela hüsnü, sakar şakir, avanak apti, atla gel şaban gibi filmlerden de anlaşılacağı üzere ünal gürel'den vazgeçmeyen bir ekoldür. iyi ki de vazgeçmemiştir bu dünyanın en komik kötü adamını türk sinemasına kazandırmıştır.
  • bu tarz filmlerde mafya elemanlarından biri tam silahını kemal sunal'a doğrulttuğu anda, kemal sunal kendisine doğrultulmuş silahtan habersiz bir biçimde silahını çeker veya masanın üzerine koyar. illaki kemal sunal'ın silahı yanlışlıkla patlar ve kotu adamın elindeki silah havaya uçar.
  • natuk baytan'ın kemal sunal filmlerinde yarattığı ilginç karakterler:

    (bkz: dikiştutmaz sabri)
    (bkz: sansar selim)
    (bkz: gaddar kerim)
    (bkz: gardırop fuat)
    (bkz: kara erol)
    (bkz: karbonat erol)
    (bkz: marmara kazım)
    (bkz: limoncu şükrü)
    (bkz: meyhaneci selami)
    (bkz: susta kazım)
    (bkz: bombacı niyazi)
    (bkz: karamürselli deli hamdi)
    (bkz: kız ismet)
    (bkz: bombacı mülayim)
    (bkz: ayı abbas)
    (bkz: amorti kazım)
    (bkz: gerzek hamdi)
    (bkz: tango necla)
    (bkz: düzceli arif)
    (bkz: sarı recep)
    (bkz: pezevenk malik)
    (bkz: urfalı apti)
    (bkz: şişçi coşkun)
    (bkz: papağan ziya)
    (bkz: palabıyık rocky)
    (bkz: komodin bahattin)
    (bkz: vagon necmi)
    (bkz: infocu necati)
    (bkz: duba hüsnü)
    (bkz: ustura kemal)
    (bkz: opel necati)
    (bkz: manyak rıfat)
    (bkz: kerpeten hüsnü)
    (bkz: ahlaksız avni)
    (bkz: pilavcı cengiz)
    (bkz: barut osman)
  • günümüz türk komedi filmi yönetmenlerinin örnek alması gereken büyük insan natuk baytanın kemal sunal filmlerine kattığı lezzeti, televizon izleyen her türk genci tatmıştır. filmlerdeki absürd mizah öğeleri yarıp geçmek fiilinin vücut bulmuş halidir. bu filmlerin belli başlı özellikleri;

    filmlerde kullanılan kemikleşmiş bir olay örgüsü vardır;

    -garip bir rastlantı sonucu kemal sunal'ın hayatı bir anda değişiverir.
    -kemal sunalın başı mafyayla bir şekilde derde girer.
    -kemal sunal mafya elemanlarını abuk sabuk şekillerde alt eder.
    -kemal sunal son derece sıradışı bir şekilde mafyanın başındaki adamı duman eder.

    her filmde olaylar az buçuk değişir ama konsept hep aynıdır.

    bunların yanında filmlerde güldürme garantisi amacıyla kullanılan * kötü adam tiplemeleri vardır;

    -feci derecede taşak bir kötü adam ismi (bkz: gardırop fuat) *, (bkz: sansar selim) *, (bkz: komodin bahattin) *, (bkz: barut osman) * * #12641432
    -kötü adamların garip obsesyon ve zaafları.

    bu hadiseleri filmlerde incelemek gerekirse

    --- spoiler ---

    --- spoiler ---

    sakar şakir;

    şakir'e istanbulda bir dükkan miras kalır. şakir istanbul yolculuğunda gardırop fuat la kapışmaya başlar ` : garip isimli villain`. koskoca istanbulda fuatla şakir aynı mahalleye düşer*. şakir fuat'ın manitaya asılır. fuat şakiri her seferinde duman edecekken komiser gelir bir şey yapamaz.

    edit: boyleseyolmaz'ın uyarısıyla komiserli filmin avanak apdi olduğu öğrenilmiştir.

    atla gel şaban;

    şaban fantastik bir ortam ` : dolmuş` ile at yarışı sonuçlarını tutturabilme özelliği geliştirir ` : abzürd rastlantı`. şaban, at yarışı yeteneklerini kullanmak isteyen mafyanın eline düşer *. tüm mafioziler yarışı tutturabilmek adına şabana kul köle olurlar; dolmuş ortamı yaratırlar. şaban tüm mafyaya yanlış atları yazar, kendisi voliyi vurur. mafyanın götünde donu kalmaz *

    korkusuz korkak * ;

    mülayim bir kaç aylık ömrü kaldığını öğrenir *. hayatta korkusu kalmaz herkese posta koymaya başlar. mafyayla başı yine derde girer. mafya babasının limona olan korkusunu * kullanarak tepkileri iyice üzerine çeker. kendisini öldürecek bir katil bulma amacıyla sansar selim'e gider. gaddar kerim'i * kiralar ve hastanede raporların karıştığını öğrenir ` : plot twist bile var vay anasını`. filmin sonu yazılamayacak kadar güzeldir. izlenmesi gerekir.

    sahte kabadayı;

    kemal sunala büyük bir miras kalır. ama paranın hepsi istanbulun kabadayıları ve çeteleri tarafından hacı koyulmak suretiyle yokolmuştur *. paraları toplamak için kabadayılara gider. dikiştutmaz sabriyi * ayağındaki nasıra basarak * alt eder. geri kalan herkesin saygısını kazanır vs...

    --- spoiler ---

    --- spoiler ---

    filmlerdeki ana olarak adlandırılabilecek * * * hadiseler dışında, her birinden ayrı bir film çıkartılabilecek şekilde yan karakterler ve olaylar vardır. bu karakter ve olaylar da absürdlüğün sınırlarını zorlar;

    --- spoiler ---

    --- spoiler ---

    korkusuz korkak'ta;

    -mülayimin parayı dik durdurması
    -lotodan çıkan paraya umumi tuvalet yaptırması
    -kendisini öldürmesi için kiralık katil tutması

    sahte kabadayı'da;

    -diyalog kurma yeteneğine sahip papağan
    -kemal sunal'ın şef garsona kağıt yedirtmesi
    -bombacı adamın çakmağa bomba koyması, mercimeğe bomba koyabileceğini iddia etmesi

    atla gel şaban'da

    -dolmuş yolculukları
    -şiki şiki baba kasedinin aranması
    -mafya üyelerinin at yarışı sevdasına bin bir türlü şekle girmesi

    sakar şakir'de

    -sarhoşlar
    -fuat'ın* yürüyen dolabı halüsinasyon olarak düşünüp, uyumaya gitmesi

    --- spoiler ---

    --- spoiler ---

    şeklindedir.

    peki kemal sunal filmlerinde natuk baytan ekolu neden günümüz türk komedi yönetmenleri tarafından örnek alınmalıdır?

    aramızda recep ivedik gibi konuşan ve hareket eden bir insan evladı zor bulunur.
    hiç birimiz gidipte şeytan çıkartmayız.
    yeni hababamlar, avanak kuzenler vs...

    bunlarla birlikte hiç birimiz mülayim gibi üç aylık ömrünün kaldığını öğrenip cozutmaz.
    şaban gibi at yarışı için mafyanın eline düşmez.
    babamızdan büyük bir miras kalıp, pişmaniye satarken bir anda mafya olmayız.

    ama natuk baytan ekolü etkisindeki kemal sunal filmlerinde bu olaylar yaşanırken karakterler olabildiğince gerçektir. öncelikle bu filmler hakltandır. diyaloglar, hareketler sokakta görebileceğimiz türdendir. dedikoducu kaynana, şirret ev sahibi, mahallenin delileri, sarhoşlar vs... her gün gördüğümüz, duyduğumuz, yaşadığımız şeyleri temsil eder. absürdlüğe çok güvenilir, çılgınca olaylar yaşanılır, ama herkes bizdendir.

    dilerim bir gün yine bir kaç adam çıkar ve mafyayla taşak geçecek kadar büyük taşaklara sahip olduklarını bize gösterir. bizi en komik şekilde bize anlatmaya başlarlar.

    6 yıl sonra gelen edit: bu filmler ile ciddi anlamda yarışabilecek kalitede bir kolpaçino çekildi
    13 yıl sonra gelen edit: recep ivedik 1 ve kutsal damacanaya boşuna bok atmışım, bu filmlere zamanla alıştım. bok atmadan önce keşke düzgün yazı yazmayı öğrenseymişim, bu dandik entry'i de bana ders olsun diye silmiyorum
  • bu ekolün vazgeçilmez yan oyuncularından bazıları;

    ali şen
    arap celal
    necdet yakın
    hakkı kıvanç
    yadigar ejder
    dinçer çekmez
    süheyl eğriboz
    nizam ergüden
    muzaffer cıvan
    baki tamer
    ünal gürel
    atilla ergün

    bu oyuncular genelde mafya adamı, komiser veya kahvedeki adam olarak görülürler.

    ekol 1986'da tarzan rıfkı ile sona ermiştir. 1986'da vefat eden natuk baytan'ın son filmi de bu olmuştur.
  • memlekete en geyik kabadayı karakterlerini kazandırmış ekoldür.
hesabın var mı? giriş yap