ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap
yaran başlıklar
vaporwave
-
kendine özgü bir ruhu olan müzik akımı. aşağıda leziz örneklerini de sunacağım. öncesinde vaporwave akımının ne olduğu ile ilgili tatmin edici bilgiler vermek istiyorum.
sanki müziğin başka galaksiler, diyarlardan gelen yönü gibi yabancı bu gezegene. bir o kadar da buraya özgü. çünkü önceyi anımsatır, onu deneyimlemiş olana. retro teknoloji esintileri ile doludur gördüğünüz görseller, duyduğunuz tınılar. 80's, 90's hatta 00's yılların başları yoğun bir şekilde hissedilir, oradasınızdır, sanki zihninizi oluşturan temellere küçük bir yolculuk gibi.
bu bağlamda söz konusu retro dönemin teknolojik, atmosferik esintileri sunulduğu gibi, yine o yılların şarkılarından bölmeler* alınıp onların bir aranjmanını görürüz. aslında ele aldığı yıllar, dünyada teknoloji rüzgarının eseceği zamanların pratikteki ilk yılları olduğu için, o yılları bilen herkesin yakaladığı samimiyeti yeniden göstermektir bu akımın niyeti. eski windows sürümleri, atariler, piksel görünümler, eski oyunlar, dergiler veya o yılların iç ısıtan şehir manzaraları animasyon biçiminde, genelde turkuaz, mor, pembe gibi renklerin ve onlara yakın tonların karışımı olarak önümüze sunulur. elbette olay hem görsel, hem de işitseldir böylece.
freudian* açıdan bakarsak, bizler bu ruhun -yani vaporwave akımının- sahip olduğu bileşenlerin bir kısmını daha önceden tecrübe etmemizden ötürü, bu eski tecrübelerin farklı bir yorumunu işitsel ve görsel olarak yeniden deneyimlediğimizde, bilincimizi tetikleyen bu tını ve görsel araçlar, müzikten daha önce almadığımız ya da belli bir ölçüde aldığımız farklı bir haz türünün yoğun şekilde alınmasını sağlıyor. belki en başta, buna başka galaksinin müziği dememin sebebi de budur.
vaporwave'deki eskiye geri dönüş, onda var olan içtenliğin ve samimiyetin özlemi ile birlikte, günümüz modernitesine, popüler öğelerine de aynı zamanda eleştiri barındırır. bu "aykırılık", söz konusu eleştiriden gelir. kapitalizmin doğurduğu tüketim kültürü ile dalga geçer, zıt yönünde aykırıklıklar gösterir. adının, duyurulan ancak çıkmayan ürün anlamına gelen vaporware'den gelmesi bu yönü ile etkileyicidir. ticari kaygı gütmez. müzik isimleri fazla hit alsın diye afili olmak zorunda değil, genelde müzik hangi duyguları hissettirecekse ya da neye aitse onla ilgili bir isim belirlenir.
söz konusu tüketim kültürü öyledir ki, sizden sadece eşyaları değil, insanları bile hunharca tüketmenizi ister. onun* varoluşu buradan gelir. vaporwave ise eskide olana sahip çıkar. onu harcamayı değil gözetmeyi kendine amaç edinir. bu açıdan sanatsal bir başkaldırı görünür, ayrı bir hoşnutluk katar hislere.
chill out'un bir alt dalı gibi gözükse de ondan ayrık, fakat temeli ona dayanan bir akım olduğu gerçeğini unutmamak lazım. 2011 gibi kendini göstermeye başlasa da, 2015'den sonra özellikle avrupa ve amerika'da tutkununu önemli ölçüde artırdı bu akım. çeşitli mecralarda dinlenme sayıları aslında bazı kitlelere ulaşabildiğini ortaya koymakta olup, ülkemizde pek bilinmemekte şu an.
vaporwave akımında görsel olarak, yukarda verdiğim örneklerin yanında çeşitli anime ve çizgi film/diziler de sık kullanılır. öyle ki, the simpsons dizisi neredeyse bir alt dalı haline gelmiş, adına simpsonwave demişlerdir. benim de bu akımla tanışmam simpsonwave örneklerinden biri ile olmuştu. ek olarak tom and jerry, the pink panthere, sponge bob gibi çizgi filmleri de görürüz.
ve gelelim sevdiklerim arasından bazılarını sunmaya; (müzik - sanatçı adı)
why me? - simpsonwave (bu akımla tanıştığım müzik)
5:32pm - the deli
the burn marks on my epiano wont go away - a l e x (en sevdiğim ilk 5'de yer alır)
no one would miss me - a l e x
letting go - greafer
honey - moow
oblivion - rufi-o, lily potter
i was feeling down, i found a nice witch and we're friends - in love with a ghost
moonrise kingdom - prima
her - kendall miles
summer night - esprit
nightdriving - aquacola
destine - vector graphics
we forgot each other's name - heavy hearts
i saw you in the dining room today - lamb beatz production
last time - idealism
lonely - idealism
iloveyou - a l e x
how miserable do i have to be to make you happy - beowülf
unsaved info - joji
everywhere and nowhere - biosphere
waltz to the end of time - biosphere
bunları seçerken epey zorlandım, birçok sevdiğim örneği var. daha sonra editler ve kendi spotify listemi de yayınlarım belki, kim bilir?
edit: https://open.spotify.com/…si=craqznceqgibi-o3guz6fg söz konusu çalma listem için buyrunuz.
takip etmenizi tavsiye ettiğim kanallar:
neotic
artzie music
s o u n d s t a t i o n
mellowbeat seeker
dreamwave
n o s t r a d a m u s
ambition
sonradan eklenen: kurdtbada
aşı üretse korkmadan alınacak firmalar
-
tarcanlar oto ekspertiz.
izmirli kızların güzel olmasının sebebi
-
akraba evliliğin batı bölgelerinde az olması.
reiner knizia
-
reiner knizia, alman bir oyun tasarımcısı ve modern kutu oyunlarının önde gelen isimlerinden biri. hem çocuklar hem de yetişkinler için geniş bir yelpazede oyunlar tasarlamıştır ki öyle birkaç oyun da değil, tam 700 civarı oyundan bahsediyoruz. işte bu büyük zihin hakkında birkaç detay:
1. kariyer başlangıcı ve eğitimi
reiner knizia, matematik ve fizik üzerine eğitim almış bir alman. (bu şaşırtıcı değil çünkü euro game denilen stratejisi yüksek, şans faktörü az oyunların membağı almanya.) işletme, ekonomi ve psikoloji alanlarında da çalışmalar yapmış. bu geniş eğitim arka planı, oyun tasarımında strateji ve dengeyi başarıyla birleştirmesine yardımcı olmuş haliyle.
2. üretkenlik
reiner knizia, 1990'lardan bu yana 600'den fazla oyun tasarlamıştır ki bu da onu en üretken oyun tasarımcılarından biri yapar.
3. popüler oyunları
knizia'nın en tanınmış oyunları arasında "tigris & euphrates", "through the desert", "samurai", "ra", "lost cities" ve "lord of the rings: the board game" gibi pek çok başarılı kutu oyunu bulunmaktadır. aşağıda bunlara daha detaylı şekilde değineceğiz.
4. oyun tasarım felsefesi
knizia'nın oyun tasarımında odaklandığı ana noktalar arasında basitlik, derinlik, denge ve yeniden oynanabilirlik bulunur. oyunları genellikle basit kurallara dayanır, ancak derin stratejik seçenekler sunar. ra veya modern art oyunlarını buna örnek gösterebiliriz.
5. ödüller ve tanınma
knizia'nın oyunları pek çok ödül kazanmış ve endüstride büyük saygı görmüştür. örneğin, "lost cities" ve "tigris & euphrates" oyunları, spiel des jahres gibi prestijli ödülleri almıştır.
6. çeşitlilik
knizia'nın oyunları genellikle farklı temaları ve mekanikleri birleştirir. bu da onun oyunlarının geniş bir kitleye hitap etmesini sağlar.
sonuç olarak reiner knizia, modern kutu oyunlarının gelişimine büyük katkı sağlamış ve dünya genelinde birçok oyun severin favori tasarımcılarından biri olmuştur.
çaycı olarak 7000 tl vs mühendis olarak 2000 tl
-
çaycılığı seçtiğim versus. soranlara da "kurumsal bir firmada gıda tedarikinden sorumluyum" derim, kim bilecek amk.
çocuğunun hastanede karıştırıldığını öğrenmek
-
3 yaşındaki çocuğa bu durumu nasıl izah edebilmişler dedirten olay.
ben 3 yaşındaki kızıma "senin baban değilim" desem "hayır babamsın" diyip ağlar, ben de onunla ağlarım.
saat kaç dedikten sonra saati kaçarken görmek
ekşi itiraf
-
bugün dolmuşa binmeden önce 3 tl param vardı. (3 adet 1 tl) atmler bulunduğum yere çok uzaktı. gidip mahallemden çekerim dedim. ankara'da dolmuş 2.25 tl. bir çocuk geldi, dilendi. normalde dilencilere para vermem ama içimden geldi bu sefer. 1 tl veririm ama 25 kuruş alırım dedim. çocuk bir afalladı ama 25 kuruşu çıkardı. para üstümü aldım, dolmuşuma bindim.