ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap
hero's journey
-
hero's jourey amerikalı akademisyen joseph campbell tarafından ortaya atılmış bir teoridir. drama, hikaye anlatımı, efsane, dini ayin ve psikolojik gelişim konularında kullanılan bir teoridir. "kahraman" olarak bilinen başrol oyuncusunun arketip tipik macerasını anlatmayı, açıklamayı hedef edinmişdir.
sonraları christopher vogler bunu sinemaya uyarlamıştır. aslen 17 aşamalı olan model, vogler'in düzenlemesi ile 12 maddelik bir hale gelmiştir ve aşağıdaki gibidir:
aşamaları şu şekildedir.
1. sıradan dünya
kahramanımızın sıradan yaşadığı günleri gösterir. monoton sıkıcı bir hayat
2. maceraya çağrı
beklenmeyen bir olay gelişir ve kahramana çok acil ihtiyaç duyulur
3. çağrının reddi
kahraman ihtiyaç anında gelen çağrıyı bireysel sebepler ile reddeder
4.mentor desteği
bir mentor, bilge ya da bilgiç tarafından kahramana bir destek verilir
5. macera eşiği
kahramanı maceraya iten bir şey gerçekleşir ve kahraman fikrini değiştirip bilinmeyene doğru yol alır, maceraya dalar
6. testler, müttefikler ve düşmanlar
oluşan beklenmeyen durumun çözümü için çözüm yolları aranız, müttefikler toplanır, düşmanlar belirlenir
7. yaklaşım
kahraman ve bir araya gelen müttefikler bir plan yapar ve her şeyin normale dönmesi için çalışmalara başlanır
8. deneme
maceranın tam ortasında, ya da hikayenin tam ortasında kahramanın her zaman yapmaktan korktuğu bir olay olur ve kahramanımız bu korkusunu yener, kendi kendisine meydan okur ya da bir şeyini feda etmek zorunda kalır
9. ödül
ölümle yüzleşen kahramanımız başarılı olarak maceranın ödülünü alır. dünyayı ya da kurtarılması gereken her neyse onu kurtarır
10. dönüş yolu
bir çok hikayenin bu kısmında maceradan maceraya atlayan kahramanımız burada ödülünü almış bir şekilde eve yani hikayenin başladığı yere dönüş yapar; bazı hikayelerde de mutsuz son olur ve yine eksik bir şekilde eve dönülür
11. diriliş
her şeyin bittiği eve dönüşün gerçekleştiği düşünülen anda kahramanın bir şeyleri daha feda etmesi durumu; annesi, sevgilisi falan gibi değer verdiği bir figürü kaybeder ve bu olay sonunda iç dünyasında bir diriliş olur; bilgeliğe bürünülür ya da hayatın, sevginin, bir arada olmanın önemine vurgu yapılır
12. iksir ile eve dönüş
eve dönülür ve beklenmedik bir iksir ile düzeni bozulan sıradan dünya tekrar eski haline getirilir, bir çok hikayede normal haline dönen sıradan dünya daha iyi bir yer haline gelmiştir.
kahramanın yolculuğu isimli paradigmaların hepsini şu kanalda farklı videolarda anlattım
burada vogler, campbell, leeming ve cousineau'nun paradigmalarının farklarını da bulabilirsiniz.
edit: linkler güncellendi / video linki eklendi / vogler, campbell, leeming ve cousineau farkı hakkında kısa bilgi eklendi.
keçi otlayan ege'deki 18 ada için savaş mı yapalım
-
nagehan alçı'nın son beyanıdır. tam metni aşağıdaki gibidir;
"18 keçinin otladığı kaya parçası için savaş mı yapalım" kaynak video
misak-ı milli'den habersiz, kuva-yı milliye nedir, bağımsızlık nedir bilmeyen, kıta sahanlığı konusunun stratejik önemini umursamayan, tsk'ya kurulan kumpas davalarına nazlı ablası ile alkış tutmuş zihniyet yunanistan tarafından silahlandırılan adaları görmezden geliyor.
dipnot: (bkz: beşinci kol/#70820676)
konu ile alakalı konu başlıkları aşağıdaki gibidir;
(bkz: yunanistan'ın türk adalarını işgal etmesi)
(bkz: akp'nin yunanistan'a bıraktığı 18. ege adası)
(bkz: ege adalarını yunanistan'a hibe eden iktidar)
(bkz: yunanistan cumhurbaşkanı'nın muğla ziyareti)
(bkz: yunanistan dışişleri bakanının lozan açıklaması)
(bkz: yunan bakan'ın atatürk'ü soykırım ile suçlaması)
fenerbahçe'nin 5 yıldızlı tişört çıkarması
-
bir fenerbahceli olarak oldukca ezik buldugum eylemdir. her anlamda yerin dibine soktu bizi sagolsun aziz baba. bu vesileyle fenere veya fenerlilere kufer etsin etmesin, tum galatasaraylilarin 4. yildizini kutlarim.
buyukluk, kaybettigin zaman dahi kazanini tebrik edebilmektir. dunyada kimse herzaman ve surekli kazanamaz. cikar bir t-shirt, ezeli rakibimiz ama her daim dostumuz galataray'in 4. yildizini kutlariz. ama 5. yildizi ilk biz alcaz kusra bakmasin :)
en azindan bir gerilimi azaltir, bir olgunluk gostermis olur, biraz da anlamli ve olma ihtimali olan mizah iceren bir espri yapmis olursun. cok mu zor anasini satayim. herkeste bir egolar, bir gerilim. cok mu zor lan soyle bir ortami tahsis etmek!?
fakir evlerinde sıkça kullanılan cümleler
-
reis konuşuyor ayten sesi aç
son okunan kitap
-
son okudugunuz kitabi buraya niye yaziyorsunuz gencler? mal misiniz?
yaran facebook durum güncellemeleri
-
"kahve 30 tl, fal ücretsiz." yazmış.
kahveye 30 lira veren malın geleceğini tahmin etmek çok da zor değil...
can kurtarmaya giderken yolda mola vermek
-
(bkz: müslüman ahlakı)
--- spoiler ---
bir şeyin insanlık dışı olması, islamcının umurunda değildir. elverir ki 'islam dışı' olmasın.
--- spoiler ---
turan dursun
edit: yanlış açılmış bir başlıktır. doğrusu (bkz: can kurtarmaya giderken namaz molası vermek) olmalıdır, çünkü mola namaz sebebiyle veriliyor.
haberin başlığı bu: acil durum ihbarı alan afad ekibi, yolda namaz molası verdi. iki kardeş öldü
edit2: @shadowfollower bazı kelimeleri içeren başlıklar sol framede gözükmüyor, ondan dolayı "namaz" yazılmamış olabilir dedi. ülke pakistan'a dönmüş hakikaten.
edit3: başlığı açan arkadaş, yasaklı kelimeler sebebiyle "namaz" yazamadığını teyit etti .
pakistan demiş miydim?
dışarıdayken etraftan duyulan yaran diyaloglar
-
adres soran iki şaşkının yapılan tariften sonra aralarındaki konuşması:
-sol dedi.
+kendine göre sol.
-evet, kendine göre sol, yani bize göre sağ.
+bize göre sağ olduğuna göre soldan gidicez.
-evet, soldan.
tarif edilen yere ulaşabildiklerinden şüpheliyim.
yozgat'a d&r açmak
-
var mıdır bilmiyorum ama gereklidir. sırf yukarıdaki kitapsız gerizekalılar yetişmesin diye türkiye'deki her ilde her ilçede kitapçı olmalıdır. d&r, nt, remzi kitabevi farketmez.
4 nisan 2024 sinan akçıl tweet'i
citizen kane
-
bu fimdeki iç mekan çekimlerindekine benzer bir alan derinliğine günümüz kameraları ve objektifleriyle dahi(diyaframın f/1.2 optik gelişmişliğine rağmen) ek ışık olmadan ulaşmak mümkün değildir demek yanlış olmaz. orson welles’in imzası niteliğindeki bu teknik seçimi uygulamaya koyması için ciddi maliyetlere katlanarak iç mekanların ışıklandırmasını neredeyse kusursuz biçimde yapması gerekiyordu ki o da sinetorgraf gregg toland ile birlikte tam olarak bunu başardı. üstelik derin alan derinliğini anlam yaratmada kullanmadaki becerisine ulaşabilen yönetmen sayısı hala çok azdır. bu özellik filmin sinema tarihi açısından önemini göstermeye yetmese de fikir vermesi açısından önemlidir.
eski sevgilinin attığı mesaja alternatif cevaplar
-
gelen: konuştuklarımızı sözlüğe yazmaya utanmıyor musun,sözlüğe malzeme olarak mı görüyorsun bizi?
giden: dur ya bunları da yazayım.