sami hazinses
-
türk filmlerinin unutulmaz karakter oyuncusu
-
taksimde burger kingde gorduk bu yaz. tingir mingir yiyordu hamburgerini, tini mini iciyordu kolasini. bir sinema emekcisi olarak, bir yesilcam cinari olarak dusunemedim kendisini, gozlerini ceviren malikane yamagi olarak canlandi gozumde. guldum yuzune bakarak. gordu, rahatsiz olmadi. belli ki bir omur goreni guldurmustu, belli ki benim gibi isi gucu birakip yemek yiyen birini izleyecek birinin malligina itibar etmemisti.
ah sami hazinses, herkes gitti sen kaldin, sen de gidince yasayan kim kalacak?
replikler ucussun ve perde.
(super bitiris cumlesi) -
son günlerini huzurevinde geçiren yeşilçam'ın başarılı komedyenlerinden.
-
yüzünde soyadındaki gibi sürekli hazin bir ifade olan, bir dönem türk filmlerinin vazgeçilmez adı.
sessiz sedasız göçüp gitmiştir bugün dünyadan -
guzelim bir enis batur denemesi icin:
"figur/an : sami hazinses uzerine deneme", ic. "kediler krallara bakabilir", iyi $eyler yayincilik, 2.b. *, istanbul-1996, 91-94.
// (...)
$uphesiz kendine ozgu, belki pekcok yuze oranla cok daha kolaylikla kendine ozgu saydigimiz bir ifade ta$iyordu sami hazinses'in yuzu. ama du$undugumde, en vurucu yani bu ifadenin, aslinda, dogrudan dogruya kar$imda olmayi$indan, o ak$am beyoglu'nda yanimdan gecene dek hic olmami$ olmasindan kaynaklaniyordu: bir imge'ydi sami hazinses'in yuzu ya da ifadesi dedigim $ey: onu kendisi olarak gormemi$tim ki hic, tam tersine, hep ba$kalari olarak kar$ima, kar$imiza cikmi$ti.
ne ki, ba$kalari olarak da bir ortalama ifade'ydi sami hazinses'in yuzunde ta$idigi: "kotu adam" rolu ustlendigi ilk birkac filmini saymayacak olursak, sinema hayatinin iki ucu arasinda ayni "tip"i, "kahraman"i, "figur"u barindirmi$ti yuz haritasi. ayni mimiklerden, ayni agz hareketlerinden, gozlerini ayni oynati$ biciminden orulu bir surat oyunuydu bu: iyi kalpli, saf, yardimsever, gulec yuzlu (ama mahzun) bir karakter toplanmi$, sabitle$mi$ti onda.
ikincil rollerin onde gelen figuranlarindan biri oldu sami hazinses turk sinemasinda: kadir savun, danyal topatan, necdet tosun gibi vazgecilmez aksesuvarlarindan biriydi senaryolarin - unutulmasi guc bir ikinci keman. dramatik bir ogeydi yuzu de, vucudu da, ye$ilcam sinemasinda: gulerken huzunlendiriyor, aglarken eglendirmenin yolunu gosteriyordu mimikleri ve jestleriyle. vefakar, sadik, yumu$ak bir varlikti. yillarin icinden gecerken kendi kendisinin prototipi kaldi- kalmasi istenmi$ti.
(...) // (age, s. 92-93) -
sami hazinses de aramizdan ayrildi.
//yeşilçam'da bir çınar devrildi. türk sinemasının emektar aktörlerinden sami hazinses, tedavi gördüğü hastanede kalp yetmezliği sonucu öldü. göztepe semiha şakir huzurevi'nde kalan sami hazinses, şeker ve tansiyon ile bunlara bağlı rahatsızlıklar nedeniyle sağlık durumunun ağırlaşması üzerine bu sabah haydarpaşa numune hastanesi'ne kaldırıldı. hazinses, akşam saatlerinde kalp yetmezliği sonucu vefat etti. //
ic. hurriyet, 24 agustos 2002
---
bir muammer yanmaz hazinligi icin:
http://groups.yahoo.com/…z-goz-arpacik/message/2699 -
// 1925 yılında diyarbakır'da doğan sami hazinses, ilkokuldan sonra çalışmak için istanbul'a geldi.
çeşitli işler yapan hazinses, 1953 yılında mahir canova'nın yönettiği, cüneyt gökçer, altan karındaş, atıf kaptan ve muhterem nur'un oynadıkları "kara davut" filminde küçük bir rolle sinema oyunculuğuna başladı.
sonraki yıllarda çevirdiği filmlerle rolleri büyüyen hazinses, türk sinemasının unutulmaz komedi
sanatçıları arasına girmeyi başardı.
hazinses, komedi oyunculuğunun yanında, bazı filmlerde de dram oynadı. hazinses, oyunculuğunun yanı sıra güfte ve beste çalışmaları da yaptı.
sanatçının, "bir dilbere müpteladır deli gönlüm" adlı eserini zeki müren, "derdimi kimlere desem" adlı eserini sevim tanürek ve "yeter ağlatma beni" adlı eserini de müslüm gürses seslendirdi.
hazinses, 1960 yılında, metin erksan yönetiminde sezer sezin, kenan pars ve erol taş ile "şoför nebahat" filminde oynadı ve o yıllarda çok sevilen aynı isimli şarkıyı besteledi.
sinemacıların bu yönünü de keşfetmesi üzerine sami hazinses, çeşitli filmlere müzik yaptı. hazinses, bine yakın filmde unutulmaz kompozisyonlara imza attı.
hiç evlenmeyen sanatçı, 1980 yılında emekli oldu. 2000 yılında türk sinemasına katkılarından dolayı sinema yazarları derneği (siyad) tarafından "onur ödülü"ne layık görüldü.
sami hazinses'in oynadığı başlıca filmler ise şunlar: şoför nebahat, rüzgar zehra, şafak bekçileri, biz de arkadaş mıyız, kızgın delikanlı, cengiz hanın hazineleri, bir dağ masalı (ikinci çevrim), işportacı kız, billur köşk, seven ne yapmaz, talihsiz baba, yumurcak köprüaltı çocuğu, vurgun, dağlar kızı reyhan, korsan, babanın evlatları, çifte kumrular. //
kaynak:
(aa) -
-
en son, oğlu ağah özgüç'ün babası adına hazırladığı kitabı hastane masraflarına yardım amaçlı satıyordu.
-
ermeni olduğunu hayatı boyunca gizlemiş olduğu şeklindeki haberi okuduğumda içimin bir tuhaf olduğu, bu davranışıyla bize azınlıklara bakış açımız hakkında ipuçları veren oyuncu. bunun yanında kenan pars ve nubar terziyan örneklerini düşününce rahmetlinin neden böyle davrandığı merak ediliyor. (adı geçen haber hayvan dergisinin haziran sayısında okunmuştur)
ekşi sözlük kullanıcılarıyla mesajlaşmak ve yazdıkları entry'leri
takip etmek için giriş yapmalısın.
hesabın var mı? giriş yap