• game theory stratejilerinden birisidir. tekrarlanan oyunlarda, oyuncular nash dengesinin de etkisiyle birbiriyle isbirligi halinde olurlar. eger oyunculardan biri, nash dengesini bozar ve bir seferlik bile olsa cayarsa, diger oyuncu, tekrarlanan oyunlarin hicbirinde tekrardan isbirligine yanasmaz ve cayan oyuncuyu cok sert bir bicimde cezalandirmis olur.
  • türkçeye "acımasız tetikçi" olarak çevrilen bir repeated games stratejisi

    elimizde şöyle bir oyun olsun
    - a firması ve b firması inşaat ihalelerine giriyor
    - aksiyonlar ihaleye ortak girmek(işbirliği), ayrı girmek olsun.
    oyunun çıktılarını şöyle yazalım (satırlar a, sütünlar b firması)

    **************ortak**********ayrı****
    * ortak****** 100,100****** 10,200**
    *************************************
    * ayrı ******* 160,10 ******* 60,60***
    *************************************

    - ilk ihalede( ikisi de ortak çalıştığı için 100 er birim kazandılar. ikisi de mutlu.
    - ikinci ihalede b hala ortak çalışmak için teklif verirken a firması "olum ayrı çalışırım, ben 160 gaymeyi tek başına indiririm, o da 10 gaymeye razı olsun" dedi.
    - işte bu sonraki turdan itibaren b oyuncusu "vay şerefsiz" modunu açarak, onu cezalandırmak için hep ayrı girme hamlesini yapar. ve bunu oyun devam ettiği müddetçe (teorik olarak oyun sonsuzdur, pratikte öyle olmaz) "ayrı" hamlesini uygular. bu durumda
    1) a da ayrı derse ikisi de 60 şar alırlar. eh b memnun çünkü bir önceki turda 10 almıştı. a ise 160'dan 60' a düştü
    2) a ortak derse bu sefer 10'a düşür ama b 200 alır.
    yani her senaryoda artık b sürekli olarak a'yı cezalandırmış olur. zaten acımasızlık buradan geliyor.

    tabi bu çok kaba bir anlatım. ince hesaplamaları var. ki aslında her turda tarafların oyunun getirileri ile ilgili beklenti oranları azalacaktır. buna "discount factor" diyoruz.
    nasıl hesaplandığı ve oyun çözümü için : https://www.youtube.com/watch?v=vex8hiupek4
hesabın var mı? giriş yap